تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803767554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عراقچی: سه مرحله مذاکره فشرده دیگر تا قبل از پایان مهلت 6 ماهه انجام می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
عراقچی: سه مرحله مذاکره فشرده دیگر تا قبل از پایان مهلت 6 ماهه انجام می‌شود

عراقچی: سه مرحله مذاکره فشرده دیگر تا قبل از پایان مهلت 6 ماهه انجام می‌شود
معاون حقوقی و اموربین الملل وزیر امور خارجه و سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران،با تاکید بر اینکه نسبتبه دستیابی به توافق نهایی در پایان مهلت 6 ماهه امیدواریم،گفت: برای تحقق این هدف سه مرحله مذاکره دیگر علاوه بر وین 4 تا تاریخ 30 تیر ماه پیش بینی شده که بسیار فشرده و سنگین خواهدبود.
به گزارش نامه نیوز، عباس عراقچی که سه شنبه شب بعد از دیدار و شام کاری محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در محل نمایندگی ایران در وین، با خبرنگاران سخن می گفت،در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر احتمال دستیابی به توافق نهایی در پایان مهلت تعیین شده در توافق موقت ژنو این سخنان رابیان کرد و افزود: دستیابی به توافق نهایی در پایان تیرماه دور از انتظار نیست.

عراقچی تصریح کرد: افزودن بر مذاکرات فعلی که از صبح فردا ( چهارشنبه) به صورت رسمی آغاز و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت،دو دور مذاکره فشرده برای ماه خرداد پیش بینی شده و همچنین دور سوم گفت و گو ها در مسیر دستیابی به توافق نهایی نیز در تیرماه انجام می شود که آن مرحله بسیار طولانی خواهد بود و از طرفین مذاکره کننده خواسته شده که تقریبا کل روزهای این ماه را در تقویم کاری خود برای انجام مذاکرات هسته ای خالی نگه دارند.

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که در این مرحله از مذاکرات هسته ای نیز در چارچوب دیدارهای دوجانبه هیات های مذاکره کننده،آیا ایران و آمریکا مذاکره دو جانبه خواهند داشت،گفت: نشست های دو جانبه در هرکدام از مراحل مذاکرات هسته ای براساس ضرورت برگزار می شود و یک قاعده قطعی نیست.

عراقچی خاطرنشان کرد: اصل مذاکرات هسته ای گفت و گو های رسمی هیات های ایران و 1+5 است اما هرگاه احساس کنیم که مذاکرات دوجانبه با هرکدام از هیات ها از جمله آمریکایی ها برای نزدیک تر شدن دیدگاه ها نیاز است، این کار را انجام می دهیم.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد: به طور طبیعی آمریکایی ها با توجه به اینکه بیشترین نقش را در اعمال تحریم ها و فشارها بر ایران داشته اند و به طور معمول این نیاز احساس می شود که دیدارهای دو جانبه برای رفع اختلاف نظرها و نزدیک تر کردن دیدگاه ها انجام شود که این کار انجام شده و در این دور از مذاکرات نیز اگر چنین نیازی احساس شود، انجام خواهدشد.

از عراقچی درمورد احتمال اضافه شدن وزیران امور خارجه کشورهای طرف مذاکره با ایران به هیات های مذاکره کننده در وین سوال شد که وی در پاسخ گفت: در این دور از مذاکرات چنین اتفاقی نخواهد افتاد اما در مراحل بعدی ممکن است که به حضور وزیران امور خارجه کشورها نیاز باشد و به طور قطع بعد از رسیدن به توافق و در مرحله نهایی نیز حتما وزیران امور خارجه به هیات های مذاکره کننده کشورها ملحق خواهند شد.

به گزار شایرنا، سخنگوی گروه مذاکره کننده ایران در پاسخ به سوالی درخصوص مطرح شدن مباحثی همچون تعطیلی تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای کشور از سوی غربی ها در مذاکرات،گفت:موضع ما در این رابطه از ابتدا روشن بوده و تاکید کرده ایم که در زمینه تحقیق و توسعه از آنجا که به علم، دانش و فناوری مربوط می شود هیچ محدودیتی را نخواهیم پذیرفت.

عراقچی تصریح کرد: ممکن است طرف مقابل این انتظار را داشته باشدکه در مذاکرات در بحث های مربوط به غنی سازی بحث تحقیق و توسعه نیز مطرح شود اما اینکه تحقیق و توسعه متوقف شود هیچگاه مطرح نبوده و نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید اختلاف نظرها درمورد موضوع غنی سازی ایران منجر به شکست مذاکرات شود، گفت: ما موضوعات مختلفی برای مذاکره داریم که برخی آسان و تعدادی هم سخت هستند و در مورد هرکدام ازآنها گزینه ها و نظرات مختلفی مطرح شده تا به دیدگاه مشترک برسیم و وقتی می توان به توافق نهایی رسید که درمورد همه موضوعات به توافق رسیده باشیم.

عراقچی افزود: امیدواریم و اراده ما بر این است که در پایان مذاکرات تا پایان 6 ماه درمورد همه موضوعات به توافق برسیم و اگر حسن نیت طرف مقابل هم به اندازه کافی وجود داشته باشد دستیابی به توافق نهایی امکان پذیر است.

از عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ایران درمورد طرح موضوع چاشنی ها انفجاری در مذاکرات هسته ای سوال شد که وی در پاسخ گفت: این موضوع بین ایران و اژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح بوده و چیز جدیدی هم نیست و یکی از سوال های باقی مانده از قبل است که آژانس خواستار روشنگری ایران در این زمینه شده و پاسخ های لازم نیز از سوی ایران درمورد آن داده شده.

عراقچی افزود: احتمالا یک جلسه دیگر نیز دو طرف در این زمینه گفت و گو خواهند داشت و فکر می کنم با توجه به همکاری ایران با آژانس ، این مسئله نیز حل خواهد شد.

سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به سوالی درخصوص اختلاف نظرها درمورد فعالیت تاسیسات هسته ای اراک، گفت: اصل حاکم بر مذاکرات این است که تا وقتی درمورد همه موضوعات به توافق نرسیم، هیچ موضوعی توافق شده تلقی نخواهد شد و اراک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عراقچی خاطرنشان کرد: درمورد تاسیسات آب سنگین اراک نیز همان طوری که آقای صالحی رییس سازمان انرژی اتمی بیان کردند، با ایجاد تغییرات فنی در برخی از بخش های راکتور اراک، میزان تولید پلوتونیوم را برای رفع نگرانی های موجود کاهش می دهیم که البته با حفظ ماهیت آب سنگینی اراک خواهد بود.

وی تاکید کرد:به هیچ عنوان توان تاسیسات اراک کاهش نخواهد یافت و تنها با انجام تغییراتی فنی نگرانی ها در مورد آن را کاهش خواهیم داد که البته این یک ایده است.

از عراقچی درمورد همکاری های ایران و آژانس برای حل و فصل 7 موضوع باقی مانده در مورد فعالیت های هسته ای ایران سوال شد، که در پاسخ گفت: مذاکرات بین ایران و آژانس به صورت مداوم انجام می شود و کار مستمری در این زمینه وجود دارد در روز دوشنبه نیز یک جلسه غیر رسمی داشتیم.

عراقچی درمورد گروه مشاوران حقوقی مشاوره دهنده به مذاکره کنندگان اصلی و تعداد و ترکیب این گروه سوال شد که در پاسخ گفت: جمعی از اساتید حقوق دانشگاه و حقوقدانان با تجربه وزارت امور خارجه با مشورت های حقوقی خود در مرحله تدوین متن مشترک ما را یاری خواهند داد زیرا در این مرحله بسیار حساس به نظرات حقوقی کارشناسان نیاز داریم.

وی افزود: در مورد توافق موقت ژنو نیز از مجموعه ای از کارشناسان بهره گرفتیم و در این مرحله چون موضوعات گسترده تر و متنوع تر است، تعداد مشاوران حقوقی نیز افزایش یافت.

عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به مطرح شدن مباحثی درخصوص توان دفاعی ایران در مذاکرات هسته ای آیا نیازی به اضافه شدن کارشناسانی از وزارت دفاع به تیم مذاکره کننده احساس نمی کنید،گفت: نیازی به حضور کارشناسان وزارت دفاع در گروه مذاکره کننده نمی بینیم.

عراقچی تاکید کرد: نظر قاطع ما این است که سیستم های دفاعی و برنامه دفاعی کشور ما به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست و این موضع قطعی ما بوده و خواهد بود به همین خاطر نیازی به اضافه شدن کارشناسان وزارت دفاع به گروه مذاکره کننده احساس نمی کنیم.

خبرنگاری از عراقچی پرسید آیا مواضع کشورهای عضو گروه 1+5 را درمورد ایران یکسان می دانید؟ که وی در پاسخ گفت: ما با طرف مقابل به عنوان یک گروه منسجم مذاکره می کنیم و اتفاقا از آنها می خواهیم که مواضع یکسان و صدای واحد داشته باشند و امیدواریم که این وضعیت که تاکنون حاکم بوده تا پایان مذاکرات بر نظرات آنها حاکم باشد.

عراقچی در پاسخ به اظهارات برخی از مقام های غربی از جمله وزیر امور خارجه آمریکا مبنی براینکه ایران باید تصمیمات سختی درمورد برنامه هسته ای خوداتخاذ کند و تلاش ها برای تبدیل برنامه هسته ای ایران به یک موضوع خنثی،گفت: برنامه هسته ای ایران واقعی و با ابعاد مشخص برای رفع نیازهای عینی کشور طراحی شده و پیش می رود.

وی تاکید کرد: اگر بعضی ها این تصور را دارند که می توانند این برنامه را به یک سمبل و طرح نمایشی محدود کنند، بدانند که این یک توهم مطلق است و ما از طرف های مقابل در مذاکرات همیشه خواسته ایم که با واقع بینی به برنامه هسته ای ایران نگاه کنند.

عراقچی تاکید کرد: به طرف آمریکایی نیز توصیه می کنیم که از تصمیم گیری بر اساس توهمات دست برداشته و آن را رها کند و در واقع این آمریکایی ها هستند که باید در مذاکرات تصمیم سختی گرفته و دست از تهدید و تحریم ها بردارند زیرا این یک تصمیم تاریخی برای دولتمردان آمریکایی خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ابزارهای تهدیدو تحریم کارساز نبوده و نیست،گفت: همه کشورها در گروه 1+5 بخصوص آمریکا امروز به این نتیجه رسیده اند و به این برداشت نزدیک شده اند کما اینکه در توافق ژنو نیز این آمریکایی هابودند که با پذیرش حق غنی سازی ایران تصمیم سخت و البته درست خود را گرفتند و امیدواریم که همین تصمیم گیری را در ادامه مذاکرات هسته ای انجام دهند.

از عراقچی درخصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه باید برای رفع تحریم ها بدنبال راهکار دیگری به غیر از مذاکرات هسته ای باشیم، سوال شد که وی در پاسخ ضمن قدردانی و تشکر از رهبر انقلاب اسلامی به خاطر رهنمودهای حکیمانه ایشان درخصوص مذاکرات و همچنین حمایت از گروه مذاکره کننده کشور و تاکید بر اینکه ارشادات رهبر معظم انقلاب نصب العین ما بوده و خواهد بود، گفت: ما به عنوان مذاکره کنندگان هسته ای آنچه بدنبال آن هستیم تثبیت حقوق مردم است.

وی خاطرنشان کرد: ما هم اعتقاد داریم که برای رفع تحریم ها و مقابله با فشارهای اقتصادی هیچگاه نباید منتظر مذاکرات هسته ای باشیم بلکه مقابله با تحریم های اقتصادی چاره کار اجرای اقتصاد مقاومتی برای هرچه مقاوم تر کردن کشور در مقابل توطئه های دشمنان است.

عراقچی در پایان تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان مذاکره کنندگان کشور اول تثبیت حقوق مردم است و البته در کنار آن در مذاکرات خود برای برداشته شدن و لغو تحریم ها نیز تلاش خود را انجام خواهیم داد.




1393/2/24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن