تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804678802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزي کشور، وضعيت خوبي ندارد/ قوانين و دستورالعمل هاي بخش کشاورزي کهنه و قديمي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۴:۲۰ب.ظ)
دبير کل خانه کشاورز: کشاورزي کشور، وضعيت خوبي ندارد/ قوانين و دستورالعمل هاي بخش کشاورزي کهنه و قديمي است وضعيت زندگي حدود 200 هزار نفر از کشاورزان، متوسط و نسبتا بد است اما مابقي آنها که حدود چهار ميليون نفر هستند، وضعيت زندگي وخيمي دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، عيسي کلانتري در نهمين کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزي گفت: چرا زماني که کشاورزان مي‌خواهند از تکنولوژي استفاده کنند آنها را اجبار مي‌کنيم که از تکنولوژي‌ها و بذر‌هاي داخلي استفاده کنند؟
وي ادامه داد: چرا از قوانين و آيين‌نامه‌هاي کهنه 50 سال گذشته براي سياست‌گذاري در بخش کشاورزي استفاده مي‌کنيم ؟ مگر نه اينکه يکي از اهداف ادغام وزارتخانه جهاد سازندگي و کشاورزي اين بود که با اين ادغام قوانين و دستور‌العمل‌هاي کهنه 50 سال گذشته اصلاح شود.
دبير کل خانه کشاورزگفت: با توجه به مشکلات بخش کشاورزي از محدوديت‌هاي منابع آبي تا وضعيت سرمايه‌گذاري و بازار محصولات کشاورزي، در حال حاضر حال کشاورزان ايران خوب نيست لذا کارشناسان و متخصصان از اظهار‌نظر صريح و انقلابي در اين زمينه نترسند.
وي اظهار داشت: در حالي که وضعيت سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي مناسب نيست و بانک‌ها عملکرد مناسبي در زمينه‌ ارائه تسهيلات به بخش کشاورزي ندارند، انتظار داريم بخش کشاورزي توليد اقتصادي خود را هم‌چنان ادامه دهد. گرچه کشاورزان هيچ‌گاه در تصميم‌گيري وجود ندارند و همه براي آنها تصميم‌ مي‌گيرند.
وي افزود: در ابتداي انقلاب 500 ميليارد مترمکعب آب استاتيک که در آبروهاي کشور ذخيره شده بود وجود داشت که طي اين سال‌ها 20 ميليارد مترمکعب آن مصرف و مابقي آن به آب‌هاي لب‌شور تبديل شده‌اند.
کلانتري با بيان اين‌که حجم آب شيرين کشور روز‌به‌روز در حال کاهش و شور شدن است، افزود: شور‌شدن آب باعث کاهش کيفيت خاک و توليد محصولات کشاورزي مي‌شود و همين مسائل و مشکلات باعث مي‌شود تا بحران‌هاي بخش کشاورزي بيشتر شود.
وي تصريح کرد: در حال حاضر وضعيت حدود 10 هزار نفر از کشاورزان در ايران خوب است، چرا که سرمايه‌ي کافي در اختيار دارند و با توجه به اين‌که اکثر آنها تحصيلکرده هستند مشکلي ندارند هم‌چنين حال حدود 60 هزار نفر ديگر کشاورزان نسبتا خوب است.
دبير کل خانه کشاورز ادامه داد: وضعيت زندگي حدود 200 هزار نفر از کشاورزان، متوسط و نسبتا بد است اما مابقي آنها که حدود چهار ميليون نفر هستند، وخيم است.
وي ادامه داد: قانون قرنطينه در کشور که به گفته وزير جهاد کشاورزي باعث ورود دام زنده مي‌شود مانع ورود استرن، تخم‌مرغ نطفه‌دار، غده سيب‌زميني و ديگر تکنولوژي‌ها به کشور مي‌شود و با اين وضعيت سرمايه‌گذاري و محدوديت آب انتظار داريم بخش کشاورزي تراز تجاري‌اش مثبت شود.
کلانتري افزود: از آنجا که در گذشته قرنطينه براي واردات حدود دو هزار تن بذر سيب‌زميني که باعث تکثير و بهبود کيفيت و کميت توليد سيب‌زميني مي‌شد، مانع تراشي مي‌کرد امسال با توجه به نياز شديد و کاهش تعرفه آن حدود 300 هزار تن سيب‌زميني به کشور وارد شد. از سوي ديگر با توجه به اين‌که اجازه واردات استرن خارجي به توليد‌کنندگان داده نشد و همواره استرن‌هاي داخلي استفاده شد گاو‌ها عمدتا دچار بيماري هم‌خوني شدند.
دبير کل خانه کشاورز اظهار کرد: در حالي که 90 درصد توليدات کشاورزي در کشور با آبي است که حداقل با حدود 20 درصد هزينه‌ استحصال تامين مي‌شود از کشاورز انتظار داريم تا توليدش با محصولات خارجي رقابت کند.
وي تصريح کرد: سالانه حدود يک ميليارد دلار به مناطق آزاد براي واردات انواع محصولات و کالاها داده مي‌شود در حالي که حتي يک تراکتور يا ماشين‌آلات کشاورزي وارد نمي‌شود.
کلانتري درباره‌ وضعيت محدوديت منابع آبي در کشور خاطر نشان کرد: در گذشته کشاورزان عادت کرده‌اند تا با 85 ميليارد مترمکعب آب محصولات مورد نياز خود را توليد کنند در حالي که در آينده نزديک بايد بتوانند با کمتر از 40 ميليارد مترمکعب آب به توليدات خود ادامه دهند و علي‌رغم اين‌که درحال حاضر به ازاي هر مترمکعب 900 گرم ماده خشک توليد مي‌شود بايد آن را به دو کيلوگرم برسانند که اين هدف به 140 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري در بخش کشاورزي نياز دارد.
دبير کل خانه کشاورز با بيان اين‌که بخش کشاورزي رو به اضمحلال است، گفت: محيط زيست کشور به بهاي توليد پايين کشاورزي در حال نابودي است که بايد به حال آن فکري کرد؛ به عنوان مثال ارزش اقتصادي توليدات حوزه آبريز درياچه اروميه نهايتا به حدود 1.3 ميليارد مي‌رسد در حالي که زيان‌ها و آسيب‌هايي که به اين منطقه وارد شده به بيش از چندين ميليارد دلار مي‌رسد که تبعات زيان‌باري براي بخش کشاورزي خواهد داشت.بنابراين کشاورزان ايران حالشان خوب نيست و کشور از نظر آب در حال مرگ است.
وي اظهار کرد: امروزه با لشکر مهندسان کشاورزي مواجه هستيم که به حدود 200 هزار نفر رسيده‌اند و سالانه 52 هزار نفر به آنها اضافه مي‌شوند. در کشور‌هاي جهان به ازاي هر 800 هزار هکتار يک دانشکده کشاورزي وجود دارد اما در ايران به ازاي هر 70 هزار هکتار يک دانشکده کشاورزي وجود دارد اما از اقتصاد‌دانان و کارشناسان اقتصاد کشاورزي انتظار مي‌رود تا با شجاعت و شهامت به اظهار‌نظر‌هاي صريح و انقلابي علمي در بخش کشاورزي بپردازند تا واقعيت موجود وضعيت بخش کشاورزي براي مسئولان مشخص شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن