تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819576963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هوای بهارستان معتدل می‌شود؟!


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
هوای بهارستان معتدل می‌شود؟!
حمایت معنادار این دو چهره مجلسی که در سایه سنگین توزیع فیلم «من روحانی نیستم» پنهان ماند، سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند. اینکه نگاه تعاملی دو چهره مجلس به روحانی ریشه در چه دارد؟ چرا با چنین صراحتی از روحانی دفاع می‌شود ، آن هم از جانب افرادی که در جبهه مقابل وی قرار دارند.
به گزارش نامه نیوز به نقل از قانون، علی لاریجانی رئیس مجلس نهم:« فضای کشور باید به سمت تولید باشد نه دعوا.همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی، رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟ افرادی که آن زمان در زمینه این مسئله نقش داشتند، مشخص هستند که چه کسانی هستند، مشخص هستند که کدام بخش‌های کشور بودند، آقای روحانی نقشی در این مسئله نداشت چرا سی‌دی دروغ درست کردید؟ برخی از مسائل دیگر این سی‌دی نیز خلاف واقع است. بنده در جریان این مسائل بوده‌ام. آیا شما می‌خواهید به تاریخ هم دروغ بگویید؟!»

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم:«حرمت رئیس جمهور در جمهوری اسلامی امری است که همه باید آن را مراعات کنند. من سی دی روحانی را ندیدم و درباره مهمانی سعدآباد هم مراقب بودم که مطلب خلاف واقع عنوان نکنم. اما شخصا معتقد بودم که شرایط برای برگزاری آن مهمانی مناسب نبود. به رسانه‌ها توصیه می‌کنم که انصاف، حق و حقیقت را رعایت کنند. در آن مهمانی هیچ خلاف شرع یا ریخت وپاشی انجام نشد، ولی معتقدم در دورانی که دولت مردم را به انصراف از یارانه دعوت می‌کرد برگزاری این مهمانی مناسب نبود. گاهی برخی امور در ذات خود مشکل ندارند، ولی شرایط برای آنها مناسب نیست. در این مهمانی هم همین گونه بود؛ هرچند در این مراسم ماشین‌های بنز متعلق به سفرای خارجی وجود داشت. به نظر من اگر این مهمانی به این شکل برگزار نمی‌شد بهتر بود. همه ما به فکر هستیم تا شناخت کافی از اشتباهات گذشته خود به دست آوریم و خود را برای خدمت کردن به مردم آماده کنیم.» آنچه در ابتدای گزارش آمد، دفاع علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل، دو نماینده مجلس شورای اسلامی‌از شیخ حسن روحانی بود.

حمایت معنادار این دو چهره مجلسی که در سایه سنگین توزیع فیلم «من روحانی نیستم» پنهان ماند، سوالات زیادی را به ذهن متبادر می‌کند. اینکه نگاه تعاملی دو چهره مجلس به روحانی ریشه در چه دارد؟ چرا با چنین صراحتی از روحانی دفاع می‌شود ، آن هم از جانب افرادی که در جبهه مقابل وی قرار دارند. آیا این نشان دهنده یک تعامل است یا برنامه‌ای برای مجلس آینده. آیا می‌خواهند با یک چرخش سیاسی کاری کنند تا آینده مجلس در اکثریت اصلاح طلبان قرار نگیرد!آیا این حمایت های معنادار حکایت از ائتلاف اصولگرایان و دولت برای انتخابات مجلس یا نزدیکی نسبی دارد؟ آیا در این شرایط نزدیک شدن اصولگرایان دولت برای جلوگیری از قدرت گرفتن اصلاح طلبان تندرو قابل تصور خواهد بود؟ یا اینکه هیچ اشتراکی بین دولت فعلی و اصولگرایان وجود ندارد؟ و در آخر اینکه روحانی چقدر اصولگراست؟ پاسخ این سوالات از سوی نمایندگان زوایای دیگری به موضوع داد.

این حمایت بوی اعتدال می‌دهد
ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس نهم شورای اسلامی‌حمایت های لاریجانی و حداد عادل را صرفا به خاطر شرایط کشور دانسته و گفت:« عقلا باید از دولت حمایت کنند و مسائل ریز و حاشیه ای را بزرگ نکنند. از نظر عقلی دولتی که منتخب مردم است و رهبری رئیس آن را تنفیذ کرده و در مجلس تحلیف شده، باید مورد حمایت قرار بگیرد. به خصوص در شرایط ویژه داخلی و بین‌المللی.»

او معتقد است:« هیچ آدم عاقلی به خاطر مسائل کوچک و حاشیه ای ذهن مردم را تحریک نمی‌کند. از نظر عقلی نیز صلاح نیست که وارد مسائلی شویم که مسائل ما نیستند.»

این نماینده مجلس تولید سی‌دی تخریبی برای رئیس جمهور را نادرست خواند و گفت:«از نظر شرعی و عرفی نباید چنین مسئله ای مطرح شده و از تریبون های دانشگاهی پخش می‌شد، زیرا این کار فقط برای زیر سوال بردن رئیس‌جمهور بود. ممکن است تذکراتی به صورت فردی و دوستانه باشد، اما اگر به صورت یک برنامه عمومی‌در آمده و از تریبون های غیررسمی‌منتشر شود، خود این اقدام خلاف اخلاق است و دیگر به مضمون آن توجهی نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه تنها چند ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و این اقدام خیلی ناپخته و بی‌موقع انجام شد که از نظر اجتماعی، عقلی، شرعی و بین المللی به مصلحت نیست، افزود:« برخی با انجام این کار، از خود اثری غیر اخلاقی به جا گذاشتند که مورد تقبیح همگان قرار گرفت و فقط به دنبال تخریب روحانی نزد اصلاح طلبان بودند.»

ندیمی‌در خصوص اظهارات دفاع گونه لاریجانی و حداد و ارتباط این حمایت معنادار با فضای سیاسی مجلس دهم تاکید کرد:« من سال‌ها سابقه نمایندگی در مجالس مختلف را دارم و مثل روز برایم روشن است که در مجلس آینده یک تفکر سیاسی خاص صاحب اکثریت نخواهد شد و چنین حمایت هایی نیز تاثیری در روال کار نخواهد داشت.»

ندیمی، توزیع سبد کالا، یارانه های مردمی، مسکن، بیکاری و اشتغال، افزایش قیمت و تورم را در ترکیب مجلس دهم تاثیرگذار خواند و گفت:« عملکرد دولت برای شکل گیری فضای مجلس دهم تاثیر قابل توجهی خواهد داشت، چنانچه هم اکنون نیز تفرق آراء در خصوص عملکرد روحانی در تمام این زمینه ها وجود دارد.»

وی همچنین با اشاره به اظهارات یونسی مبنی بر اینکه مجلس نهم نظر منفی به دولت یازدهم ندارد، تاکید کرد:« از اظهار نظر دو نماینده مجلس بوی اعتدال می‌آید و قطعا اگر نگاه سیاسی به موضوع هم نداشته باشیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که مجلس نهم هم اکنون نیز با دولت تعامل داشته و نمی‌توانیم اظهار نظر برخی تندروها را در نظر اکثریت دخیل کنیم.»

ندیمی‌با بیان اینکه افرادی در مجلس از حق اظهار نظر استفاده می‌کنند، افزود:« نمایندگان حق اظهار نظر دارند، اما برخی از این حق به شیوه ای خاص استفاده می‌کنند، با این حال این عده نیز نمی‌توانند بگویند همه مجلس پشت سر ما هستند. به هیچ وجه مجلس موضع‌گیری در برابر دولت ندارد و حتی اگر استیضاحی شکل بگیرد معلول رفتار وزرا و معاونان پارلمانی است.»

یک امتیاز به نفع حداد
ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان و عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه امروز زاویه ای دیگر از مجلس به نمایش گذاشته شده است گفت:«شخصیتی مثل غلامعلی حداد عادل که دلسوز و از پایه های نظام است اجازه نمی‌دهد بعضی مسائل دولت را به حاشیه ببرد و با مشکلات مواجه کند. واکنش ایشان و اظهار نظراتشان شایسته بود و از او همین انتظار می‌رفت. از طرفی همین رفتار را از لاریجانی هم انتظار داشتیم که به شایستگی حمایت منطقی وی را دیدیم.انتظار مردم نیز از رئیس مجلس همین بود.»

وی همچنین به تاثیر انتخابات هیات رئیسه سال سوم و انتخابات مجلس دهم بر اظهارات دفاع‌گونه لاریجانی و حداد عادل اشاره کرد و توضیح داد:« با توجه به نزدیکی انتخابات قطعا فراکسیون سوم یعنی فراکسیون اعتدال به نوعی مستقل و جدای از دولت و در قسمت‌هایی حامی‌دولت، با جدیت وارد میدان شده و قطعا این اظهار نظرها در رای و نظر فراکسیون اعتدال تاثیر مثبت خواهد داشت. به خصوص در مورد غلامعلی حداد عادل، زیرا عده کثیری از اعضای فراکسیون اعتدال جدا شده از فراکسیون رهروان ولایت بوده و دلیل این جدایی اتفاقاتی است که در این فراکسیون رخ داده است. بنابراین قطعا بخشی از این اعتدال به سمت حداد عادل خواهد رفت.»

وی در خصوص حضور تندروها در فراکسیون سنتی به ریاست حداد عادل گفت:« فراکسیون اعتدال و آنهایی که متمایل به این فراکسیون هستند بنا ندارند گناه برخی را به پای دیگران بنویسند. از معنای نام این فراکسیون پیداست که همه گزینه ها را در نظر خواهند گرفت. اینکه حداد امروز این واکنش را نشان می‌دهد یک امتیاز است و بیانگر این که وی طرفدار تندروهایی که در مجلس افراطی حرف می‌زنند و جو مجلس را به هم می‌ریزند نیست . مانیز می‌دانیم که حداد عادل از اظهارات برخی اعضای جبهه پایداری راضی نیست.»

این نماینده مجلس اظهار داشت:« امروز مردم، قاطبه مجلس و بعضی گروه ها و جریانات بر مشی اعتدالی تاکید دارند و با بالا رفتن پرچم اعتدال در کشور حتی شاهد تغییر رفتار برخی نمایندگان هستیم که رفتاری متین و معتدل را پیش گرفته اند.»

به گفته ابراهیم نکو که از پیشگامان تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس است، چهره های برجسته مجلس موافق تشکیل فراکسیون اعتدال و حامی‌دولت هستند. در همین راستا احمد توکلی گفته بود جمعیت فراکسیون اعتدال قابل توجه خواهد بود اما بالای 100 نفر نیست. حداد عادل نیز در پاسخ به خبرنگاری گفته بود مخالف تشکیل فراکسیون اعتدال نیستیم. ایشان هم به عنوان یک شخصیت بزرگ به این صحه می‌گذارد که فراکسیون اعتدال یک فراکسیون انحرافی نیست و در چارچوب قانون می‌تواند تاثیرگذار باشد.»

لاریجانی از خودش دفاع کرد نه‌روحانی!
سید احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم به طور کل موضوع سی دی روحانی را فرافکنی برخی گروه های سیاسی خواند و گفت:«مسئله اصلی جامعه ما چیز دیگری است و موضوع این سی دی برای انحراف افکار عمومی‌در کشور پررنگ شد.»

وی در خصوص اظهارات لاریجانی و حداد عادل در حمایت از روحانی گفت:« این اظهارات حمایت از روحانی نبود. بلکه لاریجانی به دنبال دفاع از خودش بود.»

بخشایش در ادامه گفت: این سی دی 5 ماه است که توزیع شده و در یکی، دو دانشگاه پخش شده است، اما کسی در مورد آن حرفی به میان نیاورده بود. تا زمانی که جریانی خاص در صدد پررنگ کردن آن برآمدند و برای مغفول ماندن موضوع اصلی کشور، این موضوع را تبدیل به متن و مشکلات کشور را تبدیل به حاشیه کردند.»

وی همچنین در خصوص اظهارات حداد عادل گفت:« اینکه حداد‌عادل نیز در این خصوص مطالبی را عنوان کرده چیز عجیبی نیست. زیرا حداد عادل کلا شخصیتی محافظه کارانه دارد و در صحبت هایش هیچگاه چیز جدیدی وجود ندارد.او همیشه از طریق محافظه کاری جلو می‌آید و به همه توصیه می‌کند با یکدیگر خوب باشند و چالش نداشته باشند. زمانی که احمدی نژاد در دوره هشتم مجلس را بی محابا متهم کرد، حداد با آرامش و محافظه‌کاری به همه توصیه می‌کرد که واکنشی نداشته باشند.»

وی در ادامه تاکید کرد:« بخشی از فیلم من روحانی هستم به لاریجانی بر می‌گردد و او به همین خاطر در دفاع از خود برآمد و این فیلم را یک دروغ تاریخی خواند. وگرنه دلیلی ندارد که رئیس مجلس در خصوص یک سی دی چنین واکنشی داشته باشد.»

بخشایش در خصوص تلاش برخی گروه های سیاسی در مجلس برای تعامل و نزدیک شدن به دولت در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت:«چه کسی می‌داند این دولت تا زمان انتخابات مجلس دهم قابل دفاع باقی خواهد ماند یا خیر. ممکن است دولت روحانی کار خود را به نحو احسن انجام دهد و طرفداران بیشتری پیدا کند و ممکن است برعکس شده و با اقداماتی که انجام می‌دهد طرفداران خود را دور کند. توپ سیاست را بالا بیندازیم تا پایین بیاید هزار چرخ می‌زند. بنابراین باید منتظر بمانیم تا نتیجه اقدامات دولت را ببینیم و بر اساس آن شرایط مجلس دهم را پیش بینی کنیم.»




1393/2/10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن