محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830312475
مورد عجیب یک فیلم نجیب
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
مورد عجیب یک فیلم نجیب
فیلم بدون آنکه لحن اغراقآمیز هندی شدهای داشته باشد موجب قلیان احساس تماشاگر میشود و طبیعی است توده جامعه فرودست پایینتر از میدان هفتتیر تهران بدین سیاق زندگی میکنند و طبیعی است عمده مخاطب فیلم با لحظههای ناب اینچنینی که آلوده به شعار نیست همذاتپنداری میکنند. وطن امروز در یادداشتی به قلم علیرضا پورصباغ نوشت:
بیشک پس از دهه 60 در طول سالیان گذشته فیلمهای نجیب اجتماعی واقعنگر به دور از سیاهنمایی اغراق شده کمتر ساخته شدهاند. باید این اصل را پذیرفت که اغلب آثار سینمای ایران طی 2 دهه 70 و 80 از نمایش قالب زندگی حقیقی اجتماعی، شهری و روستایی دور افتادهاند. بسیاری از آثار سینمایی واقعیت را به تصویر نمیکشند و به واقعنمایی دروغین دچارند و باید به این مهم اشاره کرد که مورد عجیب فیلم نجیب مصداق همان نمایش واقعی زندگی بدنه جامعه کنونی است. شاید این واژه در بسیاری موارد با کمی اغماض بهکار گرفته شده باشد و بهکارگیری عبارت فیلم نجیب درباره بسیاری از فیلمها غلط نگارشی در متون سینمایی و نقدهای روزانه سایتها و مجلات است.
با چه استنادی فیلمی را نجیب برشمریم؟
1ـ درباره آثار سینمایی عبارت نجیب بسیار کاربرد دارد اما نجابتی که توأم با تاثیرگذاری نباشد به اندازه یک سکه سیاه در بازارچه فرهنگ ارزشی نخواهد داشت. مثلا فیلم «تنهای تنهای تنها» با استناد به چند پاراگراف فوق فیلم نجیبی تعریف میشود تنها به این دلیل که حداکثر تاثیرگذاری را از جهات مختلف دارد و اثری چندوجهی بهشمار میرود، در مقابل «ترنج» مجتبی راعی اصلا فیلم نجیبی نیست چون نمایش اگزجره تکراری است که خاصیتی برای مخاطب ندارد و به اجبار میخواهد تعریف شخصی را از مرگ به مخاطب حقنه کند و یقینا تاثیری بر مخاطب نخواهد گذاشت.
2ـ در سینمای ایران پس از طی دوران دهه 60 نجیب بودن منتج از شرایط اجتماعی و اقتضائات سانسور امری طبیعی به شمار میرود و از نیمه دهه 70 که سینمای ایران به مثابه چهارپایی متوحش رم کرد تولید فیلم نجیب به مثابه یک آرزو برای مخاطبان سینما بود.
3ـ در میان تولیدات ایران در 2 دهه اخیر (دهه 70 و 80 شمسی) کمتر پیش میآید فیلمی ساخته شود که فارغ از تداخلها و تعارضات ایدئولوژیک چپگرایانه سنتی، طبقه پرولتاریا و فرودست جامعه تقدیس شود و مخاطب بتواند رنج، دغدغههای معیشتی و اقتصادی آنان را درک کند. این طبقه در عمده آثار اجتماعی سینمای ایران دروغگو و به معنای واقعی پستفطرتهای افیونزده تصویر میشوند. نمونه بارزش به فیلم اسکار گرفته فرهادی بازمیگردد. نگرشی که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» نسبت به طبقه فرودست بروز پیدا میکند چرک و بدرنگ است. کاراکتر متعفن راضیه (با بازی ساره بیات) در یک درام چندوجهی چنان کوبیده میشود که شأن عمومی طبقه فرودست که اکثریت جامعه را در بر میگیرند به سخره گرفته میشود.
طبقه فرودستی که به دلیل سیاستهای غلط اقتصادی دولتهای مختلف در 3 دهه اخیر زندگی اجتماعیاش دستخوش حوادث مختلفی شده است و در نمایش روی پرده عریض سینما گرفتار تحقیر انتلکتوئلی میشود. تصویری که جریان روشنفکری از طبقه فرودست اجتماعی در چند ساله اخیر روی پرده سینما به نمایش گذاشته، نگاه هجوآمیز و چالشبرانگیز است و اتفاقا روشنفکران این مهم اجتماعی را درک نمیکنند کسانی که باید به سینماها بروند و تلالویی سینمایی از زندگی خودشان را تماشا کنند، از طبقه اجتماعی مورد اشاره هستند. فیلمسازان ظاهرا روشنفکر ما طبقه فرودست را حقیر برمیشمردند و مسلم است وقتی دغدغه تودههای فرودست به عنوان یک نمایش اجتماعی اعتراضگونه روی پرده سینما متجلی نمیشود و حقیرانه نمایش داده میشوند، بخش اعظمی از مخاطبان سینما از آن روی بازمیگردانند.
باید با این طیف سینماگر این حقیقت را در میان گذاشت که مناسبات بورژوازی دختر - پسری برای مخاطب امروز سینما که دغدغه نان دارد، جذاب نیست. مخاطب میخواهد در سینمایی که تکنولوژیک نیست و تخیلی را بارور نمیکند حداقل خود را سرافرازانه ببیند نه اینکه تحقیر شدنش روی پرده سینما متجلی شود. طبقه فرودست همواره مغضوب فیلمسازان روشنفکر در چند دهه اخیر بوده است و پس از فیلم بزرگ و ماندگار شنا در زمستان (محمد کاسبی) فیلمی ساخته نشده است که از دریچه و منظری ارادتمندانه پرولتاریا را به تصویر بکشد و مصائبش را به عنوان معترضهای اجتماعی نشان دهد. اگر بسیاری از مسؤولان در دولتهای پیشین و حتی در دولت کنونی دغدغهها و کاستیهای پرولتاریا را درک نمیکنند علت شایع و بزرگش عدم اطلاعرسانی هنرمندانه توسط فیلمسازانی است که قرار است زبان گویای مردم روی پرده سینما باشند نه اینکه گفتمان سفارشی دولتیها را در ادوار مختلف تصویر کنند.
با این توصیف پس از فیلم «بیپولی» (ساخته جاویدان حمید نعمتالله) فیلم 5 ستاره مهشید افشارزاده اثری نجیبانه است که در ستایش پرولتاری اجتماعی ساخته شده است و بر خلاف جریان قالب سینمای ایران در نسبت با طبقه فرودست، فرودستان اجتماعی را میستاید و روی پرده عریض سینما بزرگوارانه به تصویر میکشد و البته کاستیهای طبقه فرودست که بخش اعظمی از جامعه را دربرمیگیرد با لحن عجیب و نجیبی به تصویر میکشد. پرواضح است که سازندگانش از کارگردان گرفته تا سرمایهگذار و تهیهکننده دغدغههای مردمی دارند و درد دردمندان اجتماعی بخوبی میشناسند.
فیلم 5 ستاره اثری کاملا نجیبانه از سینمای نجیبی است که سالهاست فسیل شده و دم تازهنفسان تازه سینماست که دغدغه مردم و درد فرودستان را به رخ مسؤولان دولتی میکشد، بیآنکه این قشر اجتماعی حقیر و کوچک برشمرده شوند. با توصیفاتی که از طلیعه روشنفکران در سطور پیشین برشمردیم نگارنده بر این موضوع تاکید دارد، فیلم 5 ستاره مورد عجیب و نجیب سینمایی است که مخاطب سینمای ایران دوستش خواهد داشت و از تماشای آن به مثابه سایر آثار سینمای ایران دچار تهوع نخواهد شد. در فیلم 5 ستاره فرودستان دیگر موجودات متوحش دروغگوی دغلباز نیستند بلکه تکریم میشوند و تلاش کارگری آنان چشمنوازی میکند و مخاطب میتواند با تمام شخصیتهای فیلم از رضا وحیدی تا کارفرمای هتلی که محل رویدادهای اصلی فیلم است همذاتپنداری کند.
اتفاقا نگرشهای بورژوازی طبقات بالادستی در طی درام به چالش کشیده میشود. یکی از مشکلات اساسی سینمای اجتماعی این است که فاقد قهرمان است. یعنی پرسوناژهای فیلمهای اجتماعی کنشی متناسب با فضایی که در آن هستند ندارند اما بر خلاف جریان سینمای اجتماعی اخته و بیقهرمان، فیلم افشارزاده مماس با مناسبات اجتماعی روز در سینما 7 قهرمان واقعی و دوستداشتنی دارد. نخستین قهرمان فیلم مریم (دیبا زاهدی) است. دیبا در دانشگاه آزاد در رشته مورد علاقهاش، داروسازی قبول شده است اما میداند پدرش توانایی تامین هزینههای زندگی او را ندارد.
آخر یک پیک موتوری که وظیفهاش رساندن پیتزاهای گرم به خانههای لوکس و شیک شمال تهران است چگونه میتواند هزینه تحصیل دخترش را تامین کند؟ پدر آرزومند (محمود جعفری) قهرمان ثانی فیلم افشارزاده است. او شکل خیلی از پدرهایی است که آرزوی تحصیل و پیشرفت فرزندشان را دارند اما توانایی مالی چنین کاری را ندارند و حاضرند حتی از تنها دارایی خویش که همان منزل مسکونی آنهاست بگذرند تا دخترشان تحصیل کند اما قدرت اقتصادی مطلوبی ندارند. دختر سومین قهرمان بزرگوار فیلم است که از آرزوی تحصیل انصراف میدهد تا پدر و مادر کارگرش به سختی نیفتند. هما، مادر مریم، در هتل هما مشغول کار است. کار خدمات انجام میدهد. دستشوییهای هتل را تمیز میکند و دخترک در طول این سالها نمیدانسته که ممر درآمد مادر از چه طریقی بوده است. مریم در هتلی که مادرش فعالیت میکند مشغول کار میشود و به چشم میبیند که مادرش چگونه موجب اعتلای ارتزاق خانواده میشود، در مقابل مادر زانو میزند و سر به دامن مادر مینهد و حالا که پای به حوزه فعالیتهای اجتماعی مادر گذاشته است درک میکند که در طول این سالیان چه بر مادر گذشته است.
فیلم بدون آنکه لحن اغراقآمیز هندی شدهای داشته باشد موجب قلیان احساس تماشاگر میشود و طبیعی است توده جامعه فرودست پایینتر از میدان هفتتیر تهران بدین سیاق زندگی میکنند و طبیعی است عمده مخاطب فیلم با لحظههای ناب اینچنینی که آلوده به شعار نیست همذاتپنداری میکنند. مادران و پدران در فرهنگ ایرانی اغلب نخستین قهرمان زندگی فرزندان هستند اما برخی نظیر والدین مریم قهرمانترند. با گذشت فیلم با رضا وحیدی (شهاب حسینی) بیشتر آشنا میشویم، بازمانده زلزله رودبار که توسط آهنگری، مدیر هتل بزرگ شده و رنج زیردستان و خانهداران خدماتی هتل را بیشتر درک میکند. خودش کاراکتر مستقلی دارد و با رنج خدماتیهای مونث بیشتر آشناست.
بازی غیر متعارف شهاب حسینی با چهره معصومانهاش همسان است و با شخصیتسازی غیر متعارفی توأمان است. از همان ابتدای فیلم مثل یک فرشته میماند و مخاطب نمیتواند لحظهای چشم از رضا وحیدی فیلم بردارد و حضور موثر و دلچسبی در اغلب نماها دارد و پس از حوض نقاشی یکی از بازیهای خیرهکننده حسینی با اجرای کاملا ساده را شاهد هستیم. رضا نیز با رفتارهای لطیفش به جمع قهرمانان فرشتهخوی فیلم افزوده میشود. آهنگری با اجرای امید روحانی یک سوپر کاراکتر است که سایهاش را میبینیم اما این حضور عمق دارد حتی کارگردان نه بهصورت برجسته بلکه با زیرکی هنگام دیدار هما با آهنگری نشان میدهد که وی کتاب روح مجرد یادنامه عارف کامل حاج سیدهاشم حداد که حضرت علامه حسینیطهرانی به تبیین و توصیف خصوصیات روحی و مدارج ایشان پرداختهاند را در قفسه دارد و اغلب کنشهای آهنگری نسبت به زیردستان نشان میدهد وی روح بسیار بزرگی دارد و فرشته است که به کالبد آدمی درآمده است. آهنگری یکی از قهرمانان مسلم فیلم چرا در برخورد با زیردستان هیچ خودبرتربینی بروز نمیدهد و گره بزرگ زندگی مریم را میگشاید.
قهرمانان بعدی زری و ملیحه، همکاران مریم هستند؛ هر کدام به مشکلی دچارند و زندگی با آنان همچنان نمیسازد. بهنوش بختیاری در این فیلم با اجراهای تلویزیونیاش بشدت فاصله دارد و بهناز جعفری هم که در هر فیلمی حضور دارد تکتازی میکند. اکتهای متفاوت این دو سبب شده است گیرایی خردهروایتها و شخصیتهای مکمل صدچندان شود. البته فیلم ضدقهرمانی دارد که سراسر فیلم تنفر مخاطب نسبت به این کاراکتر برانگیخته میشود.
اگر سحر قریشی با چنین ظرافتی کاراکتر محتشم را بازی نمیکرد، این همه تنفر از مناسبات بورژوازی در تماشاگر برانگیخته نمیشد. فیلم با این همه شخصیت حفره روایی نداشته و نسبت قهرمانان جمعی فیلم با پیشرفت روایت کاملا حفظ میشود و مخاطب حظ میبرد از این فیلمی که تولید بزرگی ندارد اما عمیق و بسیار گیراست و یک کلاس درس روانشناختی برای شناخت تودههایی که گرفتارند، دستهایشان پینه بسته و آروزمند کمی آرامش هستند. فیلم زمانی اکران میشود که در چند وقت اخیر توده 73 میلیونی ایرانی برای اخذ یارانهها ثبتنام کردهاند و بهرغم تبلیغات گسترده دولت میزان انصراف مردمی آمار بسیار پایینی دارد. چنین اشارهای پاراگرفهای نخست این مقال را اثبات میکند که اغلب مردم ایران به گرفتاری معیشتی دچارند و این دولت و آن دولت ندارد. هر کدام که آمدهاند فقط به گرانی سرسامآور بیمنطقی دامن زدهاند تا 73 میلیون ایرانی همچنان روی آرامش اقتصادی را نبینند. با این همه فیلم 5 ستاره فیلمی برای 73 میلیون متقاضی یارانه است.
1393/2/18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
در دیدار وایکانو و بیلبائو در پیکارهای لالیگا اتفاق افتاد توقف در بازی با اقدام عجیب تماشاگران+فیلم
در دیدار وایکانو و بیلبائو در پیکارهای لالیگا اتفاق افتادتوقف در بازی با اقدام عجیب تماشاگران فیلمتماشاگران دیدار وایکانو و بیلبائو در هفته سیوششم لالیگا با اقدام خود باعث وقفه در بازی شدند به گزارش خبرگزاری فارس از هفته سیوششم پیکارهای لالیگا و در دیدار تیمهای رایو وایکانتوقف قرمزهای آنفیلد در بازی عجیب لیورپول در 10 دقیقه 3 گل خورد+فیلم
توقف قرمزهای آنفیلد در بازی عجیبلیورپول در 10 دقیقه 3 گل خورد فیلمتیم فوتبال لیورپول در بازی عجیب در حالی که با سه گل از میزبانش پیش بود در 10 دقیقه سه گل خورد و متوقف شد به گزارش خبرگزاری فارس تیم فوتبال لیورپول در هفته سیوهفتم لیگ برتر انگلیس میهمان کریستال پالاس بود و به تسقوط عجیب موتورسوار به داخل چاه + فیلم
سقوط عجیب موتورسوار به داخل چاه فیلم موتورسوار بدشانس هنگام عبور از چهارراهی در تایوان کنترل خود را از دست میدهد سپس به زمین خورده و اتفاق عجیبی برایش میافتد به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران موتورسوار بدشانس هنگام عبور از چهارراهی در تایوان کنترل خود را از دست مشایعهای عجیب در استقلال درمورد رحمتی
شایعهای عجیب در استقلال درمورد رحمتی به نظر میرسد سرمربی استقلال برای فصل آینده دروازهبان اول این تیم را نمیخواهد به گزارش آخرین نیوز این روزها شایعات مختلفی پیرامون جدایی تعدادی از بازیکنان استقلال از این تیم شنیده میشود اما به نظر میرسد سرشناسترین چهره از میان بازیکنانشباهات عجیب معلم افغان به لیونل مسی / فیلم
شباهات عجیب معلم افغان به لیونل مسی فیلم سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 - 15 31نظر متفاوت صادق زيباكلام در مورد فيلم «من روحاني هستم»: توصيه ميكنم كه این فيلم را ببينند!
نظر متفاوت صادق زيباكلام در مورد فيلم من روحاني هستم توصيه ميكنم كه این فيلم را ببينند به گزارش آخرین نیوز صادق زیبا کلام در روزنامه اعتماد نوشت من بر خلاف خيليها به همه توصيه ميكنم كه فيلم من روحاني هستم را ببينند اگر دستم ميرسيد و كارهيي بودم اتفاقا از صدا و سيما ميدر واکنش به ایجاد فضای امنیتی-نظامی ۴۴نفر از فیلمسازان و مستندسازان در مورد جریان «مستندسازی تاریخی»
در واکنش به ایجاد فضای امنیتی-نظامی۴۴نفر از فیلمسازان و مستندسازان در مورد جریان مستندسازی تاریخی بیانیه صادر کردندتعدادی از فیلمسازان و مستندسازان در واکنش به ایجاد فضای امنیتی-نظامی نسبت به جریان مستندسازی تاریخی و حواشی اخیر پیش آمده برای مستند من روحانی هستم بیانیه صادر کردندفروشنده کتابفروشی مورد ضرب و شتم قرار گرفت + فیلم
فروشنده کتابفروشی مورد ضرب و شتم قرار گرفت فیلم دو پسر نوجوان وارد یک کتابفروشی شده و فروشنده را مورد ضرب و شتم قرار میدهند به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران دو پسر نوجوان وارد یک کتابفروشی شده و شیطنت میکنند فروشنده هنگام دیدن شیطنت آنها به یک نفرشان تذکر میدهدخودرویی که به شکلی عجیب آتش روشن میکند + فیلم
خودرویی که به شکلی عجیب آتش روشن میکند فیلم خودرویی که با خروج آتش از دهان لوله اگزوزش باعث روشن شدن هیزم میشود به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران در این فیلم خودرویی که از دهانه اگزوز آن آتش خارج شده و باعث روشن شدن هیزم پشت سرش میشود را مشاهده میکنید انتاشک لیورپولی ها بعد از ناکامی عجیب/ فیلم
اشک لیورپولی ها بعد از ناکامی عجیب فیلم دانلود لینک ۱۷ ۰۲ ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۷برخورد عجیب توپ بیسبال و شکستهشدن دوربین فیلمبرداری+فیلم
برخورد عجیب توپ بیسبال و شکستهشدن دوربین فیلمبرداری فیلمبرخورد عجیب و شدید توپ بیسبال باعث شکسته شدن لنز دوربین فیلمبرداری شد به گزارش خبرگزاری فارس در یک دیدار بیسبال در لیگ آمریکا برخورد توپ باعث شکسته شدن لنز دوربین فیلمبرداری شد این اتفاق در شرایطی رخ داد که فیلمبردارگزارشی از هویت سازنده فیلم «من روحانی هستم»/ کارگردان مورد نظر در دسترس نمیباشد/ قسمت دوم هم در را
گزارشی از هویت سازنده فیلم من روحانی هستم کارگردان مورد نظر در دسترس نمیباشد قسمت دوم هم در راه است من روحانی هستم مستندی است که آذرماه سال گذشته توسط گروه چندرسانهای شفق ساخته شد به گزارش نامه نیوز روزنامه شرق در گزارشی نوشت حالا چند هفتهای است این مستند به مدد صداوستشکيل پرونده براي قائلان بند 350 اوين/ دادستاني تهران فيلم منتشر شده درمورد رييس جمهور را بررسي مي کند
۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۶ ۲۴ب ظ سخنگوي قوه قضائيه تشکيل پرونده براي قائلان بند 350 اوين دادستاني تهران فيلم منتشر شده درمورد رييس جمهور را بررسي مي کند اژه اي تاکيد کرد کساني که اين قائله را در داخل زندان به راه انداختند و اقدام به تخريب اموال زندان کردند برايشان پرونده تشکيل مي شوماجرای عجیب در مسابقات فوتبال کوپا لیبرتادورس شبح در میان تماشاگران فوتبال!+فیلم
ماجرای عجیب در مسابقات فوتبال کوپا لیبرتادورسشبح در میان تماشاگران فوتبال فیلمتصویر سیاه رنگی که در سکوی تماشاگران فوتبال به سرعت در حال دویدن بود باعث شد تا تعجب بسیاری از افراد را برانگیزد و گروهی معتقد بودند که آن یک شبح بوده است به گزارش خبرگزاری فارس در پیکارهای کوپا لیبرکارگردان مورد نظر در دسترس نمیباشد! / هویت سازنده فیلم «من روحانی هستم»
کارگردان مورد نظر در دسترس نمیباشد هویت سازنده فیلم من روحانی هستم من روحانی هستم مستندی است که آذرماه سال گذشته توسط گروه چندرسانهای شفق ساخته شد به گزارش آخرین نیوز حالا چند هفتهای است این مستند به مدد صداوسیما سروصدایی به راه انداخته است مستندی که مستقیما شخدر راه تولید «بازداشت» نیمه اول خرداد کلید میخورد/فیلمی در مورد بلوغ نوجوانان
در راه تولیدبازداشت نیمه اول خرداد کلید میخورد فیلمی در مورد بلوغ نوجوانانمهدی کریمی تهیه کننده فیلم سینمایی بازداشت از آغاز فیلمبرداری این اثر سینمایی به کارگردانی غلامرضا رمضانی در نیمه اول خرداد ماه 93 خبر داد مهدی کریمی تهیه کننده فیلم سینمایی بازداشت در گفت وگو با خبرنگافیلم: تفریح عجیب مأموران آتشنشانی!
فیلم تفریح عجیب مأموران آتشنشانی تفریح عجیب مأموران آتشنشانی العالم تاریخ انتشار ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۳-
گوناگون
پربازدیدترینها