تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813084697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخاب رییس جمهوری لبنان از پاریس تا بیروت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انتخاب رییس جمهوری لبنان از پاریس تا بیروت بیروت - ایرنا- می گویند مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد و حالا نمایندگان مردم لبنان از برگه های سفید و قرمز و به همین دلیل انتظارمی رود جلسه فردا ( چهارشبنه) پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید به علت به حد نصاب نرسیدن، تشکیل نشود.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، اکنون آرایش آرای گروه های سیاسی عمده بویژه 8 و 14 مارس آنها را از ورود به صحن پارلمان باز می دارد چرا که اگر مجلس به حد نصاب برسد و هر کدام از این دو گروه با فراکسیون « دیدار دموکراتیک» و همپیمانان مستقل آن کنار آمده باشد، نامزد آن گروه به کاخ ریاست جمهوری ( بعبدا) می رود و به همین دلیل احتیاط را پیشه کرده اند تا با اطمینان بیشتری قدم بردارند.
ناظران می گویند که جلسه فردای مجلس لبنان تنها اگر یک تحول محسوس سیاسی رخ دهد و بویژه خط گفت وگوهای بین « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و فرستاده ویژه ژنرال « میشل عون» با « سد حریری» رییس حزب جریان المستقبل به نتیجه برسد، شاید تشکیل شود.
السفیربه نقل از منابع آگاه نوشت که حریری به یارانش بویژه در حزب نیروهای لبنانی و « سمیرجعجع» نامزد گروه 14 مارس و رییس این حزب اطلاع داده که تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده است.
این روزنامه افزود: بیروت بویژه « الرابیه» مقر ژنرال عون در انتظار بازگشت جبران باسیل از پاریس است تا اخرین اطلاعات را از دیدارش با حریری به اطلاع ژنرال برساند.
السفیر تاکید کرد که پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان اکنون در میان پایتخت هایی از جمله واشنگتن ، پاریس و ریاض و تهران دست بدست می شود.
النهار دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت که پاریس پایتخت فرانسه به مرکز مذاکرات و رایزنی طرف های لبنانی تبدیل شده است، سعد حریری شب گذشته از ریاض وارد پاریس شده تا به محض رسیدن جبران باسیل با او که ازایتالیا می آید، دیدار کند و محور گفت وگوهای آنها نامزدی ژنرال عون است.
النهارهمچنین نوشت که کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان هم از رم وارد پاریس خواهد شد تا با سعد حریری ملاقات و با او در باره انتخاب رییس جمهوری در مهلت قانونی گفت وگو کند.
اینها در حالی است که « دیوید هیل» سفیر آمریکا در لبنان هم هفته گذشته برای دیدار با مقامات فرانسوی و گفت وگو با آنان در باره انتخابات ریاست جمهوری لبنان به پاریس سفر کرده است.
اما النهار نوشت که در بیروت هم رایزنی ها و مشورت ها همچنان ادامه دارد و تلاش ها بر این متمرکز است که جلسه فردا چهارشنبه به حد نصاب برسد و تشکیل شود.
جلسه فراکسیون دیدار دموکراتیک به ریاست « ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه تشکیل شد و این در حالی بود که « وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت لبنان به نمایندگی از جنبلاط به ریاض رفته و با سعد حریری و همچنین « سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار کرده است.
از سوی دیگر « سمیرجعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی که خود را همچنان نامزد گروه 14 مارس می داند و تاکید کرده که تا آخر در کورس رقابت انتخابات ریاست جمهوری باقی می ماند، گفت: المستقبل با انتخاب میشل عون بعنوان رییس جمهورتوافقی لبنان موافقت نمی کند.
جعجع در کنفرانسی خبری افزود: هدف از دیدار سعد حریری با « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و عضو گروه جریان آزاد ملی به ریاست میشل عون برای بررسی مسائل دیگری است.
وی در عین حال گفت که ما از گشوده شدن فضا برای تماس های جریان و گروه های سیاسی خرسند می شویم.
جعجع در عین حال تاکید کرد که قبل از روز چهارشنبه از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری عقب نشینی نمی کند و تا پایان و انتخاب رییس جمهوری بر نامزدی خود تاکید می کند.
وی در ادامه این گفت وگو رقبای سیاسی خود و گروه 14 مارس یعنی گروه 8 مارس را متهم کرد که قصد دارند در صورت تشکیل جلسه پارلمان سناریوی جلسه گذشته برای انتخاب رییس جمهوری را تکرار و باردیگر برگه های سفید در داخل صندوق اخذ رای بیاندازند.

رییس حزب نیروهای لبنانی با بیان اینکه گروه 8 مارس قصد دارد جلسات پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری را به تعطیلی بکشاند، گفت که انتخابات ریاست جمهوری در خطر است و لبنان وارد مرحله خلاء سیاسی می شود.
وی افزود: خطرناک تر اینکه این شرایط قدرت های منطقه ای و بین المللی را وادار می کند تا بر لبنان برای انتخاب یک رییس جمهوری که واقعا رییس جمهوری نخواهد بود، اعمال فشار کنند با این بهانه که توازن قوا برقرار شود و این به نفع لبنان نیست.
جعجع از گروه 8 مارس خواست تا نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کند و گفت: درجلسه روز چهارشنبه حاضر می شویم تا انتخابات انجام شود و هر نامزدی که پیروز شد همگی به او تبریک می گویم و هیچ راه حلی غیراز راه حل قانونی و قانون اساسی وجود ندارد.
وی افزود: چنانچه نامزدهای گروه 8 و 14 مارس نتوانستند 65 رای را کسب کنند طبیعی است که نامزد سوم عقب نشینی کند و رای او به حساب دو نامزد 8 و یا 14 مارس که بیشتر رای دارند، ریخته شود.
قرار است عصر امروز فراکسیون تغییر و اصلاح به ریاست میشل عون تشکیل شود و نتایج جلسه دیدار احتمالی حریری و باسیل را بررسی و بعداز آن با صدور بیانیه ای اعلام نظرکند.
روزنامه المستقبل ارگان حزب جریان المستقبل نیز نوشت که علاوه بر جعجع ، حزب الکتائب به ریاست « امین الجمیل» هم می گویند که می ترسند لبنان وارد مرحله خلاء سیاسی شود اگر نمایندگان در جلسات شرکت نکنند و رییس جمهوری جدید انتخاب نشود.
دفتر سیاسی حزب الکتائب شب گذشته تشکیل جلسه داد و بعداز آن با صدور بیانیه ای از همه گروه ها و جریان های سیاسی خواست که با اتخاذ یک تصمیم روشن و صریح برای انتخاب رییس جمهوری اقدام کنند و اجازه ندهند جلسه فردا از حد نصاب بیفتد.
ناظران معتقدند که چنانچه این جلسه تشکیل شود و جعجع باردیگر نتواند رای بیاورد فضا برای ورود الجمیل به عنوان نامزد جدید گروه 14 مارس باز می شود.
اللواء دیگر روزنامه لبنانی هم به دیدار امروز حریری و باسیل در پاریس اشاره کرد و نوشت که « علی عواض عسیری» سفیر عربستان سعودی در لبنان در چند روز آینده به ماه ها دوریش از لبنان خاتمه می دهد و به بیروت بازمی گردد تا در مهلت باقی مانده قانونی انتخاب رییس جمهوری لبنان رایزنی ها و مشورت ها را از نزدیک دنبال کند.
اللواء مدعی شد که فرانسه تلاش های خود را در دو روز گذشته برای برقراری تماس با تهران و ریاض افزایش داده است تا انتخابات ریاست جمهوری لبنان به نتیجه برسد.
این روزنامه لبنانی به نقل از « کامل الرفاعی» عضو فراکسیون « وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان نوشت که به نظر نمی رسد مذاکرات باسیل و حریری به نتیجه مثبت برسد.
به نوشته اللواء ؛ الرفاعی گفته است که حریری دارای نامزد ویژه خود است و اگر قرار باشد تغییر کند جایگزین ژنرال عون نخواهد بود بلکه حریری از میان « جان قهوجی» فرمانده ارتش ، « ریاض سلامه» رییس بانک مرکزی و یا « جان عبید» سیاستمدار یکی از انتخاب می کند.
این روزنامه لبنانی به نقل از الرفاعی افزود: نمایندگان پارلمان وابسته به گروه 8 مارس بویژه حزب الله و جنبش امل به مجلس می روند اما در باره ورودشان به صحن پارلمان در آنجا و بعداز برررسی شرایط تصمیم می گیرند.
حزب الله و همپمانانش بیش از هر چیز بر ویژگی ها و شایستگی های نامزدها و فاصله آنها با مقاومت ضد صهیونیستی و منافع ملی لبنان می اندیشند و این خط قرمز را بسیار جدی دنبال می کنند.
« نبیه بری» رییس مجلس لبنان و رییس جنبش شیعی عمل به گروه های سیاسی این کشورهشدار داد که اگر جلسات پارلمان بزودی به انتخاب رییس جمهوری جدید منجر نشود، روند انتخاب را تغییر می دهد.
وی گفت: تاکنون با پرونده انتخاب رییس جمهوری به شکل معمول برخورد کرده ام و اگر احساس کنم روند کنونی طولانی خواهد شد و بزودی به نتیجه نمی رسیم، بعداز جلسه دوم روند را تغییر می دهم.
نخستین جلسه پارلمان لبنان هفته گذشته با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.
دراین جلسه « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

ناظران معتقدند که سرانجام گروه 14 مارس مجبور می شود نامزد دیگری را جایگزین جعجع کند که اکنون به عنوان « نامزد بد» در لبنان شناخته می شود.
به نظر می رسد امین الجمیل نامزد دیگر گروه 14 مارس باشد و همچنین احتمال ائتلاف این گروه با گروه 8 مارس و توافق دو طرف بر سر ریاست جمهوری واحد و احتمالا ژنرال « میشل عون» وجود دارد.
ناظران احتمال ائتلاف فراکسیون « دیدار دموکراتیک» به ریاست « ولید جنبلاط » رییس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه و همپیمانان مستقلش با یکی از دو گروه 8 ویا 14 مارس را رد نکرده اند.
جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید قرار است فردا چهارشنبه آینده تشکیل شود.
براساس اعلام نبیه بری این جلسه هم با حضور دو سوم نمایندگان ( 86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت ، در این جلسه هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
اما اغلب ناظران معتقدند که به علت به حد نصاب نرسیدن ، امکان برگزاری جلسه دوم وجود ندارد مگر اینکه یک اتفاق غیرمنتظره در نتیجه رایزنی ها دو روز آینده رخ دهد.
در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان گفته می شود که هر دو گروه 8 و 14 مارس نگران ائتلاف جنبلاط و همپیمانانش با رقیب هستند و به همین دلیل در تاخیر جلسات پارلمان تا روشن شدن وضعیت رایزنی های داخلی و خارجی با یکدیگر هم رای هستند.
« هنری حلو» نامزد مورد حمایت جنبلاط و دوستان مستقلش در جلسه اول پارلمان 16 رای کسب کرد که اگر به هرکدام از دو گروه متمایل شود، نامزد آن گروه می تواند به نصاب 65 رای لازم برسد.
السفیر به نقل از کسانی که آنها را « مراجع شناخته شده» خواند، افزود: آمریکا و فرانسه به لبنانی ها گفته اند که هیچکدام از نامزدها را « وتو» نمی کنند و ایران وعربستان هم اعلام کرده اند که یک رییس جمهوری مورد توافق لبنانی ها را تایید می کنند.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد که بحران های منطقه ای و بین المللی لبنان را از اولویت فهرست ها خارج کرده و این فرصتی برای لبنانی هاست تا بتوانند یک رییس جمهوری صددرصد انتخاب لبنان را برگزینند.
السفیر در عین حال هشدار داد که ارتباط دادن پرونده انتخاب رییس جمهوری لبنان با انتخاب های در سوریه و عراق و مصر درست نیست و اگر بخواهیم منتظر نتایج این انتخاب ها باشیم لبنان وارد مرحله خطرناک خواهد شد.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن