تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816954932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال گلایه آمیز ایران از نواز شریف


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
استقبال گلایه آمیز ایران از نواز شریف

استقبال گلایه آمیز ایران از نواز شریف
گلایه ایران از وضعیت امینتی مرز در تمام سطوح از رهبر انقلاب گرفته تا دکتر حسن روحانی و اسحاق جهانگیری مطرح شد هر چند که نواز شریف با زبانی به نسبت ملایم مورد خطاب قرار گرفت.
سید نعمت الله عبدالرحیم زاده:محمد نواز شریف بعد از حدود یک سال رسیدن به پست نخست وزیری پاکستان به تهران آمد تا سنت دیرینه سفرهای متقابل را به جا آورده باشد اما از قبل معلوم بود که آغوش گرم ایران این بار همراه با گلایه هایی است. مهم ترین گلایه ایران در موضوع امنیت در طول مرزهای دو طرف است. در حالی پرونده مرزبان های ربوده شده به دست گروه تروریستی جیش العدل در نیمه فروردین ماه بسته شد که هنوز سرنوشت پنجمین مرزبان به نام جمشید دانایی فرد معلوم نیست و حامد صداقتی به همراه یک نفر دیگر در 12 اردیبهشت به گروگان گرفته شدند.

گلایه ایران از وضعیت امینتی مرز در تمام سطوح از رهبر انقلاب گرفته تا دکتر حسن روحانی و اسحاق جهانگیری مطرح شد هر چند که نواز شریف با زبانی به نسبت ملایم مورد خطاب قرار گرفت. رهبر انقلاب در این دیدار مسئله امینت در مرزهای ایران و پاکستان را به وضعیت کلی از ظهور گروه های تکفیری در جهان اسلام پیوند زد تا به وجود گروه تکفیری به نام جیش العدل در خاک پاکستان از این منظر توجه شود و روحانی هم از تاثر افکار عمومی دو کشور در پی حوادث اخیر گفت. به هر حال، وقایع امنیتی در ماه های اخیر روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده و معلوم است که نواز شریف برای حل این معضل و ترمیم روابط به تهران آمده است. به همین جهت است که او در دیدار با روحانی از نقش پاکستان در از بین بردن گروه جندالله گفت و وعده داد تا در آینده هم برای حذف جیش العدل با ایران همکاری کند. حالا باید دید که او تا چه اندازه می تواند در عمل از عهده این وعده خود بر بیایید.

به نظر می رسد که نواز شریف اگر هم به خواهد در عمل متعهد به این وعهد خود باشد باز دو مشکل داخلی و خارجی در برابر او وجود دارد. مشکل داخلی او مربوط می شود به ساختار واقعی قدرت در پاکستان که نواز شریف نه تنها در مقوله ولایت بلوچستان پاکستان و مرزهایش با ایران بلکه در دیگر مسائل با این مشکل روبرو است. یکی از وعهدهای مهم نواز شریف در انتخابات پارلمانی 2013 مذاکره با طالبان پاکستان و رسیدن به صلح با این گروه بود اما در این قریب به یک سال از نخست وزیری و با وجود تلاش های زیادش نتوانسته به توفیقی در این امر برسد. او حتی یک بار هم به یک قدمی صلح رسیده بود اما کشته شدن حکیم الله مسعود، رهبر طالبان پاکستان، در حمله هواپیماهای بی سرنشین آمریکایی تمام تلاش های او را ناکام گذاشت.

نواز شریف بعد آن واقعه هم به تلاش خود ادامه داده اما واقعیت این است که دولت در ساختار قدرت پاکستان رقیب جدی به نام سازمان اطلاعات ارتش یا آ اس آی دارد که چه در مقوله طالبان شمال پاکستان و چه در دیگر زمینه های امنیتی-اقتصادی این کشور رشته کار را به دست دارد و البته نمی توان موضوع امنیت در ولایت بلوچستان پاکستان و حضور جیش العدل در این ولایت را از این موضوع خارج دانست. شاید نواز شریف به واقع بخواهد در موضوع امنیت در طول مرزهای ایران و پاکستان کار جدی بکند اما مسئله این است که سررشته امر تا چه حد به دست او است در حالی که آ اس آی مستقل از دولت تصمیم می گیرد و عمل می کند. به همین جهت است که وعده نواز شریف به تامین امنیت در طول مرز را بیشتر می توان از باب دلجویی از طرف ایران ارزیابی کرد مگر این که او توانسته باشد قول همکاری جدی آ اس آی را در این مورد گرفته باشد و بر این مشکل داخلی غلبه کرده باشد.

مشکل خارجی نواز شریف بیشتر مربوط می شود به حامی اصلی منطقه ای او. باید توجه داشت که نواز شریف سال های متمادی و به صورت نوعی تبعید در عربستان سعودی به سر می برد و عربستان در طول این مدت از او حمایت می کرد. بازگشت نواز شریف به پاکستان در کمی قبل از انتخابات پارلمانی هم با حمایت عربستان انجام شد و نمی توان حمایت مالی عربستان در جریان انتخابات را نادیده گرفت که منجر به پیروزی نواز شریف شد. به دلیل همین حمایت و پیوند نزدیک نخست وزیر پاکستان با عربستان است که باید دید وعده نواز شریف به تامین امنیت در طول مرزهای ایران و پاکستان تا چه حد به مزاق این حامی منطقه ای او خوش می آید.

در وهله نخست نمی توان دخالت عربستان را در شکل گیری گروه هایی نظیر جندالله یا جیش العدل نادیده گرفت. همین نکته به صورت تلویحی از سوی رهبر انقلاب به نواز شریف گوشزد شد که به غیر از آمریکا برخی از کشورهای منطقه نیز در این مسئله نقش دارند. روزنامه انگلیسی زبان دوان پاکستان قبل از سفر نواز شریف به این موضوع اشاره کرده بود و نوشته بود نزدیکی دولت پاکستان با عربستان سعودی و بحرین موجب بروز شکاف در روابطش با ایران شده است. بنابر این، نواز شریف در صورتی می تواند به وعده امنیت عمل کند که توازنی در روابطش با دو کشور ایران و عربستان ایجادکند چرا که به طور قطع نمی تواند از حمایت عربستان چشم پوشی کند اما آیا می تواند این کشور را متقاعد به امنیت در مرزهای پاکستان و ایران کند؟

به نظر نمی رسد که این کاری چندان آسان برای نواز شریف باشد به خصوص این که نشانه هایی از انعطاف پذیری در سعودی ها دیده نمی شود. نواز شریف تنها می تواند امید داشته باشد تا پیشبرد مذاکرات هسته ای وضعیت مناسبات منطقه ای را چنان تغییر دهد که سعودی ها مجبور به انعطاف شوند و جایی برای مانور نخست وزیر پاکستان باز شود. شاید نواز شریف به این امید به تهران آمده تا به نحوی از طرف ایرانی دلجویی کرده باشد اما بیشتر از این حد و در عمل چیز دیگری است که تنها با حل این دو مشکل و ابتکار عمل شخص نواز شریف ممکن می شود.





1393/2/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن