تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802747511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش راندمان کشاورزی نیازمند مکانیزه‌شدن فعالیت‌ها/ لزوم اصلاح شیوه‌های آبیاری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > بوشهر مهر گزارش می دهد/
افزایش راندمان کشاورزی نیازمند مکانیزه‌شدن فعالیت‌ها/ لزوم اصلاح شیوه‌های آبیاری
بوشهر- خبرگزاری مهر: چند سالی است که کشاورزی از سیستم‌های کاملا سنتی فاصله گرفته است و حاصل این تغییر روش، کاهش سختی‌ها و افزایش کمی و کیفی محصولات بوده است ولی هنوز فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب در این زمینه داریم و لازم است که با مکانیزه شدن کشاورزی و استفاده از روش های آبیاری مناسب، زمینه برای افزایش راندمان فعالیت در بخش کشاورزی فراهم شود.



به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر یکی از استان‌هایی است که کشاورزی نقش بسیار مهمی در زندگی مردم دارد و افراد بسیار زیادی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و به همین دلیل توسعه کشاورزی در این استان اهمیت بسیار زیادی دارد. نخلستان‌ها در شهرستان‌های دشتستان و جم و تنگستان و دشتی افراد زیادی را به کار گرفته است و بسیاری از خانواده‌های این شهرستان مشغول فعالیت در عرصه تولید و برداشت خرما و یا فعالیت در واحدهای بسته‌بندی و فرآوری آن هستند. غلات نیز تقریبا در همه شهرستان های استان کشت می‌شود و محصولات جالیزی نیز در برخی از شهرستان‌ها تولید می‌شود و گوجه فرنگی استان بوشهر نیز به ویژه در خارج از فصل این محصول در کشور کم‌نظیر است. در بسیاری از مناطق استان کشاورزی به صورت سنتی انجام می‌شود و با وجود مکانیزه شدن بخش‌هایی از کشاورزی، ولی باز هم همه فرآیندهای کاشت و داشت و برداشت به صورت مکانیزه انجام نمی‌شود و بسیاری از کارهای با روش های قدیمی انجام می‌شود. آبیاری نیز یکی از مهمترین موضوعاتی است که در استان بوشهر به ویژه در زمینه آبیاری نخیلات به صورت سنتی و به روش غرق‌ابی انجام می‌شود که راندمان بسیار پائینی دارد و اصلا مقرون به صرفه نیست. کمبود منابع آبی در استان بوشهر یکی از مهمترین مشکلات برای کشاورزی است که این کمبودها می‌طلبد که روش‌های آبیاری اصلاح شوند و شاهد اجرای روش‌های نوین آبیاری در استان باشیم. افزایش راندمان در کار کشاورزی بستگی به میزان مصرف منابع و میزان برداشت محصولات دارد که افزایش راندمان نیازمند استفاده از روش‌های نوین و اصلاح روش های قدیمی چه در عرصه کاشت و داشت و برداشت و چه برای آبیاری و یا اصلاح نژادی بذرها و نحوه کود دهی است.

اختصاص 92 میلیارد ریال برای مکانیزه شدن بخش کشاورزی بوشهر مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر به ظرفیت‌های کشاورزی استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل اشتغال‌زایی و تولید در استان بوشهر بخش کشاورزی است که با توجه به ظرفیت‌های صادراتی این محصولات باید توجه بیشتری به کیفیت محصولات داشته باشیم. نوذر منفرد بر لزوم تلاش برای مکانیزه شدن بخش کشاوری استان بوشهر تاکید کرد و گفت: به كارگيري انواع مختلف ماشين و ابزار نيروي محرك، در مراحل مختلف توليد و فرآوري محصولات كشاورزي می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود راندمان کشاورزی داشته باشد. وی ادامه داد: استفاده بهینه از آب در کشاورزی و استفاده از روش‌های جدید کشاورزی در مراحل مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در افزایش میزان برداشت محصولات و همچنین بهبود کیفیت محصول نقشی مهم و اساسی دارد. مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از کشاورزان برای مکانیزه کردن کشاورزی، تصریح کرد: تلاش داریم تا امکانات مناسب را در این زمینه مستقر سازیم و زمینه دسترسی آسان کشاورزان به دستگاه‌های مورد نیاز فراهم شود. منفرد از تخصیص 92 میلیارد ریال برای مکانیزه کردن کشت در استان بوشهر خبر داد و گفت: امسال برای مکانیزه کردن وضعیت کشت، نگهداری و برداشت محصولات کشاورزی دراستان بوشهر 92میلیارد ریال اعتباراختصاص یافته است.

اصلاح شیوه‌های آبیاری در استان بوشهر ضروری است مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کمبود منابع آبی استان بوشهر دغدغه جدی مسئولان است و باید راهکارهای مناسب برای مدیریت و مقابله با خشکسالی اجرا شود تا شاهد مقابله با این کمبودها باشیم. شاپور رجایی ادامه داد: آبیاری غرق‌آبی در بیش از 17 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر انجام می‌شود که این شیوه آبیاری  سبب کاهش راندمان تولید و بی‌کیفیت بودن محصولات می‌شود و نیازمند اصلاح است. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل آبیاری نخیلات استان بوشهر، شیوه نادرست آبیاری و بدآبیاری کردن است، افزود: نفوذ عمق و حجم زهکشی زیاد، تبخیر بالا، تعداد کم دور آبیاری و در نتیجه افت کمی و کیفی محصولات مهم‌ترین شاخصه‌های روش‌های نادرست آبیاری در استان است. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر بیان کرد: نظارت دقیقی بر نحوه آبیاری نخیلات انجام می‌دهیم و تلاش داریم با اصلاح شیوه‌های آبیاری به دغدغه‌ها و مشکلات نخلداران پایان دهیم. وی به مزایای تغییر در روش‌های آبیاری اشاره کرد و افزود: ارتقای راندمان، افزایش بهره‌وری آب، افزایش محصولات و عملکرد در واحد سطح، بهبودکیفیت و بازار پسند بودن محصولات از مهمترین مزایای تغییر و اصلاح روش آبیاری نخیلات از سنتی به تحت فشار است. مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر دو میلیون و 700 هزار اصله نخل به روش سنتی آبیاری می‌شود افزود: با تبدیل روش سنتی که همان غرق آبی است به روش آبیاری مدرن سبب افزایش سودهی و کاهش هزینه‌های هنگفت می‌شود. وی تصریح کرد: با توجه به این نکته بخش قابل توجهی از منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، باید همه دستگاه‌های متبوع و کشاورزان با عزمی ملی در اصلاح الگوی مصرف آب تلاش کنند. رجایی مدیریت جهادی در بخش آب را صرفه جویی و مدیریت بهینه مصرف خواند و افزود: حمایت‌ها و تدابیر وزارت نیرو در امر بهره‌وری صحیح از منابع آب و تمرکز آن بر این مهم برای تحقق و اجرایی شدن طرح‌های منابع آب استان، بر امید و انگیزه مسئولان و ذی نفعان خواهد افزود.

افزایش برداشت محصولات کشاورزی استان بوشهر با مکانیزه شدن کشاورزی مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز با اشاره به ظرفیت بالای استان بوشهر در بخش‌های مختلف کشاورزی، گفت: در صورتی که فعالان بخش كشاورزي بتوانند در سطح روستاها ادوات مكانيزه كشاورزي داير كنند تسهیلات مناسبی را در اختیار آنها قرار خواهیم داد تا شرایط برای مکانیزه شدن بخش کشاورزی ایجاد شود. فرهود ملک‌زاده از ارائه تسهیلات مناسب برای مکانیزه شدن کشاورزی خبر داد و افزود: برخورداری از کشاورزی توسعه یافته و پایدار نیازمند فعال تر شدن تعاونی‌های تولیدی، روستایی، تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی کشاورزان است. وی در ادامه به افزایش میزان برداشت گندم از اراضی کشاورزی استان بوشهر در سال جاری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رعایت اصول ترویجی، کشت مکانیزه، آبیاری خوب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری از مهمترین عوامل افزایش برداشت گندم در استان بوشهر بوده است. مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: هزینه‌کردن در راه مکانیزه کردن روش‌های کشاورزی و همچنین اصلاح شیوه‌های آبیاری نوعی سرمایه‌گذاری است که در اینده سودآوری بیشتری برای کشاورزان خواهد داشت.


۱۳۹۳/۳/۲۸ - ۰۸:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن