محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831265677
نگاهی به مضامینِ مستند «آفریقای جنوبی و تبعیض نژادی»
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1393 ساعت 08:56 | شماره خبر: 1471278679824094714
آفریقای جنوبی و تبعیض نژادی عنوان مستندی بود که چندی پیش در قالب برنامه سینمای مقاومت از شبکه خبر به آنتن پخش سپرده شد؛ این مستند جذاب و خوشساخت تلاش کرد گوشهای از سینمای مهجور اما پویای آفریقای جنوبی و اتفاقاتی را که از سر گذرانده است، مرور کند. تولد یک سینما اغلب فیلمهایی که تا سال 1909 در آفریقای جنوبی به نمایش درمیآمد، آثار انگلیسی و آمریکایی بود که باپروژکتورهای سیار اولیه با نام بیوسکوپ (Bioscope) به نمایش گذاشته میشد. (امروزه بیوسکوپ نام سالن سینمایی مشهوری است در ژوهانسبورگ.) بیشتر فیلمهای آفریقایی زبان دهههای 40 و 50 که اغلب کمدی یا ملودرام بودند، با تزریق دیدگاهها و نظرات ناسیونالیستی، جانبی یکطرفه را بروز میدادند. تا این سالها سیاهان آفریقای جنوبی هنوز نه با فیلمسازی آشنا بودند و نه اجازه یادگیری یا آموزش آن را داشتند. در واقع هیچگونه جایگاه و مجالی برای فیلمنامهنویسان و کارگردانان سیاهپوست این کشور وجود نداشت. رویکرد صنعت فیلمسازی این کشور به مسائل سیاسی ـ اجتماعی، با موضوعیت مسائل سیاهان آفریقای جنوبی، با فیلم «بنال وطن» (1951) زولتان کوردا براساس رمان مشهور آلن پیتون، بخوبی هویدا شد. این فیلم، در سبک و سیاقی جدید، خفت و ذلت اقتصادی و اجتماعی سیاهان را به تصویر میکشد. فیلمساز مستقل نیویورکی، لیونل روگوزین با فیلم come back Africa نخستین فیلم محلی ـ و در واقع با فضاسازی واقعی ـ این کشور را ساخت که داستان مردی سیاهپوست را به نام زکریا بازگویی میکرد؛ کارگری مهاجر بدون مهارتهای شغلی در سرزمینی که هیچگونه حقوق کاری برای وی قائل نیست. در واقع این فیلم نمونهای کهن برای فیلمهایی شد که شرایط جانفرسای سیاهان را زیر یوغ آپارتاید نشان میدهد. در دهه 50، کمپانی فوکس قرن بیستم هالیوود تصمیم گرفت مستقیما به صنعت سینمای آفریقای جنوبی وارد شود. به این ترتیب دهههای 60 و 70 دوران شکلگیری شاکله اساسی سینمای این کشور بود. امروزه سینمای آفریقای جنوبی در شرایطی درتلاش برای بهبود وضع خویش است که تجربه مبارزه با رژیم آپارتاید را در طول سالهای مختلف فعالیت خود داشته و پس از سقوط رژیم نژادپرست حاکم بر کشور، درصدد احیای جایگاه بینالمللی و ملی خویش است. از نمونههای متاخر تلاش فیلمسازان این کشور برای مطرح شدن در عرصههای جهانی، میتوان از فیلم تسوتسی به کارگردانی گاوین هود نام برد که سال 2005 موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. فیلم بر مبنای رمانی از آتول فوگارد ساخته شده که داستانش در سالهای دهه 50 و دوران آپارتاید اتفاق میافتد. تسوتسی (با بازی پریسلی چونیاگای) سردسته یک تیم چهارنفره تبهکاری است که از افراد ثروتمند دزدی میکنند و هیچ ابایی هم از کشتن آنها ندارند؛ این گروه که با عنوان برادر یکدیگر را خطاب میکنند، در ابتدای فیلم مرد سیاهپوست بظاهر پولداری را شناسایی میکنند و هنگام دزدیدن پولهایش او را بسادگی میکشند و جنازهاش را رها میکنند. بعد از آن یکی از افراد گروه که سابق بر این معلم بوده و به خاطر فقر اقتصادی مجبور به این کار شده، بهتسوتسی اعتراض میکند و با حرفهایش او را به دوران کودکیاش و مشکلاتی که با پدرش داشته بازمیگرداند. بعد از آن ماجرای اصلی فیلم یعنی پیدا شدن کودکی در صندلی عقب ماشینی که تسوتسی از زنی دزدیده و او را با تیر زده، شروع میشود و در نهایت او را بهآگاهی و تحول میرساند. در پایان، تسوتسی کودک را به خانوادهاش پس میدهد و خود را به پلیس تسلیم میکند تا با عشق (شاید هم امید به عشق) به زندگیاش ادامه دهد. امیدی که شاید نبود آن در زندگی دوزخیاش باعث تمام برخوردها و عصبانیتهایش بوده است. گاوین هود درباره فیلمش گفته است: «اگر نخواهید نگاهی سیاسی داشته باشید، این فیلم درباره داشتهها و نداشتههاست. ما واقعا میخواستیم فیلمی درباره جوانی بسازیم که خشمگین است و با هویت خود دست و پنجه نرم میکند. از جهاتی این فیلم، داستان رسیدن به بلوغ است، یک داستان جهانی که از قضا در جایی بسیار دور روی میدهد. استیون سیلور، کارگردان متولد آفریقای جنوبی، با اولین فیلم خود باشگاه بنگبنگ در سال 2011 توانست نظرها را به خود جلب کند. موضوع فیلم درباره چهار عکاس سفیدپوست است که با ارائه عکسهایی درخشان، خشونت خونبار در نبردهای داخلی آفریقای جنوبی را برای جهانیان به تصویر میکشند. فیلم براساس کتاب مستندی به همین نام نوشته گرگ مارینوویچ ساخته شده که موضوع آن درباره عکاسهایی است که شهرتشان را از نمایش صحنههای خشونتبار جنگ کسب کردهاند. این چهار عکاس در واقع با کار خود از نبرد نیمهپنهانی پرده برداشتند که به هزینه دولت سفیدپوست آپارتاید، سیاهان مسلح قبیله زولو را به جان مبارزان حزب نلسون ماندلا انداخت و حلبیآبادهای سیاهپوستنشین شهرها را به آتش کشید. فیلم با نمایش عکسهای این عکاسان شجاع، صحنههای بازسازی شده را به واقعیتهای دلخراش جنگهای آفریقا در اوایل دهه 90 نزدیک میسازد و البته همزمان شدن پخش فیلم با مرگ دو عکاس برجسته خبری در لیبی موضوع فیلم را داغتر کرده و به آن تازگی بخشید. فیلم بندرت صحنههای مربوط به جنگ در آفریقایجنوبی را نمایش داده و به چهرههای ناشناس آفریقایی اهمیت فراوانی میدهد. عکاسان جنگ ضمن آگاهی از خشونت هولناک اطرافشان باید کاملا به دلمشغولیهای حرفهای خود (دیافراگم دوربین، سرعت شاتر، کادربندی و...) احاطه داشته باشند. آنها بتدریج تبدیل به قهرمانان فیلم میشوند چون مخاطب فیلم از دیدگاه (ویزور دوربین) آنها همه چیز را میبیند. در واقع از یکسو وحشت هولناک جنگ و خشونت نمایش داده میشود و از سوی دیگر احساس گناه و عذاب وجدان بازماندگان و پرسشهای اخلاقی بیپایان موجود در ذهن عکاسان آنها را میآزارد. در دوران حکومت رژیم نژادپرست، هنرمندان بینالمللی هم در حمایت از جنبش صلحطلبانه مردم آفریقای جنوبی علیه آپارتاید، فیلمهایی را تهیه و تولید کردند. حتی در دوران پس از سقوط نژادپرستان و تشکیل حکومت مستقل هم، هنرمندان خارجی همکاریهای خود با مردم و هنرمندان این کشور را قطع نکردند. از نمونههای متاخر و قابل توجه این فیلمها میتوان از درام ورزشی شکستناپذیر به کارگردانی کلینت ایستوود نام برد. داستان فیلم درباره نلسون ماندلا، رهبر مبارزات ضدتبعیض نژادی آفریقایجنوبی است که بعد از تحمل 27 سال زندان، بر رژیم آپارتاید پیروز شده و بهعنوان رئیسجمهور آفریقایجنوبی برگزیده شده است. تیم راگبی آفریقای جنوبی ـ که به یادگار از دوران آپارتاید ـ متشکل از سفیدپوستان است، محک اول ماندلاست. شاید انتظار عمومی، انحلال تیم و ساختن یک تیم سیاه باشد. ماندلا اما با بزرگمنشی خاص خود دست دوستی به سوی پینار ـ کاپیتان تیم ـ دراز میکند تا در مسابقات جام جهانی که در آفریقا برگزار میشود به مقام غیرقابلباور قهرمانی دست یابد. ساختن فیلمی درباره ماندلای بزرگ که در کنار گاندی و نهرو از پیشگامان مقاومت مدنی و مبارزه بدون خشونت در دنیاست، یک ضرورت انکارنشدنی بود. کلینت ایستوود در مقام کارگردان موقعیت را مغتنم شمرد و کتابی را که در زمینه قهرمانی تیم راگبی آفریقا در سال 95 نوشته شده بود، زمینه ساخت این فیلم قابل قبول کرد. هرچند شاید اهمیت دادن بیش از حد به بازی راگبی در آن شرایط بحرانی کمی اغراقآمیز و دور از ذهن جلوه کند، اما در واقع این درک صحیح ماندلا از موقعیت است که باعث میشود تا با تشویق تیم راگبی جدید متشکل از اعضای سیاهپوست و سفیدپوست، بهانهای برای مداوای زخم کهنه و دشمنی بین مردم آفریقایجنوبی پیدا کند و در سایه وحدت ملی، اکثریت سیاهپوست را از برقراری صلح پایدار مطمئن کرده و آنها را از امکان حق رای در انتخابات کشور برخوردار کند. بازی مورگان فریمن در نقش ماندلا و مت دیمون در نقش کاپیتان تیم راگبی از جمله نقاط قوت فیلم است. روزگار نو از فیلمهای موفق سالهای اخیر میتوان از خدمتکار به کارگردانی تت تیلور نام برد. خدمتکار، گذشته دوری را روایت نمیکند: آمریکای دهه ۶۰ میلادی و تبعیضهای آشکاری که سفیدپوستان علیه سیاهپوستان اعمال میکردند. عدهای چون هیلی هالبروک (برایس دالاس هاورد) در فیلم، این تبعیض را در لوای خیرخواهی احمقانه و مغرورانه خود پنهان میکردند و عدهای هم دست به افراط میزدند و گهگاهی به بهانههای واهی جان آنها را میستاندند. فیلم را اما باید از منظری کاملا زنانه دید و در این دنیای زنانه روایت مرارتهای زنان سیاهپوست را که در خانه سفیدپوستان گاهی تا سالها کار و زندگی میکنند، مشاهده کرد و درد مشترکشان را دریافت. مردان جز یکی دو موقعیت کوتاه حضور شاخصی در فیلم ندارند و از ورای این پهنه زنانه، میتوان زنانی را دید که هوچیگر، توخالی و عقدهای هستند و تفرعن آزاردهندهای دارند. فیلم نمونهای عالی برای نشان دادن این است که در سینما هیچ تم و داستانی نیست که در نفس خود مذموم یا ممدوح، بدیع یا تکراری باشد، مگر بهواسطه شیوه روایت و چگونگی بازتولید و روش ارائه و تعریفش. فیلم اثری است در باب تبعیضنژادی در قالب یک کمدی درام که نه وجه کمیکاش مخل و مزاحم مقصود اصلی فیلمساز است و نه وجه جدی و گاه سوزناک ماجراها در کنار تحت فشار قرار دادن مخاطب و تخفیف شأن و مرتبه انسانی سیاهان و از آن سو ارائه تصویری غیرانسانی از سفیدها. تم برابری سفیدها و سیاهها، به شکلی ظریف و از طریق همسانسازی مسیر رشد و اعتلای دو شخصیت اصلی فیلم که یکی خدمتکاری است درد کشیده (ایبیلین) و دیگری دخترکی سفیدپوست با سودای روزنامهنگاری (اسکیتر) پیریزی میشود و با توفیق دخترک در سفرش به نیویورک برای کار ژورنالیستی، و چاپ کتاب خاطرات مشترک ایبیلین و دوستش مینی به پایان میرسد. به مصداق اشاره صریح ایبیلین در اواخر فیلم، خدمتکار اثری است در باب خاصیت پالایشگر نوشتن و خاطرهنگاری و رهایی حاصل از آن. نمای ابتدایی فیلم با تصویری از ایبیلین که رو به دوربین و مخاطب از داستان زندگی خود میگوید آغاز میشود و فیلم در کلیت خود در کار بسط و گسترش همین موقعیت است. موقعیت «اعتراف» یک زن، نهبهکردهها و داشتههایش، که به دریغها و نداشتههایش، که البته از منظر قانون جرم تلقی میشود. این جابهجایی جایگاه مجرم واقعی و شخصیتهای سیاهپوست که به شکلی ظریف در فیلم پرداخت شده، نوعی جایگاه مسیحوار به شخصیتهای تحت ظلم و فشار فیلم داده که نشانههای آشکارتر آن بیهیچ تاکید اضافهای در فیلم پراکندهاند و به عنوان مشخصترین نمونه از آن بین، میتوان به سکانس ماقبل پایان فیلم در کلیسا اشاره کرد. این که، تماشای خدمتکار فقط به خاطر بازیهای درخشان مجموعه بازیگران فیلم که تک به تک میدرخشند، تجربهای فراموشنشدنی است. مسعود ثابتی/ ضمیمه قاب کوچک
13 اردیبهشت 1393 ساعت 08:56 | شماره خبر: 1471278679824094714
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به اردوی تیم ملی فوتبال در آفریقای جنوبی / فیلم
نگاهی به اردوی تیم ملی فوتبال در آفریقای جنوبی فیلم سه شنبه 09 اردیبهشت 1393 - 10 00###12##12###کی روش، سرمربی بعدی آفریقای جنوبی (ایران ورزشی)
کی روش سرمربی بعدی آفریقای جنوبی ایران ورزشی به این مطلب امتیاز دهید 109 ۱۳۹۳ ۲ ۱ - ۰۷ ۲۷اظهارات جنجالی کیروش در آفریقای جنوبی؛ سه هفته است که فقط یک گرمکن داریم!
اظهارات جنجالی کیروش در آفریقای جنوبی سه هفته است که فقط یک گرمکن داریم سرمربی تیم ملی نتیجه اردوی آفریقای جنوبی را شکستی بزرگ قلمداد کردند به گزارش آخرین نیوز تیم ملی ایران در حالی راهی آفریقای جنوبی شد که تنها 10 بازیکن در کاروان اعزامی حضور داشتند و سایر نفرات نیز در ادامهبرنامه تیم ملی تا پایان اردوی آفریقای جنوبی مشخص شد دیدار با دو تیم باشگاهی دیگر در انتظار شاگردان کیروش
برنامه تیم ملی تا پایان اردوی آفریقای جنوبی مشخص شددیدار با دو تیم باشگاهی دیگر در انتظار شاگردان کیروشتیم ملی ایران تا پایان اردوی آفریقای جنوبی با دو تیم باشگاهی دیگر دیدار خواهد کرد به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت رسمی فدراسیون برنامههای تمرینی و دیدارهای درون اردوکیروش: اردوی آفریقای جنوبی لطمه دید / عصبی نیستم مسئولیتپذیرم
کیروش اردوی آفریقای جنوبی لطمه دید عصبی نیستم مسئولیتپذیرم سرمربی تیم ملی فوتبال چندی پیش در نشستی با نمایندگان رسانه ها قبل از اعزام به افریقای جنوبی گفت که خاطرات جالبی ازایران درکتابش خواهدنوشت که یکی از مهمترین این خاطرات کناره گیری ملی پوشان فوتبال ایران از تیم ملی استپژمان منتظری: اردوی آفریقای جنوبی کیفیت خوبی دارد/ میتوانیم برای جام جهانی به خوبی آماده شویم
پژمان منتظری اردوی آفریقای جنوبی کیفیت خوبی دارد میتوانیم برای جام جهانی به خوبی آماده شویممدافع تیم ملی گفت اردوی آفریقای جنوبی در سطح کیفی خوبی در حال برگزاری است به گزارش خبرگزاری فارس پژمان منتظری در خصوص شرایط اردوی تیم ملی در آفریقای جنوبی گفت در روز اولی که به اردویاخبار کوتاه از تیم ملی در آفریقای جنوبی استراحت ملیپوشان و ریکاوری تازهرسیدهها/ برنامه دیدارهای تدارکاتی تغ
اخبار کوتاه از تیم ملی در آفریقای جنوبیاستراحت ملیپوشان و ریکاوری تازهرسیدهها برنامه دیدارهای تدارکاتی تغییر میکند ملیپوشان فوتبال ایران در اردوی آفریقای جنوبی امروز را به استراحت میپردازند به گزارش خبرگزاری فارس اعضای تیم ملی فوتبال ایران در اردوی آفریقای جنوبی امروز راکيروش: اردوي آفريقاي جنوبي لطمه ديد
کيروش اردوي آفريقاي جنوبي لطمه ديد سرمربي تيم ملي فوتبال چندي پيش در نشستي با نمايندگان رسانه ها قبل از اعزام به افريقاي جنوبي گفت که خاطرات جالبي ازايران درکتابش خواهدنوشت که يکي از مهمترين اين خاطرات کناره گيري ملي پوشان فوتبال ايران از تيم ملي است کارلوس کي روش در اينملیپوشان باید 40 روز به جام جهانی و تیم ملی تمرکز کنند حسینی: هدف ما جام جهانی است، نه بُردن تیم اول آفریقای
ملیپوشان باید 40 روز به جام جهانی و تیم ملی تمرکز کنندحسینی هدف ما جام جهانی است نه بُردن تیم اول آفریقای جنوبی تصاویر سختیها را نشان میدهدمدافع تیم ملی فوتبال کشورمان گفت در شرایطی مقابل صدرنشین آفریقای جنوبی شکست خوردیم که زیر تمرینات سخت و طاقتفرسای بدنسازی هستیم سیدجانصاريفرد: امشب به آفريقاي جنوبي ميروم
انصاريفرد امشب به آفريقاي جنوبي ميروم مهاجم تيم فوتبال تراکتورسازي تبريز گفت امشب براي پيوستن به اردوي تيم ملي به آفريقاي جنوبي ميروم کريم انصاريفرد پس از بازگشتش به ايران اظهار داشت من روز گذشته از عربستان به تهران آمدم و با توجه به اينکه شرايط مهيا شده امشب عازم آفاخبار تیم ملی در آفریقای جنوبی
اخبار تیم ملی در آفریقای جنوبیسرمربی تیم ملی معتقد است باید بازیکنان تیم ملی هرچه سریعتر از لحاظ بدنی به استانداردهای بالای جهانی برسند تیم ملی فوتبال ایران در سومین روز تمرینی حضور خود در اردوی آفریقای جنوبی صبح روز گذشته ابتدا به کارهای بدنی مشغول شده و حدود دو ساعت بدنسازی کرکيروش، سرمربي بعدي آفريقايجنوبي؟
کيروش سرمربي بعدي آفريقايجنوبي پايگاه اينترنتي THE NEWS آفريقاي جنوبي از مربيگري کارلوس کيروش در تيم ملي فوتبال اين کشور پس از جام جهاني 2014 برزيل خبر داد کارلوس کيروش که به همراه تيم ملي فوتبال ايران در اردوي آفريقاي جنوبي حضور دارد قراردادش با فدراسيون فوتبال ايران پسماجرای سفر خانواده کروش به آفریقای جنوبی چیست؟
ماجرای سفر خانواده کروش به آفریقای جنوبی چیست در روزهای گذشته شائبههایی در مورد سفر خانواده کارلوس کروش به آفریقای جنوبی همراه با کاروان تیم ملی ایران ایجاد شده است آفتاب در روزهای گذشته علی فتح الله زاده با انتقاد از برنامه های کارلوس کروش مدعی شده بود که سرمربی تیم ملی اعضااظهارات جنجالی کیروش در آفریقای جنوبی؛ از خط و نشان برای مخالفان تا انتقاد از توهین به وزیر ورزش
اظهارات جنجالی کیروش در آفریقای جنوبی از خط و نشان برای مخالفان تا انتقاد از توهین به وزیر ورزش سرمربی تیم ملی نتیجه اردوی آفریقای جنوبی را شکستی بزرگ قلمداد کردند به گزارش نامه نیوز تیم ملی ایران در حالی راهی آفریقای جنوبی شد که تنها 10 بازیکن در کاروان اعزامی حضور داشتند وتصاویری از تمرینات تیم ملی در آفریقای جنوبی
تصاویری از تمرینات تیم ملی در آفریقای جنوبیتمرینات تیم ملی فوتبال ایران با حضور ۱۰ بازیکن در آفریقای جنوبی انجام میشود به گزراش خبرگزاری فارس تمرینات تیم ملی فوتبال ایران با 10 بازیکن در اردوی آفریقای جنوبی پیگیری می شود و در زیر عکسهایی از تمرینات ملی پوشان در سالن بدنسازی رحسینی: انتخاب اردوی آفریقای جنوبی بهترین انتخاب ممکن بود
حسینی انتخاب اردوی آفریقای جنوبی بهترین انتخاب ممکن بود مدافع ملیپوش تیم فوتبال پرسپولیس گفت تیم ملی فوتبال ایران در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و انتخاب اردوی آفریقای جنوبی بهترین انتخاب ممکن بود به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران سید جلال حسینی اظهار داشت خوشباحمدی تهران را به مقصد آفریقای جنوبی ترک میکند
احمدی تهران را به مقصد آفریقای جنوبی ترک میکندرحمان احمدی عصر امروز برای حضور در اردوی تیم ملی فوتبال به ژوهانسبورگ خواهد رفت به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت رسمی فدراسیون رحمان احمدی دروازه بان باشگاه سپاهان عصر امروز ایران را برای شرکت در اردوی تیم ملی ترک خواهد کرد-
گوناگون
پربازدیدترینها