تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820096308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیمه دوم ماه نوامبر برگزار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس هیات مستقل انتخابات تونس: انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نیمه دوم ماه نوامبر برگزار می شود تهران - ایرنا - رییس ˈهیات عالی مستقل انتخابات تونسˈ از احتمال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور در نیمه دوم ماه نوامبر (آبان و آذر ماه) خبر داد.


به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری ˈرویترزˈ، ˈشفیق صرصارˈ در جمع خبرنگاران گفت که قرار است در چند روز آینده تاریخ های 16 (25 آبان) و 23 نوامبر (2 آذر) را برای برگزاری انتخابات عمومی تونس پیشنهاد دهد.
وی افزود: در صورت همزمانی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تونس، احتمال برگزاری آن در سومین یا چهارمین یکشنبه ماه نوامبر بسیار زیاد است.
صرصار با اشاره به کمبود فرصت برای برگزاری انتخابات اضافه کرد: قانونگذاران تونس در هفته جاری درباره برگزاری همزمان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تصمیم گیری خواهند کرد.
این مقام تونسی همچنین از احتمال اندک جداسازی این دو انتخابات خبر داد و گفت: در صورت چنین تصمیمی، اولین انتخابات در آخرین هفته ماه اکتبر (اواخر آبان) برگزار خواهد شد.
صرصار ادامه داد: تاریخ نهایی این دو رویداد باید ظرف یک هفته و پس از برگزاری گفت و گوهای ملی احزاب سیاسی نهایی شود.
رویترز افزود: بر خلاف لیبی، یمن و مصر که پس از سرنگونی رهبران دیکتاتورشان، همچنان با ناآرامی و بی ثباتی سیاسی دست به گریبان هستند، تونس توانسته بی نظمی های پس از انقلاب را به خوبی مدیریت کند.
دوران انتقال سیاسی تونس به دنبال اعتراضات مردمی سال 2011 آغاز شد. در جریان این اعتراض ها ˈزین العابدین بن علیˈ از قدرت برکنار و همین انقلاب، الهام بخش ˈبهار عربیˈ (بیداری اسلامی) در سراسر منطقه شد.
از آن زمان تا کنون، دولت موقت اداره کشور تونس را به دست گرفت و قانون اساسی جدید برای آن تدوین کرد.
با این حال، بحران ایجاد شده میان احزاب اسلام گرا و مخالفان سکولار که در برهه ای از زمان به خشونت کشیده شد، روند انتقال قدرت در تونس را تهدید می کند.
حزب اسلام گرای ˈالنهضهˈ در نخستین انتخابات پس از قیام های مردمی که در اکتبر (مهر/آبان) سال 2011 برگزار شد، به قدرت رسید و تونس به عنوان یکی از سکولارترین کشورهای جهان عرب، با اختلافات فزآینده در زمینه نقش اسلام در سیاست مواجه بوده است.
النهضه و ائتلاف ˈندای تونسˈ به عنوان حزب رقیب در زمینه تصویب قانون اساسی و قوانین جدید انتخابات به توافق رسیدند و همین امر راه را برای هیات عالی مستقل انتخابات در تعیین تاریخ دومین رای گیری این کشور هموار کرد.
انتظار می رود این دو جناح سیاسی در انتخابات پیشتاز باشند. النهضه بیشترین کرسی های پارلمان را در نخستین انتخابات پس از سقوط بن علی از آن خود کرد. ندای تونس نیز از آن زمان تا کنون به مظهر وحدت احزاب مخالف تبدیل شد.
به گفته صرصار، شفافیت انتخابات مذکور به واسطه قانون جدید و نیز حضور بیش از یک هزار ناظر بین المللی که برای نظارت بر انتخابات دعوت شده اند، تضمین خواهد شد.
دولت موقت تونس که اکنون دوره گذار را بدون مانع می بیند، توجه خود را بر دو چالش مهم معطوف کرده است که عبارتند از کنترل هزینه های عمومی و مبارزه با شبه نظامیان افراط گرا.
با این حال، طبق اظهارات رییس هیات مستقل انتخابات تونس، مقامات این کشور آماده مواجهه با هرگونه خطر خشونت در جریان برگزاری انتخابات هستند.
صرصار گفت: با توجه به این که در انتخابات آتی احتمال وقوع حملات خشونت آمیز علیه مراکز رای گیری مشابه آن چه در عراق، مصر و لیبی شاهد هستیم، وجود دارد، باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا از بروز این خطر جلوگیری کنیم.
خاورم**9156**1651
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن