تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837548640
جام جم ایام | گامهای اولیه اسلام درآمریکا
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ جهانی اول و دوم، قدرت اثرگذاری خود در جهان را گسترش داد. این کشور پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد به عنوان یک ابرقدرت مطرح است. در این کشور اقلیتهای دینی مختلفی زندگی میکنند که بخشی از این گروه مسلمان هستند. در گذشته شمار زیادی از آنان که بیشتر آفریقاییتبار بودند به عنوان برده به آنجا آورده شدند. پس از جنگ جهانی اول، عدهای هم به علت ناآرامی سیاسی دست به مهاجرت زدند. در دهههای اخیر شماری نیز برای بهبود وضع اقتصادی، تجارت یا تحصیل به آمریکا میروند. مهاجرت، زاد و ولد و تاثیرگذاری مسلمانان بر دیگران باعثشده تا شمار آنان در خور توجه باشد. باراک اوباما در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه قاهره تعداد مسلمانان حاضر در آمریکا را 7 میلیون نفر ذکر کرد. به این ترتیب شایسته است تا سیر ورود مسلمانان به این منطقه و نحوه تعاملشان با فرهنگ آنجا بررسی شود. کریستف کلمب سال 1492میلادی پا بر قاره آمریکا گذاشت. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مسلمانان اندلس (اسپانیا) و آفریقای غربی، پیش از وی تلاشهایی برای پیمودن اقیانوس اطلس (بحرالمحیط) و پی بردن به فراسوی آن داشتهاند. مسعودی در کتاب مروجالذهب آورده: در دوره حکمرانی عبداللهبنمحمد (912 ـ 888 میلادی) در اندلس (اسپانیا) شخصی به نام خشخاشبنسعید با رفتن به دل اقیانوس اطلس به «أرض مجهوله» رسید و پس از مدتی طولانی غنایمی گرانبها با خود آورد. ابوبکر بن عمر القطیه دیگر مورخ مسلمان نقل میکند که در دوره هشام دوم (1009 ـ 976 میلادی) دریانوردی مسلمان به نام ابنفروخ غرناطی به سوی اقیانوس اطلس حرکت کرد و در جزایر بزرگ قناری پیاده شد و راهش را بهسوی غرب ادامه داد تا جایی که دو جزیره مشاهده کرد و خود نامهایی بر آن نهاد و در 999 میلادی به اندلس برگشت. شریف ادریسی در کتاب «نزهة المشتاق» مینویسد: گروهی از دریانوردان از لیسبون (پایتخت فعلی پرتغال) به سوی اقیانوس اطلس (بحر الظلمات) به منظور آگاهی از آن به راه افتادند؛ سرانجام به جزیرهای که دارای کشت و زرع و مردمانی بود رسیدند، اما به اسارت در آمدند و مترجمی به زبان عربی با آنها سخن گفت. گفتهشده فردی به نام زینالدین علیبنفاضل مازندرانی در دوره حکمرانی بنی مرین در مراکش، در سال 690 قمری/1291 میلادی به سوی جزیره سبز در دریای کارائیب سفر کرد. در سال 1492میلادی وقتی کریستف کلمب در جزیره کوچکی در باهاما فرود آمد، بومیان آنجا را گواناهانی مینامیدند. بنا بر مطالعات زبانشناسان لفظ گوانا همان اخوان به معنی «برادران» است. بنابراین نام اصلی جزیره «برادران هانی» بوده است. کشف سکههای عربی در نزدیکی ساحل ونزوئلا، گزارشهای تاریخی بر جای مانده درباره سفر مسلمانان در پهنه اقیانوس اطلس را تایید میکند. کریستف کلمب و کاشفان اولیه اسپانیایی و پرتغالی با بهرهمندی از اطلاعات جغرافیایی و دریانوردی مسلمانان اقیانوس اطلس را پیمودند. مسلمانان بیش از 700 سال بر اسپانیا حکومت کردند و از جنبههای فرهنگی، آموزشی و اقتصادی بر اروپا تاثیر گذاشتند. در آن زمان مسلمانان به مسائل ستارهشناسی آگاه بودند و با کاربرد قطبنما و جهتیابی از طریق ستارهها آشنا بودند. گفته شده دو ناخدای مسلمان تبار در سفر نخست کریستف همراه وی بودند. نیز میگویند واسکوداگاما (کاشف پرتغالی که برای اولین بار از راه دریا از اروپا به هند رفت) با احمدبنماجد درباره ساحل غربی آفریقا مشورت کرده است. این شخص به عنوان مؤلف کتاب راهنمای دریانوردی مورد تحسین است. در اواخر قرن 15، به دنبال سقوط غرناطه و برچیده شدن بساط حکمرانی مسلمانان بر اسپانیا، سلاطین کاتولیک مذهب برای مسیحی کردن مسلمانان و از بین بردن فرهنگ اسلامی کوشیدند. بخش قابل توجهی از مسلمانان به آمریکا مهاجرت کردند. البته بسیاری از این گونه مهاجرتها پنهانی و با نامهای مستعار غیراسلامی انجام میشده است. این است که درباره آن دسته از مسلمانانی که مهاجرت کردند، اطلاعات دقیقی در دست نیست. اینکه چارلز پنجم در سال ١٥٤٣ دستور داد تا مسلمانان را از قاره آمریکا بیرون کنند نشان میدهد که تعداد آنان قابل توجه بوده است. اولین کشوری که در سال 1783 ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت، پادشاهی مراکش بود. در نتیجه ارتباط خوب مراکش با آمریکا، گروههای مسلمان مراکشی ـ که مور (Moor) خوانده میشدند ـ به آمریکا مهاجرت کردند. آنها در کارولینای جنوبی مستقر شدند، در سال ۱۷۹۷میلادی، جان آدامز ـ دومین رئیسجمهور آمریکا ـ در بیانیهای اعلام کرد: «ما هیچگونه خصومتی با قوانین یا آیین اسلام نداریم.» شماری از بردهها که در قرن 17 و مخصوصا قرن 18، به آمریکا برده شدند، مسلمان بودند. در سال 1800میلادی حدود 500 هزار برده آفریقایی وارد آمریکا شد. مورخان تخمین میزنند که بین 15تا30 درصد از مردان آنها، و کمتر از 15 درصد از زنانشان مسلمان بودند. طبق منابع موجود بسیاری از آنان به زبان عربی صحبت میکردند. البته عموم آنها درک عمیقی از بینش اسلامی نداشتند و بتدریج هویت دینی و ملی خود را از دست میدادند. با وجود این در موزه بنیاد تاریخ ایالت جرجیا، لوحههایی منقش به اسم جلاله و همچنین مصحفهایی متعلق به دوران بردهداری وجود دارد که نشانگر اهتمام برخی از آنان به دینشان است. ایوب سلیمان دیالو و عمر بنسعید 2 برده مسلمان بودند که اهتمام آنها به دینشان در منابع ذکر شده است. گفته شده فرد اخیر مطالبی به عربی درباره برخی مسائل اسلامی نگاشت. بین سالهای ١٨٧٥ تا ١٩١٢میلادی تعداد زیادی از اهالی لبنان، سوریه، اردن و فلسطین فعلی که در آن زمان تحت سیطره امپراتوری عثمانی بودند به آمریکا مهاجرت کردند. اگرچه بیشتر آنها مسیحی بودند، اما شمار مسلمانان نیز در خور توجه است. نیمه دوم قرن نوزدهم با پیشرفتهای صنعتی آمریکا مصادف بود. همچنین حجم زراعت و کشاورزی در آمریکای جنوبی افزایش چشمگیری یافته بود. بازار کار فراوان موجب تشدید مهاجرتها به قاره آمریکا شد.
پس از جنگ جهانی اول و افول امپراتوری عثمانی موج دیگری برای مهاجرت از کشورهای مسلمان خاورمیانه به آمریکا انجامید. با تصویب قوانین مهاجرت در سالهای ١٩٢١ و ١٩٢٤میلادی رفتن مسلمانان به آمریکا پس از آن محدود شد. پس از جنگ جهانی دوم و در سالهای ١٩٤٧ تا ١٩٦٠ نیز شمار فزآیندهای از مسلمانان اروپای شرقی، اتحاد شوروی و عدهای از هند و پاکستان ـ پس از تقسیم شبه قاره ـ وارد آمریکا شدند. در قانون ملیت سال ١٩٥٣ آمریکا، سهمیه سالانه مهاجران برای هر کشور در نظر گرفته شد. هرچند که قانون استثنای آسیا همچنان برقرار بود. در ١٩٦٥میلادی لیندون جانسون رئیسجمهوری وقت، قانون جدیدی برای مهاجرت عرضه کرد. در قانون پیشین ملیتهای گوناگون سهمیه تعریف شدهای برای مهاجرت داشتند. از این تاریخ به بعد هر کسی صرف نظر از پیشینه ملی یا نژادی میتوانست وارد این کشور شود. نکته مهم این است که از این پس مهاجرت از اروپای غربی تدریجا کاهش یافت و به تناسب آن، شمار افراد مهاجر از خاورمیانه و آسیا افزایش یافت. بیش از نیمی از این مهاجران مسلمان بودند. در دورههای نخست مهاجرت مسلمانان به آمریکا، آنان بیشتر مشغول کارهایی مانند کارگری، خردهپایی، معدنکاری، دستفروشی و... میشدند. فعالیتهایی که نیاز چندانی به مهارت زبانی، آموزش یا سرمایه ندارد. بتدریج با افزایش شمار آنها، یادگیری زبان، کسب تحصیلات و بهتر شدن اوضاع اقتصادیشان، موقعیت تثبیت یافتهتری پیدا کردند. بنابر نظری اولین مسجد آمریکا تـوسط مهاجران آلبانیایی در ایالت مایـن در سال ١٩١٥ ساخته شد، اولین مسجدی که در حـومه بروکلین نیویورک بنا شده، توسط مسلمانان مهاجر هلندی در سال ١٩٢٨ صورت گرفته است. اولین مرکز رسمی اسلامی، در زمان ریاست جمهوری ترومن در سال ١٩٤٧ افتتاح شده است و به مرکز اسلامی واشنگتن معروف است. بعد از آن، دهها تشکل، سازمان و مرکز اسلامی دیگر تاسیس شد. حرکتهای سیاهپوستان مسلمان فردی به نام «تیموتی درو» که در سال 1886 در کارولینای شمالی به دنیا آمده بود، در سال 1913 نامخود را به «نوبل درو علی» تغییر داد و در شهر نوارکِ ایالت نیوجرسی گروهی به نام معبد علم مغربی ـ آمریکایی (Moorish American Science Temple) را تأسیس کرد. با ظهور حرکت موسوم به ملت اسلام (The Nation of Islam) گروه معبد علم مغربی ـ آمریکایی اهمیت خود را در بعدی وسیع از دست داد. اما به هر حال این گروه تاکنون نیز توانسته است در برخی از شهرهای آمریکا به موجودیت خود ادامه دهد. ملت اسلام توسط والاس دیفرد (با نام اسلامی والاس فرد محمد) که در سال 1930 به آمریکا مهاجرت کرد، تاسیس شد. ایدئولوژی این جنبش در پسزمینه خود تفکر ضد سفید، ضد یهود و ضدهمجنسگرایی داشت که با ترکیب ملی گرایی سیاه و سرمایه داری و به عاریت گرفتن بخشهایی از مسیحیت و پوشش اسلام درصدد جذب بخش عظیمی از سیاهپوستان بود. دوران طلایی جنبش ملت اسلام در دهه 50 و 60 بود و بسیاری را جذب کرد. نقطه عطف حرکت ملت اسلام زمانی رخ داد که مالکم ایکس به این حرکت پیوست. او خطیبی جسور، پرجاذبه بود که بعدها حزب ملت اسلام را ترک کرد و به جریان عمومی مسلمانان پیوست. مالکوم ایکس در سال 1956 در جریان یک ترورکشته شد. در دهه50 تا 70 فعالیتهای جنبش ملت اسلام نوعی مقاومت در مقابل زیادهخواهی سفید پوستان آمریکا عمل کرد و علاج درد سیاهان شد. جمال رزمجو
10 اردیبهشت 1393 ساعت 14:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | انتشار بیست و یکمین جلد دایره المعارف بزرگ اسلامی
جلد بیست و یکم دایره المعارف بزرگ اسلامی با مدخل هایی که از چهره ها و موضوعات ایران و اسلام نوشته شده با سر ویراستاری سید کاظم موسوی بجنوردی منتشر شد نخستین مدخل جلد بیست و یکم دایره المعارف بزرگ اسلامی با حسین بایقرا آغاز می شود و با مدخل خانقاه پایان می یابد دایره المعارجام جم ایام | ترفندهای آمریکا برای مبارزه با اسلامگرایی
مسلمانان آمریکا را میتوان به 2 گروه مشخص تقسیم کرد مهاجرین و بومیان گروه اول شامل کسانی است که خود یا پدر و یا اجدادشان از سایر نقاط جهان به این سرزمین آمدهاند و حدود 60 ملیت مختلف را در میان آنان میتوان دید بخصوص عرب زبانها پاکستانی ایرانی افغانی ترک و مسلمانان اروپایکم شدن حجم پروندههای قضایی، مستلزم نهادینه شدن فرهنگ اسلامی در جامعه است.
کم شدن حجم پروندههای قضایی مستلزم نهادینه شدن فرهنگ اسلامی در جامعه است خبرگزاری پانا حضرت آیت الله صفایی بوشهری در دیدار حجتالاسلام و المسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه فرمودند بیتردید اگر فرهنگ به معنای خاص خود برنامهریزی و مدیریت شود و بازتولید پروژههای فرهنگیابعاد زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) باید الگوی عملی زنان جامعه اسلامی باشد
ابعاد زندگی حضرت فاطمه زهرا س باید الگوی عملی زنان جامعه اسلامی باشد قزوین - ایرنا - معاون امور فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت ابعاد زندگی حضرت فاطمه زهرا س باید الگوی عملی زنان جامعه اسلامی باشد حجت الاسلام عباس نظری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشارهامام جمعه کاشان: عقیقه کردن در جامعه اسلامی نباید به حاشیه برود
امام جمعه کاشان عقیقه کردن در جامعه اسلامی نباید به حاشیه برود کاشان- ایرنا- نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با تاکید بر اینکه عقیقه کردن در جامعه اسلامی نباید به حاشیه برود گفت اجرای این سنت پسندیده الهی فرزندان را سالم و بیمه می کند به گزارش ایرنا آیت الله عبدالنبی نمانشاط اجتماعی در جامعه اسلامی برجسته شود
نشاط اجتماعی در جامعه اسلامی برجسته شود شیراز- ایرنا- مدیرکل صدا و سیمای استان فارس با اشاره به اعیاد مذهبی و میلاد ائمه اظهار ع گفت باید مراسم اعیاد مذهبی و میلاد ائمه اطهار ع با رویکرد نشاط اجتماعی در جامعه نهادینه شود به طوری که وجه نشاط اجتماعی در جامعه اسلامی و تشیع بارزجام جم ایام | امروز در تاریخ
16 جمادی الثانی 336 ابن همام اسکافی محدث ایرانی تبار در بغداد درگذشت اسکافی که در عصر خود از بزرگترین محدثان و مورخان بغداد به شمار میرفت آثار ارزشمندی نیز تألیف کرده است الانوار فی التاریخ الائمه ع از جمله این آثار محسوب می شود 16 جمادی الثانی 658 سعد بن ابوبکر از حکمردين اسلام باعث ارتقاء منزلت زنان در جامعه شده است
استانها غرب کردستان زاهدي دين اسلام باعث ارتقاء منزلت زنان در جامعه شده است سنندج - خبرگزاری مهر استاندار کردستان گفت امروزه زن در جامعه تاثیر فراوانی در کاهش معضلات و نارسایی های اجتماعی دارد و در صورتی شاهد جامعه ای سالم و آرمانی خواهیم بود که به اهمیت جایگاه زن توجه و آحضرت فاطمه(س) الگوی بی بدیل بانوان جامعه اسلامی است
فرماندار مهریز حضرت فاطمه س الگوی بی بدیل بانوان جامعه اسلامی است یزد - ایرنا- فرماندار مهریز گفت حضرت فاطمه زهراء س بانوی نمونه اسلام و یک الگوی بی نظیر برای زنان در جامعه اسلامی است به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمد رستگاری در مراسم جسن میلاد کوثر س و حضرت امام رهعضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان: اشتغال زنان در جامعه اسلامی باید متناسب با ارزش و منزلت آنها باشد
عضو شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان اشتغال زنان در جامعه اسلامی باید متناسب با ارزش و منزلت آنها باشدمنیره نوبخت گفت زنان جامعه اسلامی باید متناسب با همه ارزشها حفظ منزلت و شخصیت و بدون آسیبهای خانوادگی و اجتماعی و پیامدهای منفی اشتغال در جامعه به فعالیت بپردازند به گزارش سرویسنگاه برتر به شخصیت زن در جامعه اسلامی مورد تأکید ویژه است
استانها شمال آذربایجان شرقی آیت الله عاملی نگاه برتر به شخصیت زن در جامعه اسلامی مورد تأکید ویژه است بناب- خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت نگاه برتر به زن و شخصیت وی امروز در جامعه اسلامی ما مورد تأکید ویژه است چرا که فریبایی ظاهری زن در فرهنگ غرب با کراجام جم ایام | مقدمهای بر تاریخ دامپزشکی
مقدمهای بر تاریخ دامپزشکی گزارش تلگراف گونه از تاریخ بیولوژی است که مطالب مربوط به دامپزشکی آن برجسته شده است به گزارش سایت میراث مکتوب چند مورد مطالعه عمیق تاریخی در خصوص دامپزشکی در ایران انجام شده است خاصه کتاب دکتر حسن تاجبخش که به حق سنگ بنای مطالعات ایرانی و اسلامی تاحمایت از نظام اسلامی مهم ترین معروف در جامعه است
معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین حمایت از نظام اسلامی مهم ترین معروف در جامعه است خبرگزاری رسا ـ معاون تهذیب حوزه علمیه استان قزوین نقش حوزه علمیه را در زنده نگه داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم دانست و گفت روحانیت و مبلغان دینی میتوانند در تحقق امر به معروف و نهیانقلاب اسلامی عزت واقعی زنان در جامعه را احیاء کرد
نماینده مجلس خبرگان رهبری انقلاب اسلامی عزت واقعی زنان در جامعه را احیاء کرد خبرگزاری رسا ـ آیت الله نورمفیدی با اشاره به این که جایگاه بانوان در نظام جمهوری اسلامی قابل مقایسه با دوران حکومت پهلوی نیست خاطرنشان کرد انقلاب اسلامی به زنان عزت بخشید به گزارش خبرنگار خبرگزدر خطبههای نماز جمعه عنوان شد ابراز نگرانی امام جمعه بناب از زیر پا گذاشتن ارزشهای اسلامی در جامعه
در خطبههای نماز جمعه عنوان شدابراز نگرانی امام جمعه بناب از زیر پا گذاشتن ارزشهای اسلامی در جامعهامام جمعه بناب از زیر پا گذاشتن ارزشهای اسلامی در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت در سالی که به نام سال فرهنگ نامگذاری شده است باید دید که مسئولان چه تدابیری را برای کنترل وضعیت و عزنان جامعه اسلامی باید درعرصه اقتصاد وفرهنگ نقش آفرین باشند
امام جمعه بندرعباس زنان جامعه اسلامی باید درعرصه اقتصاد وفرهنگ نقش آفرین باشند بندرعباس - ایرنا - نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت زنان جامعه اسلامی می توانند با الهام از زندگی اهل بیت ع و به ویژه سیره عملی حضرت فاطمه زهرا س درعرصه اقتصاد و فرهنگ نقش آفریندین و ارزش های اسلامی عامل مهمی در مصونیت جامعه در برابر ناهنجاری ها است
آیت الله طبرسی دین و ارزش های اسلامی عامل مهمی در مصونیت جامعه در برابر ناهنجاری ها است خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان این که دین و ارزش های اسلامی مصونیت بخش است خاطرنشان کرد کسانی که با قرآن اهل بیت ع حساب و کتاب آشنا هستند کمتر دچار لغزش میشوند به-
گوناگون
پربازدیدترینها