تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820641351




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شبکه های اجتماعی، یک تیر و چهار نشان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شبکه های اجتماعی، یک تیر و چهار نشان تهران - تیرنا - چندی پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شبکه های اجتماعی مجازی کارکردهای متفاوت و چندوجهی دارند و می توان از این ظرفیت، استفاده های زیادی کرد.


دکتر جنتی با تاکید بر اینکه روند استفاده از اینترنت و به خصوص رسانه های اجتماعی اظهار کرد: ایران حدود دو درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت را دارد و ضریب نفوذ اینترنت نشان می دهد که در کشور، حدود 40میلیون کاربر اینترنت داریم. به همین بهانه مطلبی به ذهن رسید که بر روی کاغذ آوردم.
رسانه‎های اجتماعی بنا بر یک تعریف رسانه‎هایی برای برقراری تعامل اجتماعی مبتنی بر وب هستند و راهی ارزان و قابل دسترس برای انتشار اطلاعات از سوی عموم کاربران ؛ فروم‎های اینترنتی، وبلاگ‎ها، شبکه‎های اجتماعی، ویکی‎ها و پادکست از این قبیل هستند. اما یکی از پرکاربرترین انواع رسانه‎های اجتماعی را شبکه‎های اجتماعی تشکیل می‎دهند.
امروزه تعامل اجتماعی افراد به فضای مجازی کشیده شده است و ارتباطات مجازی بخش عمده‎ای از دلایل استفاده کاربران از این فضاست.
رشد سریع این شبکه‎ها در سراسر جهان، حجم بسیار بالایی از کاربران از دلایل اهمیت این شبکه هاست. عضویت در این سایت ها نشان‎دهنده نوعی دگرگونی در تعاملات اجتماعی افراد از طریق برهم خوردن نظم حوزه خصوصی و عمومی آن هاست.
بسیاری از کاربران این شبکه‎ها بخشی از مشخصات هویت، عکس و جنبه‎هایی از زندگی شخصی خود را با عموم دوستانشان در میان می‎گذارند و ارتباطات مجازی را به عنوان راهی مقبول برای تداوم دوستی‎ها و ارتباطاتشان می‎پذیرند.
شبکه‎های اجتماعی مختلفی در ایران فعالیت می کنند. برخی از این شبکه‎ها داخلی و برخی نسخه‎های جهانی هستند.
برای مثال، عضویت ایرانی‎ها در فیس بوک، مای اسپیس یا توئیتر در چند سال اخیر علی رغم فیلتر شدن هر سه آن ها بسیار چشمگیر است.
حضور پررنگ رهبران سیاسی جهان در شبکه های اجتماعی موجب شده است بسیاری از منتقدان نحوه اداره این فضا را کاملاً سیاسی بدانند و بر این باور باشند که سیاستمداران نیز در اداره این فضای پرمخاطب و مردمی حضور دارند.
در بین مسولین سیاسی ایران نیز استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به خصوص شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر رواج فراوانی یافته است، اما تفاوت آن با سایر کشورها در این بود که این استفاده از ظرفیت ها بیشتر منحصر به ایام انتخابات بود و کاندیداها از این پتانسیل تا روز انتخابات برای جذب آرای مردمی و جوانان استفاده می بردند. هرچند در این شبکه ها هیچ گاه خود کاندیدا با زبان شخصی اعلام حضور نمی کرد و عموما از اسامی خاصی مثل هوادران یا طرفداران یا ستاد انتخاباتی یا جمعی از اقشار یا کمپین و... همراه با نام کاندیدا برای جذب آراء بهره می بردند.
این مهم حتی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز به وقوع پیوسته همه 8 کاندیدا در شبکه اجتماعی فیس بوک صفحات متعددی با نام های خاص نام برده شده داشتند که به نظر می رسد عملاً از ستاد آن کاندیدای خاص هدایت می شد. اما به محض پایان انتخابات صفحه مورد نظر نیز (چه با پیروزی و چه با شکست در انتخابات) به دست فراموشی سپرده می شود.
در واقع عرصه سیاست ایران از این ظرفیت بالقوه بسیار غنی، که حضور مردم و به خصوص جوانان در آن بسیار چشمگیر و پررنگ است، برای تولید، پرورش و ساماندهی افکار خود و به نفع افکار و عقاید دیگران سودی نمی برند. در حالی که در مقابل منتقدان و مخالفان از این ظرفیت برای تغییر نگرش جوانان علیه نظام حاکمیتی، دولنت و سایر ارکان فعال کشور نهایت بهره را می برند. شاید در کنار محدودیت های سیاسی موجود در استفاده از این فضا، عدم اعتقاد به قابلیتهای فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ساده انگاشتن و غیر کارکردی دانستن این فضا، تفریحی پنداشتن این فضا و...، مانع آن شد که بسیاری از مسئولین و سیاستمداران ایرانی به کارکردهای عظیم و عمیق این ابزار مناسب رسانه ای برای ترویج و تبلیغ ارزشها، سیاستها، برنامه ها و نگرشهای دینی، عرفی، قانونی و جاری کشور توجه و باوری داشته باشند.
اما بعد از حماسه 24 خرداد 92 و انتخاب دکتر روحانی به عنوان ریس جمهور ایران و تشکیل کابینه اعتدال، و تاکید ایشان بر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در کشور به منظور پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید، به نوعی در این حوزه نیز اتفاقاتی افتاد. دکتر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وزیری است که می توان او را متولی فضای مجازی کشور دانست. او با زیرکی خاص خود به عناون اولین وزیری بود که در چهار شبکه اجتماعی داخلی عضو گردید و صفحه مخصوص با عکس و فیلم از زندگی شخصی، روزانه و کاری باز نمود.
صفحاتی که مملو از کارهای روزمره وزیر در منزل و وزارتخانه و همچنین جدیدترین تصمیمات و دستاوردها در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی است.
اولأ سیاست شبکه ای شدن و بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای ارسال اخبار و آگاه کردن مخاطبان از شرایط و برنامه ها و روشن کردن دیدگاهها نسبت به عملکرد وزارت متبوع خود، که متولی این حوزه نیز است، را در جامعه جا انداخت. دوماٌ با عضویت در چند شبکه اجتماعی داخلی این تفکر را که می توان از ظرفیتهای فضای مجازی جامعه خودمان هم سود ببریم را نیز در میان سیاستمداران، مسئولین و کاربران و مردم پایه گذاری کرد. این حرکت او پیامدهای دیگری نظیر حضور یک وزیر، یک معاون وزیر، ریاست محترم جمهوری و رییس مجمع تشخیص مصلحت را در شبکه اجتماعی کلوب و آپارات در پی داشت.
این عمل موجب رونق شبکه اجتماعی داخلی و حمایت از این شبکه و شبکه های دیگر اجتماعی ایرانی می شود. ما باید به جای مسدود کردن فضا و فیلتر کردن شبکه های اجتماعی خارجی، شرایط و بستری رات فراهم سازیم که شبکه های داخلی ما با شبکه های خارجی توانایی و قدرت رقابت را داشته باشند.
حقیقتاٌ هنوز کلوب یا آپارات بیش از 40 تا 50 درصد امکانات و ظرفیتهای شبکه فیس بوک یا تویتر را ندارد، ولی از روزی که وزیر عضو این شبکه گردید تا به امروز تفاوتهای چشم گیر و امکانات متعددی از طرف مدیران آن برای مخاطبین فراهم گردید.
سوماٌ وزیر محترم و دیگر اعضای هیات دولت، که عضو کلوب هستند، می توانند با مخاطبان رابطه ای بلاواسطه، صمیمی، عاطفی، راحت و تعاملی داشته باشند. کامنتها و پرسش و پاسخ او و سایر مسئولین با مخاطبین موید این کلام است. چهارم آنکه دیگر نیازی به حضور مسئولین در شبکه های اجتماعی خارجی وجود نداشته و امکان بهره برداری های سیاسی کاذب و غیر اخلاقی را بر علیه آنها فراهم نخواهد کرد.
مختصر آنکه دکتر محمود واعظی یک حرکت پیشگامانه در عرصه استفاده از فضای مجازی صورت داد که در کنار مزایای بالایی که ذکر گردید یک حرکت نو و جسورانه در عرصه سیاست و فضای مجازی کشور به حساب می آید. واعظی با این حرکت با یک تیر چهار نشان زد که هر چهار نشان او میوه ای پربار برای عرصه فضای مجازی و سیاست در ایران بود. البته اینجا باید از دکتر روحانی رییس جمهور مردمی و آزاداندیش و محبوب ایرانی نیز تقدیر نمود که علاوه بر باز گذاشتن دست وزراء و معاونین خود برای عضویت در انواع شبکه های اجتماعی و اپلیکیشنهای داخلی و خارجی، و محدود کردن و ایستادگی در مقابل ماشین فیلترینگ برخی از آنها، خود نیز در شبکه ها اجتماعی کلوب و آپارات عضو گشته و با فعالیت چشمگیر و همه روزه در کتر از چند روز به مرز 50 هزار عضو در صفحه خود رسیده است.
**از سایت خرداد/ نویسنده دکتر امرالله امانی عضو هیات علمی ارتباطات تهران شرق
اول**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/03/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن