تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805353234




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاکستان و لزوم تقویت روابط با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: دیلی تایمز تحلیل کرد:
پاکستان و لزوم تقویت روابط با ایران
روابط پاکستان با همسایگان خود در یک دهه اخیر کمی سخت بوده است، (البته اگر بیش از یک دهه نباشد)، از تنش‌های طولانی‌مدت با هند گرفته تا روابط نه‌چندان دوستانه با افغانستان و از سوی دیگر روابط اسلام‌‌آباد با ایران نیز در چند سال اخیر تحت تاثیر حضور آمریکا در نزدیکی این کشور قرار گرفته است.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری دیلی‌تایمز پاکستان در گزارش خود در این زمینه آورده است: پاکستان در این مدت به دلیل حضور نیروهای آمریکایی در نزدیکی خود در شرایط سختی به سر برده است. از سوی دیگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده است در زمینه اجرای طرح خط لوله گاز میان دو کشور تاخیر ایجاد شود و این در حالی است که این طرح برای پاکستان که به طور ناامیدکننده‌ای در تلاش برای تامین نیازهای انرژی خود است، بسیار حیاتی است.


از سوی دیگر حضور آمریکا در عراق و تنش‌ها در سوریه که به دلیل دیپلماسی متخاصمانه آمریکا و عربستان سعودی در حمایت از گروه‌های شورشی ایجاد شده است، باعث شده مسئله تامین امنیت ایران به یک مسئله اساسی برای این کشور تبدیل شود و این البته مبحثی کاملا جدا از موضع تهاجمی آمریکا علیه دولت ایران از زمان وقوع انقلاب سال 1357 در این کشور است. 
پیش از وقوع این انقلاب ایران و پاکستان روابط بسیار قوی با یکدیگر داشتند، اما پس از سقوط حکومت شاه در ایران، روابط میان دو کشور با نوساناتی همراه شد و در سال‌های اخیر نیز در سطح پایین‌تری نسبت به آن زمان قرار گرفته است. پس از آن که عربستان سعودی در دهه 1980 به بخشی از پروژه عملیات جهادی در افغانستان تبدیل شد، نفوذ این کشور در پاکستان از طریق تشکیل گروه‌ها و احزاب مذهبی مختلف افزایش یافت و افزایش ناگهانی خشونت‌های قومی و مذهبی در این کشور نیز در دهه 1990 بخشی از مستندات موجود در این‌باره است. 
اکنون نیز با توجه به سرمایه‌گذاری عربستان برای حضور در سوریه و تلاش این کشور برای اشاعه اسلام غلط و بدخیم مورد نظر خود در منطقه، روابط نزدیک میان عربستان و پاکستان برای ایران نگران‌کننده است. هدیه 1.5 میلیارد دلاری اخیر عربستان به دولت پاکستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان بخشی از تلاش ریاض برای افزایش نفوذ خود در اسلام‌آباد در نظر گرفته شده است. 


دیلی تایمز می‌نویسد: در چنین فضایی دیدار نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از ایران که در هفته‌های آینده انجام خواهد شد، یک راه بسیار حیاتی و مهم برای از سرگیری روابط قوی و مستحکم میان دو کشور است. ممکن است کشوری بتواند یک کشور دیگر را جایگزین دوستان خود کند، اما جایگزینی برای همسایگان وجود ندارد. در واقع عدم وجود روابط دوستانه با همسایگان بزرگترین نقص در سیاست خارجی دولت پاکستان محسوب می‌شود. 


در حالی که روابط پاکستان با هند برای همگان شناخته شده است، روابط میان این کشور و افغانستان در زمینه همکاری‌های تجاری و دوجانبه هرگز به آن میزانی که باید باشد، نیست‌. از سوی دیگر با وجود اینکه میان ایران و پاکستان خط مرزی بسیار طولانی وجود دارد، مسئله قاچاق و جلوگیری از آن می‌تواند پرسودترین و مهم‌ترین بخش روابط تجاری میان دو کشور برای اسلام‌آباد و تهران باشد. روابط تجاری دوجانبه میان دو کشور در سال 2012 از مرز سه میلیارد دلار گذشت و این در حالی است که هنوز هم پتانسیل‌های بسیاری به ویژه در زمینه انرژی برای تقویت این مسئله وجود دارد که نباید از آن غافل بود. 


مسئله خط لوله انتقال سوخت میان دو کشور در صدر لیست روابط تجاری قرار دارد و این در حالی است که ایران از تاخیر پاکستان در این زمینه بسیار گله‌مند است و اما پاکستان مسئله نبود بودجه و ترس از تحریم‌ها ضد ایران را دلیل این تاخیر عنوان کرده است. 


ای پایگاه در پایان توصیه می‌کند: اگر مسئله خط لوله را کنار بگذاریم، دیگر نگرانی‌ها مانند قاچاق و حضور گروه‌های شورشی مسلح در مرز دو کشور نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که قرار است در گفتگوها میان مقامات دو کشور درباره آن بحث شود. تقویت روابط اسلام‌آباد با ایران می‌تواند بسیار ساده‌تر از تقویت روابط با هند و افغانستان باشد و مقامات پاکستان این را بدانند که برای تحقق این امر نیاز به سرعت عمل بیشتری دارند و این مسئله باید هرچه سریع‌تر محقق شود.



انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن