تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816815328




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

يارانه 45 هزار توماني سه سال پيش امروز 19 هزار تومان مي‌ارزد!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
يارانه 45 هزار توماني سه سال پيش امروز 19 هزار تومان مي‌ارزد! اقتصاددانان تورم را ظالمانه‌ترين مالياتي مي‌نامند که دولت‌ها از اقشار فرو دست جامعه مي‌ستانند. تورمي که در طول اين سال‌ها به مبلغ يارانه نقدي نيز رحم نکرده است.

دولت محمود احمدي نژاد در حالي گام نخست هدفمندي‌ يارانه‌ها را کليد زد که در سال 1388 توانسته بود به شکلي معجزه‌ آسا نرخ تورم را 16 درصد کاهش دهد و براي نخستين براي اين رقم را حداقل در آمارهاي دولتي تک رقمي کند.اين نرخ تک رقمي درسال 1389 نيز که سه ماه پاياني آن با آغاز هدفمندي‌ يارانه‌ها مصادف شده بود به رقم 14 درصد نزديک شد تا همچنان عملکرد اقتصادي دولت از ديد آمارهاي رسمي قابل دفاع باشد.
46456354365231.jpg
هر چند هنوز بسياري از اقتصاددانان در آن موقع نسبت به سياست‌هاي تورم‌زاي دولت به‌ويژه در حوزه يارانه‌ها نگراني‌هاي بسياري داشتند. در نهايت اما رييس دولت قبل به سبک خاص خود آنچه را که درست مي دانست عملي کرد و براي نظر منتقدان در تصميم‌هايش جايي باقي نگذاشت. نتيجه اما آن طور که انتظار مي‌رفت بر وفق مراد پيش نرفت.دولت دهم مجبور شد به دليل محدوديت بانک هاي اطلاعاتي خود بحث يارانه سرانه را مطرح کند و به اين ترتيب رسما قيد تمام طرح هاي عدالت محور مطرح شده در هدفمندي‌ يارانه‌ها را بزند و به اين ترتيب همه از آغاز دوره جديد يارانه‌ مساوي گرفتند. يارانه‌اي که با توجيه جبران هزينه‌هاي اضافه شده در خانوار تخصيص يافت و براي چندين ماه پياپي در اختيار سرپرستان خانوار قرار گرفت. غافل از اين که تورم روز به روز ارزش اين مبلغ را کمتر و کمتر مي‌کند تا با گذشت سه سال ارزش مادي اين رقم از نصف نيز پايين‌تر بيايد.نرخ تورم کل کشور که در ماه‌هاي نخستين اجراي گام اول هدفمندي‌ يارانه‌ها کمتر از 14 درصد بود ناگهان با شتابي انفجاري و در فاصله يک ساله دو برابر شد؛ تا جايي که اقتصاد ايران پس از سال‌ها در پايان سال 1390 نرخ تورم 26 درصدي را تجربه کرد. البته اين پايان ماجرا نبود و با گسترده‌تر شدن تحريم‌ها و البته اثر کردن سياست‌هايي نظير تسهيلات اعطايي به مسکن مهر که نقدينگي کشور را بالا برده بود، سال 1391 با تورم 28 درصدي به پايان رسيد و نرخ تورم در سال 1392 نيز رقم غير قابل باور 32 درصد را ثبت کرد.با پايدار شدن نرخ تورم در ايران که کاهش ارزش پول ملي نيز آن را همراهي مي کرد ديري نگذشت که برنامه‌هاي اقتصادي دولت سابق با بحران مواجه شد تا جايي که پس از گذشت 40 ماه طبق اعلام مشاور اقتصادي رييس دولت يازدهم، ارزش يارانه 45 هزار توماني آذر 1389 به 19 هزار تومان در حال حاضر رسيده است.به اين ترتيب بار مالي دولت براي تامين بودجه ماهانه 3500 ميليارد توماني باقي ماند و از سوي ديگر مردم نيز پس از گذشت چند سال در ياري گرفتن از يارانه ماهانه براي تامين مخارج خانواده‌شان دچار مشکل شدند و دولت فعلي نيز در عرصه‌اي ماند که نه راه پيش دارد و نه راه پس.به اعتقاد کارشناسان در شرايط فعلي يا بايد مبلغ يارانه نقدي افزايش يابد که با توجه به محدوديت منابع مالي دولت قطعا امکان پذير نخواهد بود يا طرح‌هايي مانند يارانه کالايي ترسيم شود که با توجه به تجربه نه چندان موفق سبد کالا توصيه‌ نمي‌شود.هر چند هر گونه جايگزيني يا ايجاد تغيير در ساختار اجراي هدفمندي‌ يارانه‌ها به بررسي‌هاي بسيار احتياج دارد اما امروز تقريبا همه به اين نتيجه رسيدند که ادامه شيوه کنوني نه تنها ممکن نيست بلکه براي هيچ يک از طرفين نيز نتيجه و سودي ندارد.
خبرگزاري ايسنا


دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن