تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه بنده اى بخواهد چيزى بخواند و يا كارى انجام دهد و بسم اللّه  الرحمن الرحيم بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815315445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات مجلس عراق آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انتخابات مجلس عراق آغاز شد تهران-ایرنا- انتخابات مجلس عراق در مناطق مختلف این کشور ساعت هفت صبح امروز -چهارشنبه- به وقت محلی آغاز شد .


به گزارش رسانه های عراقی ، این سومین انتخابات مجلس در عراق بعد از سرنگونی صدام دیکتاتور سابق است و برای نخستین بار در این انتخابات از کارت الکترونیکی برای رای دادن استفاده می شود .
مردم باید نامزدهای مورد نظر خود را از میان 9هزار و 40 نامزد که نماینده 39 ائتلاف بزرگ سیاسی اند ، انتخاب کنند .
در این انتخابات مردم 328 نماینده خود را به مجلس می فرستند تا نخست وزیر و رییس جمهور را برگزینند.
بر اساس اعلام مقام های عراقی، 21 میلیون و 592 هزار و 882 شخص واجد شرایط برای رای دادن در این کشور وجود دارد .
کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده است، بیش از هشت هزار مرکز رای گیری آماده استقبال از مردم برای رای گیری است .
معاون وزارت کشور عراق اعلام کرد: تدابیر امنیتی برای تضمین امنیت برگزاری انتخابات اتخاذ شده است.
وی از همه مردم عراق خواست در انتخابات شرکت کنند.
عراق برای تامین امنیت انتخابات 6 فرودگاه این کشور را از روز گذشته تا پایان انتخابات بر روی تردد هوایی بست.
فرماندهی عملیات امنیتی بغداد ورودی و خروجی های این شهر را بسته است.
گروه های تروریستی در آستانه انتخابات، عملیات تروریستی و انفجارها در مناطق مختلف را تشدید کرده اند. آنان بیش از 15 نامزد نمایندگی مجلس عراق را ترور کردند.
شبکه اسکای نیوز عربی اعلام کرد: نظرسنجی ها حاکی از پیروزی ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق در این انتخابات است.
بر اساس قانون انتخابات عراق ، نامزدها و ائتلاف های آنان باید 24 ساعت پیش از آغاز انتخابات دست از تبلیغات انتخاباتی بردارند .
انتخابات مجلس عراق از روز یکشنبه آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت اما روز اصلی انتخابات و برای عموم مردم امروز چهارشنبه است .
در این انتخابات مانند انتخابات های پیش، سه طیف شیعیان ، اهل سنت و کُردها با ائتلاف های گوناگون با هم رقابت می کنند.
ائتلاف دولت قانون به رهبری ˈنوری المالکیˈ نخست وزیر، ائتلاف شهروند به رهبری ˈسید عمار الحکیم ˈرییس مجلس اعلای اسلامی، جریان های صدری شامل ائتلاف آزادگان (کتلة الأحرار) و گردهم آیی مشارکت ملی ( تجمع شراکة الوطنیة) و جریان نخبگان ( تیار النخب) سه جریان اصلی و با نفوذ شیعه به شمار می روند.
سه جریان جداشده ازائتلاف ˈ العراقیه ˈنیز جریان های اصلی اهل سنت را تشکیل می دهد: متحدان به رهبریˈ اسامه النجیفیˈ رییس مجلس عراق، عراقی عربی به رهبری ˈصالح مطلکˈ ، ائتلاف ملی و هماهنگ عراق به رهبری ˈایاد علاوی ˈرهبر جریان عراقیه در انتخابات مجلس سال 1388 (2010 میلادی).
از میان طیف کُرد نیز این پنج جریان اصلی حضور دارند: حزب دموکرات کردستان عراق به رهبریˈ مسعود بارزانی ˈرئیس منطقهٔ کردستان عراق، اتحاد ملی به رهبری ˈجلال طالبانیˈ رئیس جمهور، حزب گوران به رهبری ˈنوشیروان مصطفیˈ، اتحاد اسلامی به رهبری ˈ محمد فرجˈو جماعت اسلامی به رهبری ˈعلی باپیرˈ.
روز گذشته نیروهای ارتش و پلیس و نیروهای وزارت دفاع و وزارت کشور و افراد آواره از شهر و دیار خود ، کادر پزشکی ، بیماران بستری در بیمارستان ها و زندانیان رای های خود را در صندوق های 736 حوزه رای گیری ریختند و دستگاه های امنیتی نیز طرح هایی برای حفظ امنیت مردم تهیه کرده و به اجرا گذاشتند و روز یکشنبه و دوشنبه نیز عراقی های ساکن خارج آراء خود را در 103 صندوق در کشورهای خارجی ریختند .
ˈمقداد الشریفیˈ رییس اداره انتخابات کمیساریای عالی انتخابات عراق درنشستی مطبوعاتی گفت : در این دوره 91درصد از واجدان شرایط گروه های خاص در رای گیری شرکت کردند .
وی افزود : 835 هزار نفر از نیروهای امنیتی در این رای گیری شرکت کردند و 19 هزار نفر از زندانیان نیز رای های خود را در صندوق ها ریختند .
گفتنی است کمیساریای انتخابات اعلام کرده بود که زمان رای گیری تا ساعت 18 است و پس از پایان زمان رای گیری، این زمان تمدید نخواهد شد .
خاورم **2041**1449**1586
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن