تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816671859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشانه‌گيري ميدان سرخ توسط ناتو


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نشانه‌گيري ميدان سرخ توسط ناتو
امريکا و برخي متحدانش در ناتو مداخله روسيه در اوکراين را نقطه عطفي پس از پايان جنگ سرد مي‌دانند که احتمالا به دو دهه اميدواري آن‌ها براي تبديل شدن مسکو به يک شريک امنيتي درازمدت پايان داد.
کد خبر: ۳۹۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵ - 03 May 2014


سعيد سبحاني در یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:

مقامات ناتو به شدت نگران تحولات اخير در اوکراين هستند. در شرايطي که روز به روز شهرهاي بيشتري در اوکراين خواهان استقلال از کشورشان و پيوستن به روسيه هستند، ناتو بيش از هر زمان ديگري در حل معماي به وجود آمده سردرگم به نظر مي رسد. اعلام ر سمي دشمني ناتو و روسيه ازسوي آتلانتيکي ها در همين راستا قابل ارزيابي و تحليل است. از اين پس شاهد تقابل مستقيم مسکو و ناتو در قبال مسائل اوکراين و استقرار سامانه موشکي در اروپا خواهيم بود. به عبارت بهتر، بحران اوکراين به نقطه آشکارساز دشمني و خصومت ناتو و روسيه تبديل شده است.

الکساندر ورشبو، نفر دوم سازمان ناتو، اعلام کرده است که الحاق شبه کريمه به روسيه و نيز اقدامات بي ثبات کننده مسکو در شرق اوکراين آمريکا و متحدين آن را بدين نتيجه رسانده که اين کشور را به عنوان يک دشمن بشناسند نه يک شريک.ورشبو در ادامه اظهار داشت که اين ائتلاف در حال بررسي تمهيداتي جديد براي بازداشتن روسيه از هر نوع تهاجم عليه کشوهاي عضو ناتو در مرزهايش به مانند کشورهاي حوزه بالتيک که زماني جزء اتحاد جماهير شوروي بودند است.اين مقام ارشد ناتو افزود يکي از اقدامات احتمالي سازمان پيمان آتلانتيک شمالي اعزام تعداد زيادي از نيروهاي رزمي کشورهاي عضو به صورت دائمي يا دوره اي به اروپاي شرقي است.

تقابل ميان روسيه و ناتو برسر اوکراين روز به روز شديدتر مي شود. در اين ميان کاخ کرملين نتوانسته است نسبت به تهديدات اخير ايالات متحده آمريکا و برخي کشورهاي اروپايي در خصوص تحريم بيشتر روسيه و گسترش ناتو به شرق بي تفاوت باقي بماند. با اين حال مقامات ناتو همچنان بر روي استراتژي «گسترش به سوي شرق» اصرار ويژه اي مي ورزند. ناتو اعلام کرده است که اين سازمان درحال تقويت حضور نظامي خود در مرزهاي شرقي اوکراين است .

امريکا و برخي متحدانش در ناتو مداخله روسيه در اوکراين را نقطه عطفي پس از پايان جنگ سرد مي‌دانند که احتمالا به دو دهه اميدواري آن‌ها براي تبديل شدن مسکو به يک شريک امنيتي درازمدت پايان داد.در اين ميان مقامات ناتو اعلام کرده اند که نگران تجاوز روسيه به خاک کشورهاي مختلف اروپايي هستيم. نگراني نسبت به تجاوزهاي بيشتر روسيه در بين اعضاي ناتو بيشتر در لهستان و ديگر کشورهاي شرق اروپايي ديده مي‌شود که روزگاري عضوي از شوروي سابق بوده و سپس خود پيوستن به اين اتحاد غربي را انتخاب کردند.ناتو در ماه آوريل همه همکاري‌هاي نظامي و غيرنظامي خود را با روسيه متوقف کرد.ناتو که 65 سال پيش با هدف مقابله با شوروي سابق تشکيل شد، در حال بررسي اقدامات دفاعي جديدي براي مقابله با روسيه است. استقرار تعداد بيشتري از نيروهاي نظامي اين اتحاد در اروپاي شرقي به طور دائم يا چرخشي يکي از اقداماتي است که ناتو ممکن است اتخاذ کند.

اوكراين يك عضو رسمي ناتو نيست و اين بدان معناست كه آمريكا و اروپا ملزم به دفاع از اين كشور در برابر تهاجمات خارجي نيستند،اما اوكراين در يك سري از فعاليت هاي نظامي تحت امر ناتو مشاركت داشته است.در هر صورت مقامات ناتو به خوبي مي دانند كه عملاقدرت ورود به كشمكش نظامي با مسكو را ندارند. از وقوع جنگ در اوستياي جنوبي نگاه تهديد محور ناتو و مسكو نسبت به يكديگر قطع نگرديده و حتي با وجود حضور دموكراتها در كاخ سفيد اين روند ادامه دارد.در اين ميان ولاديمير پوتين و ديميتري مدودف سعي دارند با استناد به ابزارهاي موجود مانع از تداوم دخالت ناتو و ايالات متحده در حياط خلوت روسها شوند.واقعيت امر اين است كه ايالات متحده آمريكا و ناتو در صدد هستند تا اعمال فشار خود بر مسكو را همچنان ادامه دهند. نگاه تهديد محور ناتو نسبت به مسكو،حتي پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروري از بين نرفته و پس از ظهور دولت جمهوريخواه بوش درابتداي هزاره سوم شدت گرفته است. از سوي ديگر، مقامات ناتو به خوبي مي دانند که روسيه در سياست خارجي جديد خود در ابتداي هزاره سوم به شدت ريسک پذير است. اين مسئله خود را در جريان همه پرسي اخير در کريمه نشان داد.

همچنين موضوع حمله روسيه به خاک گرجستان در جريان جنگ اوستيا مسئله اي نيست که بتوان به سادگي از کنار آن گذشت. نظاميان گرجستان در تاريخ 8 آگوست سال 2008 به اوستياي جنوبي حمله كرده و تسخينوالي پايتخت اين منطقه را گلوله باران كردند. روسيه براي دفاع از مردم اوستياي جنوبي كه بسياري از آنها تبعيت فدراسيون روسيه را نيز دارند، در كمك به پاسداران صلح كه در آن منطقه مستقر بودند، حدود 10 هزار نظامي و صدها دستگاه تجهيزات نظامي وارد منطقه كرد. روز 12آگوست عقب نشيني گرجستان از اوستيا پايان يافت و از 18 آگوست خروج نظاميان به مواضع خود اعلام شد كه مقر آنها بنا به تصميم كميسيون كنترل مختلط حل مناقشه گرجستان-اوستيا مصوبه 1999، تعيين شده است.اما روز 26آگوست رئيس جمهور روسيه حكم به رسميت شناختن استقلال جمهوريهاي آبخازي و اوستياي جنوبي را امضا كرد.

تنش ميان روسيه و کشورهاي عضو ناتو مسئله‌اي تاريخي است. اگرچه روس‌ها ديگر روحيه کمونيستي خود را کنار گذاشته‌اند اما هنوز هم بوي جهان دو قطبي و تعارضات مسکو - واشنگتن قابل استشمام است. هر از گاهي نيز اين تنش‌ها رو به بحران گذاشته و همچن دمل‌هاي چرکين سر باز مي‌کنند.امروز غرب و روسيه در مسائل متعددي داراي اختلاف نظر‌هاي راهبردي هستند. از مسئله اوضاع اوکراين تا قضاياي سوريه و مسائل حقوق بشري همه از جمله مواردي است که مسکو و واشنگتن را در برابر هم قرار مي‌دهد.با اين حال يکي از اصلي‌ترين تنش‌هاي ميان روسيه و ناتو مسئله گرايش به شرق ناتو است. روس‌ها معتقدند که غربي‌ها عملا به حياط خلوت انها تجاوز کرده‌اند و از همين رو بيشترين تدافعات نظامي را در قبال اين نفوذ انديشيده‌اند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن