تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801786968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش ايران و آمريکا در بحران عراق و داعش


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ خرداد ۱۳۹۳ (۹:۸ق.ظ)
آفرينش: نقش ايران و آمريکا در بحران عراق و داعش
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش در سرمقاله امروز چنين نوشت:
تحولات عراق و نحوه عملکرد طرف هاي درگير تاکنون نتيجه قابل ملاحظه اي نداشته است و يا حداقل بايد بگوييم که دو طرف درمرحله اي هستند که صرفاً به دادن تلفات و تضعيف بنيه نظامي طرف مقابل بسنده کرده اند. هردو طيف درگير چشم انتظار تحولات خارجي هستند تا از اين طريق دست برتر را در جبهه جنگ به دست آورند.
داعش که از پول هاي عربي تغذيه مي شود در انتظار حمايت هاي بيشتر و اتحاد با برخي نيروهاي داخلي عراق مي باشد. گفته مي شود که برخي گروه هاي وابسته به حکومت بعث با دست گرفتن سلاح به داعش پيوسته اند. اين روال به معناي نفوذ و خرابکاري در ميان نيروهاي عراقي مي باشد. داعشي ها اميدوارند با تثبيت قدرت در موصل بتوانند پايگاهي براي تقويت مواضع خود از عراق تا سوريه فراهم کنند، و با تحريک تعصبات مذهبي به دنبال راه اندازي يک جنگ رواني و اعتقادي مي باشند.
ازسوي ديگر ارتش عراق نيز به سبب عدم يکپارچگي درميان استان ها و نيروهاي نظامي به دنبال ايجاد وحدت ملي درمقابله با حملات خارجي است. به عبارتي ناتواني دولت مرکزي در ايجاد يک ساختار حکومتي منسجم، اين فرصت را به داعش داد تا از اين ضعف ها استفاده کند و به دنبال اهداف شوم خود باشد. به همين منظور دولت عراق نيز اکنون چشم انتظار مساعدت هاي خارجي است تا از اين طريق بتواند دست برتر را نسبت به تروريست ها پيدا کند.
اما دراين تحولات نکاتي چند وجود دارد که مي تواند برخي فرضيه هاي موجود براي داعش و ارتش عراق را شفاف سازي کنند. اولين موضوعي که در الويت تحولات عراق قرار دارد، بحث تجزيه اين کشور مي باشد.
ازپيش از انتخابات درگيري ها و اختلافات سياسي ميان گروه ها و احزاب سياسي بالا گرفته بود، به طوريکه هيچ يک از آنها رهبري و پيروزي طرف ديگر را قبول نداشتند. اين اختلافات با مخلوط شدن با گرايشات مذهبي شدت بيشتري به خود گرفت.
از يکسو شيعيان مدعي داشتن دست برتر در تحولات عراق هستند، از سوي ديگر اهل تسنن مدعي اجحاف به حقوق شهروندان عراقي هستند و کردها نيز به سبب تمکن مالي و نظامي صراحتاً داعيه جدايي و خود مختاري کامل از دولت مرکزي را دارند. نکته اي که دراين زمينه قابل توجه است اينکه درصورت خروج داعش ازعراق، هنوز مشکل اصلي برجاي خود باقي است و اختلافات سياسي ميان ملت عراق ادامه خواهد يافت و تازماني که اين مشکلات داخلي وجود داشته باشد نمي توان انتظار عراقي منسجم را داشت.
اما اينکه گفته مي شود احتمال همکاري ايران و آمريکا براي کمک به عراق براي سرکوب داعش وجود دارد، بعيد به نظر مي رسد. چون اولا عراق از پتانسيل هاي مردمي و قدرت نظامي کافي برخوردار است و ثانياً اينکه داعش امروز از سوي متحدان آمريکا تغذيه و حمايت مي شود!. لذا آمريکا مي تواند بدون دخالت نظامي و ازطريق فشار بر متحداني همچون عربستان و قطر اين غائله را ختم کند. پس نيازي به همکاري با ايران و مداخله نظامي وجود ندارد، و اگر چنين شود آمريکا به دنبال حضور دوباره خود درعراق خواهد بود تا بتواند نيروهاي نظامي خود را درمنطقه مستقرنمايد.
نکته اصلي اينکه هيچ قدرتي جز دولت عراق توانايي مهار تروريست و حملات داعش را ندارد. اما اين امر منوط به همگرايي داخلي و سياسي مي باشد. هيچيک از گروه هاي سياسي عراق تمايلي برتسلط داعش برمناطق اين کشور را ندارند، چون علاوه بر توانايي هاي نظامي، پتانسيل هاي سياسي قابل ملاحظه اي هم براي حل اين مشکل در اختيار احزاب و گروه هاي مختلف عراقي وجود دارد، اما اختلافات موجود مانع از استفاده ازاين ظرفيت ها شده است.
بايد اين موضوع را مد نظر داشت که تسخير بخش هايي از عراق مي تواند سرآغاز تجزيه اين کشور به سه بخش باشد. اينکه اگر عراق تجزيه شود، ترکيب سرزميني منطقه تغيير خواهد کرد، و جامعه مدني به ويژه سني هاي عراق که احتمالا تحت سيطره انديشه هاي افراطي امثال داعش قرار مي گيرند، خسارات فراواني خواهند ديد.
نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن