تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821197915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات بزرگ «خروج تجهیزات ناتو» از افغانستان+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
عملیات بزرگ «خروج تجهیزات ناتو» از افغانستان+تصاویر
با آماده شدن نیروهای آمریکایی و انگلیسی برای خروج سربازان باقیمانده خود از افغانستان، صدها پایگاه، هزاران خودرو و صدها تن تجهیزات در حال انتقال، تخلیه یا فروش هستند و حال باید آنان این روند انتقال را چگونه به سرانجام می‌رسانند.

خبرگزاری فارس: عملیات بزرگ «خروج تجهیزات ناتو» از افغانستان+تصاویر



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، با آماده شدن نیروهای آمریکایی و انگلیسی برای خروج باقیمانده سربازان خود از افغانستان، صدها پایگاه، هزاران خودرو و صدها تن تجهیزات در حال انتقال، تخلیه یا فروش هستند و حال باید آنان این روند انتقال را چگونه به سرانجام می‌رسانند. به نقل از پایگاه خبری «بی.بی.سی انگلیسی»، با آماده شدن نیروهای آمریکایی و انگلیسی برای خروج باقیمانده سربازان خود از افغانستان، صدها پایگاه، هزاران خودرو و صدها تن تجهیزات در حال انتقال، تخلیه یا فروش هستند. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تا پایان دسامبر سال 2014، تنها به معنای سوار کردن سربازان به هواپیما و خارج کردن آنان از این کشور نیست بلکه موضوع انجام یک عملیات بزرگ لجستیک برای خروج تجهیزات از طریق دریا و هوا است. طبق برآورد ناتو، از مارس 2012 تا دسامبر 2014 حدود 218 هزار خودرو و کانتینر حاوی تجهیزات نظامی باید از افغانستان خارج شود و تاکنون حدود 80 هزار خودرو و کانتینر از این کشور خارج شده است. انگلیس چه تجهیزاتی را خارج می‌کند؟ نیروهای انگلیسی باید تا پایان سال 2014 بیش از 3 هزار خودرو و سایر تجهیزات چون بالگرد و بیش از 5 هزار کانتینر کالا را خارج کنند. با این حال، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که تعدادی از این لوازم و تجهیزات به جای بازگرداندن، فروخته خواهند شد.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت: برخی از تجهیزاتی که فروخته شده یا احتمالا به حراج گذاشته می‌شوند عبارتند از کانتینرهای خالی ذخایر مازاد، واحدهای رخشتشوی‌خانه و لیف تراک‌های مازاد JCB. «کریس موری»، از واحد خدمات دفاعی و دولتی انگلیس، که مسئول فروش تجهیزات اضافی است، در این باره گفت: این واحد تاکنون بیش از 2 هزار کانتینر حاوی تجهیزات و حدود 100 خودرو را از طرف وزارت دفاع فروخته است که از جمله آنها می‌توان به خودروهای «لندرور»، «وانت‌های Tata» و 2 ماشین «یخ زدا» اشاره کرد. آمریکا چه تجهیزاتی را خارج می‌کند؟ تاکنون آمریکایی‌ها حدود 300 هزار تن از تجهیزات خود را خارج کرده‌اند اما آنها نیز مانند انگلیسی‌ها، همه تجهیزات‌شان را باز نمی‌گردانند. هر کالای مازادی که به‌شدت آسیب دیده و یا هزینه انتقال آن بسیار گران باشد می‌تواند واگذار شده، اوراق شده یا فروخته شود. به گفته یکی از سخنگویان آیساف، قرار است حدود 15 هزار خودرو در افغانستان باقی بماند تا یا برای عملیات‌های پس از سال 2014 استفاده شود یا به دولت افغانستان اهدا شده و یا اوراق شود. در این میان، حدود 166 تا 1700 خودروی زرهی ضد مین آمریکایی (MRAP) که هر کدام 1 میلیون دلار ارزش دارد نیز وجود دارد. هدف از طراحی این خودروهای 20 تنی، حفاظت از سربازان مستقر در افغانستان در مقابل مین‌های کنار جاده‌ای بوده است.

حدود 9 هزار از این خودروها از افغانستان خارج می‌شود اما باقیمانده آنها با قیمتی در حدود 2 تا 5 هزار دلار به حراج گذاشته می‌شوند. «مارک رایت» سخنگوی ارتش آمریکا در این باره گفت: اگر این تجهیزات خریداری نداشته باشد در آن صورت آنها را اوراق کرده و به فروش می‌رسانیم؛ اگر ما به چیزی نیاز نداشته باشیم آن را باز نمی‌گردانیم اما در عین حال این تجهیزات نمی‌توانند کارآیی زیادی نیز برای افغان‌ها داشته باشند چون هزینه نگهداری آنها سنگین است. هم اکنون ایست‌های بازرسی نظامی و پایگاه‌های عملیاتی که مورد استفاده سربازان آیساف در افغانستان هستند در حال تعطیل شدن می‌باشند و با انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیت ملی افغان، کنترل آنها به این نیروها واگذار می‌شوند. تجهیزات غیرنظامی چون کانکس‌، میز، ژنراتور، کامپیوتر و تلویزیون، درصورت تمایل نیروهای افغان، به آنان واگذار می‌شود و اگر آنان تمایلی به دریافت این اقلام نداشتند، تجهیزات مزبور دور ریخته می‌شود. البته برخی تجهیزات شبه‌ جنگی و اقلامی که می‌تواند به نحوی در موارد مربوط به نقض حقوق بشر استفاده شوند از این قاعده مستثنی هستند. آمریکا پیش از این از طریق «صندوق حمایت از نیروهای ائتلافی»، سلاح و مهمات و خودرو در اختیار نیروهای افغان قرار داده است. با این حال، به گفته مقامات، هر جا ممکن باشد، تجهیزات و سلاح‌های حمایتی که برای استفاده یگان‌های آمریکایی از کشور خارج شده‌اند به آمریکا بازگردانده می‌شود. این تجهیزات از طریق دریا، زمین یا هوا یا ترکیبی از این 3 راه بازگردانده می‌شوند؛ همه نوع تجهیزات از لندرور تا بالگردهای «شینوک» و «مرلین» در هواپیماهای باری چون C-17 و C-130 و نیز چارترهای 747 بارگیری می‌شود. مسیرهای خروج نیروهای خارجی از افغانستان 1- مسیرهای زمینی شمالی و مسیرهای هوایی

2- مسیرهای زمینی پاکستان که خود شامل 3 مسیر است: • مسیر هوایی: بازگشت هواپیما به سمت انگلیس و یا حرکت آن به سمت بنادر خلیج فارس و دریای مدیترانه و ادامه مسیر از طریق کشتی • مسیر جاده‌ای جنوب: مسیر پاکستان که منتهی به بندر کراچی می‌شود ساده‌ترین راه است اما این اقدام محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد. این مسیر یک بار در سال 2011 نیز به خاطر کشته شدن چند مرزبان پاکستانی در حمله بالگردهای ناتو بسته شد.

• مسیر جاده‌ای و ریلی شمال: «شبکه توزیع شمالی» که ستون‌ها، قطارهای حامل پرسنل و خودروهای سنگین را از طریق ازبکستان و قزاقستان به گرجستان و یا از طریق روسیه به لتونی منتقل می‌کند. «فرانسیس توسا» سردبیر هفته نامه «تحلیل دفاعی» معتقد است که خروج از افغانستان در مقایسه با عراق، چالش‌های فراوانی دارد. وی گفت: افغانستان یک کشور محصور با راه‌های اارتباطی ضعیف است. برای خروج از عراق بزرگراه‌هایی وجود داشت که به بنادر کویت منتهی می‌شد و افغانستان در مقایسه با آن یک کابوس است. توسا با اشاره به اینکه مسیر شمالی آنقدرها که در ابتدا فرض می‌شد موفقیت آمیز نبوده است، افزود: طبق گزارشات اخیر، تعداد محموله‌هایی که تاکنون از مسیر شمالی منتقل شده، بخش کوچکی از آن چیزی است که انتظار می‌رفته است. مارک رایت سخنگوی آمریکا در این باره گفت: قبل از انتقال هر وسیله‌ای باید آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرد که این خود یک موضوع چالش برانگیز است و احتمال سرقت را بالا می‌برد؛ دزدیدن یک خودروی 20 تنی کار دشواری است اما قطعات آن به راحتی قابل سرقت هستند. به گفته وی، هزینه خروج آمریکا بین 5 تا 7 میلیارد دلار برآورد می‌شود که البته این موضع منوط به باز بودن راه‌های زمینی است. اگر آمریکا مسیر پاکستان را از دست بدهد در آن صورت انتقال محموله‌ها از طرق دیگر صدها میلیون‌ دلار هزینه در پی دارد. در حال حاضر، آمریکا حدود 3 درصد محموله‌های خود را از طریق مسیرهای شمالی و آسیای مرکزی منتقل می‌کند که این میزان از طریق پاکستان حدود 42 درصد است. همچنین آمریکا برای انتقال محموله‌های خود به افغانستان (حدود یک سوم تدارکات مورد نیاز برای عملیات‌ها) را از مسیر آسیای مرکزی منتقل می‌کند. انگلیس نیز از این مسیر برای انتقال حجم کمی از بار استفاده می‌کند تا از عملیاتی بودن آن مطمئن شود. انتقال یک کانتینر از طریق راه زمینی در آسیای مرکزی حدود 7 تا 10 هزار دلار هزینه دارد. انگلیس برای استفاده از خاک ازبکستان، توافق کرده تا یک محموله نظامی به ارزش 450 هزار یورو که شامل کامیون و قطعات خودرو است را در اختیار این کشور قرار دهد. تعداد سربازان عملیات نظامی در افغانستان قرار است 31 دسامبر 2014 پایان پذیرد. هم اکنون حدود 57 هزار سرباز آیساف در این کشور حضور دارند که بیش از نیمی از آنان آمریکایی هستند.

انگلیس نیز که در سال 2001 حدود 10 هزار سرباز داشت اکنون شمار سربازان خود را به 5 هزار و 200 تن کاهش داده است. این در حالی است که هنوز مشخص نیست چه تعداد از این سربازان پس از سال 2014 در این کشور باقی می‌مانند و پیمان امنیتی کابل- واشنگتن نیز که چارچوب حضور سربازان آمریکایی پس از سال 2014 را مشخص می کند هنوز امضا نشده است.

پیش بینی می‌شود که 15 هزار سرباز خارجی به عنوان مربی در افغانستان باقی بمانند و در عین حال «عملیات‌های ضد ترور» را نیز انجام دهند. به گفته وزارت دفاع انگلیس، تا زمان امضا شدن پیمان امنیتی هیچ تصمیمی درباره تعداد سربازان سایر کشورها گرفته نخواهد شد. با این حال، حدود 100 سرباز انگلیسی به عنوان مربی در آکادمی ارتش ملی افغانستان در نزدیکی کابل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. انتهای پیام

93/02/30 - 03:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن