تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805701102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شفیعی‌: مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان نیازمند عزم جهانی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
شفیعی‌: مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان نیازمند عزم جهانی است
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مواد مخدر را تهدید امنیت جهانی خواند و گفت: مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیازمند عزمی جهانی است.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛  نوذر شفیعی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز (دوشنبه) در نخستین همایش بین‌المللی افغانستان و مواد مخدر در سال 2014 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه مواد مخدر در حال حاضر به عنوان تهدید امنیتی جهان محسوب می‌شود، گفت: مبارزه با مواد مخدر دیگر از عهده یک یا چند کشور بر نمی‌آید و عزم جهانی برای مبارزه با آن الزامی است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مواد مخدر امنیت جهانی بشر را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: امنیت انسان فقط از نظر نظامی تهدید نمی‌شود و مواد مخدر در این چند دهه اخیر توانسته امنیت بشر را در عرصه‌های مختلف به مخاطره اندازد، چون فقط در ایران 12 میلیون نفر زندگی‌شان تحت تاثیر مواد مخدر است.
 
شفیعی با تاکید بر اینکه عوامل تهدید کننده امنیت، دولت‌ محور، گروه‌ محور و فرد محور هستند، افزود: یک کشاورز افغان هیچگاه توجه ندارد که با کشت خشخاش توانسته امنیت بین‌المللی را تهدید کند و باید به او این آگاهی لازم داده شود تا این کشاورز به سمت تولید خشخاش نرود.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه چهار نیروی اصلی متکی به مواد مخدر در افغانستان وجود دارند، گفت: کشاورزان افغان، جنگجویان سابق مانند گروه طالبان، دولت افغانستان و قدرت‌های خارجی دخیل در بحران افغانستان، 4 نیروی اصلی متکی به مواد مخدر محسوب می‌شوند.
 
وی افزود: امروزه درآمد اصلی کشاورزان افغان از کشت سنتی خشخاش به دست می‌آید و محروم کردن آنها از کشت خشخاش ممکن است باعث تهدید امنیتی در افغانستان شود و باید بدانیم که متاسفانه زندگی مردم افغانستان به کشت مواد مخدر وابستگی شدیدی دارد.
 
شفیعی گفت: در دوره جهاد، اقتصاد جنگی نیروهای طالبان از مواد مخدر تامین می‌شد و این خوداتکایی آنان را وادار به تجارت مواد مخدر برای عدم وابستگی به خارج به دلیل تحریم کرده بود.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر تلاش زیادی کرده، خاطرنشان کرد: دولت افغانستان ورشکسته است و نمی‌تواند کنترل مناسبی را بر قلمرو سرزمینی و مرزهای خود اجرا کند و در این امر توفیقی نداشته است.
 
شفیعی با اشاره به اینکه دولت افغانستان به دلیل مسئولیت‌های مهم دیگرش اولویت مبارزه با مواد مخدر را به اولویت آخر خود تبدیل کرده، افزود: اولویت اول آنها امنیت شهروندان افغان، کار، آموزش و بهداشت آنان به عنوان اولویت‌های اساسی افغانستان است و دولت این کشور خیلی اولویتی را برای مبارزه با مواد مخدر در نظر نگرفته است.
 
وی گفت: در دهه 1980 آمریکایی‌ها در افغانستان به ترویج تولید مواد مخدر روی آوردند و با اینکه ابتدا مواد مخدر در دهه‌های گذشته از خارج وارد افغانستان شده بود و دلیل این امر هم استفاده از این حربه علیه نیروهای شوروی بود، ولی به یکباره مواد مخدر و تولید آن در افغانستان گسترش پیدا کرد و بعد از سال 2001 و با حضور بیشتر نیروهای آمریکایی در افغانستان تولید و توزیع مواد مخدر و تجارت شوم این ماده پیچیده‌تر شد.
 
شفیعی اظهار داشت: در شرایط فعلی ابتکار محو مزارع کشت خشخاش به این دلیل که می‌تواند بحران و شورش اجتماعی و تهدید امنیتی در افغانستان به وجود بیاورد، با شکست مواجه شده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انسداد مرزها در افغانستان با شکست مواجه شده و با اینکه افغانستان با ایران، پاکستان، چین و ترکمنستان مرز مشترک دارد، ولی عدم همکاری بین‌المللی با موضوعی که تهدید بین‌المللی محسوب می‌شود، جای سوال دارد و با اینکه هزینه‌های زیادی از سوی ایران صورت گرفته و کمک قابل توجهی به جمهوری اسلامی ایران نیز داده نشده و به این دلیل که مرزهای جنوبی و شمالی افغانستان باز است و فقط مرز غربی افغانستان با ایران بسته است، این طرح نیز با شکست مواجه شده است.
 
این استاد دانشگاه گفت: کشت جایگزین خشخاش به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن برای کشاورزان افغان با شکست مواجه شده و چون نمی‌توانیم مقرون به صرفه بودن کشتی را برای جایگزینی کشت خشخاش به کشاورزان معرفی کنیم، این موضوع نیز سرانجام شکست را در پی داشته است.
 
وی با تاکید بر اینکه ما باید کمک کنیم تا دولت افغانستان تقویت شود، چون دولت قوی و مقتدر می‌تواند با ناهنجاری‌ها مبارزه کند، گفت: دولت افغانستان باید از ورشکستگی رهایی پیدا کند و سیاست جمهوری اسلامی ایران کمک به رهایی دولت افغانستان از ورشکستگی است.
 
شفیعی افزود: فقر باید از منطقه ما خصوصا در افغانستان از بین برود و باید با اقدامات فرهنگی و اجتماعی این کار هر چه سریع‌تر صورت گیرد.
 
وی گفت: سازمان ملل متحد باید جدی‌تر برای مبارزه با مواد مخدر وارد عمل شود و باید کاری کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان توسط کشاورزان کنترل و تثبیت شود و در نهایت هم این مقدار مواد تولیدی تثبیت‌ شده توسط یک سازمان بین‌المللی خریداری شود و اجازه تولید را به کشاورز افغان برای کسب درآمد اقتصادی دهیم و در نهایت هم این مواد خریداری شده باید به شرکت‌های داروسازی در دنیا برای تولید دارو تحویل شود که با این کار همگی راضی هستند.
 
وی در پایان گفت: چون مواد مخدر معضل جهانی است پس باید برای مبارزه با این تهدید جهانی عزم بین‌المللی ایجاد شود و باید بدانیم که مقابله با مواد مخدر از عهده یک کشور یا چند کشور خارج است.
/
انتهای پیام



منبع: خبرگزاري فارس




تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن