تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814748188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه حزب موتلفه برای ائتلاف اصولگرایان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: برنامه حزب موتلفه برای ائتلاف اصولگرایان
حمید رضا ترقی
کد خبر: ۳۹۷۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰ - 30 April 2014


تا برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک به دو سال زمان باقی است. همچنان که تجربه انتخابات برگزار شده در گذشته نشان داده، در چنین مواقعی است که جریان‌های مختلف سیاسی ساز وحدت را کوک می‌کنند و برای صف آرایی منسجم در مقابل جناح رقیب تلاش می‌کنند. این ساز از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در این روزها شنیده می‌شود؛ ‌سازی که نمود عینی آن را در تشکیل نشست‌های مشورتی و جبهه‌های نو ظهور در هر دو سو می‌توان دید.

به گزارش «تابناک»، فقدان احزاب کارامد در ایران بازی سیاسی را به جناح‌هایی وانهاده که هنوز مرزهای نامشخص و حتی ناشناخته‌ای دارند. تکرار تلاش اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای دست یافتن به وحدت و کاستن از رقبای درون گروهی موضوع تازه‌ای نیست، اما پیش‌بینی نتایج آن درباره هر کدام از این جناح‌ها چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

در همین حال به نظر می رسد که فعالیت های دو جبهه برای انتخابات مجلس اغاز شده است. اگرچه فعالیت های اصلاح طلبان از سایر گروه ها مشهود تر می باشد.

در همین رابطه «تابناک» در گفت و گو با حمیدرضا ترقی عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی پیرامون فعالیت اصولگرایان برای انتخابات مجلس اینده و تعامل آنها با دولت جدید را مورد بررسی قرار داده است.

به نظر شما تعامل دولت یازدهم با احزاب و سایر گروه ها از جمله اصولگرایان را چگونه ارزیابی می کنید؟

طبیعی است که پایگاه اجتماعی دولت یازدهم به لحاظ قشری متوسط رو به بالاست و به لحاظ سیاسی در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان مستقل از محبوبیت برخوردار است. در طی این مدت با توجه به ترکیبی که در کابینه وجود دارد؛ تعدادی از وزرا به اصولگرایان منتسب هستند و بقیه به اصلاح طلبان وابسته می باشند. انتظار می رفت همین رابطه هم با بدنه دولت در همین سطح حس می شد. اما دولت علی رغم اینکه در کابینه از عناصر اصولگرا هم استفاده کرده ولی در بدنه خیلی رغبت به اینکه از عناصر شاخص یا عناصر تابلو دارد اصول گرا استفاده کند؛ نداشته است.
لذا دولت تقریبا به جز بعضی مسئولین رده مدیریتی پایین که به لحاظ شناخت ممکن است بعضی از عناصر اصول گرا استفاده کرده باشند ولی در کلان دولت صرفا به تعاملات سطحی با اصولگرایان اکتفا کرده است. مثلا دولت با نمایندگان مجلس که اکثریت اصولگرا هستند و یا با بعضی از احزاب تعامل دارد. در واقع دولت به همین تعاملات رسمی اکتفا کرده است و در تعامل همه جانبه با سایر گروهها و استفاده از نیروه های کآرآمد سایر احزاب ورود جدی پیدا نکرده است.

با توجه به اینکه اصولگرایان در انتخابات 92 شکست خوردند. به نظر شما اصولگرایان باید چه اقدامی برای بازپس گیری قدرت انجام دهند؟

بنده معتقد نیستم که اصولگرایان شکست خوردند. رقیب اصلی اصولگرایان اصلاح طلبان بودند. اصلاح طلبان نیز با اقای عارف پیروز نشدند. بنابراین موضوع شکست اصولگرایان غیر واقع بینانه نیست. در واقع به نظر می رسد که کاندیدای اصولگرایان پیروز نشد.
انتخابات ریاست جمهوری تمام شده  و جریان اعتدال و گفتمان اعتدال پیروز شده است. طبیعتا الان آنچه که برای آینده باید برایش تصمیم گرفت بحث مجلس اینده است. دولت ها وقتی روی کار می آیند چون یک فاصله یکی و دو سال با انتخابات مجلس دارند نوعا به سمت تصاحب مجلس بعدی می روند تا بتوانند مجلس را با خودشان یک دست و همراه کنند. البته این اقدام دولت ها در بعد نظارتی قدری مغایر با استقلال قوا است.
لذا به نظر می رسد برای اینکه بتوانیم مجلس را همچنان مستقل و به عنوان ناظر و هدایت کننده دولت در امر برنامه ریزی اجرایی و سیاست گذاری حفظ کنیم. لازم است که اصولگرایان وزن خودشان را در مجلس اینده به عنوان اکثریت حفظ کنند.

اصولگرایان برای اینکه بخواهند در مجلس اینده اکثریت را حفظ کنند باید چه اقدامی انجام دهند؟

 حفظ این اکثریت مستلزم چند اقدام می باشد. یکی اینکه در عملکرد مجلس فعلی به گونه ای عمل بکنند که مردم کارکرد و کارایی آنها را اثبات شده تلقی کنند. دوم اینکه در حفظ پایگاه اجتماعی در بین مردم تلاش جدی تر داشته باشند. البته به طور طبیعی وقتی که انتخابات جدید برگزار می شود، حداقل 50 درصد نماینده ها تغییر پیدا می کنند. در این تغییر اصولگراها بتوانند افرادی را جایگزین کنند که از کارایی و تجربه لازم در امر قانون گذاری برای کمک به اداره کشور برخوردار باشند. طبیعتا برای رسیدن به این هدف نیازمند به این هستند که مرکز ثقل اصولگرایان تقویت و مشخص شود. مرکز ثقلی را در خودشان به وجود اورند که مجموعه اصولگرایان از آنها تبعیت و حرف شنوی داشته باشند. در واقع باید فرمولی را برای وحدت بین خودشان تدوین کنند که این فرمول بتواند حرکت منسجم آنها را در انتخابات آینده تضمین کند.
 
نتیجه این فرمول ائتلاف اصولگرایان خواهد بود ؟

قطعا باید ائتلاف شکل بگیرد. در صورتی که افتراق و عدم ائتلاف باشد ممکن است مثل ریاست جمهوری به هرحال زمینه افزایش مشارکت مردم  را فراهم بکند ولی دوباره شکست بخوریم. در انتخابات مجلس کاملا شرایط فرق می کند باید از لیست های متعدد پرهیز کرد  و اراء را به سمت نمایندگان ائتلافی سوق داد تا امکان موفقیت افزایش پیدا کند.

ایا اصولگرایان در این ائتلاف برای حضور احمدی نژاد جایی باز خواهند کرد؟

اقای احمدی نژاد الان یک ساز و کار تشکیلات مشخصی ندارد که ما روی آن بخواهیم حساب خاصی باز کنیم. طبیعتا کسانی که در مجمع اصولگرایان ورود پیدا می کنند که از یک هوادار و توانایی مشخص و شناسنامه داری برخوردار باشند و همگرایی لازم را با مجموعه اصولگرایان داشته باشند. این مسئله باید در فرمول وحدت و هماهنگی با اصولگرایان مورد دقت قرار گیرد که ما در دامنه اصولگرایی باید چه عناصری را با چه ویژیگی هایی جذب کنیم و جمع و این ائتلاف از چه دامنه ای برخوردار باشد. طبیعتا آنجا قابل بحث است ولی چون هنوز وضعیت اقای احمدی نژاد شفاف نیست که به چه شکلی می خواهد به سیاست ورود پیدا کند قابل تحلیل و اظهار نظر نیست.

این فرمول وحدت کی شکل می گیرد؟

 به نظر می رسد، اصولگرایان با اختلافات فعلی که در حوزه های مختلف با همدیگر دارند، باید این ها را به حداقل بر اساس یک چارچوب مشخصی سامان دهند و زمینه هماهنگی آنها  را در رابطه با انتخابات مطرح کنند. فرمول اصلاح طلبان روشن است انها وقتی بخواهند وحدت کنند، حتی با نهضت ازادی و اپوزسیون خارج کشور وحدت می کنند. لیکن بین اصولگرایان معیارها و ملاک ها متفاوت است. اما باید این بار یک مقدرای نسبت به گذشته باز تر و دقق تر برخورد شود که بتوان همه اصولگرایان با سلایق  متفاوت را در بر بگیرد.

مثلا امروز جبهه پایداری یکی از گروه های اصول گرا هستند اما با اصولگرایان میانه تقابل دارند . این تقابل به راحتی قابل برداشتن نیست.

ما فکر می کنیم که این ها حداقل امکان به هم نزدیک شدن را دارند. ممکن که در مسائل مختلف سیاسی اختلاف نظر هایی وجود داشته باشد ولی در حرکت انتخاباتی می طلبد که حتی این ها هم با هم وحدت داشته باشند.

به نظر شما اصولگرایان و اصلاح طلبان روند فعالیت های خود را آغاز کرده اند؟ ایا آغاز فعالیت های انتخاباتی را زود نمی دانید؟

الان عمدتا شروع زود هنگام در جبهه اصلاح طلبان کلید خورده است. ولی هنوز در جبه  اصولگرایان آثاری مشاهد نکرده ایم غیر از بحث ها مطالعاتی که در درون خود احزاب اصول گرا مطرح شده است. فعالیت هایی در این رابطه که بخواهد به عنوان یکی عملیات جبه های اصولگرا برای انتخابات مجلس باشد، وجود ندارد . اقدامات اصولگرا ها فعلا مطالعات حزبی است که زمان ندارد. این مطالعات حتی بلافاصله بعد از انتخابات مجلس نیز می تواند برای چهار سال برنامه ریزی شروع شود. ولی اینکه اصولگرایان وارد عمل، مصداق و گفتمان و سیاست ها شده باشند و یا حتی جمع هایی را با این عنوان شکل داده باشند، چنین چیزی هنوز وجود ندارد.
قطعا اقدام زود هنگام مطلوب نیست و ذهن مردم را از مسائل اصلی کشور باز می دارد. ولی جریان اصلاحات چون در انتخابات گذشته شکست خورده است طبیعتا برای جبران این شرایط و بازگشت به قدرت، نظرش این است که زودتر کار را شروع کند. اصلاح طلبان خصوصا از فرصت دولت فعلی می خواهند برای بازگشت به قدرت استفاده کنند .

ارزیابی شما از ورود دولت به انتخابات مجلس چیست؟ایا دولت با لیست مستقل وارد انتخابات می شود؟

آنچه که برای ما روشن است هم خود اصلاح طلبان معتقد به استقلال در تهیه لیست از دولت هستند و هم خود دولتی ها معتقد به یک لیست مستقل هستند. در و اقع بنایشان بر این نیست که روی یک لیست توافق کنند.

رابطه حزب موتلفه با دولت یازدهم چیست؟

ارزوی ما این است که دولت بتواند بر مشکلات فعلی و سیاست خارجی غلبه پیدا کند و بتواند به هر حال فضای کشور را به آینده امیدوار کند. چون شرایط و فضای امیدوار کننده در کشور برای انتخابات آینده تاثیر بسیار بالایی دارد. روش ما همیشه در قبال دولت ها حمایت حکمیمانه ، رصد هوشمندانه و نقد منصفانه است. این رویکرد را به عنوان یک استراتژی در قبال دولت اتخاذ کرده ایم و عمل  می کنیم و هر جا که نقدی باشه سعی می کنیم با انصاف ان را طرح کنیم و اگر نیازی  به حمایت باشد حمایت می کنیم. در مجموع سعی می کنیم تمام تحرکات دولت را رصد کنیم که اگر نیاز ی به تذکر و حتی توصیه به دولت بود؛ پیشنهاداتمان را به صورت محرمانه و نامه نگاری به دولت منعکس کنیم. این روند تا به امروز ادامه داشته است.

برنامه حزب موتلفه برای انتخابات آینده مجلس چیست؟

اینکه اصلاح‌طلبان برای رقابت آینده پیش‌بینی دارند و هر از چند گاهی اظهار نظر می‌کنند نشان می‌دهد آنان اقدامات اولیه برای حضور در رقابت انتخاباتی را انجام داده‌اند. فراهم کردن زمینه‌های مادی و معنوی و ایجاد تشکیلات از سوی اصلاح‌طلبان به معنای خروج از اعتدال گرایی و ورود به اصلاحات است. اکنون که گفتمان اعتدالی اداره کشور را بر عهده گرفته است باید زمینه برای حضور اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به‌طور همزمان فراهم شود.

بر همین  اساس برنامه ریزی حزب موتلفه در انتخابات آینده مجلس نیز یک برنامه ریزی درون حزبی و یک برنامه ریزی برون حزبی است . در برنامه درون حزبی کارهای مطالعاتی و کارشناسی و بررسی و تهیه پیشنهادات مناسب حرکت ائتلافی در آینده است. کار برون حزبی این است که زمینه بیشتر وحدت و انسجام را برای رسیدن به یک لیست واحد فراهم کنیم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن