تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838153284
محکم و متشابه در قرآن 4 - نمونهاي از آيات متشابه قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: محکم و متشابه در قرآن قسمت چهارم: نمونههایى از آیههای متشابه قرآن
فهرست مجموعهآنچه گذشت: فلسفهی وجود آیات متشابهبهطور قطع روشنترین نمونهها و مصادیق آیات متشابه را در قرآن، باید در میان آیات مربوط به صفات و افعال خداوند جست. این مجموعه از آیات در كنار آیات دیگرى كه به هدایت و ضلالت انسان ناظرند و یا مسائلى نظیر وحى و موجودات غیبى را بیان مىكنند، امر را براى عدهاى مشتبه ساخته است.شاید بتوان گفت كه از همان قرن نخست تا به امروز در برخورد با اینگونه از آیات، برداشتهاى متفاوتى پدیدار گشته كه بعضاً انحرافى بوده و به پیدایش فرقههاى گوناگون انجامیده است. در یك بررسى كوتاه و صرفاً براى آشنایى با علل پدیدارى این فرقهها، كه مستندات هر یك، شمارى از آیات قرآن كریم بوده است، این آیات را مرور مىنماییم و همینجا یادآور مىشویم كه مذاهب انحرافى به وجود آمده در برداشت از آیات قرآن دو مسأله را از یاد برده بودند: یكى آنكه در برخورد با آیات (به عنوان مثال آیات مربوط به هدایت) ضرورى است كه آیات دیگر در همان زمینه را نیز مورد توجه قرار داده و از مجموع آیات به نتیجه رسید.دیگر آن كه علاوه بر بررسى همهجانبه آیات قرآن در یك زمینه خاص، باید اینگونه آیات را با محكمات قرآن سنجیده و با آیات مادر منطبق نمود.احتمال دیگرى كه در مورد برخى از هواداران مذاهب انحرافى، نظیر مجسّمه یا جبریّه و امثال آنان مىرود، این است كه گرایش ابتدایى به تجسیم یا جبر در آنان وجود داشته و در هنگام برخورد با قرآن طبعاً آنان متوجه آیاتى گردیدهاند كه به ظاهر دلالت بر جسمانیت خداوند، یا جبر مىكرده است، و چون با چنین پیشفرضى به قرآن روى آوردهاند، در مقام توجیه آیات دسته مقابل برآمده و در نتیجه به انحراف كشیده شدهاند. مرورى بر آیات متشابهالف) اوصاف الهىاز آیات زیر به غلط برداشت «جا و مكان» براى خداوند شده است:1. ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ 1 سپس آهنگ آفرینش آسمان كرد و آن بخارى بود.2. ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ 2 آنگاه بر عرش استیلا یافت.3. الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى 3 خداى رحمان كه بر عرش استیلا یافته است. آیاتى كه از «دست خدا» سخن گفتهاند:4. و قالت الیهودُ یداللَّه مغلولةٌ غُلَّتْ أَیْدیهم وَلُعِنوا بما قالوا بَلْ یداهُ مبسوطتان؛4و یهود گفتند: «دست خدا بسته است.» دستهاى خودشان بسته باد و به سزاى آنچه گفتند، از رحمت خدا دور شدند. بلكه هر دو دست او گشاده است.5. یدُاللَّه فوقَ أیدیهم؛5 دست خدا بالاى دستهاى آنان است.6. وَأَنَّ الفَضْلَ بید اللَّه یُؤتیه من یَشاء 6؛ و فضل در دست خداست؛ به هركس بخواهد آن را عطا مىكند. آیه دیگر، آیه رؤیت است:7. وجوهٌ یومئذٍ ناضرةٌ إلى ربّها ناظرة؛7 در آن روز صورتهایى شاد و مسرور است و به پروردگارش مىنگرد! آیات مربوط به اثبات «عین»!8. واصبر لحكم ربّك فانّك بِأَعْیُنِنا؛8 و در برابر دستور پروردگارت شكیبایى پیشهكن كه تو خود در حمایت مایى.9. اصْنَعِ الفُلكَ بِأَعْیُنِنا وَوَحْیِنا؛9 زیر نظر ما و به وحى ما كشتى را بساز.چشمها او را درنمىیابند و اوست كه دیدگان را درمىیابد و او لطیف آگاه است. و نیز قرآنى كه در مورد خداوند مىگوید: لیس كَمِثْلِهِ شىءٌ وَهُوَ السَّمیع الْبَصیرآیات مربوط به اثبات «وجه»!10. وَللّه المشرقُ والمغربُ فأَینما تُوَلَّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه؛10 و مشرق و مغرب از آن خداست؛ پس به هر سو رو كنید، آنجا روى به خداست.11. كُلُّ مَنْ علیها فانٍ ویبقى وَجهُ ربّك؛11 هر چه بر زمین است فانىشونده است. و ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى خواهد ماند. آیه راجع به «آمدن خداوند»!12. و جاء ربّك والملك صَفّاً صَفّاً؛12 و (فرمان) پروردگارت و فرشتهها صف درصف آیند.اندكى تأمل در آیات گذشته و توجه به آیات دیگر كه آیات محكمات هستند، هرگونه ابهام را از آیات برطرف مىسازد و توهّم جسمانیّت را كه خداوند از آن منزّه است، از ذهن دور مىنماید.خداوندى كه مىفرماید: لاتُدرِكُهُ الأَبْصار وهو یُدْرِك الأبصار وهو اللّطیف الخبیر؛13 چشمها او را درنمىیابند و اوست كه دیدگان را درمىیابد و او لطیف آگاه است. و نیز قرآنى كه در مورد خداوند مىگوید: لیس كَمِثْلِهِ شىءٌ وَهُوَ السَّمیع الْبَصیر؛14چیزى مانند او نیست و اوست شنواى بینا، زمینه هرگونه تشبیه خداوند به انسان و موجودات مادى را از بین برده است.منظور از «عرش و كرسى» نیز، كه در قرآن ذكر گردیدهاند، تدبیر و اداره امور هستى است. در روایات نیز به دو صورت ذكر گردیده است: علم و همه موجودات غیر از خداوند. و شاید منظور، تدبیر فراگیر الهى، كه منبعث از علم و قدرت اوست، باشد.15 ب) افعال الهى
آیاتى كه به ظاهر دلالت بر جبر و اختیار مىنمایند و هدایت و ضلالت انسانها را به خدا نسبت داده و مشیّت الهى را منشأ ایمان و كفر و سعادت و شقاوت به حساب مىآورند:1. فإنّ اللَّه یُضِلُّ مَنْ یشاء ویَهْدى مَنْ یَشاء.162. یُضِلُّ به كثیراً ویَهْدى به كثیراً.173. فَیُضِلُّ اللَّهُ من یَشاءُ ویَهْدى مَنْ یَشاء.184. ما كانوا لِیُؤمنوا إِلاَّ أَنْ یَشاء اللَّه.195. ولو شاء اللَّهُ ما أَشْركوا.206. فریقاً هَدى وفریقاً حَقَّ علیهم الضَّلالَة.217. مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهتَدى وَمَنْ یُضْلِل فأُولئك هم الخاسرون.228. یَهْدى مَنْ یشاء إِلى صراطٍ مستقیم.239. وَما تَشاوُونَ إِلّا أَنْ یشاء اللَّه.24 و در مورد نفى فعل و عمل از انسان:10. فَلَمْ تَقْتُلوهُم ولكنَّ اللَّهَ قَتَلَهُم وَما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ ولكنّ اللَّه رَمى؛25 و شما آنان را نكشتید بلكه خدا آنان را كشت و چون (ریگ) به سوى آنان افكندى، تو نیفكندى، بلكه خدا افكند. براى روشنشدن معناى این آیات كه برخى با استناد به آنها قائل به جبر گردیدهاند، توجه به آیات ذیل ضرورى است:1. كلاّ إِنّها تذكرةٌ فَمَنْ شاء ذكَرَه.262. إِنّ هذه تذكرةٌ فمن شاء اتَّخذ إِلى رَبِّه سبیلا.273. وَقُلِ الحقّ من رَبّكم فمن شاء فَلْیُؤْمِن ومَنْ شاء فلیَكْفُر.284. إِنّا هدیناه السّبیل إِمّا شاكراً وإِما كَفُوراً.295. فَمن اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ ومَنْ ضَلَّ فإِنّما یَضِلُّ علیها.306. لا إِكراهَ فى الدّین.317. لِیَهْلك مَنْ هلك عَنْ بَیّنةٍ ویَحْیى مَنْ حَىَّ عن بیّنةٍ.32در كنار آیات فوق، آیاتى وجود دارد كه جزا و پاداش الهى را منوط بر اعمال اختیارى خود انسان مىكنند:8. وَأَنْ لیس لِلانسانِ إِلّا ما سَعى وأَنَّ سعیَه سَوْفَ یرى.339. الیوم تُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بما كَسَبَتْ لاظُلْمَ الیوم.3410. كُلُّ نفسٍ بما كَسَبَتْ رَهینَة.3511. لها ما كَسَبَتْ وعلیها ما اكْتسَبَتْ.3612. إِنّا لانُضیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً.3713. الّذى خَلَقَ المَوْتَ والحیوةَ لَیبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً.3814. مَنْ جاء بالحسنةِ فله عَشرُ أَمثالها.39منظور از «عرش و كرسى» نیز، كه در قرآن ذكـر گردیدهاند، تدبیر و اداره امور هستى است. در روایـات نیز به دو صورت ذكـر گردیـده است: علـم و همـه موجـودات غیـر از خداوند. و شاید منظور، تدبیر فراگیر الهى، كه منبعث از علم و قدرت اوست، باشداینها نمونههایى از آیاتى است كه هدایت و ضلالت انسانها را مربوط به خود آنها دانسته و زندگى و مرگ را صحنه و میدان آزمایش آنها معرفى نموده است؛ تا هركه بخواهد ایمان آورد و هركه نخواهد به اختیار خویش كافر شود.در آیات دسته اول كه به ظاهر انسانها نقشى در هدایت و ضلالت خود ندارند و این خداوند است كه به مشیت خود آنها را هدایت و یا گمراه مىگرداند، منظور توفیق و عنایت الهى است براى كسانى كه مستعدّ دریافت فیض و رحمت خداوندند، و نیز خذلان و حرمان براى آنانكه از یاد خدا اعراض نمودهاند.البته برخى، از آیات دسته دوم استفاده «تفویض» و اختیار مطلق نمودهاند كه به آنان «مفوّضه» گفته مىشود. این گروه نیز به خطا رفتهاند؛ زیرا در جمعبندى میان آیات دسته اول و آیات دسته دوم و با توجه به روایات رسیده از اهل بیت علیهم السلام، اندیشه دینى و قرآنى نه جبر مطلق و نه اختیار مطلق را بیان مىكند؛ بلكه حقیقت همان أَمرٌ بین الأَمرین است.40 گزیده مطالب1. روشنترین مصادیق آیات متشابه را در آیات مربوط به اوصاف و افعال الهى باید جستوجو نمود.2. عدم بررسى همه جانبه آیات از یك سو و عدم ارجاع آیات متشابهات به آیات محكمات، كه تبیینكننده متشابهند، مهمترین دلیل گرفتار شدن به متشابهات و پدیدآمدن فرقههاى انحراف در دین بوده است.3. احتمال دیگر در زمینه علت برداشت انحرافى از آیات وجود پیشفرضهایى بوده است كه با آن به سراغ آیات قرآن رفتهاند و در نتیجه هر گروه به سمت آیاتى متوجه گردیدهاند كه گرایش و زمینه قبلى به آن داشتهاند.4. در اوصاف الهى، ظاهر برخى از آیات كه در آنها اثبات عرش و كرسى، ید، وجه، رؤیت و آمدن براى خداوند است ایجاد تشابه نموده است؛ در حالى كه با اندك توجهى، بطلان توهّم جسمانیت خداوند روشن مىشود.5. در زمینه افعال الهى و اعمال انسانها، ظواهر برخى از آیات كه همه چیز را به مشیّت الهى مربوط مىداند، و این كه اوست كه هدایت مىكند و یا گمراه مىنماید و...، باعث انحراف و اشتباه بعضى گردیده كه به جبر قائل گشتهاند. آیات فراوان دیگرى نیز وجود دارد كه به روشنى انسان را موجودى مختار دانسته و سعادت و شقاوت را به خود او نسبت مىدهد و در یك جمعبندى و با توجه به روایات دینى، مسأله امر بین الامرین مورد توجه قرار مىگیرد. در شمارهی آتی موضوع تأویل را به بررسی خواهیم نشست. ان شاء الله گروه دین و اندیشه - حسین عسگری1. فصلت (41) آیه 11.2. فرقان (25) آیه 59؛ سجده (32) آیه 4.3. طه (20) آیه 5.4. مائده (5) آیه 64.5. فتح (48) آیه 10.6. حدید (57) آیه 29؛ آیه 45 سوره «ص» معناى «ید» در این آیات را روشن مىكند: «واذكر عبادنا ابراهیمَ واسحاقَ ویعقُوبَ اوُلىِ الأیدى والأبصار» كه «اَیدى» به معناى نیرو و قدرت است.7. قیامت (75) آیه 23.8. طور (52) آیه 48.9. مؤمنون (23) آیه 27.10. بقره (2) آیه 115.11. رحمن (55) آیه 27.12. فجر (89) آیه 22.13.انعام (6) آیه 103 .14. شورى (42) آیه 11.15. ر.ك: التمهید، ج3، ص122 - 126.16. فاطر (35) آیه 8.17. بقره (2) آیه 26.18. ابراهیم (14) آیه 4.19. انعام (6) آیه 111.20. همان، آیه 107.21. اعراف (7) آیه 30.22. همان، آیه 178.23. بقره (2) آیه 142.24. انسان (76) آیه 30.25. انفال (8) آیه 17.26. عبس (80) آیه 12؛ مدّثر (74) آیه 55.27. مزّمل (73) آیه 19.28. كهف (18) آیه 29.29. انسان (76) آیه 3.30. زمر (39) آیه 41.31. بقره (2) آیه 256 .32. انفال (8) آیه 42.33. نجم (53) آیه 40.34. غافر (40) آیه 17.35. مدثر (74) آیه 38.36. بقره (2) آیه 286.37. كهف (18) آیه 30.38. ملك (67) آیه 2.39. انعام (6) آیه 160.40. توضیح بیشتر در این زمینه را باید در كتب اصول عقاید در بحث «جبر و اختیار» جستوجو نمود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]
صفحات پیشنهادی
محکم و متشابه در قرآن 4 - نمونهاي از آيات متشابه قرآن
محکم و متشابه در قرآن 4 - نمونهاي از آيات متشابه قرآن-محکم و متشابه در قرآن قسمت چهارم: نمونههایى از آیههای متشابه قرآنفهرست مجموعهآنچه گذشت: فلسفهی وجود آیات ...
محکم و متشابه در قرآن 4 - نمونهاي از آيات متشابه قرآن-محکم و متشابه در قرآن قسمت چهارم: نمونههایى از آیههای متشابه قرآنفهرست مجموعهآنچه گذشت: فلسفهی وجود آیات ...
آیات محکم و متشابه
آیات محکم و متشابه مقدمه قرآن مجيد مشتمل است بر هدف كامل انسانيت و آن را به كامل ترين .... (4) به عبارت ديگر: الفاظ قرآن، مثلهايى براى معارف حق الهى مىباشند و از آن جهت كه فهم ... نمونههايى از متشابهات (10) بهطور قطع روشنترين نمونهها و مصاديق آيات ...
آیات محکم و متشابه مقدمه قرآن مجيد مشتمل است بر هدف كامل انسانيت و آن را به كامل ترين .... (4) به عبارت ديگر: الفاظ قرآن، مثلهايى براى معارف حق الهى مىباشند و از آن جهت كه فهم ... نمونههايى از متشابهات (10) بهطور قطع روشنترين نمونهها و مصاديق آيات ...
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي-محکمات و متشابهات در ... اشارهدر نوشتار پیشین نظر علامه طباطبایی را درباره آیات محکم و متشابه در قرآن مورد مطالعه قرار دادیم. ... اینک ذیلا مقدارى از آیات متشابه را به عنوان نمونه نقل مى نماییم: 1 - «وَقَعَ الْقَوْلُ ... 4 - «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ»8 "ملائکه و روح در آن شب (شب ...
محکم و متشابه در قرآن 2 - نقد نظر علامه طباطبايي-محکمات و متشابهات در ... اشارهدر نوشتار پیشین نظر علامه طباطبایی را درباره آیات محکم و متشابه در قرآن مورد مطالعه قرار دادیم. ... اینک ذیلا مقدارى از آیات متشابه را به عنوان نمونه نقل مى نماییم: 1 - «وَقَعَ الْقَوْلُ ... 4 - «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ»8 "ملائکه و روح در آن شب (شب ...
معيار شناسي پيوند آيات قرآن (قسمت چهارم و پاياني)
آيه ي نجوا که نمونه ي پيوند معنايي آيات است از اين قبيل است. ... (3) 4. پيوند محکم و متشابه معيار محکم و متشابه بر گرفته از خود قرآن است : « هو الذي انزل عليک ... (4) از همين آيه مي توان استفاده نمود گر چه بخشي از قرآن را آيات متشابه تشکيل مي دهند ، اما ...
آيه ي نجوا که نمونه ي پيوند معنايي آيات است از اين قبيل است. ... (3) 4. پيوند محکم و متشابه معيار محکم و متشابه بر گرفته از خود قرآن است : « هو الذي انزل عليک ... (4) از همين آيه مي توان استفاده نمود گر چه بخشي از قرآن را آيات متشابه تشکيل مي دهند ، اما ...
جست وجو کنيد تا پيدا کنيد!
نويسنده:سميه صيادي چرا بعضي آيات قرآن، متشابه نازل شده اند؟ مي دانيم که آيات قرآن به دو بخش «محکم» و «متشابه »تقسيم مي شوند. ... 4ـ جدايي قرآن اصل سخن: بعضي اوقات، متکلم قيود کلام را همراه با اصل سخن بيان نمي کند يا براثر گذشت زمان، قيود ... به عنوان نمونه، واژه «عرش» در بعضي آيات آمده و سؤال هاي بسياري درباره اش وجود دارد.
نويسنده:سميه صيادي چرا بعضي آيات قرآن، متشابه نازل شده اند؟ مي دانيم که آيات قرآن به دو بخش «محکم» و «متشابه »تقسيم مي شوند. ... 4ـ جدايي قرآن اصل سخن: بعضي اوقات، متکلم قيود کلام را همراه با اصل سخن بيان نمي کند يا براثر گذشت زمان، قيود ... به عنوان نمونه، واژه «عرش» در بعضي آيات آمده و سؤال هاي بسياري درباره اش وجود دارد.
معيار شناسي پيوند معنايي آيات قرآن (قسمت اول)
4- پيوند محکم و متشابه ، که بر گرفته از خود قرآن است . 5- پيوند سياقي. ... به همين دليل ، از ذکر تمام آيات مرتبط با نمونه هاي ياد شده ، خود داري شده است . اين معيارها ...
4- پيوند محکم و متشابه ، که بر گرفته از خود قرآن است . 5- پيوند سياقي. ... به همين دليل ، از ذکر تمام آيات مرتبط با نمونه هاي ياد شده ، خود داري شده است . اين معيارها ...
مقدمه اي بر تفسير قرآن (قسمت دوم)
اختلاف در رسم الخط ها مانند اضافه کردن و او معدوله در امثال خواندن و خوردن.4. ... اتفاق مي افتد که تازه مسلماني در مدينه آياتي از قرآن را حفظ مي کرد و هنگام برگشت به طايفه ي ... نمونه ي ديگر اين مصلحت انديشي عاقلانه ـ که البته حکم خداوند است ـ در جريان اسلام آوردن اهل .... محکم و متشابهآيات قرآن مجيد به نص خود بر دو گونه اند: محکم و متشابه.
اختلاف در رسم الخط ها مانند اضافه کردن و او معدوله در امثال خواندن و خوردن.4. ... اتفاق مي افتد که تازه مسلماني در مدينه آياتي از قرآن را حفظ مي کرد و هنگام برگشت به طايفه ي ... نمونه ي ديگر اين مصلحت انديشي عاقلانه ـ که البته حکم خداوند است ـ در جريان اسلام آوردن اهل .... محکم و متشابهآيات قرآن مجيد به نص خود بر دو گونه اند: محکم و متشابه.
تأويل در قرآن
تأويل در قرآن از جمله اعتراضاتي که اهل سنت نسبت به شيعه داشته و دارد، اين است که ... تواند به عمل متشابه اشاره باشد: (سأنبؤک بتأويل مالم تستطع عليه صبراً)(4) به زودي تو .... تأويل نسبت به تمامي آيات قرآن- چه محکم و چه متشابه- جاري است و نوعي مفهوم .... نمونه اي ديگر از تأويلات: تأويل آيه که همان اخذ به فحواي عام آيه بوده و از بطن آيه ...
تأويل در قرآن از جمله اعتراضاتي که اهل سنت نسبت به شيعه داشته و دارد، اين است که ... تواند به عمل متشابه اشاره باشد: (سأنبؤک بتأويل مالم تستطع عليه صبراً)(4) به زودي تو .... تأويل نسبت به تمامي آيات قرآن- چه محکم و چه متشابه- جاري است و نوعي مفهوم .... نمونه اي ديگر از تأويلات: تأويل آيه که همان اخذ به فحواي عام آيه بوده و از بطن آيه ...
تفسیر آیات قرآن در نهج البلاغه(1)
(4)خداوند حج خانه خود را بر شما واجب گردانید و خانه خود را قبله گاه مردم ساخت، مردم با شوق ... و آیه سوم که در این نوشتار مورد نظر ما است قرآن را به دو قسم محکم و متشابه . ... در تفسير نمونه جلد13 آمده است: آيه متذكر ميشود كه نگهداري خويشتن ،ترك معاصي .
(4)خداوند حج خانه خود را بر شما واجب گردانید و خانه خود را قبله گاه مردم ساخت، مردم با شوق ... و آیه سوم که در این نوشتار مورد نظر ما است قرآن را به دو قسم محکم و متشابه . ... در تفسير نمونه جلد13 آمده است: آيه متذكر ميشود كه نگهداري خويشتن ،ترك معاصي .
درنگي در تأويل روايات (1)
(1) تأويلحديث ـ و به تعبير ديگر تأويل الفاظ، خواه قرآني و خواه حديثي ـ در ... (4) شيخ طوسي در تهذيب الاحکام و الاستبصار نيز تأويل را در اين معنا به کار برده است، ... به برخي اخبار رسيده از معصومان، کلام ايشان را داراي محکم و متشابه و وجوه معنايي ... مراد در يک آيه قرآن، واژه تأويل به کار رفته است؛ براي نمونه از حضرت علي در توضيح ...
(1) تأويلحديث ـ و به تعبير ديگر تأويل الفاظ، خواه قرآني و خواه حديثي ـ در ... (4) شيخ طوسي در تهذيب الاحکام و الاستبصار نيز تأويل را در اين معنا به کار برده است، ... به برخي اخبار رسيده از معصومان، کلام ايشان را داراي محکم و متشابه و وجوه معنايي ... مراد در يک آيه قرآن، واژه تأويل به کار رفته است؛ براي نمونه از حضرت علي در توضيح ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها