تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830611217




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترش «روانشناسی‌های بازاری» زنگ خطری برای فرهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹




images-32.jpg

یک پژوهشگر گفت: تحقق مفهوم «هندسه‌ی شخصیت ایرانیان» و نگرانی از گسترش روانشناسی‌های بازاری بعنوان زنگ خطری برای فرهنگ است. «یونس یونسیان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، در حاشیه‌ی سمینار «هندسه‌ی شخصیت و پیشرفت ایرانیان»(اهمیت رویکرد بینا رشته‌ای در تدوین الگوی فرهنگی اسلامی ایرانی پیشرفت)گفت: شناخت جنبه‌های متفاوت و متکثر شخصیت ایرانیان می‌تواند کلید حرکت به سمت تبلور فرهنگ شخصیت و شخصیت فرهنگی در کشور باشد. وی افزود: در سالی که مزین به نام «اقتصاد و فرهنگ» است بیش از هر زمان دیگری می‌توان به نقش کلیدی فرهنگ در ساخت و ایجاد الگوهای شخصیتی متناسب با روند رو به رشد فرهنگ و پیشرفت فرهنگی کشور پرداخت. این پژوهشگر با بیان اینکه در زمینه‌ی فرهنگ و کار فرهنگی باید به این حقیقت معتقد بود که مقوله‌ی فرهنگ، ماهیت بینا رشته‌ای و متکثر است، خاطرنشان کرد: هر فعالیت فرهنگی بدون در نظر گرفتن جنبه‌ها و دلالت‌های پنهان در این زمینه می‌تواند به نتایج متفاوت و بعضاً متناقضی منجر شود. وی اظهار کرد: باید الگوهای اسلامی و ایرانی پیشرفت با جنبه‌های شخصیتی و تبیین‌های اجتماعی از فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌های ایرانی و بومی هماهنگ شده و در نهایت اجرا شوند. یونسیان هم‌چنین گفت: همه‌ی واکنش‌های رفتاری و فرهنگی ایرانیان در عرصه‌های متفاوتی شامل شبکه‌های اجتماعی، جامعه، اقتصاد و هنر می‌تواند تدقیق و تحلیل شوند و بازگوکننده‌ی جنبه‌های پنهان واکنش‌ها و شخصیت‌های چند لایه ایرانیان باشد. وی با بیان اینکه دانش روانشناسی و روان درمانی در جهان به نقطه‌ای رسیده است که پوچ بودن بسیاری از رویکردهای تجویزی و برچسب‌های شخصیت‌شناسانه را افشا کرده است، تصریح کرد: دیگر اعتبار و روایی محکمی را نمی‌توان برای هیچ یک از تست‌ها و آزمون‌های روانشناسی قائل شد و این به معنای عدم دقت این آزمون‌ها و پرسشنامه‌های روانشناسانه نیست بلکه دیگر شخصیت مدرن و جنبه‌های نوین و پیچیده آدمیان سبب شده است که در نهایت نتوان درک درست و دقیقی از نوع و ساختار شخصیت افراد در جامعه به دست آورد. این پژوهشگر با ابراز تأسف از وفور جریان‌های مشاوره و روانشناسی و روانکاوی از این دست در کشور افزود: آزمون‌ها و پرسشنامه‌های شخصیتی که از رنگ و شکل‌های مورد علاقه می‌پرسند و در نهایت برچسب‌هایی نظیر درون‌گرا، مرزی، برون‌گرا، وسواسی اجباری، اختلال دو قطبی و مواردی از این دست را به فرد منتسب کرده و به خیال خام خودشان او را روانکاوی کرده‌اند زنگ خطری برای فرهنگ بشمار می‌روند. یونسیان با بیان اینکه ضرورت دارد که کشور در این زمینه به سیاست‌های شفاف، دقیق و روشنی دست یافته و اجازه‌ی حضور هر الگو و سلیقه‌ای را برای روانشناسی و روانکاوی جامعه ندهد، اظهار کرد: شناخت شخصیت ایرانیان نخستین کلید حرکت به سمت الگوسازی‌های شخصیتی و فرهنگی است. وی گفت: وفور مجلات، کلاس‌ها و سمینارها با موضوع موفقیت و یک شبه پولدار شدن، گسترش جلسات مشاوره‌ی روانشناسی با وجود افرادی با دیدگاه‌های نادرست و غلط، حضور انستیتوها و حلقه‌های روانکاوی که نام روانکاوی را لکه‌دار کرده و تنها کیسه‌دوزانی برای پول و سرمایه‌ی جامعه ایرانی هستند نمونه‌هایی از این دست هستند. این کارشناس ارشد مدیریت تحول ادامه داد: «هندسه‌ی شخصیت» بعنوان مفهومی نوظهور در عرصه‌ی شناخت جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی شخصیت ایرانیان می‌تواند راهگشای حرکت به سمت الزامات و زیرساخت‌های تدوین نقشه‌ی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد. اما تأمل بیشتر بر دو واژه‌ی «هندسه» و «شخصیت» تفاوت رویکرد کنونی را با عنوان‌های مشابه آشکار می‌کند. وی اظهار کرد: شخصیت بر مبنای یک تعریف عام «منظومه‌ای مشتمل بر خصایص رفتاری یک انسان که منحصر به خود وی است» گفته می‌شود و به لحاظ مفهومی موضوع بحث علوم روانشناسی و جامعه‌شناسی است اما روانکاوی رویکردی متفاوت با روانشناسی و جامعه‌شناسی دارد و شخصیت را بیش از اینها واجد اهمیت و پیچیدگی می‌داند. یونسیان هم‌چنین در خصوص رویکرد هندسی به شخصیت به خبرنگار ایسنا گفت: رویکرد هندسی به شخصیت(مشخصاً رویکرد توپولوژیک) بر هستی‌شناسی متفاوتی تکیه دارد که در مدل‌های ماتریسیَ، طبقه‌بندی‌های توصیفی و سلسله مراتبی نمی‌گنجد. اما پیش از پرداختن به آن باید بدانیم که روانکاوی، وجه تمایز اساسی با روانشناسی‌های رایج و بازاری دارد و در ایران نیز لازم است اقدامی اساسی و جدی برای برچیده شدن بساط جماعت روانشناسان بازاری و انستیتوهای به ظاهر مرتبط با روان و روانکاوی برداشته شود، چون شأن و اعتبار جامعه‌ی ایرانی به پارادایم‌ها و الگوهای متفاوت و منطبقی با ساختار حقیقی شخصیت ایرانیان نیاز دارد. وی خاطر نشان کرد: «هندسه‌ی شخصیت ایرانی» نیز بعنوان یک مفهوم بنیادین و نوین در چنین آشفته بازاری به میدان آمده است و مقصود از هندسه در این مفهوم مشخصاً ساختارهای توپولوژیک است و نه اشکال متداول هندسی(نظیر مربع، دایره، مکعب، کره) و نه هرم‌های سلسله مراتبی یا ماتریس‌ها که در روانشناسی‌های رایج به کار می‌آیند. این پژوهشگر ادامه داد: مقصود از شخصیت، آنچنان که از روانکاوی بر می‌آید، نه مجموعه‌ای از بروزات رفتاری و احساسی، که امکان سنجش کمی آنها با ابزارهای آماری وجود دارد، بلکه نحوه‌ی مواجهه فرد با دیگری(و به تبع آن، با خودش) است. وی افزود: مقدمه ای بر «هندسه شخصیت ایرانیان»، قرار است سرآغازی باشد برای نظریه‌پردازی درباره‌ی برخی خصلت‌های عام ایرانی‌ها از طریق نگاشت نحوه‌ی مواجهه فرد بر ساختارهای توپولوژیک. فارغ از مدل‌های توصیفی طبقه‌بندی کننده و فارغ از سنجش‌های آماری. یونسیان خاطر نشان کرد: برای تحقق فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ باید مسیری سیر و سلوک و ارانه برای ایرانیان طی شود و ایرانیان زمینه‌ی شناخت و درک تازه‌ای از جان و روان خود را مهیا کنند. وی افزود: حرکت از ویژگی‌های اقلیدسی هندسه به سمت رویکرد نااقلیدسی و ظهور ساختارها و اشکال توپولوژیک در حقیقت دری را به درک تازه‌ای از هندسه گشوده است که می‌تواند واجد دلالت‌های معنایی و هستی‌شناسانه در شناخت روانکاوانه شخصیت باشد. واژه هندسه‌ی شخصیت از طرفی بیان‌کننده‌ی کاربرد هندسه در شناخت شخصیت و از یک طرف به معنای مهندسی شخصیت است. به عبارت دیگر به همان اندازه که رویکرد نااقلیدسی و هندسه‌ی توپولوژی می‌تواند ساختارهایی را برای درک بیشتر شخصیت و زیرساخت‌های کارکردی و نظام‌های مبتنی بر روانکاوی در اختیار ما بگذارد به همان شکل نیز می‌تواند با پایش و نظارت ساختاری و درک نظام‌ها و کارکردهای پنهان به مهندسی شخصیت و کنترل منجر شود. وی با بیان اینکه نظریه‌ی روانکاوی و دانش توپولوژی در زمین‌های جداگانه و قلمروهای دور از هم رشد و نمو کردند و هر یک مسیری را به سمت گسترش و پیشبرد افق‌های دانش پیشینی خود(دانش روانشناسی و دانش هندسه اقلیدسی) گشودند، تصریح کرد: ترکیب روانکاوی و توپولوژی یا استفاده از ساختارها و اشکال توپولوژیک تونلی بود که از دانش روانکاوی آغاز و به یک‌باره از قلمرو دانش ریاضیات سر برآورد. این پژوهشگر ادامه داد: ترکیب دانش محض و اشکال مجرد و انتزاعی دانش ریاضیات و به ویژه شاخه توپولوژی با رشته روانکاوی و علوم انسانی در ظاهر امر بسیار عجیب و تا حدودی ناممکن است، اما حقیقت این است که روانکاوی بعنوان رشته‌ای از علوم انسانی پیچیده که با ساختار روان و ناخودآگاه انسان و کشف بیماری‌ها و نشانگان‌های شخصیتی و روانی انسان سرو کار دارد در نهایت برای تفسیر و فرار از یک آشوب و بی‌نظمی تفسیری به سراغ نظم و ساختارهای هندسی می‌رود. براساس گزارش، سمینار هندسه‌ی شخصیت و پیشرفت ایرانیان (اهمیت رویکرد بینا رشته‌ای در تدوین الگوی فرهنگی اسلامی ایرانی پیشرفت) که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شاهرود و انجمن علمی دانشکده ریاضی برگزارشد، به بحث و بررسی در خصوص درک ساختارهای روانی و ذهنی بوسیله‌ی دانش ریاضیات و استفاده از الگوهای توپولوژیک در روانکاوی پرداخته شد و در این سمینار مهندس «یونس یونسیان» و مهندس «خسرو آقایی» بعنوان اساتید مطرح این حوزه حضور داشتند. انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن