تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820050837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجديدنظرطلبان به پايان ماه عسل نزديك مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تجديدنظرطلبان به پايان ماه عسل نزديك مي‌شوند
شكاف بين جريان دوم خرداد و رئيس‌جمهور دولت تدبير و اميد در حال عميق‌تر شدن است


شكاف بين جريان دوم خرداد و رئيس‌جمهور دولت تدبير و اميد در حال عميق‌تر شدن است به گونه‌اي كه با بررسي مواضع شخصيت‌هاي اثر‌گذار و خط مشي رسانه‌هاي اين جريان در طول يك سال گذشته مي‌توان گفت كه «‌شيب انتقادات تجديدنظرطلبان از روحاني شكل تندتري به خود گرفته» و پيش‌بيني مي‌شود در آستانه انتخابات دهم مجلس به اوج خود برسد. حتي به اين منتهي شود كه پدرخوانده‌هاي اين جريان در دوازدهمين انتخابات رياست جمهوري دست از حمايت روحاني برداشته و به سمت نامزد اختصاصي بروند تا اهداف بالادستي خود را به شكلي بهتر پياده‌سازي كنند. هر چند كه پدرخوانده‌هاي جريان دوم خرداد در كنار رسانه‌هاي پرشمارشان تلاش دارند تا اجازه ندهند شكاف اعتقادي- مبنايي آنها با دولت روحاني بيش از پيش رسانه‌اي شود- چراكه بازگشت رسمي آنها به قدرت بيش از هرچيزي با استمرار پيوند اصلاح‌طلبان با دولت روحاني امكان‌پذير است- اما با بازخواني برخي از مواضع چالش‌برانگيز هواخواهان ليبراليسم نسبت به دولت يازدهم و شخص روحاني مي‌توان چشم‌اندازي مناسب براي آينده روابط «تجديدنظرطلبان با دولت اعتدال» ترسيم كرد، به گونه‌اي كه بسياري از مجهولات عرصه سياسي در ماه‌هاي اخير پاسخ داده شود.  

نخستين شكاف دولت با دوم‌خردادي‌ها
برگزاري مجمع فرماندهان سپاه در اواخر شهريورماه سال گذشته فرصت مناسبي بود كه زخم كهنه اختلافات زيربنايي تندروي‌هاي اصلاحات با روحاني سر باز كند، به صورتي كه رسانه‌هاي وابسته به جريان افراطي اصلاحات برخلاف محتواي سخنان رئيس‌جمهور درباره سپاه، با نوع انتخاب تيترها و عكس‌هاي خود به تخريب وجهه سپاه پرداخته و سعي كرده‌اند خط تاريخي هجمه و تخريب عليه سپاه را در پيش گيرند؛ تخريبي كه سابقه چندين ساله هم دارد به گونه‌اي كه با مرور كارنامه هشت ساله دولت اصلاحات، به وضوح مي‌توان مشاهده كرد كه طيف دوم خرداد، تلاش مي‌كرد مرز خودي‌ها و غيرخودي‌ها را كمرنگ كرده، به صورت همه‌جانبه همه چارچوب‌هاي اعتقادي و سياسي نظام را مورد هدف قرار داده و سپاه پاسداران به عنوان يكي از مهم‌ترين موانع پيشبرد اهداف دشمن آماج حملات جنگ رواني جريانات تندرو قرار گرفت.
در حالي روحاني از عملكرد سي و چند ساله‌ سپاه تقدير و تشكر منحصر به فردي مي‌كند و با بيان جملاتي نظير «سپاهيان افتخار بزرگي بر دوش دارند و آن پاسدار بودن است... سپاه پاسداران فرزند انقلابي است كه فاصله زماني با پيروزي انقلاب ندارد» يا «سپاه در دل مردم، با مردم و كنار مردم قرار دارد و به معناي واقعي حصون رعيه هستيد، سپاه پاسداران بايد دژ مستحكم و پناه همه مردم باشد» كه رسانه‌هاي وابسته به جريان تندرو در اقدامي هماهنگ و هدفمند تلاش مي‌كنند تا با انتخاب تيتر‌هايي شبيه: «تأكيد امام بر دوري سپاه از بازي‌هاي سياسي بود»، «سپاه ضامن حقوق شهروندي باشد»، «سپاه، سپاه همه مردم باشد» و «سپاه بايد از جريان‌هاي سياسي به دور باشد» اينگونه القا كنند كه روحاني ضمن گلايه از عملكرد سپاه، عليه فرماندهان سپاه هشدارهاي شديداللحني را در سخنانش بيان داشته است. اين در حالي است كه روحاني- همانطور كه اشاره شد- ضمن ستايش بي‌نظير از عملكرد سپاه، براي كمك سپاه به دولت مطالبات جدي را هم مطرح نمود.
 
  سبد كالا بهانه‌اي براي هجمه اصلاح طلبان به دولت
توزيع سبد كالا در ميان مردم بهانه بود تا دوم خردادي‌ها شفاف‌تر به اقدامات دولت انتقاد كرده و به عبارتي رو‌در‌روي دولت بايستند.
محمد هاشمي رفسنجاني در اولين واكنش درباره توزيع سبد كالا و تأثير اين كار در بهبود وضع معيشتي مردم نيز گفت: بالاخره اگر عده‌اي كه استحقاقش را دارند اين سبد را دريافت كنند، مقداري كمك به معيشت اقشار آسيب‌پذير است ولي روش اجرا و دامنه اجرا، خيلي مناسب شرايط اقتصادي كشور نيست، راه‌هاي بهتري وجود دارد و اين نوع مسائل از نظر بنده خيلي توجيه ندارد.
همچنين صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران و فعال سياسي اصلاح‌طلب در گفت‌وگويي با روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد»،  اجراي طرح سبدكالايي دولت روحاني را اشتباه مي‌داند و بيان مي‌كند: «سبدكالاي دولت روحاني به‌گونه‌اي همان يارانه 45 هزار و 500 توماني دولت احمدي‌نژاد است اما با برنامه‌ريزي كمتر و ناپختگي.» اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه فكر مي‌كنم سبدكالا يك فكر «ناپخته» و يك ايده «نسنجيده‌اي» بود كه دولت با عجله و بدون تدبير به آن پرداخت، افزود: «متأسفانه دولت بدون اينكه برنامه‌ريزي دقيقي انجام دهد و افرادي را كه قرار است اين سبدكالا به آنها تعلق گيرد را شناسايي كرد...»

دستگيري مرزبانان بهانه‌اي براي تخريب دولت
بهروز شجاعي از عناصر فعال جريان اصلاح‌طلبي كه در انتخابات شوراي شهر در ليست اين جريان سياسي حضور داشت در فيس‌بوك خود با اشاره به گروگان گرفتن پنج مرزبان، وظيفه حسن روحاني را عذرخواهي در قبال اتفاقات رخ داده مي‌داند و اشاره مي‌كند: دولت تدبير و اميد بدون شك در به گروگان گرفتن اين پنج مرزبان، به درازا انجاميدن گروگانگيري و شهادت دانايي‌فر مقصر است... آن طور كه از شواهد امر مشخص است دولت آنطور كه بايد و شايد اين گروگانگيري را جدي نگرفت و همه امكانات و... ظرفيت‌هاي خود را براي آزادي اين پنج فرزند ايران زمين بسيج نكرد، آزادي اين پنج نفر نيازمند يك كار دقيق ديپلماتيك و اطلاعاتي بود و كم از مذاكرات ژنو نبود اما تلاش‌هاي صورت گرفته بيشتر بر روي دوش يك وزارتخانه بود. دولت و شخص رئيس‌جمهور بايد از ملت ايران و به ويژه خانواده‌هاي اين عزيزان عذرخواهي كند.

پورنجاتي: روحاني پايگاه اجتماعي ندارد
خواسته‌هاي خاص جريان دوم خرداد از دولت روحاني مانند تلاش براي رفع حصر سران فتنه و آزادي برخي محكومان فتنه 88 و بكارگيري عناصر منسوب به جريان اصلاحات در پست‌هاي مهم و حياتي كشور، همواره از طريق رسانه‌هاي وابسته به اين جريان و به شيوه‌هاي خاص مطرح بود و اگر اين خواسته‌هاي جناحي از سوي دولتمردان پي‌گيري نمي‌شد با واكنش تند رسانه‌ها و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلبان مواجه مي‌شد.
به عنوان نمونه احمد پورنجاتي در مطلبي كه در صفحه فيس‌بوك خود در بهمن ماه سال گذشته منتشر كرد اينگونه به انتقاد از عملكرد رئيس‌جمهور و اطرافيانش مي‌پردازد: «چه خوب مي‌شد، اگر مقاماتي كه براي رسيدن به منصب و قدرت، نيازمند رأي مستقيم شهروندان هستند، به ويژه رئيس‌جمهوري كه مي‌بايست خود را در گستره ملي در معرض انتخاب مردم قرار دهد، آرشيو محرمانه‌اي را از تصوير جلسه‌ها و ديدارهايي كه در دوره «رايزني و جلب نظر و مددجويي و مشورت‌خواهي و... التماس دعا» با چهره‌اي گشاده و منت‌پذير و سپاسگزار، با صغير و كبير برگزار كرده در گنجه خانه‌اش نگهداري مي‌كردند...»
البته وي طي چند روز قبل از درج اين مطلب در نوشتار ديگري با تأكيد بر اينكه رئيس دولت يازدهم پايگاه اجتماعي ندارد نوشت: «درست است كه روحاني با تابلوي اعتدال و نوعي دولت فراجناحي به ميدان رقابت‌ها آمد اما بي‌هيچ ترديدي او به عنوان شخص خودش از هيچ پايگاه اجتماعي و بدنه سياسي اختصاصي برخوردار نبود.»
 
 روحاني مثل خاتمي نشود
همفكر ديگر آقاي پورنجاتي، آرش غفوري كه چند هفته قبل در يكي از برنامه‌هاي شبكه دولتي بي‌بي‌سي فارسي انگليس با عنوان يكي از اعضاي «عضو جبهه مشاركت» شركت كرده بود، بيان مي‌كند:«آقاي روحاني بايد توجه داشته باشد به آقاي خاتمي سال 84 تبديل نشود. اگر دو سال اول آقاي خاتمي را با دو سال آخرش مقايسه كنيم متوجه مي‌شويم آقاي خاتمي در دو سال آخر حرف‌هاي تندتري زد؛ اما صدايش شنيده نمي‌شد. بازخورد خبرهاي آقاي خاتمي در دو سال آخر خيلي كمتر بود. اين ايراد براي آقاي روحاني هم وجود دارد. اگر بخواهد در يكي دو سال آخر فقط حرف بزند و به حرف‌هايش عمل نكند، ممكن است صداي ايشان شنيده نشود.»
 
 تاجيك: روحاني، مستأجري چهار ساله است
با آغاز سال 93 سيل هجمه‌هاي منسوبان به طيف دوم خرداد عليه دولت و شخص روحاني شكل واضح‌تري به خود مي‌گيرد آنگونه كه وابستگان به اين دسته سياسي با اتخاذ ادبياتي شفاف‌تر از گذشته بحث مستأجر بودن روحاني را هم مطرح مي‌كنند.
به عنوان نمونه محمدرضا تاجيك فعال سياسي اصلاح‌طلب در نخستين روزهاي ارديبهشت ماه در گفت‌وگو با روزنامه شرق با تأييد پروژه «مستأجر چهار ساله» اصلاح‌طلبان اظهار مي‌كند كه از امروز از شدت و گستره حمايت اصلاح‌طلبان به دولت كاسته شده است. مشاور رئيس‌جمهور و رئيس «مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري» در دوران خاتمي در اين گفت‌وگو تأكيد كرده كه دولت «اعتدال» در حال تبديل‌شدن به دولت «اختلاط» است و بايد سريع‌تر خود را جمع‌وجور و گرايش‌هاي متفاوت و گاه متضاد دروني خود را تعديل كند و تا دير نشده كليد تدبير خود را به‌كار گيرد.
وي درباره راهبرد حمايت اصلاح‌طلبان از دولت اعتدال از ابتدا تا به حال و ادامه آن در آينده مي‌گويد: اگرچه معتقدم از شدت و گستره اين حمايت كاسته شده، اما جريان اصلاحات با نگرشي‌ عقلايي و با تحليلي ناظر به شرايط حال و آينده كشور و نيز با حفظ فاصله انتقادي خود، كماكان از دولت حمايت مي‌كند اما مطمئنم اين «حمايت» امري
زمان ـ ‌پرورده و شرايط‌ ـ پرورده است و چنانچه دولت تدبير و اميد نتواند براي چالش‌هاي پيشاروي جامعه تدبيري درخور و بهنگام بينديشد، كليدش بسياري از درها را به روي خودش خواهد بست و حاميانش را پشت درهاي بسته رها خواهد كرد.

 مرعشي: منتقد سياست‌هاي روحاني‌ هستم
اعتماد، يكي ديگر از روزنامه‌هاي زنجيره‌اي كه در يكي از شماره‌هاي خود پرونده ويژه‌اي را به «حزب كارگزاران سازندگي» اختصاص داده بود در گفت‌وگويي با حسين مرعشي سخنگوي حزب كارگزاران از قول وي درج مي‌كند: «ما سياست‌هاي كلي آقاي روحاني را تأييد مي‌كنيم اما در عرصه سياست داخلي همه سياست‌هاي دولت را تأييد نمي‌كنيم. ما منتقد وزارت كشور بوده و هستيم. تأكيد مي‌كنم كه ما حامي آقاي روحاني هستيم اما در عرصه سياست داخلي كاملاً زاويه انتقادي داريم.»

 زيباكلام: محبوبيت روحاني كم شده است
صادق زيباكلام هم در يادداشتي پس از آنكه دولت 90درصد مردم را مستحق دريافت يارانه اعلام كرد نوشت: «بيش از ۹۰ درصد جمعيت كشور خود را مستحق دريافت يارانه اعلام كرده‌اند. آيا به راستي اين چنين است و ۹۰ درصد جمعيت ايران گرفتن 45هزارو500 تومان در ماه برايشان ضروري است؟
به زعم اصولگرايان، اگر مردم اين دولت را قبول مي‌داشتند و برايش تره خرد مي‌كردند، محض گل روي دولت تدبير و اميد هم كه شده بود دست‌كم بخشي از آن ۱۹ ميليوني كه به او رأي دادند ثبت‌نام نمي‌كردند. حرف اصولگرايان اتفاقاً درست است. اگر دولت از محبوبيت بالايي برخوردار مي‌بود و اگر كسر قابل توجهي از مردم براي آن وزن و اعتباري قائل مي‌شدند، در آن صورت ميليون‌ها نفر كه واقعاً هم نيازي به اين 45هزا و500 تومان ندارند، نبايد ثبت‌نام مي‌كردند.»

 ناراحتي از نشست خبري روحاني
اما روزنامه‌هاي زنجيره‌اي سخنان روحاني در نشست خبري با اهالي رسانه‌هاي داخلي و خارجي را هم برنتابيده‌اند آنگونه كه روزنامه شرق پس از برگزاري نشست خبري رئيس‌جمهور در سرمقاله خود نوشت: ديروز بار ديگر اثبات شد نگاه برخي دولتمردان به رسانه‌ها، نيازمند بازنگري جدي است... روز گذشته براي اغلب خبرنگاران حاضر در نشست خبري رئيس‌جمهوري؛ روزي سرشار از پرسش‌هاي بي‌پاسخ بود. روحاني ـ قبل و بعد از انتخابات ـ همواره از چندصدايي سخن مي‌گويد اما گويا، برخي از مسئولان تيم رسانه‌اي دولت، مايل يا قادر به اجراي اين نگاه رئيس دولت «تدبير و اميد» نيستند. ساعت 10صبح، پاستور ميزبان نمايندگان حدود 200رسانه بود.
خبرنگاران از خوان‌هاي متعدد نهاد رياست‌جمهوري گذشته و خود را به سالن نشست رسانده بودند، با كاغذهايي حاوي پرسش‌هايي از پيش انديشيده شده؛ در دست و اميد پاسخ در دل؛ رؤيايي كه براي خيلي‌ها به واقعيت نپيوست.

 فائزه و علي مطهري هم در صف  تخريب‌كنندگان
اما آخرين موضع‌گيري چهره‌هاي نزديك به طيف تجديدنظر‌طلب را بايد از لابه لاي روزنامه‌هاي زنجيره‌اي روز گذشته جست‌وجو كرد آنجايي كه همه اين روزنامه‌ها مواضع فائزه هاشمي نسبت به دولت را با تيتر «‌ماندن مديران احمدي‌نژاد در دولت اعتدال نيست» برجسته كرده و از قول وي نوشته‌اند: «‌اينكه مديران قبلي را در اين دولت حفظ كنيم، نشان از اعتدال و فراجناحي بودن دولت نيست بلكه نياز است تا مديران همفكر و شجاع در كشور به كار گمارده شوند... هشت سال گذشته دوران سختي بود و نبايد در اين دوران رفتاري خلاف شيوه اعتدال و تدبير را شاهد باشيم و بايد بپذيريم كه اعتدال متعلق به همه آحاد جامعه بوده و افرادي كه در جمع ما هستند با هر سليقه و پشتوانه‌اي محترمند.»
علي مطهري فردي كه در انتخابات مجلس هشتم به اسم اصولگرايي موفق به جلب آراي مردمي شد و پس از آن بيشتر در زمين دوم خردادي‌ها بازي مي‌كرد هم در مواضعي انتقادي نسبت به دولت بيان مي‌كند: «دكتر روحاني بايد با جسارت بيشتر و با بهره‌گيري از معتدل‌هاي اصلاح‌طلب مسائل سياست داخلي را دنبال كند. در فصل سوم قانون اساسي درباره آزادي مطبوعات، آزادي بيان و شكنجه مباحثي مطرح شده است كه اگر در مدت 24ساعت تفهيم اتهام نشود، موضوع با صدور كيفرخواست و تشكيل دادگاه پيگيري مي‌شود.»

 عبور از روحاني را هم بايد پيش‌بيني كرد
هر چند با توجه به تبليغات وسيع جريان اصلاح‌طلب درباره پيروزي اين جريان در انتخابات با سركار آمدن دولت روحاني، چنين انتقادهايي را بايد ناشي از عدم تأمين خواسته‌هاي جريان مذكور عنوان كرد اما مي‌توان با مرور آنچه در يك سال گذشته بين جريان دوم خرداد با دولت اتفاق افتاده- كه به بخشي از آن اشاره شد- به راحتي مي‌توان اظهار كرد كه نوع نگاه روحاني در بسياري از موارد از جمله نگاه به مقوله سياست و اقتصاد دقيقاً 180درجه خلاف آن چيزي است كه حلقه تندرو جريان اصلاحات اعتقاد دارند و همانگونه كه بارها از سوي رسانه‌هاي وفادار به نظام و انقلاب در طول ماه‌هاي اخير اشاره شده رويه اعتدال دولت يازدهم سنخيتي با تندروي‌هاي افراطيون جريان اصلاحات ندارد و ديري نخواهد پاييد كه اين شكاف عميق روز به روز بارزتر از گذشته شود تا جايي كه افراطيون به تخريب و هجمه دولت يازدهم و در نهايت عبور از گفتمان دولت و شخص روحاني هم روي بياورند.

نویسنده : محمد اسماعيلي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 26 خرداد 1393 - 17:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن