تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805415500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگهداری اسناد تاریخی حرکت در مسیر حفظ هویت تاریخی/ پیشینه استان قزوین جمع‌آوری می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد/
نگهداری اسناد تاریخی حرکت در مسیر حفظ هویت تاریخی/ پیشینه استان قزوین جمع‌آوری می‌شود
قزوین- خبرگزاری مهر: مرکز اسناد و کتابخانه های ملی با جمع آوری ميليون‌ها برگ سند تاريخي و با ارزش در نزد مردم و دستگاههای دولتی ضمن ایجاد آرشیوی غنی و با ارزش، زمینه پژوهش و تحقیق در آثار گذشتگان و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف کشور را فراهم کرده است. در این زمینه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین از جمع آوری 560 هزار برگ سند برای ارزشیابی در طول یک سال فعالیت این مرکز در استان قزوین خبر داد.



به گزارش خبرنگار مهر، در سال 1380 با ادغـام سازمان اسناد ملي كشور با كتابخانه ملّي ايـران، سازمان اسناد و كتابخانه ملّي جمهوري اسلامي تاسیس شد و شـوراي عالي اداري در نـود و پنجمين جلسـه دوم شهریور ماه سال 81 بـه پيشنهـاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشـور بـه منظـور ساماندهي مديريت اسنادي و ايجاد هماهنگي بـراي نگهـداري آثـار و اسناد مكتوب (چاپي و خطي) و غيرمكتوب و اوراق، مراسلات، دفاتر و ساير اسناد ملّي در دستگاههاي اجرايي و نظاير آن و همچنين تسهيل در نگهداري و دسترسي به اسناد و صرفه جويي در هزينه هاي مربوط و جلوگيري از انجام وظايف تكراري كتابخانه ملّي اين ادغام را تصويب كرد.

بررسي عملكرد سازمان از يك سو نشان‌ دهنده كارنامه‌اي درخشان با نام آرشيو ملي ايران با غناي ده‌ها ميليون برگ سند با ارزش تاريخي است كه برگ ‌برگ آن، اوراق هويت ملي ما تلقي مي‌شود؛ اسنادي كه اگر سازمان شكل نمي‌گرفت و فعاليت خود را آغاز نمی کرد معلوم نبود چه بلایي برسر این اسناد می آمد و از سوي ديگر اين دوره عملكرد، يادآور وظيفة سنگين اين سازمان و چالش‌هاي پيش روي آن در انجام وظايف قانوني خود است؛ چالش‌هایي كه رفع آن‌ها به تنهائي از عهده اين سازمان خارج است و همدلي و همراهي ديگر دستگاه‌ها و مديران اجرایي كشور و گسترش فرهنگ عمومي را درتوجه به اسناد ملي طلب می کند. قزوین صاحب مرکز اسناد شد حجت الاسلام سید مهدی حسینی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: این مرکز با پیگیری نمایندگان و استاندارقزوین از سال 92 راه اندازی شد تا بتواند برای حفظ هویت مکتوب استان گام بردارد. حسینی بیان کرد: انتقال و امضای پرونده های استان در بخش دولتی و غیر دولتی و پرونده هایی که سالهای سال راکد مانده بود در این مرکز مورد رسیدگی قرار می گیرد و فعالیتها در دو بخش اسناد ملی و کتابخانه ای صورت می گیرد که در بخش اسناد ملی در وهله اول جمع آوری اسناد دولتی و بخش خصوصی که ارزش تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و علمی دارند بر عهده این مرکز است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه های استان قزوین یادآورشد: دستگاههای دولتی موظفند اسنادی را هم که قادر به نگهداری از آن نیستند را در اختیار این مرکز قرار دهند تا پس از ارزشیابی نسبت به نگهداری آن اقدام تخصصی صورت گیرد. این مسئول فرهنگی افزود: هیچ سازمان دولتی بدون هماهنگی با مرکز اجازه ندارد مکاتبات خود را امحاء کند و لازم است آن را برای ارزشیابی در اختیار این مرکز قرار دهد که برای این کار روشهایی داریم که بر اساس معیارها اسناد آرشیوی شناسایی شده و آنها که ارزش استانی دارند در قزوین و اسنادی که ارزش گذاری ملی شود به تهران ارجاع داده می شود. حسینی گفت: اسنادی هم که فاقد ارزش تشخیص داده شوند بر اساس مقررات خاصی مجوز امحا آنها صادر می شود که این فرآیند بستگی به موضوع استانی و ملی بودن اثر دارد و از یک هفته تا دو ماه طول می کشد و امحای اسناد ملی با مجوز وزارتخانه متبوع انجام می شود. شهروندان اسناد با ارزش را به مرکز بسپارند مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اظهارداشت: بسیاری از اسناد ارزشمند در نزد مردم است لذا از شهروندان درخواست می کنیم برخی نامه ها، فرمان های حکومتی که از دوران گذشته در اختیار دارند به این مرکز بسپارند و آماده ایم در صورت لزوم برخی از آنها را نیز خریداری کنیم.

وی اضافه کرد: انواع قباله های ازدواج، فرمانهای حکومتی، مصالحه نامه، مکاتبات شخصی روحانیون، اسناد تجاری و دست نوشته هاکه بین مردم و تجار استفاده می شده است همچنین اسناد حمل و نقل، کشاورزی، صنعتی و حقابه ها که در دستگاههای دولتی وجود دارد، صلح نامه، وصیت نامه، عقد نامه و برخی یادداشت های شخصی مربوط به دورانهای گذشته ارزشمند است و باید به صورت مدون و تخصصی نگهداری شود. حجت الاسلام حسینی یادآورشد: این اسناد وقتی به مرکز منتقل شود ابتدا ضد عفونی شده تا از آفت و آلودگی پاک شود و سپس فهرست نویسی و وارد سایت سازمان می شود و همه می توانند به سایت مراجعه و از آن استفاده کنند که نسخه دیجیتال آن در اختیار علاقمندان خواهد بود. جمع آوری 560 هزار برگ سند برای ارزشیابی وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 700 کارتن سند با حدود 560 هزار برگ سند برای ارزشیابی جمع آوری شده که مکاتبات دولتی و از دوره پهلوی اول به بعد است که کار ضد عفونی کردن آنها آغاز شده است.

حسینی گفت: مهمترین وظیفه این مرکز جلوگیری از نابودی اسنادی است که قبل از آینکه خوراک موریانه شود بازسازی و حفاظت می شود و به عنوان سندهایی معتبر و ارزشمند برای کشور حفظ می شود که با این کار خدمات ارزشمندی به جامعه علمی ارائه خواهد شد و علاقمندان نیز می توانند از آن بهره برداری علمی کنند. این مسئول اظهارداشت: با توجه به حجم اسناد جمع آوری شده و در دست جمع آوری فضای کنونی جوابگو نیست که امیدواریم مسئولان برای تامین فضای بزرگتر به ما کمک کنند که بویژه ساختمان خزانه از نیازهای ضروری است. وی بیان کرد: با راه اندازی این مرکز خدمات متنوعی شامل امور فنی کتابخانه ها، فیپا، شابا و شاپکا و همه فعالیتهایی که قبلا باید با مراجعه به تهران انجام میشد در استان صورت می گیرد و دریافت نسخ خطی از طریق اهداء و یا خریداری، واسپاری کتاب، نشریات، پایان نامه ها و اطلاع رسانی امور کتابخانه ملی از طریق این مرکز انجام می شود. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین اظهارداشت: آرشیوهای جهان مربوط به 400 سال قبل است و اروپائیان از 400 سال قبل به جمع آوری امکانات مردم مبادرت کرده اند و در ایران توسط وزارت خارجه دوره قاجار تلاش شد آرشیوی برای وزارتخانه تاسی شود و قبل از آن هم اسناد به صورت مستقل و بدون انسجام و مدیریت واحد انجام می شد لذا امروز جستجوی این اسناد بسیار سخت است و تا قبل از احداث این مرکز اسناد زیادی از بین رفته است.

پیشینه استان جمع آوری می شود وی گفت: با راه اندازی این مرکز تلاش خواهیم کرد پیشینه استان را جمع آوری کنیم تا نقش ملی در حفظ هویت تاریخی استان هم بخوبی ایفا شود. حسینی تصریح کرد: در سالهای گذشته مسئولان ارزش این اسناد مهم را نمی دانستند و تصور می کردند وقتی یک نامه نگاری انجام شد اهمیتی ندارد در حالی که گاهی همان نامه یک اثر تاریخی و دارای ارزش است و می تواند مورد استفاده قرار گیرد و از مجموعه اسناد کتابی نگارش شود. این مسئول بیان کرد: برخی از پرونده های دادگستری نیز می تواند جرم شناسی را آسیب شناسی کند که این کار با مراجعه به پرونده های باقی مانده از گذشته ممکن می شود. حسینی گفت: مصالحه نامه دوره قاجار با امروز قابل مقایسه است و قباله های ازدواج از موضوع های پژوهشی است که هر سند و دست نوشته می تواند مورد توجه و تحقیق و بررسی قرار گیرد. وی در پایان گفت: با سپردن این اسناد ارزشمند دولتی و شخصی می توان زمینه آشنایی آیندگان با تجارب گذشته را فراهم و از تاریخ و هویت گذشتگان صیانت کرد.

چالش های و نگرانیها همكاري نكردن پاره‌اي از دستگاه‌ها با سازمان در زمينه نگهداري و تعيين تكليف اسناد، بي‌توجهي برخي از مديران به اهميت اسناد ملي و ضرورت حفظ و انتقال سندها به آرشيو ملي و گاه، امحاي بدون مجوز اوراق اداري يا نگهداري نادرست اسناد در برخي از دستگاه‌ها، ايجاد و گسترش مراكز اسنادي موازي در دستگاه‌ها به جاي انتقال اسناد به آرشيو ملي كه گاهی حتی بدون توجه به قوانين كشور و مصوبات شوراي عالي اداري انجام مي‌گيرد، نه تنها به جايگاه آرشيو ملي ايران آسيب مي‌رساند، بلكه موجب اختلال در دسترسي آسان پژوهشگران و علاقه‌مندان اسناد تاريخي مي‌شود و سردرگمي آن‌ها را در جستجو و يافتن اسناد مورد نظر، درپي خواهد داشت. وجود ميليون‌ها برگ سند تاريخي و با ارزش در نزد مردم كه به دلايل گوناگون در دوره‌هاي مختلف، سر از آرشيوهاي خصوصي و خانه‌هاي خواص درآورده است و غالباً به دليل شرايط ناپسند نگهداري يا جابه‌جایي و دست به دست شدن در ميان افراد، كم‌مايگي پژوهش‌ها و بررسي‌هاي عالمانه و دانشگاهي در حوزه مطالعات آرشيوي، كمرنگ بودن نقش و اهميت اسناد ملي در فرهنگ عمومي، مقوله اسناد الكترونيكي، چالش مهم ديگري است كه با توجه به سرعت روزافزون توسعه فناوري‌هاي اطلاعاتي و گسترش اتوماسيون نامه‌نگاري اداري، اهميت حفظ، نگهداري و آرشيو صحيح اسناد و انتقال آن‌ها به آرشيو ملي، فرا راه آينده سازمان اسناد و كتابخانه ملي است.

به همان میزان كه توسعه اين اسناد در تسهيل حفظ و انتقال اسناد و حتی تنظيم و پردازش و دسترسي اسناد كمك مي‌كند، نبود برنامه‌ريزي صحيح درباره نحو ايجاد و ساماندهي اسناد الكترونيكي و شيوه انتقال اين اسناد هم ممكن است به نابودي ناگهاني انبوهي از سندهاي ملي منجر شود. اين مهم، توجه دستگاه‌هاي دولتي و برنامه‌ريزي و نظارت دقيق سازمان اسناد را نیاز دارد تا با تدوين آئين‌نامه‌ها و ضوابط اجرایي همچنين الزام دستگاه‌ها به رعايت معيارهاي مربوط به حفظ و انتقال اسناد ملي در تهيه نرم‌افزار اتوماسيون، هم در تسهيل دولت الكترونيك مؤثر باشند و هم در ايفاي وظيفه اساسي خود در حفظ و تنظيم اسناد الكترونيكي بكوشند. گزارش: محمد رضا جباری


۱۳۹۳/۲/۳۱ - ۱۱:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن