تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818086828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برکناری نخست وزیر تایلند؛ علل و پیامدها


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: برکناری نخست وزیر تایلند؛ علل و پیامدها


دادگاه قانون اساسی تایلند روزچهارشنبه هفته گذشته با صدورحکمی اعلام کرد" یینگلوک شیناواترا" قانون اساسی را نقض کرده است و باید از نخست وزیری کناره گیری کند. *بیان مساله
دادگاه قانون اساسی تایلند روز چهارشنبه هفته گذشته با صدور حکمی اعلام کرد" یینگلوک شیناواترا" قانون اساسی را نقض کرده است و باید از نخست وزیری کناره گیری کند.کابینه تایلند پس از صدور این حکم، "نیواتومرونگ بونسونگپایسان" وزیر بازرگانی را به عنوان نخست وزیر موقت این کشور انتخاب کرد. یینگلوک شیناواترا  علاوه بر رای دادگاه قانون اساسی، با پرونده حقوقی دیگری در ارتباط با پرداخت یارانه برنج  نیز مواجه است که کمیسیون مبارزه با فساد آن را به مجلس سنا ارسال کرده است. مجلس سنای تایلند نیز قرار است در مورد طرح استیضاح یینگلوک مذاکره و رای گیری کند. در صورت تصویب این طرح، ممکن است وی تا پنج سال از فعالیت های سیاسی محروم شود. یینگلوک شیناواترا از 14 مرداد ماه سال 1390 قدرت را در تایلند در اختیار داشت.

*تحلیل مساله
با صدور حکم " یینگلوک شیناواترا" از سوی  دادگاه قانون اساسی تایلند  ، گمانه زنی ها  درباره تحولات آینده  تایلند در کانون توجه رسانه های گروهی جهان قرار گرفته است .در مورد دلایل حکم دادگاه قانون اساسی و ریشه اختلاف نظرها در این کشور ،  ذکر چند نکته لازم است:
1-تنش های سیاسی تایلند آبان ماه سال گذشته پس از ارایه لایحه عفو عمومی" یینگلوک شیناواترا"  نخست وزیر این کشور به مجلس نمایندگان کلید خورد و باعث شد معترضان خیابان های بانکوک را تبدیل به میدان مبارزه با نخست وزیر کنند و این مبارزه ده ها کشته و صدها مجروح به همراه داشت. عرصه سیاسی تایلند که از شش ماه گذشته تاکنون دستخوش تنش های زیادی توسط گروه های مخالف و موافق دولت شده بود از امروز می تواند با حکم دادگاه قانون اساسی وارد دوران تازه ای شود که در تاریخ سیاسی معاصر تایلند دیده نشده است.
2- "یینگلوک شیناواتر" خواهر تاکسین شیناواترا نخست وزیر اسبق تایلند به عنوان نخستین زن تاریخ این کشور 14 مرداد ماه سال 1390(در اوت سال 2011 )قدرت را در دست گرفت. تاکسین شیناواترا نیز در فاصله سال های 2001 تا 2006 نخست وزیر تایلند بود اما سرانجام در پی یک کودتای نظامی سرنگون شد. وی تنها نخست وزیر تایلند است که توانست یک دوره چهار ساله کامل در قدرت باقی بماند. تاکسین پس از سرنگونی به خارج از کشور گریخت و خواهر وی به رغم تلاش هرگز موفق نشد زمینه بازگشت برادر را به تایلند فراهم کند. حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی تایلند نام یینگلوک شیناواترا را در کنار 27 نخست وزیر دیگر این کشور که موفق نشدند تا پایان دوره چهارساله خود در قدرت باقی بمانند، ثبت کرد. تایلند از سال 1949 میلادی تاکنون 18 کودتا و شبه کودتا را تجربه کرده و 27 نخست وزیر را شاهد بوده است.
3- دادگاه قانون اساسی تایلند روز چهارشنبه در شرایطی  با صدور حکمی کناره گیری  یینگلوک شیناواترا از نخست وزیری صادر کرد  این کشور در آستانه بر گزاری انتخابات پارلمانی قرار دارد  .کمیسیون انتخابات تایلند وعده داد ه است  انتخابات مجلس نمایندگان تایلند29 تیرماه (20 ژوئیه) برگزار نماید.نزدیک شدن زمان انتخابات پارلمانی تایلند در حالی است که حزب حاکم فئوتای حاکم (شیناواترا) در میان مردم روستایی و طبقه متوسط طرفداران جدی دارد و به باور بسیاری از کارشناسان  این موضوع یکی از دلایل برکناری خانم شیناواترا محسوب می شود. این در حالی است که  پیش از این ، حزب حاکم تایلند پیشنهادهای آبهیسیت وجاجیوا، رهبر اپوزیسیون این کشور برای تعلیق شش ماهه انتخابات و اجرای اصلاحات انتخاباتی و سیاسی را  نیز رد کرده بود.

4-به موازات احتمال پیروزی دولت موقت تایلند از حزب حاکم فئوتای در انتخابات 20 ژوئیه (29 تیر) ، در مقابل مخالفان بر کناره گیری دولت، تعویق زمان انتخابات و اجرای برخی اصلاحات برای پایان نفوذ خانواده ثروتمند شیناواترا بر تایلند تاکید دارند.مخالفان دولت تایلند از اسفند ماه سال گذشته در ادامه تلاش های خود به منظور ساقط کردن یینگلاک شیناواترا از قدرت دادخواست هایی را علیه وی به دادگاه قانون اساسی و کمیسیون مبارزه با فساد ارائه کردند.

 5-در کنار صدور رای دادگاه قانون اساسی، یینگلوک شیناواترا هم اکنون با پرونده حقوقی دیگری در ارتباط با "پرداخت یارانه برنج "مواجه است که کمیسیون مبارزه با فساد آن را به مجلس سنا ارسال کرده است. انتخابات مجلس سنا تایلند که یینگوک باید در آنجا استیضاح شود اواسط فروردین ماه برای تعیین 76 نماینده برگزار شد.74 کرسی دیگر این مجلس که 150 کرسی دارد با حضور اعضای کمیسیون ها و کمیته های ضد دولتی مانند دادگاه قانون اساسی و کمیسیون انتخابات منصوب می شوند.کمیسیون مبارزه با فساد تایلند معتقد است "یینگلوک" در اجرای طرح یارانه برنج سهل انگاری و قصور کرده که باعث ترویج فساد شده است.این کمیسیون تاکید دارد که نخست وزیر معزول این کشور به هشدارهای داده شده در ارتباط با خرید برنج از کشاورزان و پرداخت یارانه به آن ها توجه نکرده است.
6-پرداخت یارانه برای خرید برنج از کشاورزان تایلندی بخشی از سیاست های دولت یینگلوک بود .براساس این طرح، دولت تایلند برنج کشاورزان را با مبلغی بیشتر از قیمت بازار خریداری می کرد. اجرای این برنامه دولت تایلند را از نظر مالی دچار چالش کرد و خشم مخالفان سیاسی را برانگیخت.مخالفان اجرای این طرح ادعا کردند طرح یارانه برنج برای جذب آرای روستاییان اجرا شده و ضمن ترویج فساد در تایلند ، ضربه سنگینی به صنعت تولید برنج این کشور وارد کرده است.

7-"ابهیسیت وجاجیوا" از رهبران مخالف دولت تایلند( نخست وزیر اسبق تایلند) بعد ازصدور حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی تایلند در مورد" یینگلوک شیناواترا" و برکناری وی  به این موضوع تاکیده کرده که برکناری خانم شیناواترا خود علت جدید دیگری برای جنگ و تنش های بیشتر است.نخست وزیر اسبق تایلند و رئیس حزب دموکرات که رهبری تجمعات مخالفان دولت را در 6 ماه گذشته را بر عهده داشت خاطر نشان کرده که مشکل در تایلند اکنون اشخاص نیستند بلکه چگونگی خروج از بن بست بوجود آمده مهم است و برای این کار تنها باید به آشتی، انجام اصلاحات و سپس برگزاری انتخابات فکر کرد.

8-دولت های تایلند تاکنون روزهای بدون تنش نداشته اند و نخست وزیران این کشور تقریبا هیچکدام دوران کامل قدرت را طی نکرده اند." ابهیسیت وجاجیوا" نخست وزیر اسبق تایلند نیز تجربه اخلال در کار دولتش در سال 2009 را دارد. سرخ جامگان تایلندی و طرفداران یینگلوک شیناواتر در این سال و در دوران نخست وزیری ابهیسیت وجاجیوا با حضور در خیابان ها، اجلاس 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا در پاتایا را با اخلال مواجه کردند که به اعلام وضعیت فوق العاده در این کشور منجر شد.

9-"ابهیسیت" بیست وهفتمین نخست وزیر تایلند بود و از فوریه سال 2005 نیز رهبری حزب دموکرات این کشور را برعهده گرفت.دادستانی تایلند آذرماه سال گذشته وجاجیوا را متهم به سرکوب نظامی و خونین تظاهرات سال 2009 در این کشور کرد.وی سال 2008 پس از تاکسین شیناواترا قدرت را در دست گرفت، اما دولت وی کمتر از چهار سال دوام آورد و مجبور شد سکان هدایت تایلند را به" یینگلوک شیناواترا" بسپارد که وی نیز اکنون با حکم دادگاه قانون اساسی برکنار شده و در انتظار استیضاح مجلس سنا به اتهام عدم مدیریت در زمان اجرای طرح یارانه برنج است.
10- همزمان با بالاگرفتن تنش ها در تایلند، "ابهیسیت وجاجیوا " نخست وزیر اسبق این کشور و رهبر حزب مخالف دموکرات روز جمعه تاکید کرد که حکم دادگاه قانون اساسی نمی تواند به بن بست سیاسی این کشور پایان دهد چرا که  حکم دادگاه قانون اساسی تایلند در مورد یینگلوک شیناواترا و برکناری وی خود علت جدید دیگری برای جنگ و تنش های بیشتر در این کشور است.به باور کارشناسان سیاسی ابهیسیت با 44 سال سن جوان ترین نخست وزیر تایلند در 60 سال گذشته  تلاش می کند با موج سواری  از تحولات داخلی این کشور که خود در شش ماه گذشته ان را رهبری کرده است ، با اصلاح قوانین انتخابات و تغییر زمان انتخابات نخست وزیر اینده تایلند را از آن خود نماید.

*نتیجه گیری
 عرصه سیاسی تایلند که از شش ماه گذشته تاکنون دستخوش تنش های زیادی توسط گروه های مخالف و موافق دولت شده بود از امروز می تواند با حکم دادگاه قانون اساسی وارد دوران تازه ای شود که در تاریخ سیاسی معاصر تایلند دیده نشده است.این دادگاه تایلند با صدور حکمی اعلام کرد که یینگلوک شیناواترا نخست وزیر این کشور قانون اساسی را نقض کرده و باید از این سمت کناره گیری کند.به باور کارشناسان سیاسی تایلند همواره عرصه تقابل گروه های مختلف سیاسی بوده است. حکم این دادگاه می تواند جرقه ای برای روشن شدن تقابل جدید در این کشور جنوب شرق آسیا باشد.حامیان دولت تایلند که به سرخ جامگان شهره اند پیش از این نیز وعده داده بودند در صورت برکناری نخست وزیر به خیابان ها خواهند آمد و عرصه را بر مخالفان تنگ می کنند.اکنون معترضان و مخالفان شاد و مغرور از پیروزی خود برای برکناری نخست وزیر و حامیان نیز در غم از دست دادن یینگلوک شیناواترا برگ تازه ای از تاریخ سیاسی این کشور را رقم خواهند زد که در صورت مدیریت نامناسب این حرکات در روزهای آینده تایلند با چالش های جدید مواجه خواهد شد.  و نکته پایانی در این میان اینکه، سکوت کانون های قدرت به نام" نهاد سلطنت و ارتش"  در تحولات شش ماه گذشته تایلند حائز اهمیت است چرا که  نقش این دو نهاد یعنی" سلطنت و ارتش" در تاریخ گذشته تایلند ،   در 18 کودتا و شبه کودتا و تغییر27 نخست وزیر گذشته تایلند  قابل کتمان نیست  و در حال حاضر نیز تغییر  نخست وزیر تایلند در این مقطع زمانی بدون ایفای نقش این دو نهاد مهم در ساختار قدرت تایلند قابل تحلیل نیست.

دانلود


شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن