تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815526976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقلال شرق اوکراين و پيامدهاي سياسي آن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۲:۵ب.ظ)
استقلال شرق اوکراين و پيامدهاي سياسي آن درپي برگزاري همه پرسي در شرق اوکراين و راي مثبت مردم اين مناطق به استقلال و پيوستن به روسيه، هنوز تنش ها ادامه دارد و حتي برگزاري انتخابات رياست جمهوري اوکراين را نيز تحت شعاع قرار داده است.
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، با وجود اينکه تنش هاي سياسي اوکراين و روسيه به بهانه ي تاخير در پرداخت بدهي هاي گاز صادر شده به اوکراين توسط روسيه آغاز شد، کارشناسان معتقد اند دليل اصلي ايجاد تنش و حمايت از شورشيان توسط روسيه، تلاش ولاديمير پوتين براي بازسازي قدرت شوروي سابق بوده است.
از آغاز اين تنش ها اتحاديه ي اروپا و آمريکا نيز وارد ماجرا شده و با ايجاد تحريم بر ضد روسيه و دادن وام به اوکراين براي پرداخت بدهي خود، سعي در متمايل ساختن اين کشور به سمت خود داشته اند.
با اين وجود، جدايي طلبان طرفدار روسيه حملات نظامي خود را آغاز کردند و چندين پايگاه نظامي، ساختمان دولتي و حتي ايستگاه تلويزيوني شهر هاي اوکراين شرقي را نيز به تصرف خود درآوردند. دولت موقت اوکراين نيز به مقابله نظامي پرداخت که تا کنون باعث کشته شدن چند صد نظامي و غير نظامي شده است.
اميد بود با برگزاري همه پرسي در روز يکشنبه، 11 ماه مه سال 2014 ميلادي (21 ارديبهشت 1393) تنش ها کمتر و احتمال وقوع جنگ داخلي کاهش بيابد، اما نتيجه ي غيرمنتظره ي اين همه پرسي غرب و اروپا را غافل گير کرد.
اين درحالي است که در روز برگزاري همه پرسي مردم شهر هاي "دونتسک و لوگانسک" اعلام کرده بودند که در خيابان ها سربازان دولتي از ورود مردم به مراکز برگزاري همه پرسي جلوگيري مي کردند و چندين نفر غير نظامي در اين درگيري ها کشته شدند. اما با وجود موانع، اکثر مردم اين شهرها در اين همه پرسي شرکت کرده و چند ساعت بعد از اين همه پرسي اعلام شد که حدود 90 درصد مردم به استقلال اين منطقه راي مثبت دادند. هرچند، الکساندر تورچينوف، رييس جمهور اوکراين اين رقم را کمتر از 75 درصد اعلام کرده بود.
در شمارش نهايي آرا مشخص شد که 89.07 درصد به استقلال منطقه راي مثبت، 10.19 درصد راي منفي و 0.74 درصد راي ممتنع داده بودند.
پاول گوبارف، شهردار مردم دونتسک گفت: "اين همه پرسي براي ما به معني ايجاد يک کشور جديد است، براي ما همه چيز است، براي ما به معني آزادي است، به معني ايجاد جمهوري دونتسک".
از سويي ديگر، دنيس پوشلين، رهبر جدايي طلبان اوکراين از روسيه خواسته که اين منطقه را در حوزه ي خود بپذيرد و به درخواست مردم دونتسک توجه کند.
روسيه نيز هنوز پاسخي به اين درخواست نداده اما علاقه ي خود براي مذاکره با نظاميان شهر "کي يف" در حضور سازمان امنيت و همکاري اروپا را ابراز کرده است.
آمريکا و اروپا نيز اين همه پرسي را غيرقانوني خوانده اند و تحريم هاي خود بر ضد روسيه را افزايش داده اند.
همچنين ناتو اعتقاد دارد 40 هزار سرباز روسي در مرزهاي اوکراين آماده ي عمليات هستند و آمريکا نيز از افرايش فعاليت هاي نظامي روسيه در مرزهاي اوکراين خبر داده است.
روسيه نيز در پاسخ به تحريم هاي اروپا و آمريکا اعلام کرده که از سال 2020 ميلادي واشنگتن حق استفاده از فضاپيماهاي اين کشور براي دستيابي به ايستگاه فضايي مشترک را نخواهد داشت.
اجراي اين همه پرسي بر انتخابات رياست جمهوري اين کشور نيز تاثير داشته تا جايي که پوتين اعلام کرده انتخابات رياست جمهوري در دونتسک برگزار نخواهد شد زيرا اين کشور به استقلال رسيده است. همچنين احتمال دارد به زودي واحد پول اين منطقه نيز به واحد پول روسيه تبديل شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن