تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820303415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعليم و تربيت در نظام اسلامي يک امر چند وجهي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۶:۹ب.ظ)
لاريجاني در همايش تجليل از مديران آموزشي استان قم: تعليم و تربيت در نظام اسلامي يک امر چند وجهي است رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه تربيت يک امر تک بعدي نيست گفت : تعليم و تربيت در نظام اسلامي يک امر چند وجهي بوده و بايد به تمام ابعاد آن توجه کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر علي لاريجاني در همايش تجليل از مديران آموزشي استان قم گفت: شهيد مطهري هميشه بر تأثير محيط بر افراد و جامعه تأکيد مي‌کردند و ايشان مي‌گفتند که ساير استعدادهاي انسان به محيط بستگي دارد که در اين رابطه مدرسه بايد در تراز اين تفکر محيط مناسبي را براي تحقق استعدادها فراهم کند.
نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: وظايف و کارهاي مدارس صرفا آموزشي نيست بلکه همه استعدادها بايد در اين مراکز مورد توجه قرار گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه تعليم و تربيت در نظام اسلامي امري چند وجهي است تصريح کرد: تربيت يک بعدي نيست بلکه بايد به تمام امور آن توجه کرد از اين رو است که جايگاه معلمين بسيار بالا بوده و به خاطر گستره کاري همگان به اين کسوت احترام مي‌گذارند.
لاريجاني با بيان اينکه تعليم و تربيت ساخت و ساز ساده نيست، گفت: تربيت انسان به فنوني نياز دارد و افراد در اين رابطه بايد از بلوغ ذهني خود استفاده کنند.
لاريجاني با بيان اينکه تعليم و تربيت ساخت و ساز ساده نيست، گفت: تربيت انسان به فنوني نياز دارد و افراد در اين رابطه بايد از بلوغ ذهني خود استفاده کنند تا انسان داراي اراده استعدادها را متبلور کند.
رئيس مجلس با اعلام اينکه بودجه آموزش و پروش در سال 93 بالغ بر 27 هزار ميليارد تومان است گفت: سهم آموزش در بودجه کل کشور سهم مهمي است از طرفي ديگر در بودجه سال 92 حدود 110 هزار ميليارد تومان بودجه جاري و 15 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني بود که از اعتبارات جاري حدود 27 هزار ميليارد تومان به حوزه آمورش اختصاص داده شد با اين وضع اما وضعيت آموزش و پرورش مطلوب نيست و معلمان دغدغه‌هايي دارند و براي کارهاي مختلف فرهنگي بودجه کافي موجود نيست.
وي با اعلام اينکه هم اکنون حدود 12 ميليون دانش آموز و حدود يک ميليون معلم در حوزه آموزش فعال هستند تصريح کرد: در اين رابطه اين سؤال پيش مي‌آيد که آيا دولت اعتباري براي اختصاص به حوزه آموزش دارد که به نظر من ندارد و هم اکنون مابقي بخش‌هاي کشور نيز دچار همين دغدغه‌ها و موضوعات هستند از اين رو نبايد تلقي شود که بقيه بخش‌ها اعتبارات خوبي دارند.
لاريجاني ادامه داد: مشکل کنوني کشور در موضوع اختصاص اعتبارات اين است که بخش زيادي از ادارات دولتي هستند و شرکت‌هاي دولتي که در رسانه‌ها مطالبي در رابطه با آنها گفته مي‌شود همان آنهايي هستند که بعد از انقلاب دولتي شدند و به گردن دولت افتادند.
رئيس قوه مقننه با اشاره به تأکيدات رهبر معظم انقلاب بر اجرا و تحقق سياست‌هاي اصل چهل و چهارم قانون اساسي گفت: اين سياست‌ها از سوي معظم له ابلاغ شد تا شرکت‌هاي دولتي به مردم داده شوند اما متأسفانه اين قانون به درستي اجرايي نشد و کج اجرا شد و از اين رو هم اکنون مشکلات بسياري در اين رابطه بر دوش اقتصاد کشور است.
وي با اشاره به وضعيت کنوني آموزش و پرورش گفت: من بارها در جمع مسؤلين و مديرات آموزش و پرورش گفته‌ام که بايد يک امکاني براي اين حوزه فراهم شود تا از استعدادهاي مختلف به وسيله روش‌هاي ديگر استفاده کرد. از طرفي ديگر اگر اعتبارات اين وزارتخانه را به تعداد دانش‌آموزان تقسيم کنيم سرانه هر دانش‌آموز حدود 2 ميليون تومان مي‌شود حال آيا نمي‌شود اين اعتبارات را از جاهاي ديگر تأمين و منابع به دست آمده را به بهترين شکل استفاده کرد در اين رابطه ممکن است يک نسخه واحد وجود نداشته باشد اما مي‌توان هر کدام از امورات اين حوزه را بر حسب برنامه‌ريزي و شرايط انجام داد.
لاريجاني ادامه داد: هم اکنون دست مسؤلان آموزشي باز شده تا از سرمايه‌ها با استفاده از روش‌هايي متنوع به صورت بهينه استفاده کنند بنابر اين بايد از فرصت‌ها خوب استفاده کرد و خود دست اندرکاران حوزه آموزش اقدام به طراحي برنامه در مدل‌هاي جديد کنند تا سطح تعليم بالا رفته و توان معيشت معلمان و مديران افزايش يابد. البته اين امور نياز به مطالعه و برنامعه‌ريزي دارد.
رئيس مجلس ادامه داد: ‌اگر مي‌خواهيم تفکرات شهيد مطهري مبني بر رشد استعدادها محقق شود بايد در اداره آموزش و پرورش خلاق باشيم همچنين راه‌هاي متنوع مانند منابع مختلف در حوزه آموزش و پرورش وجود دارد و بايد فکر کرد که چگونه مي‌توانيم اين امور را تقويت کنيم بنابر اين جمع بندي نظرات و مطالعات مسؤلان، معلمان و مديران در وزارت آموزش و پرورش مي‌تواند مسيرهاي تازه‌اي را دراين حوزه باز کند.
لاريجاني افزود: دولت و مجلس آمادگي دارد در زمينه ارتقا و توسعه جايگاه حوزه آموزش کمک کند بنابر اين اگر در اين حوزه فعال باشيم و نظرات و مطالعات را مدون کنيم قطعا حوزه آموزش و پرورش مي‌تواند به جايگاه مناسبي دست يابد.
وي با تبريک به مناسبت فرا رسيدن ماه رجب و با تبريک به مناسبت ميلاد امام باقر (ع) و امام جواد (ع) و امام علي (ع) گفت: من در اينجا همچنين هفته معلم را تبريک مي‌گويم و اينکه در نظام جمهوري اسلامي روز معلم در پي شهادت يک معلم بزرگ در نظر گرفته شده نشان مي‌دهد که کار معلمي و تربيت در نظام اسلامي به قدر و منزلت يک شهيد است. از طرف ديگر اميدواريم در اين ايام بهترين ثمرات براي عاملان علم و تريبت فراهم شود. گرچه مشکلات زيادي در اين زمينه وجود دارد ولي نبايد فشار به معماران جامعه آورد.
نماينده مردم قم در مجلس ادامه داد: روز گذشته رهبر معظم انقلاب فرمودند رشد اقتصادي بدون رشد فرهنگي ممکن نيست که اين موضوع به اين معني است که فرهنگ تعليم و تربيت حاشيه‌نشين نبوده و اساس توسعه است.
لاريجاني با تأکيد بر اين که رشد فرهنگ يک امر مطلوب در جامعه است يادآور شد: کساني که به دنبال رشد اقتصادي هستند بايد به رشد فرهنگي نيز توجه کنند بنابر اين تا جامعه زيربناي فرهنگي درستي نداشه باشد رشد اقتصادي محقق نمي‌شود.
وي با اشاره به تأکيدات شهيد مطهري در حوزه فرهنگ يادآور شد: شهيد مطهري در اين رابطه مي‌گويد که تربيت يک امري نيست که فکر کنيم مي‌توانيم با مهندسي کردن و ايجاد کردن آن را محقق کنيم که اين تفکرات بر گرفته از مارکسيست‌ها است که مي‌خواهند به وسيله آن آدم‌ها را بسازند اما شهيد مطهري در اين رابطه مي‌گويد که تربيت به معناي شکوفايي استعدادها است و يک معلم فرهيخته کسي است که بتواند استعدادها را شکوفا کند.
لاريجاني با بيان اينکه پايه نظرات شهيد مطهري در تمام حوزه‌ها از جمله اخلاق، زندگي و جامعه نظريه فطرت است گفت: ‌اين عالم بزرگوار در مقوله تربيت مي‌گويد که انسان‌ها استعدادهايي دارند که مي‌توان با تربيت آنها را به فعليت رساند که اين نظريه مي‌تواند مسير آينده آموزش و پرورش را مشخص کند بنابر اين ابتدا بايد مشخص شود که چه استعدادهايي داريم.
رئيس قوه مقننه در ادامه با تأکيد بر اينکه انسان فعال در جامعه در گرو رشد عقلي جامعه است، گفت:‌ تحقق اين امور تنها با حفظ و يادگيري امور و مطالب محقق نمي‌شود بلکه انسان‌ها بايد خلاق باشند از طرفي ديگر عقل، تفکر، تزکيه، نفس، عبادت، عشق به اوليا و جهاد از امور ديگر براي تحقق استعدادها است.
در پايان اين همايش با حضور دکتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از مديران آموزشي استان قم تقدير و تجليل شد. همچنين از کتاب تاريخ معارف ديني با حضور رئيس مجلس رونمايي شد.








»
تصاویر مرتبط




















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن