تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814745123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برکناری نخست وزیر تایلند مقدمه ای بر افزایش ناآرامی ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برکناری نخست وزیر تایلند مقدمه ای بر افزایش ناآرامی ها کوالالامپور- ایرنا - حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی تایلند مبنی بر برکناری ˈیینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر این کشور موجی از نگرانی ها برای افزایش ناآرامی ها در این کشور جنوب شرق آسیا را پدید آورد.


به گزارش ایرنا، عرصه سیاسی تایلند که از شش ماه گذشته تاکنون دستخوش تنش های زیادی توسط گروه های مخالف و موافق دولت شده بود از امروز می تواند با حکم دادگاه قانون اساسی وارد دوران تازه ای شود که در تاریخ سیاسی معاصر تایلند دیده نشده است.
این دادگاه تایلند با صدور حکمی اعلام کرد که یینگلوک شیناواترا نخست وزیر این کشور قانون اساسی را نقض کرده و باید از این سمت کناره گیری کند.
تایلند همواره عرصه تقابل گروه های مختلف سیاسی بوده است. حکم این دادگاه می تواند جرقه ای برای روشن شدن تقابل جدید در این کشور جنوب شرق آسیا باشد.
حامیان دولت تایلند که به سرخ جامگان شهره اند پیش از این نیز وعده داده بودند در صورت برکناری نخست وزیر به خیابان ها خواهند آمد و عرصه را بر مخالفان تنگ می کنند.
اکنون معترضان و مخالفان شاد و مغرور از پیروزی خود برای برکناری نخست وزیر و حامیان نیز در غم از دست دادن یینگلوک شیناواترا برگ تازه ای از تاریخ سیاسی این کشور را رقم خواهند زد که در صورت مدیریت نامناسب این حرکات در روزهای آینده تایلند با چالش های جدید مواجه خواهد شد.
یینگلوک شیناواتر خواهر تاکسین شیناواترا نخست وزیر اسبق تایلند به عنوان نخستین زن تاریخ این کشور در اوت سال 2011 قدرت را در دست گرفت.
تاکسین شیناواترا نیز در فاصله سال های 2001 تا 2006 نخست وزیر تایلند بود اما سرانجام در پی یک کودتای نظامی سرنگون شد.
وی تنها نخست وزیر تایلند است که توانست یک دوره چهار ساله کامل در قدرت باقی بماند. تاکسین پس از سرنگونی به خارج از کشور گریخت و خواهر وی به رغم تلاش هرگز موفق نشد زمینه بازگشت برادر را به تایلند فراهم کند.
حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی تایلند نام یینگلوک شیناواترا را در کنار 27 نخست وزیر دیگر این کشور که موفق نشدند تا پایان دوره چهارساله خود در قدرت باقی بمانند، ثبت کرد.
تنش های سیاسی تایلند آبان ماه سال گذشته پس از ارایه لایحه عفو عمومی نخست وزیر این کشور به مجلس نمایندگان کلید خورد و باعث شد معترضان خیابان های بانکوک را تبدیل به میدان مبارزه با نخست وزیر کنند و این مبارزه ده ها کشته و صدها مجروح به همراه داشت.
تایلند از سال 1949 میلادی تاکنون 18 کودتا و شبه کودتا را تجربه کرده و 27 نخست وزیر را شاهد بوده است.
نگاهی به تاریخ معاصر سیاسی تایلندنشان می دهد دولت ها در این کشور چندان دوام نداشته اند و تنها دولت ˈتاکسین شیناواتراˈ که از سوی حزب ˈفئوتایˈ و سرخ جامگان حمایت می شد، توانست یک دوره چهار ساله دوام بیاورد.
آساق**د.م**1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن