واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: کرسي هاي آزاد انديشي در نظام اسلامي مد نظر امام (ره) زندان اوين، سانسور و بستن روزنامه ها وجود نداشت اگر امام قصد حکومت داشت بايد در تهران حکومت مي کرد و نبايد به قم عزيمت مي کرد.به طور نمونه در انتخابات رياست جمهوري شهيد بهشتي قصد کانديدا شدن داشتند که امام مخالفت کردند، امام حضور روحانيت در مراکز متعدد قدرت و تصميم گيري کشور را به شکلي که در حال حاضر است ، قبول نداشتند.ذوالنور در پاسخ گفت علت رفتن امام به قم اين بود که قم بايد مرجعت جهان اسلام باشد و شان ولي فقيه اين است که در قم باشد. آخرین نیوز - دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي در ادامه کرسي هاي آزاد انديشي شاهد برگزاری مناظره ای با موضوع "خط امام؛ ادعا يا واقعيت" با حضور زيبا کلام استاد دانشگاه تهران و حجت الاسلام ذوالنوزجانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود.صادق زيبا کلام آغاز که آغاز کننده این مناظره بود به بیان اینکه در نظام اسلامي که امام در مبارزه و انقلاب به دنبال آن بود، زندان اوين، زنداني سياسي و بستن روزنامه ها وجود نداشت و انتخابات آزاد بود و حکومت از آزادي بي حد و حصر برخوردار نبود و سانسور وجود نداشت، خطاب به دانشجويان گفت: اگر نگاه شما به انقلاب و خط امام اينگونه باشد به نظر من خط امام مشخص است که چه نوع نگاهي به جامعه، زنان، مسائل سياسي و مخالفان حکومت دارد اما نگاه دومي بعد از انقلاب به نام نگاه ايدئولوژيک محور شکل گرفت.اين استاد دانشگاه افزود: مدتي است که بحثي را با اين عنوان که" آيا انقلاب اسلامي ايران حرکتي سياسي و اجتماعي براي هدف مشخص سياسي، اجتماعي و اقتصادي بود يا جنبشي فکري که جهان بيني فراتر از يک حرکت سياسي در کشور بود" در کلاس هاي درسم شروع کردم. به گفته وی اهداف و آرمان هاي انقلاب در سخنراني ها، صحبت ها و مصاحبه هاي امام و رهبران سياسي در داخل کشور در فاصله سه ماهي که امام در نوفل لوشاتو بودند، معلوم بود.در ادامه اين مناظره جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه با بیان اینکه راه امام که در مسير انقلاب و تشکيل نوع حکومت تجلي مي کند، قابل بررسي است، اظهار داشت:از ابتداي مبارزه تا زمان رحلت حضرت امام، تغيير و تحول در رأي ايشان ايجاد نشد.حجت الاسلام ذوالنور گفت: حضرت امام در همان موقع تاکيد داشتند و مقام معظم رهبري نيز تأکيد دارند که درپي جامعه آرماني هستيم و در آن جامعه آرماني به دليل آن که تعدي نيست، زندان نيز نبايد باشد. تا زماني که تعدي و گرگ هست بايد چوب در دست شما باشد و قصاص و مجازات در نظام اسلامي تا زماني که تعدي وجود داشته باشد، وجود دارد.حجت الاسلام ذوالنور گفت: اگر بگوييم منظور امام حکومت ليبرال خاصي بود و بعد از انقلاب ما از آن عدول کرديم؛ مثالي بزنيد که در فلان کشور زندان و زنداني سياسي وجود ندارد که چنين چيزي محال است. صادق زيباکلام در ادامه با اشاره به اینکه امام از ابتدا قصد حکومت کردن نداشتند و درباره حضور روحانيون در مراکز مختلف حکومت مخالف بودندگفت : شماري از مخالفين انقلاب مانند سلطنت طلبها و بسياري از افراد معمولي امام را متهم به اين مي کنند که از ابتدا قصد حکومت کردن داشت و مي خواست روحانيت در تمام مملکت حضور داشته باشند که اين دور از انصاف است.وي افزود: اگر امام قصد حکومت داشت بايد در تهران حکومت مي کرد و نبايد به قم عزيمت مي کرد.اين استاد دانشگاه گفت:به طور نمونه در انتخابات رياست جمهوري شهيد بهشتي قصد کانديدا شدن داشتند که امام مخالفت کردند، امام حضور روحانيت در مراکز متعدد قدرت و تصميم گيري کشور را به شکلي که در حال حاضر است ، قبول نداشتند.زيبا کلام افزود:امام در بهمن 57 به اندازه اي کاريزما و مشروعيت همراه با محبوبيت و مقبوليت داشتند که اگر مي گفتند شاهي که به خارج گريخته به کشور برگردد مردم هيچ واکنش مخالفي در برابر امام از خود نشان نمي دادند. امام اهل سياست و سياست کاري نبود و به چيزي که اعتقاد داشتند عمل مي کردند.این استاد دانشگاه گفت : امام روي چيزي که نظر داشتند کوتاه نمي آمدند، هنگامي که امام در اوايل سال 56 بر خروج شاه و سرنگوني سلطنت پهلوي تاکيد مي کردند بسياري به ايشان انتقاد مي کردند و شعار سقوط پهلوي را تند مي دانستند. در 12 بهمن همه دست اندرکاراني که در ماجراي ورود امام به ايران نقش داشتند به دليل تهديد ترور امام مانع از ورود ايشان به ايران بودند، اين در شرايطي بود که خود امام نيز به بانوان اهل بيتشان گوشزد کرده بودند که اين مسافرت به ايران بيم اسارت مي رود.به طوري که در ورود هواپيماي امام به تهران هيچ زني همراه ايشان در هواپيما نبود.وي با بیان اینکه امام به چيزي که يقين داشتند عمل مي کرد و اگر يقين نداشت به نظرات ديگران توجه مي کردند ، افزود: اگر امام اعتقادي به حکومت کردن داشت از همان اول مي گفت و زمينه پذيرش آن هم در جامعه وجود داشت.در ادامه اين مناظره جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران گفت: هنگامي که امام در نجف بودند بر کمک فقها، مجتهدين براي تشکيل حکومت شرعي و اجراي حدود الهي تاکيد داشتند و اين راه واجب مي دانستند.امام تشکيل حکومت را بارها به صراحت بيان کردند.امام نظام اسلامي را به کسي تحويل ندادند که به قم بروند و مشروعيت بازرگان به عنوان نخست وزير موقت با نصب امام بود.ذوالنور افزود: امام در روز دوم نخست وزيري بازرگان فرمودند که من ايشان را به نخست وزيري جمهور اسلامي ايران نصب کردم و ايشان واجب الاتباع ملت است و ملت بايد از آن تبعيت کند.جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران افزود:در زمان نصب شهيد رجايي نيز امام مشروعيت رجايي را با نصب ولي امر مي دانستند .اين روشي که امام عمل کردند هم در نصب بازرگان و هم در نصب شهيد رجايي تصريح شده است.جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با اشاره به مخالفت امام با کانديدا شدن شهيد بهشتي بعنوان يک روحاني براي انتخابات رياست جمهوري گفت: امام به اين دليل با کانديدا شدن ايشان مخالف بودند چون رهبري نظام با يک روحانيت است ممکن است بگويند حکومتي که راه انداخته اند براي منافع خودشان است و مي خواهند خود را حاکم کنند. وي با اشاره به اينکه امام به قم نرفتند که کار را به دولت موقت تحويل دهند چون امام از قم برخاسته بودند ،تاکید کرد: علت رفتن امام به قم اين بود که قم بايد مرجعت جهان اسلام باشد و شان ولي فقيه اين است که در قم باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]