تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814689998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلف شدن بالغ بر 25 هزار دام عشایری سمنان در 6 ماه گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶




3-1868.jpg

مدیرکل امور عشایری استان سمنان از تلف شدن بالغ بر 25 هزار رأس دام عشایر استان سمنان در 6 ماه گذشته، از کوچ پاییزه سال92 تا کنون خبر داد. حشمت الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اعلام این خبر گفت: در یک سال گذشته دام‌های عشایر استان با مشکلات زیادی از قبیل کاهش وزن، کاهش تولید شیر، بیماری‌های مختلفی مانند وبای گوسفندی و از همه مهم‌تر خشکسالی، سقط جنین، مصرف علوفه دستی و... روبرو شدند که باعث تلف شدن بالغ بر 25 هزار رأس دام از عشایر استان سمنان شد و به واسطه آن یک هزار و 505 میلیارد و 497 میلیون ریال خسارت به عشایر وارد شده است. وی خاطرنشان کرد: تعدادی از دام‌های عشایر استان بر اثر کاهش وزن تلف شدند که به میزان 938 میلیارد و 572 میلیون ریال خسارت وارد شده است.



کاهش 11کیلویی شیر در هر واحد دامی استان مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه به طور متوسط به ازای هر رأس دام با کاهش 11 کیلوگرمی تولید شیر مواجه هستیم، ادامه داد: مبلغ 162 میلیارد و 914 میلیون ریال نیز در این بخش به عشایر استان خسارت وارد شده است. جدیدی مصرف علوفه دستی بر اثر خشکسالی در مناطق ییلاقی را بحران دیگر عشایر استان سمنان ذکر کرد و گفت: عشایر استان سمنان برای جبران خشکسالی در مناطق ییلاقی عشایر استان و جلوگیری از کاهش وزن دام‌ها مجبور هستند برای تغذیه دام‌ها از علوفه دستی کمک بگیرند که در این بخش نیز 346 میلیارد و 229 میلیون ریال خسارت وارد شده است. وی همچنین خسارت ناشی از افزایش درصد کوچ مکانیزه در اثر خشکسالی را 17 میلیارد و 424 میلیون ریال و سقط جنین دام‌های عشایری را نیز 39 میلیارد و 494 میلیون ریال ذکر کرد. مدیرکل امور عشایری استان سمنان اضافه کرد: در اثر خشکسالی و کمبود منابع آبی در مناطق ییلاقی و مسیر کوچ عشایر استان سمنان، آبرسانی و تردد در ایل راه‌ها نیز افزایش یافته است که به میزان 864 میلیون ریال خسارت وارد شده است.



آبرسانی 25 میلیون لیتری به عشایر جدیدی همچنین از آبرسانی به میزان 25 میلیون لیتر در یک سال گذشته(کوچ بهاره، پاییزه سال92 و کوچه بهاره سال93) برای عشایر استان سمنان خبر داد و گفت: بیشترین آبرسانی در مناطق قشلاقی استان مانند خارتوران و بیارجمند به میزان 18 میلیون لیتر بوده است. وی افزود: در کوچ‌های فصلی سال 92 و اوایل سالجاری میزان 10 هزار تن علوفه شامل یونجه، جو، ذرت علوفه‌ای و... توسط تشکل‌های عشایری استان توزیع شده است، همچنین به میزان بک هزار تن علوفه به صورت حواله بانکی با هماهنگی جهادکشاورزی و بانک کشاورزی و پشتیبانی امور دام به دامداران و عشایر استان اختصاص پیدا کرده است. مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان اینکه عشایر استان سمنان در دوران دفاع مقدس بیش از 250 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند، اضافه کرد: بالغ بر 1000 نفر از عشایر استان جانباز دوران دفاع مقدس، 20 نفر آزاده و نزدیک به 3 هزار رزمنده دوران دفاع مقدس هستند و همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی زیادی نیز به دوران جنگ تحمیلی داشتند. جدیدی در پایان خواستار حمایت ویژه و پشتیبانی مسوولین کشوری و استانی از عشایر استان سمنان شد و گفت: امیدوارم با حمایت‌ها و کمک‌های خوبی که صورت خواهد گرفت شاهد کمتر شدن خسارات وارده به عشایر استان باشیم.







انتهای پیام










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن