تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805733528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهکاري جايگزين براي حل مشکل يارانه نقدي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۹:۳۹ق.ظ)
دنياي اقتصاد: راهکاري جايگزين براي حل مشکل يارانه نقدي
به گزارش خبرگزاري موج، دنياي اقتصاد نوشت: اين روزها بحث يارانه نقدي و مشکل دولت در تامين نقدينگي مورد نياز براي پرداخت آن در کانون توجه فعالان سياسي و اقتصادي کشور قرار گرفته، به خصوص که گزارش اخير دولت حاکي از انصراف تنها کمتر از پنج درصد مردم از دريافت يارانه است. اينکه چرا اين عدد با انتظارات حدود ۳۰ درصدي دولت تطابق ندارد خود موضوعي است که قابل بررسي و پژوهش دقيق است، اما چالش بسيار مهم‌تري که اکنون پيش‌روي دولت قرار دارد يافتن راه‌حلي جايگزين براي تامين نقدينگي مورد نياز در جهت پرداخت يارانه نقدي است. براي پاسخ به اين سوال لازم است که نگاهي بنيادي‌تر به مشکل دولت بيندازيم. ايران به عنوان کشوري در حال توسعه و مستعد براي سرمايه‌گذاري، در صورت اجراي اصلاحات اقتصادي طي سال‌هاي آينده، رشد اقتصادي قابل‌توجهي را پيش‌رو خواهد داشت؛ بنابراين مي‌توان انتظار داشت که مشکل نقدينگي دولت در حال حاضر وضعيتي موقتي است و در سال‌هاي آينده با افزايش رشد اقتصادي، دولت منابع بيشتري را در اختيار خواهد داشت. به‌عبارت ديگر، مشکل دولت در تامين منابع لازم براي پرداخت يارانه بيش از آنکه مشکلي دائمي باشد، ماهيتي موقتي و برخاسته از مشکلات اقتصادي امروز کشور دارد. از سوي ديگر، دريافت‌کنندگان يارانه نقدي نيز نيازهاي همگني ندارند.
ساده‌ترين تمايزي که مي‌توان بين متقاضيان قائل شد،‌ تفکيک آنها بر اساس نياز مصرفي يا پس‌اندازي است. با اينکه برخي، به‌خصوص قشر کم‌درآمد، به‌شدت دريافت وجه نقد را براي تامين مخارج روزانه از جمله نيازهاي مصرفي ترجيح مي‌دهند، نياز گروه ديگر بيشتر از آنکه ماهيت مصرفي داشته باشد، ماهيت پس‌اندازي دارد. به اين معنا که اين گروه وجه نقد لازم را براي تامين نيازهاي مصرفي‌شان در اختيار دارند؛ ولي يا درآمدشان آنقدر بالا نيست که امکان انصراف از يارانه را داشته باشند يا به هر حال ترجيح مي‌دهند يارانه دريافتي‌شان را به شکلي براي آينده پس‌انداز کنند؛ چراکه نگهداري وجه نقد با در نظر گرفتن تورم حاضر در کشور کاري غيرمعقول و زيان‌ده است.
شکي نيست که دولت يارانه نقدي گروه اول را بايد به‌صورت وجه نقد پرداخت کند و چاره‌اي جز اين ندارد. ولي پرداخت يارانه گروه دوم به‌صورت نقد تنها يکي از راه‌هاي ممکن است. چراکه اولا دولت منابع نقد لازم براي پرداخت اين يارانه‌ها را ندارد و ثانيا با تورم حاضر، پس‌اندازکنندگان پس از دريافت پول نقد بلافاصله مجبورند آن را به شکل‌هاي ديگر، مثل خريد ارز يا سکه، پس‌انداز کنند. از سوي ديگر مشکل نقدي دولت هم موقتي است و زماني که پس‌اندازکنندگان به پس‌انداز خود نياز خواهند داشت، در صورت وقوع رشد اقتصادي، دولت اين مشکل نقدي را نخواهد داشت.
راهکار خيلي ساده‌اي که مي‌تواند هم مشکل دولت را حل کند و هم بيشتر مورد پسند پس‌اندازکنندگان خواهد بود، اين است که دولت مي‌تواند يارانه اين گروه را که قاعدتا اکثريت متقاضيان را دربرمي‌گيرد، به‌صورت نوعي پس‌انداز به آنها پرداخت کند. اين پس‌انداز مي‌تواند شکل‌هاي متنوعي داشته باشد که براي مثال ساده‌ترين آنها اوراق قرضه تعديل شده با تورم است، به اين معنا که دولت اوراق قرضه‌اي منتشر کند که ارزش واقعي آنها طي زمان با تورم کاهش نيابد، يا به‌عبارت ديگر ارزش پولي آنها سالانه حداقل به ميزان تورم افزايش پيدا کند. سپس دولت مي‌تواند از مردم بخواهد که خود نحوه دريافت يارانه‌شان را انتخاب کنند. قاعدتا هدف چنين سياستي اين خواهد بود که کساني که نيازشان به يارانه نياز مصرفي است دريافت وجه نقد و کساني که نيازشان پس‌اندازي است دريافت پس‌انداز را ترجيح دهند.
تنها نکته‌اي که در مورد گروه دوم بايد در نظر گرفته شود اين است که به اين ترتيب دولت نياز دارد که پس‌اندازکنندگان را راضي کند که به‌صورت داوطلبانه دريافت اوراق قرضه، يا هر شکل ديگر پس‌انداز دولتي را به دريافت وجه نقد ترجيح دهند. براي اينکه چنين اتفاقي بيفتد، اولا لازم است که پس‌اندازکنندگان اطمينان داشته باشند که دولت در آينده قادر به پرداخت اين پس‌انداز‌ها خواهد بود؛ يعني دولت نياز دارد که در عمل نشان دهد که تصميمش براي اصلاحات اقتصادي جدي است و اقتصاد ايران نه تنها رو به بهبود است، بلکه شتاب اين بهبود اقتصادي به‌قدري است که منابع لازم را در آينده براي پرداخت تعهداتش در اختيار خواهد داشت. از سوي ديگر، قطعا پس‌اندازکنندگان، پس‌انداز شخصي را به پس‌انداز دولتي ترجيح مي‌دهند؛ چراکه پس‌انداز شخصي در مواقع اضطراري قابل‌دسترس‌تر و سهل‌الوصول‌تر است. به‌عبارت ديگر، پس‌انداز‌کنندگان با قبول پس‌انداز دولتي، ريسک بالاتري را به جان خواهند خريد؛ بنابراين لازم است که دولت نرخ سود تعديل شده اين پس‌انداز را به قدري بالا ببرد که اين ريسک بالاتر را جبران کند، يا به بيان ديگر اين ريسک بالاتر را به قيمت مناسبي «بخرد»، در صورتي که دولت بتواند اين کارها را انجام دهد، پس‌اندازکنندگان قطعا دريافت پس‌انداز دولتي را به وجه نقد ترجيح خواهند داد.
يکي از ويژگي‌هاي بسيار مثبت چنين سياستي که مطابق جديدترين يافته‌هاي علم اقتصاد در زمينه طراحي مکانيزم است، اين است که دولت خود هيچ نيازي به تفکيک اين 2 گروه از يکديگر ندارد. زيبايي، کارآيي و عملي بودن اين سياست در اين است که بسته‌هاي پيشنهادي در آن به گونه‌اي طراحي شده‌اند که هر گروه بسته خود را بيشتر از ديگري مي‌پسندند.
به اين ترتيب، چنين سياستي اولا مشکل فعلي دولت را در تامين نقدينگي حل خواهد کرد؛ چراکه دولت فقط نياز خواهد داشت به اندازه يارانه گروه اول نقدينگي داشته باشد و از سوي ديگر رفاه مردم را افزايش خواهد داد؛ چراکه گروه دوم ديگر نيازي نخواهند داشت که به‌صورت مداوم به دنبال راهي براي پس‌انداز وجه نقد دريافتي‌شان باشند. به‌علاوه، با پرداخت يارانه گروه دوم به‌صورت پس‌انداز، نياز ايشان نيز براي يافتن نوعي پس‌انداز جايگزين که عمدتا خود را به‌صورت نوسانات بازار ارز و طلا نشان مي‌دهد از بين خواهد رفت؛ بنابراين با توجه به اندازه قابل‌توجه اين گروه مي‌توان انتظار داشت که با عملي شدن اين سياست، ثبات بيشتري نيز بر بازارهاي جايگزين حاکم شود.
حسن افروزي
دانشجوي دکتراي اقتصاد در دانشگاه تگزاس-آستين













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن