واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
رئال جادویی فوتبال شهرکرد- ایرنا-موضوع یا امور سابژکتیو ،در این بحث ،پدیدار شناسی فوتبال نیست بلکه نگاهی نشانه شناسیک به پدیده ای اجتماعی با عنوان ˈصنعت فوتبالˈ است.
جام جهانی 2014که آغاز شد،نمادهای ملی کشورها نیز یکی یکی رو می شود،فرانسه با خروس ،اسپانیا با گاو، ایران با یوز پلنگ، ساحل عاج با فیل ،نیجریه با عقاب ،آرژانتین با گورخر ، برزیل با آرمادیلو و 32 کشور با هر کدام با نمادی پا به مستطیل سبز می گذارند.
البته در همین ابتدا باید تاکید کرد که،قرارداد اولیه فیفا برای برگزاری جام جهانی، پیام صلح و دوستی است، پیامی ابژکیتو و ذهنی که نیازمند سوژه و موضوع است.
خاصیت جام جهانی برای بسیاری از تماشاگران سراسر دنیا این است که عده ای از بازیکنان، ˈ هنر پا ˈ را در ˈ صنعت فوتبال ˈ به اوج خلاقیت می رسانند.
تاب و تب فوتبال در جهان به حدی بالاست که رییسان جمهوری
تعدادی از کشورهای شرکت کننده در این جام ترحیج می دهند به صورت غیر رسمی به برزیل سفر کنند و بیننده خاص فوتبال تیم خود باشند.
اما از منظر فلسفی و نه نگاه جامعه شناختی به پدیده مدرن فوتبال، نشانه های این ورزش پر هیجان می تواند چالش ترین دیالوگ ها را بین افراد ایجاد کند.
در این مبحث نوشتاری ،اگر فوتبال به عنوان یک ˈگفتمان ˈ در نظر گرفته شود (که بعید است این ورزش بتوان به یک گفتمان تبدیل شود)، باید این گفتمان باعث همگرایی های بین المللی شود و باید دید آیا در پایان ، قرارداد اولیه برگزاری جام جهانی همین گونه خواهد شد.
جنبه های گوناگون این پدیده، نشان می دهد که ورزش در برخی از جوامع اجتماعی به یک مولفه رقابت انگیز محض تبدیل شده است و دامنه تاثیر آن بر حوزه های اجتماعی دیگر نیز کشیده شده است.
یکی از مهمترین چالش هایی که فوتبال آن هم در سطح جام جهانی با خود به همراه دارد ،دیده شدن است ،به همین دلیل تماشاگران از هر نشانه ای برای معرفی کشور خود هنگام بازی مقابل یک تیم دیگر،بهره خواهند گرفت.
این نشانه ها گاهی خاستگاه اسطوره ای دارد و گاهی خاستگاه نمادین و گاهی هیچ خاستگاه تاریخی با اجتماعی ندارد و تنها یک تفنن یا یک شوخی اجتماعی است،اما در زیر لایه این خاستگاهها باید به دنبال نشانه شناسی های فلسفی آن بود.
این که ˈ کانگور ˈ نماد کشور استرالیاست، شکی نیست ،اما این که لباس یک کشور و پرچم کشوری دیگر بر تن این عروسک و مجسمه کانگور در مقابل چشم مخاطبان خود نمایی کند،جای بحث و نقد دارد.
دیدن شده تحت هر شرایطی می تواند تیغ دو لبه ای باشد که گاهی باعث می شود فوتبال آن هم از نوع جام جهانی با انتقاد جامعه روشنفکری و جامعه نخبگان جهانی روبرو شود.
نویسنده این متن پیشتر در مقاله ای تحت عنوان ˈفوتبال ؛ سینمای بدون سنایور ˈبه تلویزیونی شدن فوتبال ،بیش از تصور
مخاطب انتقاداتی را ارائه کرده بود.
فوتبال این روزها از منظر فیفا بدون حضور رسانه ها به ویژه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و کارتلهای تبلیغاتی و اسپانسرها و هلدینگهای اقتصادی و سرمایه گذار،تنها یک ورزش بومی و محلی قلمداد خواهد شد و اگر تلویزیون نباشد،فوتبال فیفایی رسمیتی ندارد.
وقتی پای دوربین های مختلف با زاویه دیدهای هزار تو در میان باشد ،بی شک بازیکنان فوتبال، نیز بازیگرانی خوش بازی خواهند شد، که انگار دارند ،نقش هایی را بازی می کنند که در لحظه خلق می شود.
حضور همین دوربین های تلویزیونی نیز باعث می شود تعدادی از بازیکنان فوتبال روی بدن خود نقش و نگارها و خالکوبی هایی را حک کنند که انگار تابلوهایی متحرکند.
منتقدان اجتماعی جام جهانی معتقدند،در واقع بسیاری از بازیکنان می خواهند بدن خود را آماج سوزن های خالکوبی قرار دهند و جایی از بدن خود را بدون تالو باقی نگذارند.
روزی در رقابت های جام جهانی فوتبال، مدل های مو در بین بازیکنان باب بود و پخش زنده مسابقات جام جهانی رقابتی شده بود بین مدل موی سر بازیکنان، که اکنون به مدل تاتو پوست بازیکنان تغییر هویت داده است.
منتقدان در شبکه های اجتماعی،جام جهانی برزیل را مورد انتقاد قرار داده اند و آن را به مجله مد و ژونالهای اروپایی تاتتو (تاتو) تشبیه کرده اند.
رئال جادویی فوتبال به منزله این است که، مولفه های بومی مانند نگاره های تاتو شده بر روی پوست بازیکنان ، به دنبال جهانی شدن می باشند و این روزنه جهانی شدن اکنون همان پخش زنده مسابقات است و بازیکنان فوتبال در مقابل دوربین ها با هر گل زده به دنبال بروز نشانه ای بومی و محلی می باشند که عده ای آن را با رقص های قبلیه ای آفریقایی نشان می دهند و عده ای نیز با تاتو کردند پوست خود که هر کدام می تواند حامی پیامی برای مخاطب باشد.
از سوی دیگر، حضور دوربین های متعدد تماشاگران را به ˈشخصیت های انفجاری ˈ مبدل کرده است که بر اثر فشارهای رقابتی، هنجارها تماشاگران و ورزشکاران به یکباره تبدیل به شادی انفجاری می شود.
پی شناسی و ریخت شناسی(مورفولوژیMorphologie) گونه ای از رفتارهای ورزشکاران نشان می دهد که هر کجا که رقابت برای کسب نتیجه باشد، ممکن است بیش از اندازه به ذهن و روح مخاطب و تماشاگر اثر گذار باشد.
سرودهای ملی و واکنش بازیکنان و تماشاگران در این جام به سرودها، جریان دال و مدلول فلسفی را تقویت می کند، که احترام تماشاگر سیاه پوست الجزایزی است به پرچم و سرود ملی فرانسه ،مدلول اثر گذار دال فوتبال است.
جام جهانی 2014 را باید جام دوربین ها نامید چرا که ˈ هنر پاˈ در صنعت فوتبال به واسطه همین دوربین ها ، رئالی می شود جادویی، که مخاطب باید از آن در لحظه لذت ببرد و بازی بعد را به فراموشی بسپارد.
با این اوصاف نباید از یاد برد که ،رشته ورزشی فوتبال یکی از بازرترین ورزشهای قاره های پنجگانه جهان به حساب می آید که رویکرد آن برد و باخت همراه با بازی جوانمردانه است.
به گزارش ایرنا،جام جهانی در شهرهای مختلف برزیل در حال برگزاری است و میلیون ها نفر به صورت زنده مخاطب و تماشاگر این ورزش مهیج می باشند و دوربین ها به دنبال شکار لحظه هایی هستند که از ذهنیت به عینیت برسد ،درست مانند همان لحظه ای که ˈروبین فان پرسی ˈ در دیدار هلند و اسپانیا خلق کرد.
گزارش تحقیقی پژوهشی از محمود رییسی
پی نوشت ها و منابع :
1.مجله اینترنتی مردمشناسی اسپانیا Internet Journal of Anthropology, Spain
epresented 2.پایگاه مدل های تاتو
ttoocenter-ERpoop.com .3 مجله تاتو فرانسه Les journaux les plus célèbres dans le monde tatouage
4. Les adversaires de la pop site dans le monde .
.Vatican anti-football blog
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
28/03/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]