تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816945348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد مشاغل سنتی میراث ماندگار همدانی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
مشاغل سنتی میراث ماندگار همدانی‌ها
نمایشگاهی از ابراز و وسایل مشاغل سنتی قدیم همدان به بهانه هفته میراث فرهنگی برپا شده که مردم می‌تواند از نزدیک با این صنوف این دیار آشنا شوند.

خبرگزاری فارس: مشاغل سنتی میراث ماندگار همدانی‌ها



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در زندگی شهرنشینی کسب درآمد و داشتن یک حرفه و شغل از قدیم‌الایام وجود داشته و تا امروز ادامه دارد؛ هرچند تکنولوژی باعث شده تا خیلی از این صنوف به دست فراموشی سپرده شوند اما هنوز جایگاه والایی بین مردم دارند.

همدان که لقب پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین را با خود یدک می‌کشد با داشتن تاریخ 3 هزار ساله، دارای عقبه قوی و تاریخ غنی بوده و به همین دلیل صنوف و مشاغل سنتی در این شهر و استان قدمت زیادی دارد. هفته میراث فرهنگی بهانه‌ای شد تا مردم فهیم و بافرهنگ همدان با تاریخچه و سابقه مشاغلی که در قدیم در این دیار فعالیت داشته و البته در حال حاضر به دلایل مختلف خصوصاً ورود علم و تکنولوژی به دست فراموشی سپرده شده‌اند آشنا شوند. در هفته میراث فرهنگی در فضای جنبی‌ گنبد زیبای علویان، به همت این اداره و یک علاقه‌مند به جمع‌آوری ابراز و وسایل مشاغل سنتی همدان نمایشگاهی برپا شده که با استقبال خوب همشهریان مواجه شد.

در این نمایشگاه بیش از 60 شغل قدیمی و وسایل مورد نیاز آن در معرض نمایش گذاشته شده تا نسل جوان ضمن آشنایی با مشاغل مختلف تداعی‌گر خاطراتی برای بزرگترها هم باشد. جواد حسنی‌پاکروش که به همت وی این نمایشگاه برپا شده در این زمینه اظهار داشت: از سنین کودکی و نوجوانی با علاقه‌ای که به حرفه‌های مختلف داشتم نسبت به جمع‌آوری وسایل و ابزارآلات اقدام کردم. وی افزود: چون خودم ساکن لالجین بودم ابتدا از وسایل کارگاه‌های قدیمی سفالگری شروع کردم اما به تدریج به دنبال وسایل سایر مشاغل رفتم. این مجموعه‌دار اشیای قدیمی همدانی با اشاره به اینکه حدود 20 سال است نسبت به جمع‌آوری این وسایل وقت صرف کرده، گفت: سعی کردم همزمان با علاقه‌ای که در این زمینه داشتم با مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر مشاغل بیشتری را شناسایی و وسایل قدیمی این صنوف را خریداری کنم.

وی اضافه کرد: به دلیل گذر زمان و عدم آشنایی مردم عامی با وسایل صنوف قدیمی لازم بود تا تحقیق و مطالعه برای نحوه استفاده و پیشینه وسایل انجام شود و این کار با وجود وقت‌گیر بودن لذت خاص خود را داشته و دارد. حسنی‌پاکروش با اشاره به اینکه قدمت برخی از اشیا به نمایش درآمده به قبل از سال 1300 می‌رسد تصریح کرد: علاقه وافری برای پیدا کردن اشیای قدیمی‌تر در صنوف مختلف را دارم که این وسایل هر چه به قدیم‌تر بازگردند جذابیت بیشتری دارند. وی ادامه داد: برخی از صنوف همدان به دست فراموشی سپرده شده که به عنوان مثال چلنگری، موتابی و دوات‌گری از جمله این مشاغل هستند که به جز این وسایل اثری از آنها به جا نمانده است. این مجموعه‌دار اشیای قدیمی با بیان اینکه نسل جوان استقبال خوبی از نمایش این وسایل داشته‌اند خاطرنشان کرد: این وسایل به دهه 50 و قبل از آن باز می‌گردد که با تغییر مشاغل و صنوف ورود علوم مختلف فراموش شدند و نسل امروزی نه تنها نحوه استفاده از آن را نمی‌داند بلکه سئوالاتی که می‌پرسند نشان از عدم شناخت آنها از این مشاغل است.

وی تأکید کرد: اعتقاد بنده این است که این وسایل و ابراز جزئی از میراث فرهنگی ما محسوب می‌شود و برای حفظ و نگهداری از این میراث گران‌بها باید بیش از پیش تلاش کنیم که این امر نیاز به یک حمایت جمعی دارد. حسنی‌پاکروش با ابراز گلایه‌ از عدم حمایت مادی و معنوی مسئولان در راستای جمع‌آوری این وسایل بیان کرد: در جمع‌آوری و نحوه نگهداری آنها هیچ‌گونه حمایتی مادی از سوی مسئولان صورت نگرفته اما مدیرکل میراث فرهنگی استان به خاطر علاقه‌ای که دارند تنها دلگرمی من در این زمینه بودند. وی گفت: با شرایط موجود و تعداد مشاغل و وسایل جمع‌آوری شده این آمادگی هست که نخستین موزه دائمی مشاغل سنتی ایران در همدان ایجاد شود. در این‌باره مدیرکل میراث فرهنگی همدان نیز گفت: برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها نه تنها موجب پی بردن مردم به ارتباط بین گذشته و حال است که باعث آشنایی آنان با آثار گذشتگان خواهد شد. علیرضا ایزدی موزه‌داران شخصی در همدان را 12 نفر خواند و ادامه داد: برای شناسایی بیشتر آنها در تلاشیم تا از اشیاء قدیمی در اختیار آنان نهایت استفاده را ببریم.

وی با ابراز خرسندی از تلاش‌های خودجوش موزه‌داران شخصی برای حفظ میراث فرهنگی تصریح کرد: موزه‌داران شخصی با مشکل کمبود فضا برای ارائه آثار خود مواجه هستند که در این خصوص به دنبال تهیه فضایی در استان برای ارائه آثار آنها هستیم. هفته میراث فرهنگی بهانه‌ای است تا مردم با خرده‌فرهنگ‌های استان خود آشنا شوند که امیدواریم مسئولان فرهنگی استان در مسیر تدوام این راه برنامه‌های بلندمدتی را طراحی و اجرا کنند. ================ گزارش از: فرشید گل‌محمدی ================ انتهای پیام/89020/ی40

93/02/29 - 11:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن