تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804481211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش مرگ و میر شترها در قلعه گنج/ تنها اثر تاریخی دیشموک در آستانه تخریب کامل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها منتخب گزارش استانها/
افزایش مرگ و میر شترها در قلعه گنج/ تنها اثر تاریخی دیشموک در آستانه تخریب کامل
گروه استان ها- خبرگزاری مهر: افزایش مرگ و میر شترها در قلعه گنج، صنعتی که محیط زیست را سرشکسته کرد، پس از 14 سال گلدانهای طبیعی کویر به گل نشستند وتنها اثر تاریخی دیشموک در آستانه تخریب کامل از مهمترین گزارش های استانهای مهر در این هفته بود.



 افزایش مرگ و میر شترها در قلعه گنج/ علت تلف شدن دامها مشخص نیست در حالی ساربانان شترها در شهرستان قلعه گنج که یکی از مراکز اصلی پرورش شتر در جنوب کرمان محسوب می شوند از مرگ و میر مشکوک دامهای خود خبر می دهند که همچنان علت مرگ و میر دامهای شترداران نامشخص است. دامداری یکی از مهمترین زمینه های شغلی در جنوب استان کرمان محسوب می شود بارندگی های اخیر و سبز شدن مجدد مراتع و به خصوص وجود مراتع گسترده در اطراف باتلاق جازموریان این روزها دامپروری در جنوب استان کرمان را پر رونق تر از گذشته کرده است. مراتع اطراف جازموریان امروز در حالی سرسبز و احیاء شده اند که سالها بود دامدارن برای تولید دام مجبور بودند علوفه مورد نیاز دامها را از استانهای دیگر تهیه کنند. در سال جاری پس از بارشهای ممتد و جاری شدن آب در رودخانه های هلیل رود و بمپور بار دیگر مراتع اطراف این رودخانه ها و باتلاق جازموریان احیاء شده و دامداران پس از سالها بی آبی نفس تازه می کنند. از شترها به عنوان گنجینه کویر یاد می شود و طبق آمار موجود حداقل شش هزار نفر شتر در شهرستان قلعه گنج وجود دارند که اکثرا تحت مالکیت ساربانان محلی و به صورت طبیعی در دشتهای این شهرستان گرمسیر در جنوب کرمان پرورش داده می شوند.

اهمیت پرورش شتر در قلعه گنج را وقتی می شود احساس کرد که بدانیم پایداری شغل بسیاری از مردم این شهرستان به وجود دامها وابسته است و یکی از بیشترین نوع پرورش دام در قلعه گنج نیز به پرورش و باروری شتر اختصاص یافته است. اما طی روزها اخیر گزارشهایی از مرگ مشکوک شترها شنیده می شود که موجب نگرانی دامداران و به ویژه ساربانان جنوب کرمان و قلعه گنج شده است. وقتی دستان پینه بسته موجب شهرت یک منطقه می شود/ فرش بختیاری همراه با نیاز جهانی فرش دستبافت بختیاری یکی از مهمترین انواع فرش در ایران به شمار می رود، این فرش که توسط دست های بانوان چهارمحالی بافته می شود توانسته نام چهارمحال و بختیاری را در جهان زنده نگه دارد و به یکی از پر سود ترین زمینه های اقتصادی در این استان تبدیل شود. استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از استان های صاحب سبک در صنعت فرش کشور قلمداد می شود؛ صنعت فرش دستباف در این استان از نظر ارزش افزوده، اشتغالزایی و حجم سرمایه گذاری دارای سومین جایگاه پس از کشاورزی و دامپروری است.

فرش های دستبافت استان چهار محال و بختیاری در چهار سبک بختیاری، یلمه، نـاییــنی و گبه تولید می شود که بیشترین درصد تولید آن به کشورهای غربی و حوزه خلیج فارس صادر می شود. طبقه بندی طرحها و نقوش قالی ایران از جمله مباحث مهمی است که در شناسایی و حفظ و حراست ازطرحهای ایرانی دارای ضرورتی اساسی بوده و به ویژه اهمیت آن در دوره معاصر با توجه به گستره وسعت طرحها، تقلید و عدم شناسایی آنها روبه فزونی است. فرش بختیاری یکی از مهمترین فرشهای تولیدی در کشور است که شهرت بالایی در خارج از کشور دارد و این در حالی است که شهرت این فرش در خارج بیشتر از داخل ایران است. صنعتی که محیط زیست را سرشکسته کرد/ ماجرای آشغال سنگ های میلیاردی ضایعات صنعت سنگ در حالی محیط زیست را آلوده کرده و مخاطرات زیادی در زمینه آلودگی های زیست محیطی به دنبال دارد که همین ضایعات در صورت بازیافت و استفاده مجدد می توانند میلیاردها تومان پول را به جیب لرستان سرازیر کنند. فعالیت واحدهای سنگبری و صنایع حوزه سنگ به رغم اینکه بخش عمده ای از صنعت لرستان را شامل می شود اما مخاطرات زیست محیطی این صنعت همچنان گریبان محیط زیست طبیعی و انسانی این استان را گرفته است. گرد و غبار حاصل از فعالیت سنگبریها، پسماندها و ضایعات ناشی از فعالیت این واحدهای صنعتی تنها بخشی از آلودگی های صنعت سنگ در لرستان است، آلودگی که سالهاست به رغم اینکه صدای مردم و متولیان را درآورده ولی برای رفع آن چاره اندیشی نشده است. این در حالیست که پیش از این محمد حسین بازگیر مدیر کل محیط زیست استان لرستان مدعی شده بود که 60 درصد فعالیت سنگبریهای استان تبدیل به ضایعاتی می شود که برای محیط زیست مشکلاتی را ایجاد کرده است. پس از 14 سال گلدانهای طبیعی کویر به گل نشستند/ نبکاها نمادی از همنشینی گیاه و خاک نبکاها که به گلدانهای کویر شهرت یافته اند نمادی از همنشینی گیاه و خاک در طبیعت سخت کویر هستند و بزرگترین گسترده این نماد زیبایی، در کویر کرمان قرار گرفته که این روزها پس از گذشت 14 سال خشکسالی در استان کرمان و در بعد از بارندگیهای اخیر در کویر به گل نشسته اند و افسونگری کویر را افزون کرده اند.

کویر یکی از بارزترین پدیده های طبیعی اقلیم شمال استان کرمان است اما علیرغم نامش که خشکی و نیستی از آن برمی آید، کویر شمال استان کرمان دارای زیبایی های بی نظیری است که گاه در جهان انگشت حیرت بر دهان گردشگران گذاشته است. همین شاخصه است که چندی پیش مدیرکل یونسکو را به کرمان کشاند تا با مشاهده کویر شهداد مقدمه ثبت جهانی پدیده های طبیعی کویر کرمان  فراهم شود. اما این روزها پس از افزایش چشمگیر بارندگی در استان کرمان شاهد بروز زیبایی کم نظیری از طبیعت در کویر کرمان هستیم. تنها اثر تاریخی دیشموک در آستانه تخریب کامل/ ریزش ضلع جنوبی قلعه بر اثر باران این روزها مردم شهر "دیشموک" در کهگیلویه و بویراحمد شاهد ویران شدن تنها اثر تاریخی شهرشان و از بین رفتن گوشه ای از تاریخ و هویت این شهر هستند. بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه بخشی از سرزمین کهن ایران است  که مجموعه‌ای از آثار باستانی این مرز و بوم را از دورترین دوران تاکنون در سینه خود حفظ کرده است. قلعه تاریخی دیشموک، با ابعاد تقریبی 250 در250 متر و ارتفاع حدود 25 متر بر بلندای صخره ای گچی واقع شده است و در نوع خود بی نظیر است. در زیر قلعه آثاری وجود دارد که قدیم تر از خود قلعه است و مربوط به دوره ساسانیان بوده و بعدها قلعه بر روی خرابه های آن آثار ساخته شده است.  نوع مصالح ساختمانی که در این قلعه بکار برده شده است عبارتند از سنگ و ملات و گچ که دارای استحکام خوبی هستند.  برای تأمین آب آشامیدنی ساکنین قلعه و راه ورودی قلعه، راهی خاص و زیر زمینی وجود داشته که بیش از ۲۰۰ متر طول دارد. قدمت این اثر تاریخی شهر دیشموک که در وسط این شهر قرار دارد، به بعداز اسلام باز می گردد. آب شرب شیراز در آستانه چالش جدی/ برنج کاری در استانی که آب ندارد با نزدیک شدن ایام تابستان و فصل گرما، کارشناسان و متولیان امر اعتقاد دارند که آب شرب شیراز که از سد درودزن تامین می شود در صورت عدم مدیریت مصرف آب با چالش جدی رو به رو خواهد شد، چالشی که حتی می تواند منجر به سبز شدن آب دریاچه سد نیز شود. سد درودزن یکی از منابع اصلی تامین کننده آب شرب شیراز، کشاورزی اراضی پایین دست و حتی دریاچه بختگان به شمار می رود. مسئولان امر همواره اعتقاد دارند که سد درودزن برای آبیاری 40 تا 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست در نظر گرفته شده ، رقمی که اکنون به بیش از 130 هزار هکتار رسیده و در عین حال باید از آب این سد برای مصرف شرب و حقابه تالاب بختگان نیز اختصاص یابد. این روزها با خشکسالیهای متمادی وضعیت آب این سد نیز رو به بحران گذاشته است و متولیان امر اعتقاد دارند با کاهش چشمگیری که آب سد دارد ، اگر آب کشاورزی و شرب مدیریت نشود، شیراز در این بخش با چالش و بحران جدی برای ایام تابستان رو به رو خواهد شد. چالشی که منجر به سبز شدن آب سد و مرگ ماهی های آن خواهد شد. نوغانداری خراسان شمالی گرفتار پیله مشکلات/ کرم‌هایی که ناخواسته پروانه می‌شوند با وجود این که خراسان شمالی یکی از مستعدترین استان‌های کشور برای نوغانداری و پرورش کرم ابریشم به شمار می‌رود اما مشکلات و کاستی‌های متعدد موجود در این زمینه سبب شده تا این استان نتواند به جایگاه واقعی خود در این صنعت برسد. در خراسان شمالی حدود دو هزار خانوار در زمینه نوغانداری و پرورش کرم ابریشم فعالیت می‌کنند و این استان از نظیر میزان تولید پیله رتبه چهارم کشوری را دارد.

شگفت آن که خراسان شمالی با تولید حدود 45 کیلوگرم پیله در هر جعبه، رتبه نخست کشور از نظر میانگین تولید در هر جعبه را دارد که این افزایش بهره‌وری و افزایش راندمان عملکرد در واحدهای تولیدی در سایه به کارگیری توصیه های کارشناسی حاصل شده است. بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این استان با توجه به وجود توتستا‌ن‌های فراوان، سالیانه حدود 85 هزار کیلوگرم پیله‌ تر تولید می‌شود؛ اما تمام این میزان تولید برای ابریشم کشی به استان های خراسان رضوی و گیلان صادر می شود. با وجود آن که خراسان شمالی یکی از مستعدترین استان ها و مناطق کشور برای توسعه صنعت نوغانداری به شمار می رود اما در سال های اخیر واردات پارچه‌های ابریشمی چینی و فروش آن با قیمت‌های کمتر، عدم تولید پیله ابریشم با تمامی ظرفیت در توتستان ها، عدم رعایت نکات بهداشتی در پرورش کرم ابریشم و در نتیجه شیوع بیماری‌های قارچی و... سبب شده تا نوغانداری هیچ گاه به عنوان شغل اصلی در این استان محسوب نشده و بیشتر به عنوان کاری جنبی به آن پرداخته شود. قلوه سنگ های بیابان، ناجی روستاییان استان مرکزی/ قناتهایی که با تورهای سنگی جان می‌گیرند قلوه سنگ های به ظاهر بیکار بیابان در استان مرکزی ناجی روستاییان و دامداران شده اند. سنگ هایی که در تورهای سیمی پیچیده می شوند و در کنار یا کف رودخانه ها یا چشمه ها برای جلوگیری از خروج آب و فرسایش خاک قرار می‌گیرند؛ اینجاست که گابیون شکل می‌گیرد، یعنی سازه های طبیعت در کنار سازه های دست ساز بشر حلال مشکل کم آبی منطقه ای می شود. هدر رفت آب، فرسایش خاک و از بین رفتن مراتع از جمله عوامل نابودی منابع طبیعی، رکود کشاورزی و دامداری، افزایش مهاجرت روستائیان به شهر ها و در نتیجه بیکاری روستائیان بشمار می رود؛ لذا ایجاد راهکارهایی متناسب با آب و هوای هر منطقه در راستای افزایش آب، توسعه مراتع و تسهیل کشاورزی و دامداری برای ساکنان آن منطقه از جمله عواملی است که می تواند در جهت توسعه کشاورزی و دامداری و استفاده بهینه از منابع طبیعی موثر واقع شود. آب به عنوان مایه حیات و عنصر تاثیرگذار در روند توسعه منابع طبیعی و مراتع، همچنین به عنوان عاملی موثر در زندگی افراد نقش بسزایی را در روند روبه رشد زندگی انسان ها و تمامی موجودات زنده در طبیعت دارد. مشکل کم آبی امروزه یکی از معضلات کشاورزان و دامداران در کشور و حتی دنیا با توجه به کاهش بارندگی ها محسوب می شود؛ لذا استفاده بهینه از این عنصر حیاتی می تواند تاثیر بسیاری را در رفع مشکلات عدیده مردم و به ویژه کشاورزان و دامداران داشته باشد. پلی که ساخته نشده زیر پایش خالی شد/ پل سوم بشار مانده میان زمین و آسمان پل سوم بشار در یاسوج پس از یک دهه از کلنگ زنی هنوز نه تنها به بهره برداری نرسیده بلکه در اثر برداشتهای بی رویه کارخانه های شن و ماسه از بستر رودخانه، زیر پایه های آن خالی شده و به نظر می رسد کماکان سرنوشت این پل باید بین زمین و آسمان معلق بماند. شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان شبه جزیره ای دانست که  در بین دو رودخانه پر آب بشار و مهریان قرار دارد. رود خروشان بشار که در صدها کیلومتر پایین تر کارون را شکل می دهد همچون نیم دایره ای از شرق تا غرب این شهر کشیده شده و برای عبور از این رودخانه و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای اقماری تنها دو پل در جنوب این شهر پیش بینی شده که یکی به مسیر رفت و دیگری برگشت اختصاص دارد. با این حال این دو پل قدیمی جوابگوی حجم ترافیک ورودی شهر یاسوج نیست و در ماههایی از سال تردد بر روی این دو پل با مشکل مواجه می شود. اما پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن در سال 82 کلنگ زنی شد.

این پل به طول130 متر و دارای دو دهانه 25 متری و دو دهانه 45 متری است که دو باند رفت و برگشت با عرض هر کدام 11 متر دارد و تاکنون 35 میلیارد ریال هزینه در برداشته و در سالهای اخیر به دلیل کمبود اعتبار و تملک 21 هزار مترمربع از زمین های کشاورزی اطراف آن متوقف شد. با این حال نه تنها این پل پس از یک دهه به بهره برداری نرسیده بلکه برداشت های بی رویه واحدهای تولید شن و ماسه از بستر رودخانه موجب خالی شدن زیر پل و خطر ریزش آن شده است تا هنوز به بهره برداری نرسیده باید به فکر مقاوم سازی آن بود. از حق آبه تا سیلاب غیرقابل مهار/ هامون تشنه مدیریت است هامون که روزگاری از مهمترین حوزه های آبخیز جنوب شرق کشور محسوب می شد پس از گذشت سالها خشکسالی، در نهایت سیر آب شد اما بسیاری از کارشناسان این آب را حق آبه هامون نمی دانند بلکه گفته می شود بروز سیلابهای شدید در افغانستان و عدم توانایی کنترل سیلابها موجب جاری شدن آب در هیرمند و هامون شده است. جاری شدن آب در رودخانه هیرمند و جان گرفتن بخشی از هامون موجی از خوشحالی و امید را در دل مردم سیستان زنده کرد و موجب شد تا مسئولان نیز نفسی تازه کنند اما به طور حتم توجه به این موضوع که این سیلاب با حق آبه ایران مغایرت داشته و برای تداوم یافتن امید مردم چه باید کرد فصل جدیدی را بر روی مسئولان و برنامه ریزان استانی و کشوری گشوده است. با وجود اینکه جاری شدن آب در هامون به بسیاری از نگرانی ها و کارگروه های چاره اندیشی در راستای مبارزه با خشکسالی به طور موقت پایان داد اما مهمترین موضوعی که در حال حاضر باید بر آن تکیه داشت کمک به ادامه وضعیت موجود و برنامه ریزی در راستای حفظ حیات نیمه جان هامون است.

هر چند که این آب گل آلود تصویر روشنی از تداوم و یا ادامه حسن نیت با خود حمل نمی کند و نمی توان بر آن نام حقابه گذاشت اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می تواند پیام آور دوستی باشد و با تداوم خود بسیاری از سوء ظن های ناشی از خشکسالی را بشوید و برکات آن موجب شود تا همسایگان بر رعایت حقوق هامون و همسایگان خود احترام بیشتری به خرج دهند.


۱۳۹۳/۲/۱۹ - ۰۹:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن