تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819153098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور القاعده و افزایش بی ثباتی در یمن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حضور القاعده و افزایش بی ثباتی در یمن تهران- ایرنا- اختلاف میان گروه های گوناگون یمنی تا اندازه ای طی فرایند گفت و گوهای ملی برطرف خواهد شد اما حضور نیروهای القاعده به عنوان چالشی بنیادین می تواند دستاوردهای 10 ماهه این نشست ها را بر باد دهد.


خبرگزاری «جمهوری اسلامی» (ایرنا) بیستم اردیبهشت ماه گزارش کرد در درگیری افراد مسلح وابسته به القاعده با نیروهای گارد ریاست جمهوری یمن دستکم سه نیروی این گارد کشته شدند.
این درگیری ها زمانی آغاز شد که افراد مسلح به سوی دروازه کاخ ریاست جمهوری آتش گشودند.
نوزدهم اردیبهشت نیز در اقدامی دیگر از سوی نیروهای وابسته به القاعده، یک دستگاه اتوبوس حامل نیروهای امنیتی در شرق «صنعا» پایتخت یمن، منفجر شد که به زخمی شدن 11 تن از نیروهای امنیتی انجامید.
دامنه یورش ها به سوء قصد به جان وزیر دفاع نیز کشیده شد. گروه های وابسته به القاعده در جنوب یمن، نوزدهم اردیبهشت ماه، طی یک کمین قصد ترور سرلشکر «محمد ناصر احمد» وزیر دفاع یمن، را داشتند که ناکام ماندند.
** گسترش حضور القاعده در یمن
مدتی است دامنه درگیری نیروهای امنیتی یمن با شبه نظامیان وابسته به القاعده گسترش یافته است.
ارتش در اقدامی هماهنگ در 2 استان «شبوه» و «ابین» به حملات گسترده ای ضد مواضع القاعده دست زده است.
در برابر، نیروهای وابسته به القاعده نیز طی این مدت به طور گسترده به مواضع نیروهای دولتی یورش برده اند که دامنه آن به سفارتخانه های خارجی نیز رسیده است. در همین پیوند، وزارت امورخارجه آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه اعلام کرد تا اطلاع بعدی سفارت این کشور در یمن را به دلایل امنیتی تعطیل می کند.
فعالیت القاعده در یمن در حالی افزایش یافته که ناآرامی های کنونی جهان عرب فضای مناسبی برای رشد این گروه در منطقه ایجاد کرده است. به دنبال پراکنده شدن فضای عملکردی این گروه، تمرکز مبارزه با شبه نظامیان وابسته به آن نیز کاهش یافته و خیز بلند القاعده برای احیای خود آغاز شده است.
یمن اما از موقعیت مساعدتری برای فعالیت این گروه برخوردار است.
ناتوانی دولت «عبد ربه منصور هادی» رییس جمهوری موقت یمن، در برقراری ثبات در کشور و نارضایتی ها و فعالیت گسترده گروه های گوناگون به ویژه جدایی طلبان در جنوب باعث شده است بیشتر تمرکز دولت بر حفظ وحدت سرزمینی و ساختار سیاسی معطوف شود. این امر در سایه بی ثباتی و اعتراض های مردمی به دولت موقت که باید به زودی شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم آورد، محیط مساعدی برای گسترش نفوذ القاعده ایجاد کرده است.
**یمن؛ محل امنی برای نیروهای القاعده
مدت ها است یمن در فهرست کشورهای شکننده (Fragile State) قرار دارد و این گمان می رود که وضع امنیتی این کشور بدتر شود و به فهرست کشورهای شکست خورده (failed state) بپیوندد.
یمن با چالش های داخلی بسیاری روبرو است مانند بی آبی، فقر اقتصادی، فقر منابع فسیلی، ساختار به شدت قومی-قبیله ای و فعالیت القاعده در این کشور.
در این میان، مهمترین و چالش برانگیزترین تهدید فوری ساختار سیاسی یمن حضور القاعده در جنوب این کشور است.
گسترش القاعده به عنوان پیامد بی واسطه گسترش فقر اقتصادی و ساختار قومی-قبیله ای باعث شده است فضای مساعدی برای رشد شاخه ای از این گروه در یکی از راهبردی ترین نقاط شبه جزیره عربستان ایجاد شود.
هم مرزی با عربستان سعودی از جنوب (با توجه به پیوند راهبردی امنیت ریاض با اقتصاد جهانی به دلیل تولید بیش از 9 میلیون بشکه نفت در روز از سوی عربستان)، دسترسی به دریای سرخ، خلیج عدن و دریای عرب، تسلط بر تنگه «باب المندب» به عنوان یکی از تنگه های راهبردی جهان و همسایگی با منطقه بحران خیز شاخ آفریقا، یمن را در موقعیت ژئوپلیتیکی ارزشمندی قرار داده است.
همین موقعیت راهبردی باعث شده است القاعده در یمن- به عنوان کشوری مهم اما بسیار بی ثبات و شکننده- یکی از پایگاه های کلیدی خود را در این کشور راه بیندازد و گروه «القاعده شبه جزیره عربی» را تشکیل دهد.
همچنین به دلیل اهمیت یمن در منطقه است که آمریکا به بهانه مبارزه با القاعده و تروریسم (دهشت افکنی) به این سرزمین چشم دارد.
دولت مرکزی نیز برای حفظ ثبات سیاسی و تامین امنیت کشور البته به پشتوانه آمریکا و به منظور دستیابی به خشنودی کاخ سفید، از زمان «علی عبدالله صالح» رییس جمهوری برکنار شده یمن، مبارزه گسترده ای را ضد این گروه آغاز کرد.
اکنون نیز یکی از شعارهای حکومت موقت برای ادامه مبارزه با القاعده، حفظ دستاوردهای 10 ماه گفت و گوهای ملی به منظور کاهش اختلاف گروه های گوناگون و حفظ پیوستگی سرزمینی و انسجام سیاسی کشور است.
دولت موقت بارها گفته است فعالیت القاعده دستاوردهای این گفت و گوها را با خطر روبرو می کند.
**گفت و گوهای ملی زیر تیغ گسترش فعالیت القاعده
نزدیک به چهار ماه از اعلام نتیجه گفت و گوهای ملی در یمن می گذرد؛ گفت و گوهایی که از دل آن راهبردهای آینده سیاسی یمن بیرون آمده و قرار است بر پایه اصول توافق شده در این گفت و گوهای 10 ماهه، ساختار سیاسی کشور پس از برکناری علی عبدالله صالح، بازتعریف شود.
بر پایه این گفت و گوها یمن به 6 ایالت نیمه مستقل تقسیم می شود. دولت نیز به منظور بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور، ارتش را بازسازی می کند.
اما چهار ماه پس از پایان گفت و گوها، وضع سیاسی-امنیتی بهبود چندانی نیافته است و روز به روز نیز بدتر می شود. اکنون توافق پایانی زیر تیغ بی ثباتی سیاسی و حضور القاعده قرار دارد و اوضاع داخلی نیز یمن را به مرحله بغرنجی رسانده است.
گروه های شبه نظامی که بیشتر به القاعده وابسته اند، در استان های «شبوه»، «ابین» و «حضرموت» بارهابه انفجار خطوط لوله نفت و گاز دست زده اند. این گروه ها یکی از موانع پیاده سازی نتایج گفت و گوهای صلح و گذار یمن از بی ثباتی سیاسی هستند.
همچنین گروه های جدایی طلب در جنوب از مخالفان طرح تقسیم یمن به 6 ایالت فدرال هستند و وحدت 2 بخش شمالی و جنوبی را نیز برنمی تابند. همین امر قدرت نفوذ دولت در جنوب را کاهش داده و فضای مناسبی برای رشد گروه های وابسته به القاعده در این مناطق فراهم کرده است.
مناطق جنوبی به عنوان یکی از پایگاه های القاعده در پی جنگ داخلی که پس از اتحاد 2 یمن در سال 1994 میلادی (1373 خورشیدی) رخ داد، رویکردی منفی نسبت به حکومت مرکزی داشته و همواره از عملکرد آن ناراضی بوده اند.
نارضایتی ها از حکومت مرکزی در بافتی سنتی- قبیله ای با توجه به ویژگی های سرزمینی و ساختار دوگانه جغرافیایی بیابانی- کوهستانی یمن، زمینه مساعدی برای گسترش القاعده میان مردم و قبایل جنوبی فراهم آورده است.
**جمع بندی
دولت یمن مهمترین چالش کنونی خود را مبارزه با گسترش فعالیت القاعده در کشور می داند.
در مناطق جنوبی به سبب وضع جغرافیایی ویژه، شبه نظامیان وابسته به این گروه قابلیت تحرک بالایی دارند. این امر باعث شده است وقتی نیروهای ارتش به پایگاه های القاعده در استان های شبوه و ابین حمله می کنند، اعضای این گروه به سرعت به استان های «مآرب» و «البیدا» فرار کنند و نیروهای ارتش را ناکام گذارند. این امر فضا را برای دولت به منظور پیشبرد اهداف خود تنگ کرده است.
بنابراین می توان گفت هرچند دولت موقت توانست پس از 10 ماه چانه زنی، اختلاف میان گروه های گوناگون یمنی را تا اندازه ای برطرف سازد، اما دستاوردهای نه چندان روشن ادامه مبارزه ارتش با نیروهای القاعده به راحتی می تواند نتایج این گفت و گوها را بر باد دهد.
گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**1961**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن