محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831605442
جام جم ایام | مصلحتگرایان مجلس اول
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
مقصود تحدید نظام استبداد بر محوریت قانون مبتنی بر عدالت بدون فراهمشدن شرایط ساختاری لازم، برخی پیشگامان نوگرایی را به این نتیجه رساند که تبیین مبانی و نظامات غربی و مدرن بدون آشتیدادن آن با مفاهیم مذهبی و سنتی جامعه ایرانی متحقق نخواهد شد و لذا اولین گامها برای بیان مفاهیم نوین همسازشده با مفاهیم مذهبی برداشته شد. پیشگامان این رویکرد ملکمخان و یوسفخان مستشارالدوله بودند که اندیشههای غربگرایانه خود را در قالب مفاهیم مقبول افتاده دینی تودههای مردم تنظیم کردند تا به این ترتیب بتوانند مردم را با خود همراه سازند. اینان مفاهیم سیاسی چون اومانیسم، دموکراسی، پارلمانتاریسم و قانونگرایی را وارد فرهنگ سیاسی جامعه ایران کردند و از این نظر اثر قابل ملاحظهای بر جامعه ایرانی در آشنایی با مفاهیم جدید گذاشتند. میرزاملکمخان ملکمخان از سویی به لحاظ زمینهسازی فکری مشروطیت و انتقال مفاهیم تازه غربی و از سویی بهلحاظ شخصیتی ، از پرسروصداترین متفکران عصر جنبش بوده است. قضاوتهای متضادی در مورد او شده است. مثلا ظلالسلطان او را تا مقام ارسطو برمیکشد و صنیعالدوله او را شخصی فرصتطلب برمیشمارد.1 اساس تفکرات سیاسی ملکم عقلگرایی، اومانیسم و انسانگرایی، آزادی عقیده، لزوم تخصص در مدیریت کشور و قانونمداری بوده است. همانطور که محیط طباطبایی گفته ، مبانی معرفتشناختی آرای وی همان چیزی است که پیشتر متفکران غربی همچون جان استوارت میل، ژان ژاک روسو و میرآبو گفتهاند.2 میرزا ملکمخان بخوبی واقف بود که در ایران آن زمان سخن راندن از حقوق طبیعی مردم و نظام پارلمانی و آزادیهای لازمه آن به آسانی امکانپذیر نیست. از این روی برخلاف آخوندزاده با مذهب مردم به طور علنی مخالفت نکرد، بلکه اندیشههایش را در لفافه دین عرضه کرد. او معتقد است: ملاحظات فناتیک اهل مملکت لازم است برای پیشرفت این امر عظیم. جوانان فرزانه و اندیشمندی میبایست که از علوم مذهبیه ما و قوایم فرانسه و... و وضع ترقی آنها استحضار کامل داشته باشند. بفهمند کدام قاعده فرانسه را باید اخذ کرد و کدام را به اقتضای حال اهل مملکت باید اصلاح کرد.3 با وجود این ملکمخان گرایش خود را به تقلید از غرب نتوانست پنهان نگه دارد. وی در جایی گفته است: اگر در جمیع صنایع از باروت گرفته تا کفشدوزی محتاج و سرمشق غیر بوده و هستیم، چگونه میتوانیم در صنایع دیوانی که هزار مرتبه دقیقتر از جمیع علوم و صنایع است از خود اختراعی نماییم.4 اما شاید میرزا ملکمخان بر قانونگرایی بیش از هر چیز دیگری تاکید دارد. وی راز عقبماندگی ایرانیان را فقدان قانون میداند. بیجهت نبود که وی نام روزنامهاش را قانون گذارد تا به نوعی به حکومت ناصرالدینشاه اعتراض کرده باشد که در آن اراده وی فراتر از هر ارادهای و قانونی بود. مورد دیگری که در آرای ملکمخان برجسته است اعتراض وی نسبت به نظام اجرایی و مدیریتی کشور است. وی خرید مناصب بدون داشتن تخصص و مدیریت را ناصحیح دانسته و در جاهای مختلف آن را به نقد کشیده است.5 مورد دیگری که در اندیشههای ملکمخان نقش برجستهای دارد نفی استبداد دینی و سیاسی و تاکید بر آزادی و آزادیخواهی است که در این باره بدون شک تحت تاثیر متفکران عصر روشنگری در اروپا قرار گرفته بود. بخصوص در مورد حکومت دینی میتوان گفت که از زمان حکومت صفویه تا آن زمان روحانیون با حوزه سیاسی ارتباط داشتند، ولی هیچگاه قدرت سیاسی را در دست نداشتند. در واقع ایران تا آن زمان هیچ تجربهای از حکومت دینی نداشت چه رسد به استبداد دینی. آنچه وی را بر نفی استبداد دینی متمایل میکرد رفتار حکومتکنندگان مذهبی در اروپا در قرون وسطی بوده که اتفاقا آرای بسیاری از روشنفکران سکولار آن دوره در رد چنین ساختار حکومتی عرضه شده بود. او در جایی به نقل از میر آبو، حکیم فرانسوی میگوید: حریت کامله دو قسم است، یکی حریت روحانیه و دیگری حریت جسمانیه؛ حریت روحانیه ما را اولیای دین عیسوی از ما گرفته و حریت جسمانیه را فرمانروایان دیسپوتی یعنی ظالمان از ما گرفته.6 مهمترین نقش عملی میرزا ملکمخان در عصر مشروطه برقراری ارتباط با علما بوده که در انتقال مفاهیم نو به متولیان شریعت نقش بارزی داشت. ناظمالاسلام کرمانی میگوید که ملکم در ملاقات با پدر سیدمحمد محیط طباطبایی و هم خود سیدمحمد طباطبایی آنان را بشدت تحت تاثیر اندیشههای لیبرالی خود قرار داد، به گونهای که ملاقات آنان که قرار بود نیم ساعت به طول انجامد شش ساعت به طول انجامید و علمای مذکور همچنان خواهان ادامه بحث با ملکم بودند.7 بر این اساس تاثیر اندیشههای میرزا ملکمخان را هم میتوان در اندیشه روشنفکران یافت و هم مذهبیون. میرزا یوسفخان مستشارالدوله تبریزی مستشارالدوله نیز در زمره مصلحتگرایان قرار دارد که همچون ملکم راز پیشرفت ایران را حول محور قانون میداند. او در رساله یک کلمه خود منظور از یک کلمه را همان «کتاب قانون» میداند.8 وی در این رساله سعی دارد اندیشه سیاسی ـ اجتماعی اسلام را با مفاهیم تازه و جدید غربی پیوند زند. از جمله مجلس شورا را به مشورت در اسلام، برابری را با مفهوم مساواتطلبی اسلامی، آزادیبیان را با امر به معروف و نهی از منکر و اندیشههای حقوق غرب را با فقه اسلامی با ارائه اختلافاتی در میان کتب دینی و قوانین فرانسه، بیان میکند. 9 حامد الگار از پژوهشگران امور ایران بر این نظر است که: این توازن که در بسیاری عناوین روزنامه ملکم تکرار میشود خیلی بیشتر و بخصوص با درجه بیشتری از ایمان درونی به وسیله میرزا یوسفخان مستشارالدوله در مقالات او تحت عنوان یک کلمه عرضه شده است.10 این سوال در آن زمان میان برخی روشفکران مطرح شد که آیا میتوان اندیشههای مدرن غربی را با آوازههای مذهبی پیوند داد یا خیر؟ مستشارالدوله بر این نظر بود که امکان چنین موردی وجود دارد، ولی ظاهرا در ترکیب این اندیشه موفق نبوده است. به عبارت دیگر نتوانسته مفاهیم سیاسی ـ اجتماعی غربی را با ارزشهای مذهبی ایرانیان تطبیق نماید. همانطور که حائری گفته است: به نظر نمیرسد بحث نگارنده رساله یک کلمه بر شالودهای استوار باشد... بحث او آمیزهای است از مطالب مربوط به نظامهای مشروطه باختری که سخت از آن هواداری میکند و از تصورهای نادرست، تفسیرهای غلط، مقایسههای بیبنیان و آشتیگراییهای نامتناسب... .11 به طور مثال مستشارالدوله در رساله یک کلمه، آزادی و شرح و تفسیر پیرامون اقسام آن از قبیل آزادی مطبوعات، آزادیبیان، آزادی تشکیل اجتماعات را میستاید، همان آزادیایکه با توضیحات فیلسوفان مغرب زمین در سده نوزدهم بیشتر تطابق دارد تا با دستور اسلام پیرامون امر به معروف و نهی از منکر؛ چرا که امر به معروف و نهی از منکر بیشتر در حوزه درون دینی و نیز در چارچوب مقررات دینی منظم شده و لذا نمیتواند به نفی و انتقاد از قوانین مساله دینی بینجامد. در حالی که طبق مواد اعلامیه حقوق بشر مصوب 1789 فرد تا آنجا که قانون دموکراسی محل حکم کند آزاد است که هر چه میخواهد بگوید، بنویسد و انتشار دهد. این به این معنی است که فرد میتواند از خود قانون حقوق بشر نیز انتقاد کند در حالی که امر به معروف و نهی از منکر تحت شرایطی بر همه مسلمین واجب است و فرد نمیتواند در صورت فراهم بودن که در کتاب رسالههای علمیه و کتب فقهی آمده از آن شانه خالی کند. در حالی که آزادیبیان در نظامهای غربی حقی است که فرد در بهرهبردن یا بهرهنبردن از آن آزاد است. 12 به هر جهت کوششهای این چنینی برای تطبیق مفاهیم مشروطه غربی با موازین شرعی و اسلامی در عین حال که موجب آشنایی جامعه ایرانی با آن ارزشها شده، برداشت ناصحیح بیشتر رهبران دینی از معنا و مفهوم واقعی و حقیقی مشروطه را به دنبال داشته است. جالب آن که برخی روحانیون بنا به دفاع از این تفاسیر وارد مبارزات سیاسی شدند و چنین اقدامی را خیر مذهبی تلقی کردند. منابع: 1 ـ اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان، روزنامه خاطرات، تهران، امیرکبیر، 1377 ش، صص 158 و 673. 2 ـ محیط طباطبایی، محمد، تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران، 1366، صص 8 ـ 177 . 3 ـ آدمیت، فریدون، اندیشه ترقی و حکومت قانون در عصر سپهسالار،تهران، خوارزمی، 1351، ص64. 4 ـ میرزا ملکمخان، مجموعه آثار، دانش، 1327، ص127 . 5 ـ به طور مثال ن. ک: میرزا ملکمخان، همان، ص 76 . 6 ـ میرزا ملکمخان، همان، ص 8 ـ177 . 7 ـ ناظمالاسلام کرمانی، محمد، تاریخ بیداری ایرانیان، ص 120 . 8 ـ یک کلمه (رساله)، به کوشش صادق سجادی و هما رضوانی، تهران، نشر تاریخ ایران، 1363، ص 13 . 9 ـ همان، مقدمه و فصول اول، سوم، هشتم و سیزدهم. 10 ـ الگار، حامد و دیگران، نهضت بیداری در جهان اسلام، ترجمه محمدمهدی جعفری، تهران، شرکت سهای انتشار، 1362، ص 126 . 11 ـ حائری، عبدالهادی، تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق، ص 35 . 12 ـ حائری، همان، ص 9 ـ 38. امین دیلمی معزی / جام جم
18 اردیبهشت 1393 ساعت 04:00
###12##12###
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | گامهای اولیه اسلام درآمریکا
ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ جهانی اول و دوم قدرت اثرگذاری خود در جهان را گسترش داد این کشور پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد به عنوان یک ابرقدرت مطرح است در این کشور اقلیتهای دینی مختلفی زندگی میکنند که بخشی از این گروه مسلمان هستند در گذشته شمار زیادی از آنانجام جم ایام | اولینهای رانندگی در ایران
اولین اتوبوس اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه سودآوری و زیرساختهای حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام معینالتجار فروخته شد او ننگاهی به مصلحتگرایان مجلس اول
تاریخ نگاهی به مصلحتگرایان مجلس اول میرزا ملکمخان بخوبی واقف بود که در ایران آن زمان سخن راندن از حقوق طبیعی مردم و نظام پارلمانی و آزادیهای لازمه آن به آسانی امکانپذیر نیست از این روی برخلاف آخوندزاده با مذهب مردم به طور علنی مخالفت نکرد بلکه اندیشههایش را در لفافه دین عمدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خبر داد افتتاح مجلس اولیاء در خراسان رضوی با 12 کمیسیون
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی خبر دادافتتاح مجلس اولیاء در خراسان رضوی با 12 کمیسیونمدیرکل آموزش و پرورش خرسان رضوی با تأکید بر این مطلب که آموزش و پرورش پیشرفته نیازمند مشارکت همه جانبه دارد گفت در آینده مجلس اولیاء با 12 کمیسیون در خراسان رضوی افتتاح خواهد شد به گزارش خبرجام جم ایام | تلاش برای وحدت میان مسلمانان
در هندوستان اولین حکمرانی که شعار اتحاد بین مسلمانان را سر داد تیپو سلطان بود او در دوران حکومت 16 سالهاش منشأ تحولات و اصلاحات فراوان بود و مقاومت او در مقابل استعمار مثال زدنی است تیپو سلطان مسلمان مبارز ضداستعمار اهل میسور و پدرش حیدرعلی خان بهادر بود نیاکانش از شیوخ قریجام جم ایام | کتاب شفاهی و مکتوب در نخستین سدههای اسلامی منتشر شد
موضوع اصلی این کتاب بررسی چگونگی نقل دانش در میان نخستین مسلمانان است که با مسئله مهم وثاقت منابع حدیث تفسیر و تاریخ پیوند مییابد گریگور شولر استاد آلمانی دانشگاه بازل سوییس در پنج مقاله گردآمده در این کتاب به این موضوع مهم و به طور خاص نقل شفاهی و مکتوب حدیث در نخستین سده&zجام جم ایام | نبرد برای آزادی هرمز
روز ملی خلیج فارس درست همانروزی است که ارتش ایران به فرماندهی امامقلیخان حاکم فارس موفق شد پس از 130 سال به حضور پرتغالیها در جزیره هرمز پایان دهد جزیره هرمز تنها با 40کیلومتر مربع درست در دهانه خلیجفارس واقع شده و با نزدیکیای که به سواحل ایران دارد موقعیت مناسجام جم ایام | یادمان دکتر غلامحسین صدیقی برگزار می شود
مراسم یادمان دکتر غلامحسین صدیقی جامعه شناس فضیلت مدار روز دوشنبه 15 اردیبهشت در خانۀ اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود این مراسم از سوی انجمن جامعه شناسی ایران با مشارکت انجمن علمی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی خانه اندیشمندان علوم انسانی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگیجام جم ایام | پژوهشنامه خلیج فارس در 6 جلد منتشر شد
پژوهشنامه خلیج فارس در 6 جلد به کوشش عبدالرسول خیراندیش و مجتبی تبریزنیا از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد در این مجموعه استادان و تاریخپژوهان در قالب مقالاتی ریشههای تاریخی و باستانی خلیج فارس را کاوش کردهاند ایبنا به بهانه روز خلیج فارس نگاهی به اینلاریجانی: ارتقای سطح معیشتی مردم در اولویت برنامههای مجلس است
لاریجانی ارتقای سطح معیشتی مردم در اولویت برنامههای مجلس استتاریخ انتشار دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۰۲ رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار تعدادی از مراجع تقلید قم برتقویت قدرت اقتصادی مردم تأکید کرد و گفت مجلس برای ارتقای سطح معیشتی مردم تلاش مضاعفی دارد به گزارش مهرشبهای تهران زنده می شود/ انجام مطالعات اولیه زیست شبانه در پایتخت
اجتماعی شهری شبهای تهران زنده می شود انجام مطالعات اولیه زیست شبانه در پایتخت رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از انجام مطالعات اولیه برای برنامه ریزی زیست شبانه در پایتخت خبر داد و گفت بسیاری از فعالیتها در تهران شبانه روزی است از همین رو باید برای شبهای پایتخت برنتايج دور اول فوتسال جام ملتهاي آسيا
نتايج دور اول فوتسال جام ملتهاي آسيا تيم ملي فوتسال ايران امروز جمعه در دومين مسابقه خود در دور گروهي از ساعت 16 به مصاف تيم نه چندان قوي چين ميرود تيم ملي فوتسال ايران از ساعت 16 در دومين ديدار خود در گروه 2 جام ملت هاي آسيا رودرروي چين قرار ميگيرد ايران در اولين مصانماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی: معلمان جوانان را از تفکر پشت میزنشینی دور کنند/دانشگاهها دانشجوی
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی معلمان جوانان را از تفکر پشت میزنشینی دور کنند دانشگاهها دانشجوی صاحب فکر تحویل جامعه دهندنماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت دانشگاهها باید با جدیت بیشتری فعالیت کنند تا دانشجویان اهل پژوهش صاحبفکر و عقیده به جامعه تحوعضو مجلس سنای افغانستان در گفتوگو با فارس: هشتم «ثور» سرانجام جهاد مقدس ملت افغانستان است
عضو مجلس سنای افغانستان در گفتوگو با فارس هشتم ثور سرانجام جهاد مقدس ملت افغانستان استعضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به روز هشتم ثور اردیبهشت و پیروزی انقلاب اسلامی و مجاهدین در این کشور اظهار داشت که در این روز مردم افغانستان نتیجه جهاد مقدس خویش را گرفتند سیدمحمد سعیجام جم ایام | نشستهای تخصصی حوزه انقلاب و دفاع مقدس در سرای اهل قلم
سرای اهل قلم خانه کتاب در بیستو هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 62 نشست تخصصی برپا خواهد کرد که از این میان پنج نشست به حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اختصاص یافتهاند فهرست نشستهای تخصصی این حوزه در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بهجام جم ایام | برگزاری نشست «بایستههای پژوهش رجالی»
نشست بایستههای پژوهش رجالی توسط گروه رجال و خاندانهای اسلامی با حضور سعید طاوسی مسرور شنبه 13 اردیبهشت ماه در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد در این سخنرانی به اصولی که در هر پژوهش رجالی یا نیازمند به دانش رجال باید مورد توجه قرار گیرد پرداخته خواهد شد رجال یک داهفته آینده انجام میشود بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در کمیسیون بهداشت مجلس
هفته آینده انجام میشودبررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در کمیسیون بهداشت مجلسکمیسیون بهداشت مجلس هفته آینده طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور را بررسی میکند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ش-
گوناگون
پربازدیدترینها