تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819462237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش ها به اولین پیام توئیتری ظریف پس از مذاکرات


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: واکنش ها به اولین پیام توئیتری ظریف پس از مذاکرات

واکنش ها به اولین پیام توئیتری ظریف پس از مذاکرات

دکتر ظریف در پیام توئیتریش از کشورهای غربی خواسته است توهمات را کنار بگذارند و مانند سال 2005 فرصت را از دست ندهند.



 پیام توئیتری دکتر محمد جواد ظریف در رسانه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی مورد توجه قرار گرفت.وزیر امور خارجه ایران در توئیتر خود نوشته است: «توافق [هسته‌ای] امکان پذیر است، اما توهمات باید بر طرف شوند. نباید مثل سال ۲۰۰۵ فرصت را از دست داد.»بی بی سی فارسی (BBCpersian) با اشاره به پیام توئیتری امور وزیر خارجه کشورمان نوشت:اشاره آقای ظریف به سال ۲۰۰۵ بویژه به پانزده روز اول ماه اوت (۱۰ تا ۲۵ مرداد ۱۳۸۴) آن سال بر می‌گردد که ایران در نامه‌ای به محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که برنامه هسته‌ای را از تعلیق خارج کرده و فعالیت‌هایش را از سر خواهد گرفت. (اول اوت ۲۰۰۵ ). این نامه دو روز قبل از تنفیذ حکم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد ارسال شد.ایران پیش از آن با تعلیق غنی سازی اورانیوم موافقت کرده بود و در افغانستان هم برای سرنگون کردن طالبان با کشورهای غربی همکاری کرد، اما به گفته چند مقام اروپایی، از جمله جک استرا، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا، دولت وقت آمریکا که نومحافظه کاران در آن چند سمت کلیدی را در اختیار داشتند، عملا مانع از به سرانجام رسیدن تلاش کشورهای اروپایی برای رسیدن به توافق با ایران شد.یک روز پس از نامه ایران به آقای البرادعی، وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) که طرف مذاکره با ایران بودند و خاویر سولانا رئیس وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به ایران اعلام کردند که ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای، نقض موافقت‌نامه پاریس محسوب و سبب قطع مذاکرات خواهد شد.سه روز بعد سه کشور اروپایی با حمایت اتحادیه اروپا طرحی را به ایران پیشنهاد کردند که ایران آن را نپذیرفت و غنی سازی را از سر گرفت.شش روز بعد شورای حکام در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و قطعنامه‌ای را علیه ایران صادر کرد.سه روز بعد حسن روحانی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران جای خود را به علی لاریجانی داد.پرونده هسته‌ای ایران چهارم فوریه ۲۰۰۶ به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد، حدود شش ماه پس از آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد.نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پرونده هسته‌ای ایران در تاریخ ۳۱ ژوئیه ۲۰۰۶ (دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵) تصویب شد. پس از آن شش قطعنامه دیگر هم علیه ایران به تصویب رسیده است.


 رادیو فردا (radiofarda) در پوشش این خبر آورده است:با وجود بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پیامی، رسیدن به توافق را ممکن دانست و نسبت به از دست رفتن فرصت هشدار داد.این ابراز امیدواری در حالی است که عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، روز شنبه در مورد دور چهارم مذاکرات گفت که «در مذاکرات اخیر مشخص شد که آمادگی برای نگارش متن توافق‌نامه با کشورهای ۱+۵ وجود ندارد.»یک مقام ارشد آمریکایی نیز مذاکرات هسته‌ای در وین را «آهسته و دشوار» توصیف کرده و گفته بود، «شکاف‌های مهمی» بین مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.پس از بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات در وین اتریش، عباس عراقچی خبر داده است که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از ۱۶ تا۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خردادماه) در وین برگزار می‌شود.


 دویچه وله (DeutscheWelle) نوشته است:این تنها اظهار نظری است که تاکنون از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره چهارمین دور مذاکرات اتمی ایران با گروه پنج به علاوه یک منتشر شده است.چهارمین دور از مذاکرات ایران و نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز جمعه (۱۶ مه/ ۲۶ اردیبهشت) بدون دست یافتن به نتیجه‌ای ملموس پایان گرفت. پس از این گفت‌وگوها نشست خبری مشترک ظریف و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم انجام نشد. تحلیلگران همین مسئله را نشانه‌ای بر بی‌نتیجه بودن این دور از مذاکرات دانسته‌اند.با اعلام بی‌نتیجه ماندن این دور از مذاکرات، اعضای شورای مرکزی فراکسیون "رهروان ولایت" نیز به این موضوع واکنش نشان داد. این نمایندگان در جلسه روز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت/ ۱۸ مه) این فراکسیون ضمن پشتیبانی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از "ایستادگی آنها در مورد احقاق حقوق هسته‌ای ملت ایران" تقدیر و "زیاده‌خواهی‌های برخی قدرت‌های بزرگ" را محکوم کردند.

 
صدای آمریکا (VOA) هم آورده است:در حالی که پایان بی نتیجه دور چهارم مذاکرات هسته ای در وین، از خوش بینی ها برای دستیابی به یک توافق جامع در کوتاه مدت کاسته است، وزیر امور خارجه ایران معتقد است دستیابی به توافق، امکان پذیر است. محمد جواد ظریف، یکشنبه در تویتر خود نوشت: «بازگشت از وین پس از بحث های سخت. توافق شدنی است. نیاز است که توهمات کنار گذاشته شود. نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود».اشاره او به مذاکرات تیم مذاکره کننده ایران به ریاست حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی با وزرای خارجه سه کشور اروپایی در سال ۲۰۰۵ است که با وجود توافق اولیه در تهران و رضایت نسبی طرفین، متوقف شد.از سویی دیگر "عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه  گفتگو درباره توان موشکی ایران را رد کرد و گفت: «بخش دفاعی کشور هیچ وقت موضوع مذاکرات هسته‌ای نخواهد بود.» این درحالیست که سخنگوی کاخ سفید از مذاکره با ایران در تمام زمینه ها از جمله برنامه موشکی گفته بود.جی کارنی روز جمعه در باره پرداختن به موضوع موشک های بالیستیک ایران در مذاکرات اخیر هسته ای وین به خبرنگاران گفت «این موضوع را روشن کردیم که همه مواردی که باعث نگرانی می شوند در طول مذاکرات روی میز هستند.»آقای عراقچی در نشست خبری روز جمعه پس از پایان دوره چهارم مذاکرات هسته ای در وین، درباره گفتگو درباره مسایل موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت «به هیچ وجه این موضوع قابل بحث در مذاکرات نیست.»


 





1393/02/29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن