محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831635825
جام جم ایام | جوانمرد آن بود که بت بشکند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
مفاهیمی چون پهلوانی، عیاری و فتوت در ذهنیت تاریخی ما یادآور حس خوشایندی است. آنچه از گذشته درباره این صفات وجود دارد، حکایت از زنجیرهای از رخدادها و اتفاقاتی است که در دورههای مختلف تاریخی دچار تغییر و تحول شده و در کنار رویدادهای خوب، به واسطه تغییر دیدگاه و حضور برخی عناصر که با هدف دیگری در جرگه عیاران درآمدند خاطرههای ناپسندی در ذهن ما آفریده است. اشارات فراوانی در منابع تاریخی درباره مفاهیمی چون عیاری وجود دارد که توجه به هر یک از این منابع و سیر تحول و تبدلی که مفاهیمی از این دست به خود گرفته، دستمایه پژوهشهای درخور است. یکی از مهمترین منابعی که درباره شبکه مفاهیم معطوف به پهلوانی، عیاری و فتوتیان وجود دارد، رسالههایی است که با عنوان فتوتنامهها نگاشته شده است. تعدادی از این رسالههای مشهور اینهاست؛ دو رساله فتوتنامه شهابالدین عمر سهروردی؛ فتوتنامه عبدالرزاق کاشانی؛ فتوتنامه شمسالدین آملی؛ فتوتنامه نجمالدین زرکوب؛ فتوتنامه درویش علی بن یوسف کرکهری؛ فتوتنامه میرسیدعلی همدانی؛ فتوتنامه سلطانی ملاحسین واعظ کاشفی. علاوه بر اینها، فتوتنامههای صنفی نیز هستند که برخی از آنها عبارتند از؛ فتوتنامه قصاب، فتوتنامه کفشدوزان، فتوتنامه طباخان، فتوتنامه سلمانیان، فتوتنامه دلاکان، فتوتنامه حجامان. سخن نخست این است که شبکه مفاهیم معطوف به پهلوانی، عیاری و فتوت را نباید از حیث جغرافیایی در محدوده مرزهای کنونی کشور ایران محصور کرد و پژواک آن را در محدوده ایران تاریخی یا ایران زمین باید جست. این سخن به آن معناست که همین امروز نیز در سطوح مختلف مردمان ساکن در این منطقه وسیع، به یاری این شبکه مفاهیم، نوعی از درک متقابل را هنگام انتساب عملی به یکی از آنها شاهدیم. این درک متقابل را از سینما تا ادبیات و از ورزش حرفهای و عمومی تا میدان سیاست و فرهنگ، میتوان ردیابی کرد. به دیگر سخن، هنگامی که فلان رفتار را برنمیتابیم یا با آن همدلی میکنیم و آن را به ناجوانمردی یا جوانمردی نسبت میدهیم، گواه آن است که در ذهنیت عمومی ما این مفاهیم هنوز نوعی از درک متقابل همراه با خوشایندی را موجب میشود. به این جملات که در باب چهل و چهارم قابوسنامه و در «آیین جوانمردپیشگی» آمده است، بنگرید: «اگر چنان که جوانمردی پیشه کنی و نشناسی که چیست و از چه خیزد؟ بدان ای پسر که سه چیز است از صفات مردم که هیچ آدمی نیابی که بر خود گواهی دهد که این سه چیز مرا نیست. دانا و نادان بدین سه چیز همه از خدای تعالی خوشنودند... و هر که را این سه چیز بود از خاصگان خدای تعالی بود، از این سهگانه: یکی خرد است و دوم راستی و سوم مردمی...»1 نویسنده قابوسنامه در ادامه از ترکیب «جوانمردی عیاری» سخن میگوید که مصداقی از همان شبکه مفاهیم مرتبط است. عنصرالمعالی از جوانمردی عیاری چنین یاد میکند، «بدان که جوانمردی عیاری آن بود که او را از آن، چند گونه هنر بود؛ یکی آن که دلیر و مردانه و شکیبا بود به هر کاری و صادقالوعد و پاک عورت و پاکدل بود و زیان کسی به سود خویش نکند و زیان خود از دوستان روا دارد، بر اسیران دست نکشد و اسیران و بیچارگان را یاری دهد و بد بدکنان از نیکان باز دارد و راست شنود چنان که راست گوید و داد از تن خود بدهد و بر آن سفره که نان خورد بد نکند و نیکی را بر بدی مکافات نکند و از زنان ننگ دارد و بلا راحت بیند. چون نیک بنگری، بازگشت این همه هنرها به سه چیز است که یاد کردیم.»2 قشیری در «رساله» مینویسد: «... و گفتهاند جوانمرد آن بود که بت بشکند چنان که در قصه ابراهیم(ع) میآید... و بت هر کس نفس اوست. هر که هوای خویشتن را مخالفت کند، او جوانمرد به حقیقت بود.3 این جملات نوعی شیوه زیستن را ترسیم میکند که البته برای ما هنوز هم آشنا و البته دلنشین است، اما سخن این است که آیا پژواک این جملات بعد از گذشت حدود هزار سال با همان بسامد قرن پنجمیاش بر دل و جان ما مینشیند؟ پاسخ این پرسش میتواند هم نه، هم آری باشد. خلاصه سخن این که اگر ما از میان انبوه مفاهیم جاری در قابوسنامه به عنوان نماد خرد ایرانی در قرن پنجم هجری آشناتر یافته و برگزیدهایم، گویای تبدلات تاریخی است که ما را وامیدارد بخشی از میراث بازآرایی شده نیاکان خود را به مقتضای این روزگار کنونی بازخوانی کنیم. اگر امروز ما در حوزههای عمومی جامعه از این مفاهیم بهره میبریم تا نوعی اخلاق و هنجار آشنا را به صحنه آوریم، گویای نیاز ما به بازآرایی این شبکه مفهومی در ذهنیت کنونی ماست. شاهد مدعای اخیر آن که امروزه در بخشی از ایران تاریخی، یعنی در میان خویشان دری گویمان در افغانستان، جریانی سیاسی نام «جنبش عیاران» بر خود گذارده است.3 در هر صورت، در واکاوی این شبکه مفهومی، میتوان با توجه به تفکیک دورههای تاریخی در تناسب با جلوههای اجتماعی این مفاهیم در هر عهد، دورههای زیر را در نظر گرفت. عصر پهلوانی انتخاب قطعه نخست از قابوسنامه به آن سبب بود که ملکالشعرای بهار بدرستی قابوسنامه را مجموعه تمدن اسلامی پیش از مغول میدانست. این متن سترگ، شبکه مفاهیم جاری و در هم تنیده شده با ذهنیت تاریخی ما در آن عصر را مینمایاند، بویژه آن که باب چهل و چهارم و بواقع آخرین باب کتاب را عنصرالمعالی به آیین جوانمردی اختصاص داده است. البته از باب اشارت خوب است بدانیم که دانای طوس حکیم ابوالقاسم فردوسی در چارچوب همین شبکه مفهومی میآورد که: جوانمردی از کارها پیشه کن همه نیکویی اندر اندیشه کن ز بد تا توانی سگالش مکن از این مرد داننده بشنو سخن چو گفتار و کردار نیکو کنی به گیتی روان را بیآهو کنی4 آیا این مفاهیم در همین روزگار قرن پنجم خلق شده بود یا ریشههایش را در گذشته باید جست. عموم محققان به استناد شاهنامه فردوسی ریشههای این مفاهیم را تا اعماق عهد اساطیری تاریخ ایران پیجویی میکنند. با استناد به نظر مهرداد بهار در مقاله «ورزش باستانی و ریشههای تاریخی آن» میتوان گفت نخستین جلوههای منسجم سامانیافتن مفاهیم معطوف به جوانمردی را به گونهای که در روزگار بعد هم قابل شناختن بود، در آیین مهر میتوان دید. بهار در آن مقاله علاوه بر هنجارهای جمعی مرتبط با ورزش باستانی به معیارهای اخلاقی و هنجارهای جمعی نیز اشاره دارد که به موضوع نوشتار حاضر نزدیکتر است. با توجه به آن که بهار داستان سمک عیار را هم بازمانده همین روزگار یعنی روزگار گسترش آیین مهر در عهد اشکانیان میداند، میتوان آغازین اجزای این شبکه مفهومی را در همین زمان جست. بهار میآورد که در روزگار اشکانی، پایگاه و جایگاه جماعات منتسب به امر پهلوانی مانند اخلاف خود در روزگار بعد، از میان گروه اصناف و پیشهور شهری برمیخاستند و گاه خطر، امدادرسان امنیت و در روزگار بعد به گونهای دوگانه به رفتارهای ناپسند روی میآوردند. عصر عیاری عیاری جریانی اجتماعی است. این جریان خلف پهلوانی روزگار پیش به جهت آداب و هنجار شباهت فراوان به سلف خود دارد. وجه برجسته عیاری نشو و نما در روزگار تمدن اسلامی و تاثیر اسلام بر این جریان اجتماعی است. مطابق محتوای قابوسنامه، عیاری نوعی اخلاق فردی و اجتماعی را ترویج میکند و در چارچوب شبکه مفهومی که در ابتدای سخن آوردیم، بارها پژواک آن را میتوان شنید. صاحب قابوسنامه در ادامه همین سخن، مردم را به تعبیر حکما به سه دسته تقسیم میکند و میگوید از میان میراث برندگان «تن و جان و حواس و معانی» گروهی که تن نصیبشان شده «عیاران و سپاهیان و بازاریانند». این تصویر صحت سخن مهرداد بهار را در بیان پایگاه این گروه اجتماعی نشان میدهد و البته برجسته شدن وجه «عیاری» را به مقتضای این نوشتار نیز میتوان دید.5 تفصیل در باب جنبش اجتماعی عیاران در روزگار خلافت عباسی ـ که برجستهترین نمایندهاش صفاریان بودند ـ مجالی دیگر میطلبد. در سیاستنامه خواجه نظام الملک به داستان ملاقات نماینده خلیفه عباسی با یعقوب و افتخارش به خوردن نان و پیاز اشارت رفته که همین نکته نیز از منش عیارانه برمیخاست. البته در همین دوران نیز بودند کسانی که یا به انگیزه گرفتن نان از دست غنی و رساندن به حلقوم بیچیزان با اهل ثروت و قدرت درمیآویختند.6 البته چون همه دورههای اجتماعی کسانی نیز در پی نفع خویش بوده و به سلک این جماعت درآمده بودند، اشاره مسعود سعد سلمان در این بیت گویای همین سخن است: محبوس چرا شدم، نمیدانم دانم که نه دزدم و نه عیارم رفتار اجتماعی و تشخصطلبی ایشان به جهت نوع لباس و آرایش مو و صورت در این گروه در قرون بعد از حمله مغول و تا روزگار ما تداوم یافت. این بیت منوچهری گویای نوع آرایش و البته همدلی عیاران است: دست درهم زده چون یاران در یاران پیچ در پیچ چنان زلفک عیاران با توجه به برخی اشارات مندرج در شاهنامه فردوسی میتوان حدس زد که عیاری نوعی از منش نیز بوده که با پنهانکاری و تیزروی همراه بوده است. این منش در بخشهایی از داستان اسفندیار و رستم و بخشهای اسطورهای داستان اردشیر بابکان تشریح شده است. از اشارات فردوسی میفهمیم که او عیاری و پهلوانی را متفاوت میدیده است.7 وجه برجسته عیاری نشو و نما در روزگار تمدن اسلامی و تاثیر اسلام بر این جریان اجتماعی است. عیاری در تداوم حیات خود به همسویی با تصوف رسید، البته در همان فصل که از قابوسنامه نقل کردیم، او علاوه بر گروهی که تن نصیبشان شده و عیارند از دو گروه دیگر نیز نام میبرد. گروهی جمع تن و جان دارند و فقرای تصوفند و گروهی که جمع تن و جان و حواس دارند و حکما و اصفیا هستند و آن گروه که جمع تن و جان و حواس و معانی هستند، پیغمبرانند.8 نکتهای که در همسویی و تاثیر و تاثر متقابل این نیروی اجتماعی با تصوف شایسته اهمیت است، آن که ملامتیان در میان همین صنوف شهری نشو و نما یافتند و بعدها اغلب بزرگان، تصوف خود را به ملامتیه منسوب دانستند. در قرن سوم هجری نام کسانی چون (آهنگر) نیشابوری، ابو صالح حمدون قصار (گازر) نیشابوری، ابو عثمان حیری نیشابوری، عبدالله بن محمد بن منازل و عبدالله خیاط (درزی) در میان نخستین ملامتیان به چشم میخورد. شاید دور از ذهن نباشد که در تحریف میراث ایشان در رفتارهای مخالف هر نوع هنجار اجتماعی را که بیشتر لوطیان پی میگرفتند، در همین رویکرد بیابیم. 9 این تقسیمبندی شکلگیری همسوییهای این جریان اجتماعی با تصوف را نشان میدهد؛ پدیدهای که در آستانه هجوم مغولان و بعد از روزگار ایشان هم به نوعی سازمان اجتماعی منسجم عموما شهری انجامید و جنبش حروفیه، سربداران و صفویان نمونههای سترگ آن است. این جریان در «فتوت» متجلی شد. عصر فتوت وفور فتوتنامهنویسی با بسط و تعمیق جریان تصوف در روزگار مغولان پیوند مستقیم دارد. این رویه تا روزگار نزدیک عصر ما ادامه یافت. نکتهای که اهمیت دارد، ادامه همان شبکه مفهومی بر مدار فتوت در میان صنوف شهری است. بر همین سیاق است شکلگیری جنبشهای اجتماعی چون حروفیه، سربداران و صفویان که برای جستن هویت خویش در تاریخ، به تحرکات اجتماعی عیاران به صفاریان خود را منسوب میکردند. فتیان این عصر در بیان ریشههای معنوی اندیشه خویش، فتوت را تا سلسله پیامبران ابراهیمی پیش میبردند. مهمترین وجه این سخن در تاسی به علی(ع) جلوهگر میشد.10 او اسوه فتیان و جوانمردان به شمار میرفت. بر همین سبیل است که به عنوان مثال در آیینهای پهلوانی و زورخانهها این معنا کاملا غلبه یافت. مبانی و اصول فتوت را از قول حضرت علی(ع) مشتمل بر هشت خصلت نوشتهاند که عبارتند از «الوفاء و الصدق و السخاء و التواضع و النصیحه و الهدایه و التوبه.»11 همین مبانی و اصول جوانمردی را میتوانیم از فتوتنامهها یا رسایل جوانمردان به دست آوریم. فتوتنامهها در حقیقت همان کتابهای آموزش هستند برای جوانانی که میخواهند عضوی از تشکیلات فتیان باشند یکی از این کتابها، فتوتنامه سلطانی است. فتوتنامه سلطانی را ملاحسین واعظکاشفی نوشته است. وی در این رساله فتوت را علم میداند و موضوع علم را هم نفس میشمارد. کاشفی سر سلسله فتیان را علی(ع) میداند و با اشاره به احادیث از ائمه معصومین، بنیاد فتوت را یکی بودن درون و برون آدمی و نیکی با مردمان، وفای به عهد، تواضع، صبر و شکر، تعظیم امر خدا و شفقت بر خلق او، چشم پاکی و سخاوت میشمارد.12 عطار نیشابوری نیز رساله منظومی نیز به نام «فتوتنامه» دارد. در بخشی از آن آمده است: چنین گفتند پیران مقدم که از مردی زدندی در میان دم که هفتاد و دو شد شرط فتوت یکی زان شرطها باشد مروت13 اما از حوالی قرن نهم به بعد این خصوصیات آرام آرام فراموش میشود و راه فتوت تنها منحصر به تشکیلات اصناف میگردد. از این اینجا به بعد است که میتوان گفت لوطیگری سر برآورد. پانوشتها: 1 ـ علاقه، فاطمه، مروری بر فتیان و فتوتنامهها، مجله فرهنگ «بهار و تابستان 1377 ـ شماره 25 و 26، همچین فتوتنامهها و رسائل خاکساریه (30 رساله)/ مقدمه، تصحیح و توضیح مهران افشاری تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1382 2 ـ عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر؛ گزیده قابوسنامه، به کوشش غلامحسین یوسفی، شرکت سهامی کتابهای جیبی، تهران، چاپ یازدهم، 1384، ص 302 3 ـ همان، ص 307 4 ـ نگاه کنید به: http://kohistanzamin.mihanblog.com/post/33 5 ـ شاهنامه فردوسی، جلد نهم، صفحه 2905 6 ـ همان، ص 306 7 ـ در این مورد نگاه کنید به: انصافپور غلامرضا، تاریخ و فرهنگ زورخانه و گروههای اجتماعی زورخانه رو، مرکز مردمشناسی ایران، تهران 1353 ص 22 ـ 16 8 ـ محمدجعفر محجوب، روشهای عیاری و نفوذ کردار عیاران در شاهنامه، مجله هنر و مردم، شماره 178 ـ 177 مجله هنر و مردم چاپ شده است. 9 ـ همان، ص 306 10 ـ ترجمه رساله قشیریه، ابوالقاسم قشیری، تهران 1345، ص 352 11 ـ سازمان فتیان و نقش خلیفه عباسی در احیای آن، محبوبه شرفی، ایران شناخت شماره 6، پاییز 1376، صص 132 ـ 24 12 ـ جوانمردی و جوانمردان (کتاب الفتوه) ابو عبدالرحمن سلمی، ترجمه دکتر قاسم انصاری، قزوین، نشر حدیث امروز، 1380 صص 80 ـ 79 ـ ارجاعات 10، 11 و 12 به نقل از گئورگیان، خاچیک، تحلیل تطبیقی فتوت و عیاری: مجله سخن عشق «تابستان 1382 ـ شماره 18، آمده است. 13 ـ نگاه کنید به دیوان عطار تصحیح استاد نفیسی. صفحه 345. به نقل از حاکمی، اسماعیل، آیین فتوت و جوانمردی، کیهان فرهنگی، تیر ماه 1382، شماره 201 دکتر حبیب اسماعیلی / محقق و پژوهشگر
23 اردیبهشت 1393 ساعت 17:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | سیستان، دیار جوانمردان
قبل از عصیان معاویه و جنگ صفین و حُکم حَکَمین و استعفای امام حسن ع از خلافت و شهادت امام حسین ع و حرکات زشت دیگر یزید اعم از قتل عام مردم مدینه و دستور سنگساری بر خانه کعبه و ستمکاریهای حجاج جماعتی از مسلمین که سیره بیآلایش حضرت رسول ص و خلفای راشدین را دیده یا شنیده بودندجام جم ایام | سیستان دیار جوانمردان
قبل از عصیان معاویه و جنگ صفین و حُکم حَکَمین و استعفای امام حسن ع از خلافت و شهادت امام حسین ع و حرکات زشت دیگر یزید اعم از قتل عام مردم مدینه و دستور سنگساری بر خانه کعبه و ستمکاریهای حجاج جماعتی از مسلمین که سیره بیآلایش حضرت رسول ص و خلفای راشدین را دیده یا شنیده بودندجام جم ایام | امروز 20 اردیبهشت در تاریخ
امروز شنبه 20 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 10 رجب 1435 هجری و 10 می 2014 میلادی است وقایع مهمی که در این روز در تاریخ روی داده چنین است هجری شمسی 20 اردیبهشت 1290 مورگان شوستر آمریکایی به منظور اصلاح امور مالی کشور وارد تهران شد به دنبال موافقت مجلس با استخدام مستشاران خارجیجام جم ایام | سایههای لرزان تفاهم
در دوم اردیبهشت سال 58 امام خمینی با ارسال حکمی برای ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه وقت دستور قطع روابط دیپلماتیک ایران با مصر را صادر کردند دلیل صدور این فرمان پیمان خائنانه مصر و اسرائیل و اطاعت بی چون و چرای دولت مصر از آمریکا و صهیونیسم اعلام شد صحیفه امام ج7 ص 168جام جم ایام | ماجراهای یک فرانسوی در شهر رشت
ژان باتیست نیکلا کنسول فرانسه در شهر رشت از جمله نخستین اروپاییانی بود که در شناساندن ادبیات و فرهنگ ایرانی نقش بسزا داشت از منزل کفر تا به دین یک نفس است وز عالم شک تا به یقین یک نفس است این یک نفس عزیز را خوش میدار گر حاصل عمر ما همین یک نفس است خیام رباعیفارس گزارش میدهد نمایش جوانمردی و قدرت مردان کرمانی با انجام کشتی کویری
فارس گزارش میدهدنمایش جوانمردی و قدرت مردان کرمانی با انجام کشتی کویریکشتى کویرى از جمله کشتىهاى محلی است که در استان کرمان رواج دارد و مردان کرمانی با انجام این ورزش جوانمردی و قدرت خود را به نمایش میگذارند به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان کشتى کویرى از جمله کشتىهاى محلی ایجام جم ایام | ظهور و افول کاپیتولاسیون در ایران
واژه کاپیتولاسیون برگرفته از کلمه لاتین capitular به معنای انعقاد قرارداد و عهدنامه است سابقه کاپیتولاسیون به دوران روم باستان برمیگردد اما بهطور مشخص این اتفاق در دوره خلافت فرمانروایان عثمانی رخ داد کاپیتولاسیون در حقیقت همان حق قضاوت کنسولی است که قضاوت نهایی راجع به اقدجام جم ایام | آتش و دود در سفارت ایران
ساعت 11 و 30 دقیقه صبح روز سیام آوریل ۱۹۸۰ دهم اردیبهشت ۱۳۵۹ شش فرد مسلح که خود را از اهالی عرب استان خوزستان معرفی میکردند با هجوم به داخل سفارت ایران در لندن ۲۶ نفر از کارکنان و مراجعان را گروگان گرفته و ساختمان را به اشغال خود درآوردند گزارشهای اولیه ارسالی وزجام جم ایام | محدث گوشه گیری که خواب تعبیر می کرد
محمدبن سیرین یکی از مشهورترین کسانی است که تعبیر خواب او بین عامه معروف است فقیه و محدث گوشهگیری که انزوا پیشه کرد و از دعواهای سیاسی آن روزگار دوری گزید نوشتهاند او در 31 هجری و در دشت میسان به دنیا آمد در نوجوانی هنگام فتح عین التمر به دست خالد بن ولید اسیر شد اخباراجام جم ایام | مصلحت گرایان مجلس اول
مقصود تحدید نظام استبداد بر محوریت قانون مبتنی بر عدالت بدون فراهمشدن شرایط ساختاری لازم برخی پیشگامان نوگرایی را به این نتیجه رساند که تبیین مبانی و نظامات غربی و مدرن بدون آشتیدادن آن با مفاهیم مذهبی و سنتی جامعه ایرانی متحقق نخواهد شد و لذا اولین گامها برای بیان مفاهیم نوجام جم ایام | رمز و رازهای خوابهای شاهانه
سرزمین ایران در طول تاریخ چندهزار ساله خود شاهد حکومتهای مختلفی بوده است یکی از این حکومتها که نقطه عطفی در تاریخ ایران به شمار میرود صفویه است در این دوره پس از قرنها دولت مرکزی قدرتمندی روی کار آمد در این دوره بسیاری از وقایع حکومتی بر اساس خواب و تعبیری که از آن میجام جم ایام | امروز سه شنبه 16 اردیبهشت در تاریخ
امروز سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 هجری شمسی 6 رجب 1435 هجری قمری 6 می 2014 میلادی است وقایع مهمی که در این روز اتفاق افتاده چنین است 16 اردیبهشت 1290 جمع بسیاری از زنان در اصفهان به علت قحطی و کمبود نان دست به تظاهرات زدند در حمله زنان به بلدیه و غارت اموال آن رئیس بلدیهجام جم ایام | خواب در اسطوره،تاریخ و دین
خواب قدمتی به دیرینگی بشر دارد و آدمی از همان ابتدا با این پدیده روبهرو بوده و سعی میکرده رمز و رازهای آن را دریابد رخدادهایی که در خواب بهوقوع میپیوندد همواره برای بشر این پرسش را ایجاد میکند که آیا این رخدادها نشانی از حقیقت دارند یا خیر آیا در عالم واقع نیز این رخدادهارئیس تبلیغات اسلامی میامی: فرهنگ فتوت و جوانمردی علوی در جامعه نهادینه شود
رئیس تبلیغات اسلامی میامی فرهنگ فتوت و جوانمردی علوی در جامعه نهادینه شودرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان میامی گفت در آستانه ولادت حضرت علی ع لازم است تا فرهنگ فتوت و جوانمردی علوی در جامعه بیشتر نهادینه شود حجتالاسلام مجید بخشی امروز در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس دجام جم ایام | تاریخ نگاری هرودوت براساس رویاهای داستانی
هرودوت مورخی یونانی است که سال 484 ق م در هالیکارناسوس شهری با بافت یونانی در غرب آسیای صغیر به دنیا آمد در میان آثاری که از مورخان کلاسیک باقی مانده اثر او تواریخ بسیار مهم به شمار میآید او در زمانهای سده پنجم ق م میزیست که زادگاهش بخشی از قلمرو امپراتوری هخامنشی بجام جم ایام | کارگاه «کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی»
کارگاه کاربرد تحلیل گفتمان در مطالعات تاریخی به همت گروه روش شناسی و تاریخ نگاری برگزار میشود این کارگاه به مدرسی دکتر سید علی اصغر سلطانی روزهای دوشنبه 15 22 و 29 اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد این کارگاه بر اساس تجربیات حاصل از سالهای متماجام جم ایام | دختر رعیتی که پیشتاز قیام علیه انگلیسی ها شد
خواب تاثیر مهمی در تاریخ بشر داشتهاست بسیاری از حوادث تاریخی شامل جنگ و صلح قتل و آدمکشی و ازدواج بر پایه خوابهایی بوده که شخصیتهای مشهور میدیدند این مساله به تاریخ ایران یا شرق اختصاص ندارد بلکه در غرب نیز چنین نمونههای فراوان یافت میشود یکی از موارد قابل اشاره داستا-
گوناگون
پربازدیدترینها