تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819872112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد جادوی خر مهره قم برای جذب توریست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
جادوی خر مهره قم برای جذب توریست
خر مهره از جمله صنایع دستی قم است که در بسیاری از نقاط دنیا روش ساخت آن را با عنوان قم تکنیک می‌شناسند، البته این صنعت از ظرفیت جذب توریست نیز برخوردار است.

خبرگزاری فارس: جادوی خر مهره قم برای جذب توریست


خبرگزاری فارس ـ ایمن‌السادات موسوی‌نژاد:‌ بچه‌های کوچک روی زمین چمباتمه زده و با چونه خاک سنگ در کف دست خود مهره‌هایی به قطر دو سانتی‌متر درست کرده و در سینی‌هایی که در کنار دست آنهاست می‌گذارند و یک کارگر جوان با چرخ مته توی آنها را سوراخ می‌کند. رنگ جادویی و لعاب چشم‌نواز این مهره‌ها چشم دوستداران این هنر را به سوی خود جذب می‌کند، شکل گرد آن خر مهره نامیده می‌شود که نام دیگر آن کوسوجی است و اشکال دیگر آن قلبی، صلیبی، ماه، ‌ستاره و .... است. سید محمد سعادتمند که از سن سه سالگی همراه پدرش به کارگاه خرمهره سازی می‌آمده این مسائل را بازگو می‌کند و در حقیقت طوری سخن می‌گوید که گویی این کار با رگ و پوستش عجین شده است. سید محمد و مرتضی پدر و پدربزرگ وی از سفالگران قدیم قم بودند که کارگاه آنها در جاده قدیم قم- اصفهان، بلوار امین کنونی واقع بوده است و بنا بر سفارش فردی که خواستار تولید خر مهره بود، به این حوزه وارد شدند. دست روزگار چنان چرخید که کسانی‌که در همان دوران در بازار کهنه قم خر مهره تولید می‌کردند، این حرفه را رها کردند ولی سعادتمند این کار را ادامه داد و اکنون تنها تولیدکننده این محصول است و خودش این حرفه را یادگار و امانتی از پدرش سید محمد می‌داند و با وجود 42 سال سن، انرژی و سرزندگی خود را به این حرفه مدیون است.  

اکنون سعادتمند در کارگاهی در شهرک شکوهیه مشغول این حرفه است و مواد اولیه،‌ کوره و خدمات جنبی را تنها ابزار این کار عنوان می‌کند. تمام مراحل ساخت هنوز به روش سنتی و دستی اجرا می‏‌شود، در نخستین مرحله خمیر خرمهره را مرکب از خاک رس مخصوص، آب، چسب سریش و سلیس خالص را با هم مخلوط می‏‌کنند. پس از به دست آوردن ترکیب مناسب، این خمیر را در قالب‏‌های مختلف و به شکل‏‌های متنوعی از جمله ماه، خورشید، نعل، بته، ماهی، اشکال هندسی و... در می‏‌آورند. این خمیر مهره‏‌ها قابلیت شکل‏‌پذیری خوبی ندارد و به سختی شکل و طرح می‌‏پذیرد، در مرحله بعدی شخص دیگری با مته دستی مهره‏‌ها را سوراخ می‏‌کند تا قابل آویختن باشد. سپس مهره‏‌ها را در حرارت 40 تا 45 درجه سانتیگراد قرار می‏‌دهند تا خشک شوند. پس از خشک شدن مهره‏‌ها آنها را به دو روش لعاب‌دهی می‏‌کنند. روش اول شامل قرار دادن آنها در دوغ‌آب لعاب که ترکیبی از کربنات سدیم، آهک، خاکستر، اکسید مس و پودر سنگ رودخانه است. نحوه چیدن این مهره‏‌ها در این لعاب قلیایی شرایط ویژه‏‌ای دارد، بدین معنی که مهره‌‏ها در ردیف‏‌هایی منظم و با حفظ فاصله از یکدیگر در روی لعاب در ظرف‏‌های سفالین چیده می‏‌شود و سپس روی آنها لعاب‌دهی می‏‌شود و سپس دوباره سری بعدی با همان نظم قبلی و لازم چیده می‏‌شود، تا ظرف به طور کامل پر شود و درپوش ظرف را می‌‏گذارند. روش دیگر لعابدهی بدین صورت است که مهره‏‌های نم‏‌دار بر روی بشقاب تختی که مخلوطی از پودر لعاب و اکسید روی آن پوشیده شده می‏‌غلتند تا تمام سطح مهره‏‌ها به طور کامل لعاب خورده شود. مهمترین و اصلی‏‌ترین مرحله ساخت خرمهره، چگونگی پخت نهایی آن است که در کوره در اثر واکنش‏‌هایی در سطح مهره‏‌ها، مهره‌‏ها به رنگ آبی خیره‌کننده‏ای در می‏‌آیند که این رنگ لعاب حتی تا درون سوراخ مهره‏‌ها نفوذ می‏‌کند. دمای کوره در حدود 800 درجه سانتیگراد است، مغز دیواره خرمهره‏‌ها حاوی دانه‏‌های سفید رنگی از جنس بدنه‏‌های سرامیکی نطنز، نائین و میبد، با استحکام بیشتر است. خمیر بدنه مهره‏‌ها، از پودر ریگ رودخانه ساخته می‏‌شود، این ماسه دارای درصد زیادی کوارتز است. از عوامل دیگری که در ایجاد رنگ خرمهره‌‏ها موثر است میزان تخلخل بدنه مهره است چرا که اگر بدنه‏‌ها زجاجی و دارای تخلخل کمی باشند بخار به داخل بدنه نفوذ نمی‏‌کند و رنگ لعاب را تیره و کدر نمی‏‌سازد. پس از پخت مهره‌‏ها و سرد شدن کامل آنها، عمل جداسازی مهره‌‏ها از خاکستر و مواد زائد انجام می‏‌شود و برای مصرف آماده می‏‌شوند. در تمام متون آکادمیک و علمی دنیا که سرامیک تدریس می‌کنند، این نوع لعاب کردن را قم تکنیک می‌گویند، تکنیکی است که سبب شده سالانه افراد فراوانی از دانشگاه‌های معتبر دنیا اروپا و کانادا به این مکان مراجعه کنند تا طرز ساخته شدن خر مهره را در محیط غیر آزمایشگاهی مانند کارگاه سعادتمند مشاهده کنند. قم در زمینه این هنر، هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی قم جایگاه خوبی، نه تنها در ایران بلکه در جهان، داراست، چرا که دارای سابقه طولانی در ساخت خرمهره است و همین طور تمام امکانات و مواد اولیه لازم برای ساخت خرمهره را در خود دارد. سعادتمند دو دفتر در اربیل عراق و شهر آتن یونان دارد و از کشورهای پاکستان، هند، اروپایی، استرالیا و شرق دور، مالزی و اندونزی نیز برای خرید خر مهره به قم سفر می‌کنند. برخی از افراد از این مهره‏‌ها به عنوان زینت‏‌آلات استفاده می‌کنند یا برخی افراد بنابر اعتقادات خود به عنوان مهره چشم ‏نظر برای دفع بلایا و خیال‏‌های باطل به کار می‏‌برند و همین‏ طور عشایر از این مهره‏‌ها در تزئین گلیم یا آویختن بر گردن دام‏‌ها و گوسفندان خود استفاده می‏‌کنند.  

علاوه بر مصارف داخلی، در کشورهای خارجی به خصوص در اروپا از این مهره‌‏ها استقبال ویژه‏‌ای شده و برای تزئینات منازل یا زیورآلات استفاده می‏‌شود. بنابر عقیده بعضی افراد رنگ آبی می‏‌تواند انرژی‏‌های بد منعکس شده از چشم افراد تنگ نظر یا خیال‏‌های باطل او را خنثی کند، البته این عقیده بیشتر متعلق به ایرانیان است و در کشورهای اروپایی رنگ آبی و یا کلا خرمهره را نشانه و آورنده شانس می‏‌دانند. این آثار در مقابر ایرانی از هزاره نخست تا دوره ساسانی دیده می‏‌شود و پیکره‏‌های کنده‏‌کاری شده‏‌ای نیز در روزگاران هخامنشی و اشکانی رواج داشته است، در آن زمان خرمهره علاوه بر تزئین، برای دفع ارواح به کار می‏‌رفت ولی امروزه این خرافات رد شده است. در تاریخ در مورد چگونگی کشف خرمهره‌سازی این گونه ثبت شده است که بیش از 5 هزار سال پیش، در کوره‏‌های ذوب مس، مس را ذوب می‏‌کردند و جنس بدنه کوره از سلیس بود و از علف اشنون(کربنات سدیم) به عنوان سوخت استفاده می‏‌شد، پس از مدتی یک لایه آبی رنگ بدنه را می‏‌پوشاند و این شروعی برای ساخت خرمهره بوده است. درباره نخستین محلی که خرمهره‌سازی در آن آغاز شده در بین باستان‏‌شناسان اختلاف نظر است، گروهی ایران و گروهی مصر را آغازگر این هنر می‌‏دانند، ولی اکثر باستان‏‌شناسان معتقدند که با توجه به مدارک موجود، این هنر برای نخستین بار در ایران به وجود آمده است و سپس توسط یک شاهزاده خانم ایرانی، روش ساخت خرمهره به عنوان هدیه به مصر منتقل شده است، البته بیش از هرجای دنیا خرمهره سازی با نام قم شناخته شده است. اعتبار این هنر در قم به اندازه‏‌ای بوده که هانس وولف مؤلف کتاب صنایع دستی کهن ایران در سفر به ایران از کارگاه بزرگ خرمهره‌سازی در قم نیز بازدید کرده است. این کارگاه دارای 12 کارگر بوده و مصرف سالانه مواد قلیایی آنان بیش از 50 تن بوده است. مصرف این اندازه مواد اولیه و همین‏ طور این تعداد کارگر حاکی از اهمیت این هنر در آن دوران است. این مهره‏‌ها در اروپا طرفداران زیادی دارد، ولی با وجود طرفدارانی که این مهره‏‌های شانس اروپائیان یا مهره‏‌های طلسم ایرانیان دارد، باز هم معرفی درستی از این هنر کهن ایران نشده است. امید است با رسیدگی بیشتر سازمان صنایع دستی در این خصوص این هنر با وسعتی بیشتر وارد زندگی مردم شود و همین‏ طور بتواند عاملی دیگر برای جلب توریست شود. انتهای پیام/78003/

93/02/10 - 10:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن