تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815304678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست هم اندیشی چالش‌ها و فرصت‌های پیشرفت در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶




36668.jpg

نشست هم اندیشی "چالش‌ها و فرصت‌های پیشرفت در ایران" در تالار آوینی دانشگاه اصفهان برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، در این نشست حجت الله عبد الملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق(ع) و رسول بخشی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان شرکت کردند. حجت الله عبدالملکی با بیان اینکه باید ببینیم که اصلاً پیشرفت را چگونه می‌خواهیم تعریف کنیم، گفت: اگر بخواهیم پیشرفت را در چارچوب انقلاب اسلامی معنا کنیم باید پیشرفت اقتصادی در مکتب اسلام را مد نظر قرار دهیم. وی افزود: بدون شک مهمترین چالش اقتصادی همان چالش فرهنگی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند. پس ابتدا باید فرهنگ جامعه اصلاح شود تا بتوانیم شاهد رشد اقتصادی باشیم. البته اقتصاد را باید از دو منظر تعریف کنیم. یکی اقتصاد لغو و دیگری اقتصاد نافع. استاد اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق(ع) در همین خصوص افزود: اقتصاد لغو در واقع همان متوسط عمر انسان که 75 سال است را شامل می‌شود و تمام این اقتصاد در محدوده همین دنیا تعریف می‌شود. اما اقتصاد نافع کل منافع زندگی ابدی را فراهم می‌کند و سعادت ابدی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. عبد الملکی تصریح کرد: طرفداران اقتصاد لغو کسانی هستند که انسان را محور همه چیز قرار می‌دهند و به نوعی اقتصاد سکولار را ترویج می‌کنند، اما طرفداران اقتصاد نافع کسانی هستند که خدایی فکر می‌کنند و خداوند در قرآن از این نوع اقتصاد دفاع می‌کند. پس اگر ما خدا را در مسایل اقتصادی دخیل کردیم به همه چیز می‌رسیم و اگر اقتصاد سکولار را ترویج دادیم مانع پیشرفت می‌شویم. همچنین رسول بخشی برای تبیین اهمیت اقتصاد در جهان امروز به اروپای بعد از جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ جهانی دوم اقتصاد اروپا کاملا از هم پاشیده بود. قبل از شروع این جنگ قدرت اول اقتصادی جهان انگلستان بود. در اواخر جنگ بانکداران که اکثر آنها یهودی بودند آلمان نازی و شوروی سابق را مهمترین تهدید برای خود می‌دیدند و به همین دلیل آمریکا را که از گزند جنگ دور مانده بود بهترین نقطه برای انتقال سرمایه‌های خود دیدند. وی افزود: آمریکا از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد و به کشورهای اروپایی وام داد و ارزش پول خود که دلار بود را به نحو چشمگیری افزایش داد به طوری که ارزش دلار با طلا یکی شد. این روش بعد از جنگ جهانی دوم ادامه داشت و در سال 1970 نیکسون رییس جمهور امریکا اعلام کرد که این کشور هیچ تعهدی برای تبدیل دلار به طلا ندارد. اینگونه بود که اقتصاد امریکا طی چند سال پیشرفت چشمگیری کرد. در ادامه عبدالملکی گفت: تا زمانی که اقتصاد ایران در دام اقتصاد لغو گیر کرده باشد اقتصاد کشور رشد نمی‌کند. اقتصاد لغو که برخی بر آن تاکید دارند نه جهان شمول است و نه راهکار مناسبی برای پیشرفت دارد. در واقع این نوع اقتصاد به سمت انحصارگری و استثمار ملت‌ها گام بر می‌دارد و ادعا می‌کند که تمام کشورها باید خود را با دهکده جهانی وفق دهند، اما این دهکده به سمت استعمار جهان حرکت می‌کند. وی افزود: زمانی پیشرفت معنی پیدا می‌کند که مبتنی بر عدالت باشد. عدالت اقتصادی یعنی این که حقوق همه عوامل اقتصادی پرداخت شود. به نوعی دو نوع عدالت داریم. یکی اینکه اگر حقوق انسان‌ها را پرداخت کردیم عدالت توزیعی را تعریف کرده‌ایم، اما اگر پرداخت حقوق بر اساس منابع صورت گیرد آن وقت عدالت تخصیصی اجرا شده است، پس پیشرفت اقتصادی یعنی تحقق عدالت توزیعی و تخصیصی. در ادامه این نشست بخشی، استاد دانشگاه اصفهان گفت: همه می‌دانیم که کسری بودجه برای دولت بد است چون باعث تورم می‌شود. خب این مطلب تنها به ایران مختص نمی‌شود، بلکه آمریکا و انگلیس هم با کسری بودجه مواجه هستند، اما این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود کسری بودجه، در آمریکا و انگلیس هیچ تورمی مشاهده نمی‌شود ولی در ایران نرخ تورم بالا است؟ این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهارکرد: کسری بودجه به این معنا است که دولت 10 واحد از مردم مالیات می‌گیرد و در مقابل 20 واحد خرج می‌کند. در آمریکا هم دولت به همین شکل عمل می‌کند اما تورمی مشاهده نمی‌شود. وی افزود: در ایران هم می‌توانیم کسری بودجه داشته باشیم، اما تورم نداشته باشیم به شرطی که صادرات ما بیشتر از واردات باشد. بخشی افزود: دولت آمریکا 17 تریلیون دلار بدهی دارد. بانک مرکزی این کشور 100 درصد خصوصی است. وقتی می‌گوییم فلان بخش خصوصی است به این معنا است که یا آن بخش به صورت خانوادگی اداره می‌شود یا سهامش در اختیار مردم است. به نوعی کشورها دو دسته‌اند یکی کشورهایی که کسری بودجه دارند و دیگر کشورهایی که این کسری بودجه را جبران می‌کنند. در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به این اصول توجه شود. در این لحظه یکی از دانشجویان از بخشی پرسید" آیا در کشور ما تئوری اقتصادی به شکل اصولی وجود دارد یا نه؟" بخشی گفت: در این چند سال تئوری عقلانی اقتصادی در کشور نداشته‌ایم، البته اقتصاد اسلامی وجود دارد و نزدیک به یک پنجم آیات قرآن از اقتصاد سخن گفته است. پس اول باید عدالت رعایت شود و بعد شاهد رشد اقتصادی باشیم. غربی‌ها بهتر از ما به سخنان گوهر بار اسلام عمل می‌کنند و جایزه نوبل اقتصادی می‌گیرند. وی تصریح کرد: نرخ بهره بانکی در غرب صفر و در ژاپن منفی است چون در این کشور تخصیص منابع بهتر صورت می‌گیرد، اما ایران متاسفانه بر عکس است. همچنین عبدالملکی، استاد اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه اقتصاد اسلامی فراهم کردن شرایط اقتصادی برای حرکت انسان به سوی کمال مطلق است، گفت: اقتصاد اسلامی یک بخش معرفتی دارد که بسیار این اقتصاد مترقی است. پس نتیجه می‌گیریم که در چند سال گذشته اقتصاد اسلامی اجرا نشده است بلکه مکتب اقتصادی التقاطی عملی شده است که کسری بودجه دولت سبب تورم می‌شود. این استاد اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق (ع) افزود: متاسفانه بعد از جنگ تحمیلی اقتصاد ایران دچار غرب شیفتگی شد که البته غربی‌ها برای این امر میلیاردها دلار پول خرج کردند که اقتصاد ایران دنباله‌رو آنها باشد. وی تصریح کرد: پس باید مکتب را بشناسیم تا اقتصاد اسلامی اجرا شود که این یک حرکت تدریجی است. متاسفانه بانکداری ایران به سمت مشارکت مردمی پیش نمی‌رود. بانک‌ها باید 15 درصد از تسهیلات خود را مشارکتی کنند. متاسفانه در کشور چنین اراده‌ای وجود ندارد و برخی از مسوولان دوست دارند در کشور اقتصاد لغو پیاده شود. به گزارش ایسنا، دانشجویی پرسید "به نظر شما اعتماد به نفس ملی در اقتصاد ایران شکل گرفته است؟" بخشی در پاسخ به این دانشجو گفت: متاسفانه در همین قشر دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هیچ اعتماد به نفسی وجود ندارد به طوری که این دانشجویان طراحی مدل ندارند و معمولا پایان نامه‌های خود را از الگوهای خارجی رو برداری می‌کنند و در یک کلام نظریه مستقل از خود ندارند. دانشجوی دیگری پرسید" به نظر می‌رسد اقتصاد اسلامی تنها کلیات را مطرح کرده است و نمی‌تواند برای کشور طرح جامعی داشته باشد؟" عبد الملکی استاد اقتصاد دانشگاه امام جعفر صادق در پاسخ گفت: من چنین اعتقادی ندارم. نظام اقتصاد اسلامی با مکتب، تولید می‌شود نه با علم. حتی 90 درصد نظریات "آدام اسمیت" هم مکتبی است و 10 درصد آن به علم باز می‌گردد. بنابراین علم اقتصاد مکتب است و آنچه اقتصاد جامعه را می‌سازد مکتب اسلام است و ما اعتقاد داریم مکتب اقتصاد اسلامی به طور کامل در زمان مهدویت اجرا می‌شود. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن