تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819625726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرامت انسانی در سایه صلح جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به مناسبت روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر؛ کرامت انسانی در سایه صلح جهانی تهران- ایرنا- هشتم ماه می روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است، فرصتی مغتنم برای قدردانی از انسان هایی که بدون در نظر گرفتن نژاد، ملیت و مذهب به استقبال حادثه می روند تا التیام بخش دردهای آنهایی باشند که به یاری نیاز دارند.


تاریخچه تشکیل سازمان صلیب سرخ به سالها قبل باز می گردد، در هنگامه ای که نبردی میان 2 کشور فرانسه و اتریش در سولفورینو(شمال ایتالیا) در 1859 میلادی بوقوع پیوست و شدت این واقعه به حدی بود که 40هزار تن سرباز کشته و زخمی شدند. در صحنه نبرد، مجروحان زیادی بدون هیچ گونه رسیدگی و امدادرسانی مرگ خود را به انتظار نشسته بودند، ژان هنری دونان بازرگان سوییسی در بازدیدی که از این منطقه داشت، از افراد محلی خواست تا اقدام های امدادی اولیه را برای نجات آنها فراهم کنند.
ژان هنری دونان 1862 میلادی در کتابی با عنوان یک خاطره از سولفورینو، با توصیف صحنه های وحشتناک این جنگ، درخواست تاسیس سازمان های امدادرسانی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان جنگی را مطرح کرد.
انجمن امور عام المنفعه ی ژنو با علاقه ی فراوان از پیشنهاد وی استقبال کرد، در نتیجه کنفرانسی در روزهای 26 تا 29 اکتبر 1863 میلادی، با شرکت بیش از30 نماینده از 16 کشور اروپایی تشکیل شد، که حاضران جلسه در روز پایانی، با تاسیس یک کمیته بین المللی امداد و نجات موافقت کردند.
نشان صلیب سرخ یکسال پس از تاسیس این کمیته به احترام هنری دونان سوییسی، با الهام از پرچم کشورش طراحی شد. این علامت به صورت صلیب سرخی روی زمینه سفید، برعکس رنگ های پرچم کشور سوییس است.
برای نخستین بار در هشتم می سال 1984 میلادی سالگرد تولد دونان روز جهانی صلح نامیده و سال ها پس از مرگ دونان سازمانها و تشکیلات صلیب سرخ و هلال احمر در سرتاسر جهان تاسیس شد.
پس از شکل گیری جمعیت های امدادی، دولت عثمانی در 1876 میلادی به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از نشانی با نقش ماه نو (هلال ماه) سرخ رنگ و زمینه سفید برای مسلمانان استفاده کرد، به زبان عربی آن را هلال احمر نامیدند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) به عنوان سازمانی بی طرف، بی غرض و مستقل است که مقر آن در ژنو قرار دارد و وظیفه اش حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز جلوگیری از خشونت داخلی و یاری رسانی به آنها است. فعالیت های بشردوستانه این کمیته، با پایان یافتن جنگ جهانی دوم گسترش بیشتری یافت.
صلیب سرخ با ارایه کمک های اولیه در هنگام بروز جنگ و حادثه های طبیعی مثل زلزله، سیل و ... در سراسر جهان و با فرستادن انواع کمک های دارویی، غذایی و نیروهای امدادی و درمانی به منطقه های بحران زده، به حمایت موثر از آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه می پردازد.
نهاد بین المللی صلیب سرخ برای انجام هرچه بهتر وظایف خود از اصول هفتگانه ای پیروی می کند، که آن اصول شامل بی طرفی، بی غرضی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی می شود.
کشور ایران در 1301 هجری خورشیدی جمعیت ملی خود را تشکیل داد، اما به جای استفاده از نشان صلیب سرخ و هلال احمر علامت شیر و خورشید سرخ را به عنوان علامت خویش برگزید.
علامت شیر و خورشید در کنفرانس ژنو در 1929 میلادی به عنوان نشان سوم مورد حمایت بین المللی قرار گرفت. از آن پس 3 نشان صلیب سرخ، هلال احمر و شیر و خورشیدسرخ به عنوان نشانه های رسمی و بین المللی شناخته شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در 1359 هجری خورشیدی، دولت ایران در نامه ای به دولت سوییس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای بین المللی، اعلام کرد که از این پس بجای استفاده از شیر و خورشید سرخ از نشان هلال احمر استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.
جمعیت هلال احمر با انتخاب شعار« کرامت انسانی، صلح جهانی» می خواهد در سایه گسترش صلح جهانی و دوری از خشونت و افراطی گری، حرمت و کرامت انسان ها در تمام جهان حفظ شود.

گروه اطلاع رسانی
پژوهش**2059**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن