تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830346542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه شناسي خشونت جمعي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ (۹:۵۹ق.ظ)
شرق جامعه شناسي خشونت جمعي
به گزارش خبرگزاري موج، «جامعه شناسي خشونت جمعي» عنوان سرمقاله روزنامه شرق است که در آن مي خوانيد؛
تصاوير اعدام هاي دسته جمعي هزاران کودک و بزرگسال، زن و مرد، پير و جوان، انسان هايي که کنار هم رديف شده و سپس به رگبار گلوله بسته شده اند، پرسش هاي عميقي درخصوص انسان، فرهنگ، تمدن، تاريخ، پيشرفت و... مطرح مي کند. اگر از جرم آنها از داعش بپرسيم به ما خواهند گفت که جرم آنها صرفا اين بوده که شيعه هستند؛ همين و بس. اينکه چه جرمي مرتکب شده بودند، کدام خبط و خطاي مهمي انجام داده بودند که بايد بدون محاکمه و فقط به رگبار بسته مي شدند، پرسش هايي هستند که داعش و داعش ها در طول تاريخ نتوانسته اند به آن پاسخي بدهند. بسياري خواهند گفت که از گروهي که فکر و عقيده اي را که کاملا با فکر و عقيده آنان يکسان نيست شرک، نفاق، بدعت و کفر مي پندارند و در نتيجه آنان را واجب القتل مي دانند، خيلي انتظار ديگري نمي توان داشت.
بسياري خواهند گفت که از يک گروه تندرو که شست وشوي مغزي داده شده اند که هرکس مثل ما فکر نمي کند، ما تکليف و وظيفه شرعي داريم که او و آنها را به قتل برسانيم، انتظار زيادي نمي توان داشت. بسياري خواهند گفت از انسان هايي که در روستاها، بيابان ها و مناطق محروم و دورافتاده عربستان، افغانستان، پاکستان، يمن يا چچن زندگي مي کنند خيلي انتظار بيشتري نمي توان داشت؛ انسان هايي که در فقر و محروميت بزرگ مي شوند و تنها پنجره اي که به دنيا دارند پنجره اي است که روحانيون وهابي و سلفي به روي آنها گشوده اند. پنجره اي که در بيرون آن هر که و هر چه هست گمراه و فاسد است و فقط سلفي ها بندگان شايسته، برگزيده و راهي بهشت موعودند.
درک «داعش»، درک القاعده، درک طالبان خيلي پيچيدگي ندارد. خاستگاه آنها جوامع عقب افتاده و محروم از توسعه سياسي و اجتماعي بوده است. نه در ترکيه، نه در مالزي، نه در اندونزي، نه در بنگلادش و نه در هيچ کشور اسلامي ديگري که يک درجه اي از توسعه سياسي و پيشرفت اقتصادي و اجتماعي صورت گرفته، «داعش» و گرايشات «داعش» وجود ندارد. اما در عراق که طي نيم قرني که از استقلالش مي گذرد، کمتر روي توسعه سياسي و پيشرفت را به خود ديده، يا در عربستان که اساسا چيزي به نام جامعه مدني در آن به چشم نمي خورد، يا در اردوگاه هاي فلاکت زده آوارگان افغاني در وزيرستان و لاهور پاکستان که به جز فقر و عقب ماندگي و محروميت و به جز تعليم و تربيت ديني اسلام راديکال سلفي آموزش ديگري وجود ندارد، خيلي تصادفي نيست که ملامحمد عمر و «داعش» ظهور کنند. در عين حال «داعش» فقط محصول جهل، عقب ماندگي، محروميت، فقر و توسعه نيافتگي سياسي و اجتماعي نيست. «داعش» در عين حال محصول خشونت سياسي حاکم در خاورميانه هم هست. و مي رسيم به سطح سوم خشونت و نسل کشي «داعش» در عراق. رفتار «داعش» در عراق از يک منظر تاريخي خيلي هم بي سابقه نيست. نسل کشي «داعش» در عراق يادآور نسل کشي توتسي ها و رواندايي ها در آفريقا، تاميل ها و سنگالي ها در سريلانکا، صرب ها عليه مسلمانان در بوسني، اعدام هاي دسته جمعي در کامبوج توسط پل پت و خمرهاي سرخ و جنايات و نسل کشي صدام و حزب بعث عليه کردهاي عراقي است.
در جريان آنچه تحت عنوان سياست «انفال» در فاصله 69-1365توسط صدام در مناطق کرد نشين عراق صورت گرفت بيش از 150 هزار کرد يا در اردوگاه هاي اکراد در بغداد و ساير شهرهاي عراق يا در جريان اعدام هاي دسته جمعي يا بمباران هاي تعمدي شهرها و روستاهاي کردنشين کشته شدند تا کردها مجبور به ترک مناطق کردنشين بشوند و بالاخره به کار گرفتن سلاح شيميايي از جمله در حلبچه قريب به 163هزار کرد از بين رفتند.
في الواقع از بعد تاريخي هر چه عقب تر مي رويم کارنامه ما انسان ها در نسل کشي و کشتار دسته جمعي هولناک تر مي شود. شيعياني که در موصل، کرکوک، تکريت و شمال سامرا به دست شبه نظاميان «داعش» قتل عام شدند، همان گناهي را دارند که اکراد در زمان صدام داشتند. اگر جنايات «داعش» را محصول عقب ماندگي سياسي، توسعه نيافتگي اجتماعي، اقتصادي، فکري و فرهنگي بدانيم، جنايات اروپايي هاي پيشرفته در طول جنگ جهاني دوم را به کدام دليل و انگيزه اي بايد نسبت دهيم؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن