واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
حجتالاسلام صالحی خوانساری:
نتیجه همراهی علم و ایمان حکمت است/مرجعیت آیتالله شیرازی برای برخی از بزرگان محرز بود خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مؤمنان و عالمان دینی دارای قدر و منزلت فراوانی هستند، گفت: یکی از نتایج همراهی علم و ایمان حکمت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید مرتضی صالحی خوانساری خطیب برجسته حوزه علمیه پنجشنبه شب در مراسم گرامیداشت آیتالله سید محمدباقر شیرازی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه مؤمنان و عالمان دینی دارای قدر و منزلت فراوانی هستند، گفت: یکی از نتایج همراهی علم و ایمان حکمت است.وی با اشاره به اینکه حکیم از دو بال علم و ایمان بهره میبرد، ابراز کرد: یکی از ویژگیهای حکیم این است که گفتههایش با حقیقت مطابق است.استاد حوزه علمیه با اشاره به درجات بندگان در آخرت، اظهار کرد: علم و ایمان افراد سبب بلندی مرتبه و درجه افراد در آخرت است.خطیب برجسته حوزه علمیه با اشاره به روایات اهمیت علم و دانش را مورد توجه قرار داد و افزود: علم در آسمان و زمین نیست بلکه علم درون قبل انسانها جای دارد و خداوند آنرا به هر کسی که بخواهد عطا میکند.حجتالاسلام صالحی خوانساری توجه به دستورات الهی را راه تبدیل علم دورن به بیرون دانست و گفت: کسانی که به دستورات الهی عمل میکنند و به اخلاق الهی متخلق میشوند میتوانند علم درون خود را بیرون منتقل کنند.وی یکی از راههای رسیدن به ایمان و رویش را قلب دانست و افزود: خداوند حکمت و دانش را در قلب انسان قرار میدهد اما انسان معمولا به این نقطه حساس توجهی ندارد.استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، بیان کرد: پیامبر اسلام فرمودند: کسی که خود را بشناسد خدا را نیز شناخته است از این رو انسانی که خود را نشناخته باشد مؤمن نخواهد بود.خطیب برجسته حوزه علمیه صبر، محروم شدن از لذات دنیایی و ایثار را از ملزومات رسیدن انسان به حقیقت ذکر کرد و گفت: انسان با توجه به این امور میتواند متخلق به اخلاق الهی شود.حجتالاسلام صالحی خوانساری با اشاره به زحمات علمای گذشته در راه حفظ علم و ایمان، گفت: در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که عالمان امت من دو گروهاند؛ گروه نخست در کلام پیامبر جامع میان علم و ایمان هستند که دارای عزت و شرافت در نزد خداوند بوده و گروه دوم هم مخالف این دسته هستند. وی در ادامه به تبیین ابعاد مختلف شخصیتی مرحوم آیتالله شیرازی پرداخت و خاطرنشان کرد: برخی از مراجع تقلید از این عالم بزگوار با عنوان مرجع تقلید یاد کردند.استاد حوزه علمیه با اشاره به روایات، مرگ عالم را سبب ثلمه در عالم دانست و ابراز کرد: البته در روایات آمده که خلف صالح میتواند جانشینی شایسته برای عالم از دنیا رفته باشد.خطیب برجسته حوزه علمیه ادامه داد: آیتالله محمدباقر شیرازی فرزند و خلف صالح آیتالله عبدالله شیرازی بود./927/پ202/ج
۱۳۹۳/۳/۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]