تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836309840
واکنش دختر شهید آوینی به برخی نسبت ها
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
واکنش دختر شهید آوینی به برخی نسبت ها
کوثر آوینی نسبت به برخی اظهارنظرها که به بهانه سالروز شهادت پدرش سید مرتضی آوینی در برخی محافل مطرح میشود،واکنش نشان داد.
خبرگزاری ایسنا: کوثر آوینی نسبت به برخی اظهارنظرها که به بهانه سالروز شهادت پدرش سید مرتضی آوینی در برخی محافل مطرح میشود،واکنش نشان داد.
در متن یادداشت که اختصاصا در اختیار بخش سینمایی (ایسنا)، با عنوان «ممکن است یادش رفته باشد؟» قرار گرفته آمده است:
«هر سال در این روزها، روزهای «سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی» نگاه میکنم تا ببینم کسی که میگوید «دوست»، «همکار»، «همرزم»، «همراه» و «همدل» او بوده قرار است چه بگوید و چه تصویری از او بسازد. شاید نکتهی جدیدی در حرفها و نقل خاطراتش باشد که کمک کند به وضوح بیشتر شخصیت او.
میبینم که میگوید «اختلافی میان کیهان و آقای آوینی وجود نداشت و تنها یک مقاله در کیهان چاپ شد که آن هم دربارهی مجلهی سوره بود» و من فکر میکنم که مگر ممکن است یادش رفته باشد موضعگیری تند کیهان در زمان چاپ کتاب «هیچکاک همیشه استاد» را و مگر خبر ندارد که مهدی نصیری به همه گفته بود که دیگر با سوره و مواضع سردبیرش همراهی نخواهد کرد.
میگوید «باقی مقالات در روزنامهی جمهوری اسلامی چاپ شده بود که خط و ربطش معلوم است» و من فکر میکنم مگر ممکن است نداند که در آن سالها روزنامهی جمهوری اسلامی خط و ربط جداگانهای نداشت و نشریاتی از قبیل کیهان و رسالت و جمهوری اسلامی موضعگیری فرهنگی واحدی داشتند و همهشان قرار بود سوره را «بزنند».
میگوید «چطور ممکن است آقای آوینی به سینمای اسلامی اعتقاد نداشته باشد وقتی نوشته است: حقیقت سینما امری معنوی و الهی است. تفکر وحیانی اسلام امکان ظهور و بروز در سینما دارد، مشکل است اما ممکن است» و من فکر میکنم یعنی ممکن است جملهی ابتدایی این پاراگراف را ندیده باشد که در آن بهصراحت آمده «من این تعبیر سینمای اسلامی را نمیپسندم».
میگوید «شهید آوینی حتما باید مورد استفادهی سیاسی قرار بگیرد» و من فکر میکنم او که مدام از «آوینی» نقل قول میکند، مگر ممکن است مقالهی جمهوریت یا اسلامیت را نخوانده باشد که در آن بهصراحت نوشته شده«...ما اجازه ندادهایم که هیچ ضرورت سیاسی، هرچند بهحق، بر کارمان سایه بیندازد. نه از آن لحاظ که سیاست را منتزع از هنر و فرهنگ بدانیم، بل از آن جهت که شأنیت هنر و فرهنگ چنین اقتضا دارد... هنر و فرهنگ را همچون ابزاری برای کار سیاسی نگریستن بیرودربایستی سیاستزدگی است و از سر جهل نسبت به حقیقت هنر و فرهنگ برمیخیزد»؛ و باز فکر میکنم که اگر هم ندیده باشد، مگر ممکن است نداند که سیدمرتضی آوینی، با مدرک فوقلیسانس و سابقهای که در دوران جنگ از خود بر جای گذاشت، پس از پایان جنگ بهراحتی میتوانست به یکی از مدیران سیاسی کشور تبدیل شود، اما نخواست و نپذیرفت و فکرکردن و نوشتن در عرصهی فرهنگ (و نه سیاست) را انتخاب کرد.
میگوید «آن اواخر اختلاف کوچکی بین کیهان و سوره در نحوهی پرداخت پیش آمد اما نه در محتوا» و من فکر میکنم مگر امکان دارد نداند که سیدمرتضی آوینی باز در همین مقالهی جمهوریت یا اسلامیت بهطور علنی نوشته است که طریق مجلهی سوره از روزنامهی کیهان مستقل و متفاوت است و آنجا که روزنامهی کیهان رویکرد سیاسی دارد، مجلهی سوره رویکرد فرهنگی را پیشه کرده است؛ و یا مگر ممکن است رفیق آوینی بوده و در سوره رفتوآمد داشته باشد و خبر نداشته باشد که روزنامهی کیهان در سال 1371 در ماجرای «خنجر و شقایق» از چاپ جوابیهی دومی که آوینی نوشت سر باز زد.
میگوید «جنبهی عملی کار آوینی بهشدت از جنبهی نظری او مهمتر بوده» و من فکر میکنم که مگر امکان دارد نداند که ویژگی تمایزبخش نحوهی فیلمسازی سیدمرتضی آوینی در پی نوعنگاه او به عالم (بهطور عام) و به فیلمسازی (بهطور خاص) بهوجود آمد و از همین رو مقالاتی که در سه سال آخر حیاتش نوشت ثمرهی سالها تفکرش بود و اهمیت آن، اگر نگوییم بیشتر از کار عملیاش، حداقل بههمان اندازه بوده است.
میگوید «آوینی هیچگاه تغییر و تحول به معنای بازگشت یا تغییر مسیری جدی در این دوره چند سال آخر حیات نداشت» و من فکر میکنم یعنی ممکن است او تفاوت میان تحول و تغییر را فراموش کرده و یادش رفته باشد که اتفاقا اصل نزاع همین بود که خیلیها، تغییر برخی اعتقادات و رویکردهای او را به پای تحولش میگذاشتند و اتفاقا سیدمرتضی آوینی در دو سال آخر حیاتش، تغییر کرده بود؛ او در همهی مقاطع زندگیاش (از دوران جوانی و قبل از انقلاب گرفته تا زمان جنگ و پس از آن) مشغول تفکر بود و با شهامتی کمنظیر، راه را بر مسیر فکری خود بازگذاشت و هرگز از این نهراسید که نتیجهی تفکراتش، نقضکنندهی دریافتهای قبلیاش شود. او هرگاه به این نتیجه رسید که تصورات قبلیاش اشتباه بوده، به صراحت به بیان دریافتهای جدید و متفاوت خودش پرداخت و این را میتوان با مقایسهی مقالاتی که در سالهای مختلف دربارهی سینما نوشته، فهمید.
میگوید «آوینی تاوان حرکتهای همکارانش را میداد چراکه به نیروهایش میدان میداد و پشت سر آنها میایستاد» و من فکر میکنم مگر ممکن است نداند که سیدمرتضی آوینی نزدیکی فکری زیادی با همکارانش در مجلهی سوره (ازجمله مسعود فراستی) داشت و اگرچه هرگز سعی نکرد اعتقادات شخصی خودش را بهعنوان معیار چاپ مطلب در مجله درنظر بگیرد، اما هیچگاه دست به انتشار نوشتهای (یا طرح گرافیکی) نزد که بهکلی با مبانی اعتقادی خودش در تضاد باشد و همین بود دلیل آنکه پشت همکارانش در مجلهی سوره میایستاد. و فکر میکنم مگر ممکن است خبر نداشته باشد که بسیاری از منتقدانش در یکی دو سال آخر، نسبت به همکارانی که در مجله امکان کار به آنها داده بود اعتراض داشتند و آثار آنها را پیشاپیش و فارغ از اینکه چه نوشته یا طراحی کرده بودند، مردود میدانستند.
میگوید «کیهان در انتقاد خود آوینی را لیبرال ننامیده بود بلکه گفته بود در این شرایط که حوزه هنری کلی کتاب چاپنشده دارد شما چرا این کتاب را به مسائل دیگر اختصاص دادید» و من فکر میکنم که چطور حواسش نیست «هیچکاک؛ همیشه استاد»از ابتدا کتابی نبوده که قرار باشد جای کتابهای چاپنشدهی حوزه را بگیرد بلکه ویژهنامهی «سینمایی» مجله سوره بوده و نمیتوانسته به «مسائل دیگر» اختصاص پیدا کند؛ و مگر نخوانده و ندیده که از نظر سیدمرتضی آوینی، سینما و هیچکاک جایگاه والایی داشتند.
میگوید که «بستگان شهید آوینی برای دارودستهسازی از اسم آوینی استفاده میکنند و مثلا در انتخابات برای رأیآوردن استفادهی ابزاری از نام شخصیتهایی همچون آوینی میکنند» و من فکر میکنم یعنی ممکن است ندیده باشد سایتها و روزنامههایی را که در ده، دوازده سال اخیر، در آستانهی هر انتخابات، از نامهای که سیدمرتضی آوینی خطاب به سیدمحمد خاتمی، وزیر فرهنگ و ارشاد نوشته، چه سوءاستفادهای میکنند و سعی میکنند این را جا بیاندازند که «شهید آوینی» با شخص آقای خاتمی رئیسجمهور و هر کس به ایشان منتسب است و همهی اصلاحطلبها بهطور کلی، مشکل دارد. پس چرا آن موقع اعتراض نکرده بود و نگفته بود از اسم آوینی استفادهی انتخاباتی نکنند؟
میگوید «عدهای قبل از شهادت ایشان فهمیدند اشتباه کردهاند و بقیه هم بعد از شهادت فهمیدند و متنبه شدند» و من فکر میکنم چطور ممکن است یادش رفته باشد پیش از شهادت که هیچ، پس از شهادت هم تا سه روز و تا بعد از برگزاری مراسم بهخاکسپاری، سعی کردند خبر درگذشت او را (شهادت که جای خود دارد) منتشر نکنند. و بعد از آن هم تا به امروز آگاهانه تلاش کردهاند نوشتهها و گفتههای قدیمیترش را مطرح کنند و در محافل خودشان میگویند در اواخر زندگیاش منحرف شده بود و خدا دوستش داشت که عاقبت بهخیرش کرد.
و پی در پی میگویند «سید مرتضی اگر الان بود»، «مرتضی اگر الان بود»، «آوینی اگر الان بود» و من فکر میکنم یعنی نمیدانند مهمترین خصیصهی او (که در این دوران میان مردمان نایاب است) این بود که مصلحتاندیش نبود، عافیتطلب نبود؛ که اگر بود، الان در میان ما بود و دیگر دلیلی نداشت فکرمان را به این مشغول کنیم که «او اگر الان بود، مشغول چه کاری بود». سیدمرتضی آوینی در تاریخ بیستم فروردین سال 1372 زندگی را به دیگران واگذار کرد و حیاتی دیگر آغاز کرد؛ ماههای آخر حال خوشی نداشت و همین به تاریخ شهادتش معنا میبخشد. دلیل بیحوصلگی و دلخوری ماههای آخر را با برگزاری میزگرد و جلسه و همایش، نمیتوان کتمان کرد و پوشیده نگه داشت.»
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
ارتباط مستقیم تلفنی برخی زندانیان بااحمد شهید
ارتباط مستقیم تلفنی برخی زندانیان بااحمد شهید کد خبر ۳۹۴۸۰۵ تاریخ انتشار ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۵ - 21 April 2014 سخنگوی کمیسیون امنیتملی و سیاستخارجی مجلس ضمن تشریح جزئیات کامل حادثه بند 350 زندان اوین از بازدید تیم مجلس از این زندان در آینده نزدیک خبر داد سیدحسین نقویحسیدر تالار شهید آوینی فیلمهای کوتاه منتخبین فیلمسازان قم اکران میشود
در تالار شهید آوینیفیلمهای کوتاه منتخبین فیلمسازان قم اکران میشودفیلمهای کوتاه هنرمندان قمی که در 10 سال اخیر تولید و در جشنوارههای گوناگون امتیاز آوردهاند در تالار شهید آوینی اکران میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم 14 فیلم کوتاه منتخب با میانگین 15 دقیقه از فیلمسازانخطاب پیامبر به دخترش: فریفته نباش که مردم می گویند دختر «محمد» هستی/ روایت یک زندگی به قلم جعفرشهیدی
خطاب پیامبر به دخترش فریفته نباش که مردم می گویند دختر محمد هستی روایت یک زندگی به قلم جعفرشهیدی روایت های ناب و کاربردی در زندگی حضرت فاطمه س وجود دارد که معمولا به آن توجه نمی کنیم به گزارش نامه نیوز مرحوم استاد سید جعفر شهیدی در کتاب زندگی فاطمه زهرا س به تفصیل با بررسشهید آوینی روشنفکری را تمام کرد ولی هیچگاه در دام آن نیفتاد/ آوینی دغدغه های مردم را درک می کرد
استانها مرکز البرز مسعود فراستی شهید آوینی روشنفکری را تمام کرد ولی هیچگاه در دام آن نیفتاد آوینی دغدغه های مردم را درک می کرد کرج - خبرگزاری مهر منتقد سینمای ایران با اشاره به نگاه خاص و فلسفه قوی شهید آوینی تاکید کرد شهید آوینی روشنفکری را تمام کرد ولی هیچگاه به دام آنانواع رایج مزاحمت در ایران و واکنش زنان و دختران! +عکس
انواع رایج مزاحمت در ایران و واکنش زنان و دختران عکس تفاوتش فقط یک نقطه است یک نقطه ناقابل این که شهروندی از قالب مراحمت برای همنوعش خارج شود و اسباب مزاحمت او را ایجاد کند به طور قطع رفتار عادی و طبیعی نیست به گزارش آخرین نیوز به نقل از شبکه خبر حتی اگر برخی مزاحمت هایتغییر موضوع «مناظره» از فوتبال به دیدگاههای شهید آوینی
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون تغییر موضوع مناظره از فوتبال به دیدگاههای شهید آوینی برنامه مناظره امشب با تغییر در موضوع با محور تفکرات و دیدگاههای شهید مرتضی آوینی پخش میشود به گزارش خبرگزاری مهر دومین برنامه «مناظره» در سال جاری امروز جمعه 29 فرودین ماه ازواکنش تهیهکننده «بر باد رفته» به برخی خبرها
واکنش تهیهکننده بر باد رفته به برخی خبرها منیژه حکمت تهیهکننده فیلم بر باد رفته که قرارست به کارگردانی رضا عطاران ساخته شود خبرهای منتشرشده در رسانههای مجازی درباره پرداختن ایم فیلم به مساله تغییر جنسیت را رد کرد مهر منیژه حکمت تهیهکننده سینما که قرار است به زودی فیلماظهارات مومنی درباره شهید آوینی
شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۹ رئیس حوزه هنری گفت آوینی اعتقاد عمیقی به مکتب اسلام داشت و از عاشورا با عنوان رستاخیز جان یاد میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری شامگاه 29 فروردین ماه در همایش رستاخیز جان که در آمفیبرپايي نمايشگاه آثار دانش آموزان قمي در نگارخانه شهيد آويني
۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۳ق ظ برپايي نمايشگاه آثار دانش آموزان قمي در نگارخانه شهيد آويني نمايشگاه آثار نقاشي دانش آموزان هنرمند مقطع ابتدايي در نگارخانه شهيد آويني اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم برپا شد به گزارش خبرگزاري موج اين نمايشگاه به عنوان اولين نمايشگاه نقاشي آزاواکنش به فیلتر برخی شبکه های اجتماعی
واکنش به فیلتر برخی شبکه های اجتماعی وزیر ارتباطات گفت ما بر این باوریم که هیچ یک از شبکههای اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی و تسهیلاتی که برای کاربران فراهم میکند فیلتر شوند مگر این که این شبکهها مضرات دیگر و یا بحث مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته باشند خبرگزاری ایسنابرای ورود دختران به دانشگاهها برخی مصالح در نظر گرفته شود
جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۶ آیتالله سبحانی با تاکید بر لزوم پرهیز از اهتمام به مدرکگرایی در دانشگاهها گفت دانشگاهها توجه بیشتری به غنای فکری و علمی دانشجویان داشته باشند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با رئیس دانشگاه پیام نور کشور با اشاواکنش تهیهکننده «بر باد رفته» به برخی خبرها/ فیلم درباره تغییر جنسیت نیست
فرهنگ و هنر سینمای ایران واکنش تهیهکننده بر باد رفته به برخی خبرها فیلم درباره تغییر جنسیت نیست منیژه حکمت تهیهکننده فیلم بر باد رفته که قرارست به کارگردانی رضا عطاران ساخته شود خبرهای منتشرشده در رسانههای مجازی درباره پرداختن ایم فیلم به مساله تغییر جنسیت را رد کرد ممیزگرد تبیین هنر انقلاب اسلامی در سینما سپاهان + اکران شیار 143 میرخندان: شهید آوینی تکنولوژی را همه سینما و ر
میزگرد تبیین هنر انقلاب اسلامی در سینما سپاهان اکران شیار 143میرخندان شهید آوینی تکنولوژی را همه سینما و رسانه نمیدانست یاحی لزوم نگاه قشری به مسئله هنرمیزگرد تبیین هنر انقلاب اسلامی به همت اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان اصفهان در سینما سپاهان برگزار شد به گزارش خبرگزاریدر گفتوگو با فارس مطرح شد واکنش معاون رئیسجمهور به حضور برخی فعالان فتنه در همایش زنان/ مشی ما حذف افراد نیس
در گفتوگو با فارس مطرح شدواکنش معاون رئیسجمهور به حضور برخی فعالان فتنه در همایش زنان مشی ما حذف افراد نیستمعاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی دعوت برخی فعالان فتنه ۸۸ در مراسم روز زن که با حضور رئیسجمهور برگزار شد گفت مشی دولت حذف کسی نیستبا هدف نکوداشت شهید آوینی میزگرد تخصصی «هنر انقلاب اسلامی، رسالت و چالشها» برگزار شد
با هدف نکوداشت شهید آوینیمیزگرد تخصصی هنر انقلاب اسلامی رسالت و چالشها برگزار شدنشست علمی و میزگرد تخصصی هنر انقلاب اسلامی رسالت و چالشها صبح امروز در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم در این نشست که در هفته هنر انقلاب اسمناظره «نگاه آوینی به حوزه فرهنگ»/ زرشناس: من هیچ زمان شهید آوینی را لیبرال نخواندم /افخمی: نمیتوان
مناظره نگاه آوینی به حوزه فرهنگ زرشناس من هیچ زمان شهید آوینی را لیبرال نخواندم افخمی نمیتوان آوینی را به لیبرال بودن متهم کردشهریار زرشناس با بیان اینکه آوینی منتقد سیاستهای فرهنگی خاتمی بود و آوینی منتقد دولت وقت ـ دولت سازندگی ـ و شهردار بود در پاخ به یکی دیگر از شرکتکنواکنش عراقچی به ادعاهای برخی رسانه ها
واکنش عراقچی به ادعاهای برخی رسانه ها سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هستهای کشورمان گفت نامه رئیس جمهور به مقام معظم رهبری درباره توافقنامه ژنو عین واقعیت بوده است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبربه نقل از فارس سید عباس عراقچی معاون امورحقوقی و بین المللی وزارت-
گوناگون
پربازدیدترینها