تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نزديك‏ترين شما به من در قيامت: راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد و پي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814215430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه نگار عرب :مخالفان سوری این روزها در وضعیت بسیار بدی به سر می برند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روزنامه نگار عرب :مخالفان سوری این روزها در وضعیت بسیار بدی به سر می برند تهران-ایرنا- ˈ عبدالباری عطوان ˈ سردبیر روزنامه ˈ رای الیوم ˈ در تحلیلی در مورد اوضاع کنونی مخالفان سوری نوشت : آنها اکنون در وضعیت بسیار بدی قرار دارند زیرا در داخل سوریه پیشرفتی ندارند و حامیان خارجی آنها نیز عملا آنان را رها و فراموش کرده اند.


عطوان در روزنامه ˈ رأی الیوم ˈ نوشت: اوضاع مخالفان مسلح سوری در این روزها نگران کننده است زیرا به صورت تدریجی و به سرعت از کانون توجه جهانیان خارج می شوند، رهبران و گروه های مختلف مخالفان با هم اختلاف دارند و دچار چند دستگی شده اند ، پیشرفت نیروهای ارتش سوریه نیز مزید بر علت شده و بشار اسد وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده است که البته حتما وی در این انتخابات پیروز میدان خواهد بود .
وی افزود : کنفرانس ژنو1 و 2 که مخالفان سوری سرمایه گذاری زیادی روی آن برای رسیدن به دولت انتقالی با اختیارات کامل در سوریه کرده بودند، در حال مرگ بالینی است و این روزها کسی از آن سخنی بر زبان نمی آورد و یادی از آن نمی کند ، حامیان غربی آن نیز کم کم خود را برای مراسم ترحیم و کفن و دفن آن آماده می کنند، گروه موسوم به ˈ دوستان سوریه ˈنیز که در ابتدا 160 کشور خود را جزء آن می دانستند به 11 کشور کاهش یافته است و جدا از این، این گروه از چند ماه پیش تاکنون نیز هیچ نشستی برگزار نکرده و طی مدت اخیر تنها برخی بیانیه های تکراری صادر کرده است.
عطوان در ادامه افزود: اتحادیه عرب نیز به دلیل نفوذ مصری ها که به نوعی هم پیمان سوریه اند، تغییرات زیادی کرده است و نفوذ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در مورد پرونده سوریه نیز به دلیل بحران موجود در روابط قطر – عربستان به صورت تدریجی فروکش کرده است و اینگونه اتحادیه عرب از دادن کرسی خالی سوریه به مخالفان سوری عقب نشینی کرده است.
سردبیر روزنامه رأی الیوم اضافه کرد :شاید مهم ترین تحول این روزها در سوریه این باشد که ˈ احمد طعمه ˈ رییس به اصطلاح حکومت موقت سوریه گفت : آمریکا از دادن موشک های ضد هواپیما به مخالفان سوری خودداری می کند، البته وی در مصاحبه با روزنامه ˈ عکاظ ˈ عربستان گفته بود ˈ ارتش آزاد ˈ موشک های ضد تانک و زره دریافت کرده است .وی در ادامه خواستار برگزاری کنفرانس مخالفان شده بود تا در آن مسائل مورد اختلاف بررسی شود و سرتیپ ˈ ˈعبدالاله البشیرˈ فرمانده جدید ستاد ارتش آزاد و سرلشکر ˈسلیم ادریسˈ فرمانده سابق به توافق برسند .
مخالفان سوری امیدوار بودند اتهام هایشان علیه نظام سوریه مبنی بر استفاده ازگازهای سمی و شیمیایی علیه غیر نظامیان باعث شود جهان غرب همانند زمان حمله شیمیایی به غوطه ضد نظام سوریه بسیج شود و از آن ها حمایت کند اما این آرزوی آنها بر باد رفت زیرا در این روزها جهان غرب مشغول بحران اوکراین است.
عطوان افزود: از سوی دیگر این اتهام ها اعتبار خود را از دست داده است زیرا ˈ سیمون هرش ˈنویسنده آمریکایی در مقاله ای مفصل و مستند در روزنامه ˈ لندن ریویو آو بوکس ˈ فاش کرد : ترکیه به گروه های تندرو سلفی و تکفیری این سلاح های شیمایی را داده است و دولت آمریکا نیز با اطلاع از این موضوع ، از حمله نظامی به سوریه خودداری کرد .
ˈ آمریکا شدیدا مخالف دادن موشک های ضد هواپیما ی ˈ استینگر ˈ به مخالفان سوری است و این در حالی است که این کشور در گذشته این نوع موشک ها را در اختیار مجاهدان افغان برای مبارزه با شوروی قرارداده بود.
در ادامه این مقاله آمده است: آمریکا خوب می داند که این نوع موشک ها بسیار اثرگذار و کارآمد است و می تواند نیروی هوایی سوریه را فلج کند و باعث بهبود شرایط مخالفان سوری در میدان های جنگ شود اما از سوی دیگر ترس از آن دارد که این موشک ها به دست گروه های تندرو بیفتد و در آینده از آن ضد هواپیماهای غیر نظامی و نظامی اسراییل استفاده شود.
عطوان در ادامه استدلال می کند که افغانستان همسایه رژیم صهیونیستی نبود و به همین دلیل آمریکا تردیدی برای دادن این نوع سلاح های ضد هواپیما برای مقابله با هواپیماهای شوروی نداشت اما با وجود همه این ها ، این نوع موشک ها از قطر سر در آورد و این در حالی بود که آمریکا از فروش ان به قطر خودداری می کرد و البته قطر این نوع موشک را در نیمه دهه هشتاد ، در یک رزمایش نظامی به نمایش گذاشت و این باعث خشم شدید آمریکایی ها شد و آن ها خواستار تحویل دادن فوری این نوع موشک ها به آمریکا شدند .
هم پیمانان عرب و غربی مخالفان سوری از این موضوع به عنوان یک وسیله فشار استفاده کرده اند و به نظر می رسد عمر این ابزار فشار در حال پایان یافتن است و شاید سخنان ˈ تونی بلر ˈ نخست وزیر اسبق انگلیس و نماینده اردوگاه غرب در خاورمیانه که گفته است باید با بشار اسد به توافق رسید و همچنین ائتلاف جدید با روسیه برای مقابله با تندروی رادیکال موید این باشد که اولویت های غربی ها به طور کامل تغییر کرده است زیرا اکنون ، اولویت وهدف نخست آن ها در گذشته که سرنگون کردن نظام سوریه بود ، به آخرین اولویت تبدیل شده و اکنون مقابله با گروه های تندرو در سوریه و دیگر کشورهای منطقه مانند عراق ، لیبی ، یمن و مصر ، به نخستین اولویت تبدیل شده است .
در ابتدای بحران سوریه ˈ زهیر سالم ˈ مسئول روابط خارجی جنبش اخوان المسلمین سوریه گفت : جنبش اخوان المسلمین و خود وی مخالف مسلح کردن مخالفان سوری اند و اصرار دارند باید مخالفت ها با نظام مسالمت آمیز بماند زیرا اگر مخالفان سوری مسلح شوند ،نظام سوریه بیشترین سود را می برد و وی تاکید کرد که جنبش اخوان المسلین از گذشته در سوریه درس گرفته است .
عطوان در پایان نوشت :عاقلانه این است که پس از گذشت سه سال ، عقلای مخالفان سوری بنشینند و از تجربه سه سال گذشته خود درس بگیرند و شروع به نقد خود کنند ، در سیاست های خود بازنگری کنند ، نقاط قوت و ضعف خود را بیابند و راهبرد های جدید در پیش بگیرند تا در نهایت سوریه بیش از این ویران نشود و کمتر مردم کشته شوند زیرا سوریه برای همه ما بسیار عزیز است .
خاورم **2041**1446
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن