تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820419028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجال پيشبرد صلح اسلامي- ايراني در كميته مقدماتي NPT


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجال پيشبرد صلح اسلامي- ايراني در كميته مقدماتي NPT
بر اساس ماده 8 معاهـــده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‏اي (NPT ) قرار است هر پنج سال، يك كنفرانس مرور اجراي اين معاهده تشكيل شود


بر اساس ماده 8 معاهـــده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‏اي (NPT ) قرار است هر پنج سال، يك كنفرانس مرور اجراي اين معاهده تشكيل شود. پس از تمديد دائمي معاهده مذكور در سال 1995، كنفرانس مرور تاكنون به ترتيب در سال‌هاي 2000، 2005 و 2010 برگزار شده و كنفرانس آتي نيز در سال 2015 برگزار خواهد شد. در فاصله اين دوره‌هاي پنج ساله، كميته مقدماتي با حضور همه دولت‌هاي عضو تشكيل مي‏شود تا مقدمات برگزاري اين كنفرانس‏ها را فراهم نمايد. در خصوص كنفرانس سال آينده، تاكنون سه اجلاس مقدماتي در سال‌هاي 2012 (وين) و 2013 (ژنو) برگزار شده و نشست امسال كه از 8 تا 19 ارديبهشت در نيويورك برگزار مي‏شود، سومين و آخرين آن خواهد بود.
در اين كميته‌ها، دولت‌هاي عضو در قالب گروه‌بندي‌هاي سياسي و منطقه‏اي، مواضع خود را در رابطه با محورها و ستون‏هاي محتوايي و شكلي معاهده ابراز مي‏دارند و ضمن تبيين عملكرد جامعه بين‏المللي، در ترسيم چشم‌انداز آن به ارائه ديدگاه و پيشنهاد مبادرت مي‏نمايند. در نشست سال گذشته بود كه ايران توانست ضمن پافشاري بر حقوق هسته‏اي كشور و ماهيت صلح‌آميز آن، از حمايت اين كشورها براي تحقق ايده خلع سلاح هسته‏اي استفاده نمايد. در حال حاضر نيز رياست ايران بر اين جنبش در كنار تحولات مربوط به مذاكرات هسته‏اي با گروه 1+5، مسائل كانوني هستند كه مي‏توانند بلكه بايسته­‌اند در دستور كار، تصميم و اقدام ديپلماسي چندجانبه كشور در اين اجلاس قرار گيرند. بدين ترتيب، اين اجلاس اهميت راهبردي داشته و جايگاه آن از محفلي كه قرار است در حاشيه آن مذاكرات فني و نگارش متن گام نهايي توافق ژنو صورت گيرد، به مراتب بيشتر خواهد شد.
در كنار مسائل متعددي كه به عنوان فرصت‏هاي ملي ديپلماسي كشور در اين مجال قابل طرح هستند، محورهاي زير در راستاي تحقق منافع ملي و راهبردهاي كلان كشور، اساسي به نظر مي‏رسند:
1- صدور بيانيه جنبش عدم‌تعهد به گونه‏اي كه ضمن تأكيد مجدد بر ماهيت صرفاً صلح‌آميز برنامه هسته‏اي كشورمان، حقوق مسلم ايران به ويژه بر غني‌سازي، تأييد حسن نيت و عمل ايران در اجراي توافق‌هاي صورت گرفته هم با گروه 1+5 و هم با آژانس، پايبندي غرب به تعهدات و الزامات موافقتنامه ژنو را عامل تعيين كننده حفظ، بهبود و ارتقاي همكاري‌ها و تعاملات در صحنه مذاكرات هسته‏اي بشمارد.
2- تنظيم متن تحليلي و مقاله كاري و بيانيه ملي در رابطه با ايده‌هاي جهانشمول ايران از جمله خلع سلاح هسته‏اي، حمايت از تأسيسات هسته‏اي، منع تروريسم هسته‏اي و سركوب حمله‌هاي تروريستي به فعاليت‌هاي هسته‏اي صلح‌آميز، تضمين امنيتي، كنوانسيون منع تهديد و كاربرد سلاح هسته‏اي، منع توليد نسل جديد سلاح‌هاي هسته‏اي و منع استقرار فراسرزميني سلاح‌هاي مذكور، جهانشمولي NPT ، ارتقاي كاستي‏‌هاي NPT در پايش تعهدات قدرت‌هاي هسته‏اي و همچنين به كارگيري ظرفيت بندهاي 1 و 2 ماده 4 معاهده مذكور.
3- تنظيم مقاله كاري و بيانيه مشترك با كشورهاي همفكر (Like- minded) در خصوص لزوم حفظ اعتبار كاري و مأموريتي آژانس در امور صرفاً هسته‏اي، داوطلبانه بودن پروتكل الحاقي، حق دولت‌هاي عضو براي خروج از معاهده در موارد تهديد منافع عالي امنيتي، تعهد قدرت‌ها به رعايت بي‌طرفي آژانس و منع بازيگران غيرعضو NPT از اتهام‌زني به دولت‌هاي عضو، منع افشاي اطلاعات محرمانه در داخل آژانس، لزوم حفاظت از دانشمندان هسته‏اي و تدوين سند احقاق حقوق دانشمندان هسته‏اي قرباني ترور، الزامات تضمين استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‏اي و همچنين ايجاد خاورميانه عاري از سلاح هسته‏اي؛ گفتني است برخي از قدرت‌هاي هسته‏اي نظير چين، در نشست سال گذشته اين كميته در بسياري از محورهاي فوق مواضع نزديك به كشورمان را اتخاذ نمود و حتي رويكرد انتقادي كشورمان به راهبردهاي هسته‏اي و نظامي امريكا را با تلويح و اشاره مورد تشريح و بازتوليد قرار داد. خوب است در نشست جاري نيز از ظرفيت ديپلماتيك اين كشور براي توليد گفتمان ضدسلاح‌هاي هسته‏اي استفاده كرد. عملكرد غرب در زمينه هسته‏اي، مملو از نقض تعهدات حقوق هسته‏اي و ارتكاب تخلفات بين‏المللي است؛ تخلفاتي كه در زمره تهديد صلح و امنيت بين‏المللي به شمار مي‏روند. استقرار سلاح‌هاي هسته‏اي در مناطق مختلف جهان كه در حكم تبديل كردن كره زمين به زرادخانه‏اي در معرض تهديد انفجار است، استمرار آزمايش‏هاي هسته‏اي مخفيانه براي توليد سلاح‌هاي هسته‏اي جديد و تلاش براي هسته‏اي كردن بازيگراني كه هيچ يك از مباني، مقدمات و تعهدات نظام عدم‌گسترش سلاح‌هاي هسته‏اي را نپذيرفته‌اند (بر خلاف نص صريح تعهدات ماده 1 NPT )، تنها نمودهايي معدود و اندك از كارنامه سياه غرب در اين عرصه به شمار مي‏روند.
از اين رو، اتخاذ موضع مطالبه‌گر در ديپلماسي ملي، مبنايي منطقي و واقع‌گرايانه داشته و به كنش كشورمان در اين اجلاس و نشست‏هاي مشابه معنا و مفهومي ديگر خواهد بخشيد. گفتني است راه يافت فعال در ديپلماسي چندجانبه هسته‏اي، نقطه قوت براي مديريت مذاكرات مربوط به توافق ژنو و الزامات متقابل ناشي از آن خواهد بود. زيرا هدايت نظام عدم گسترش از نظمي ايستا و حافظ وضع نگران‌كننده و صلح مسلح موجود (صلح متكي به حق حفظ و گسترش زرادخانه‌هاي معدود كشورها) به سمت نظمي پويا، رسالت دولت‌هاي حقيقت‌مدار و مسئول در برابر سرنوشت همگاني و بشري است.
از اين رو، نبايد NPT را به مبنايي براي اعطاي حق نابودسازي جهان و بشريت تبديل نمود بلكه اين نظام بايد به سمت صلح و جهاني عاري از سلاح هسته‏اي عبور نمايد. اين موضوع، همان چيزي است كه در ماده 6  NPT به عنوان «تعهد به نتيجه» مقرر شده و قدرت‌هاي هسته‏اي زير آن را امضا كرده‌اند. ديوان بين‏المللي دادگستري نيز در سال 1996 ماهيت حقوقي اين تعهد قدرت‌هاي هسته‏اي را جدي و ملزم به حصول نتيجه معين (انعقاد معاهده خلع سلاح عمومي و كامل هسته‏اي تحت نظارت دقيق بين‏المللي) شمرده است.
«ارعاب و مشغول‌سازي» ذهني و رواني جامعه بين‏المللي از طريق بزرگنمايي مسئله «احتمال فراهم شدن زمينه‌هاي هسته‏اي شدن» در يك يا چند كشور آن هم كشورهايي كه نه تنها چند دهه تعهدات بين‏المللي را اجرا كرده‌اند بلكه در حد اتهام‏هايي كه طي بيش از يك دهه هيچ گاه آژانس بين‏المللي انرژي اتمي كوچك‌ترين قرينه‏اي داير بر صحت آن را احراز نكرده است، راهبردي است كه غرب با تكيه بر آن، افكار عمومي و اراده‌هاي سياسي و حتي دستوركار نهادهاي جهاني را از مطالبه «خلع سلاح هسته‏اي» منحرف نموده است.
اكنون زمان آن فرارسيده است كه نگراني‏هاي واقعي بشريت در قبال سلاح‌هاي هسته‏اي موجود در جهان برجسته و به تصوير كشيده شود. اين محورها مي‏تواند خطوطي از يك نقشه عملياتي و نتيجه گرا براي ديپلماسي چندجانبه در نيويورك باشد.



نویسنده : دكتر نادر ساعد 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 12 ارديبهشت 1393 - 15:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن