تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش های فراروی رییس جمهوری آینده مصر


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چالش های فراروی رییس جمهوری آینده مصر
مصر در حالی به سوی انتخابات ریاست جمهوری گام بر می دارد که رییس جمهوری آینده این کشور در عرصه داخلی و خارجی با مشکل های پیچیده ای روبرو خواهد بود.
به گزارش نامه نیوز به نقل از ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی قرار است پنجم و ششم خرداد ماه امسال برگزار شود که فقط 2 نامزد در این انتخابات شرکت کرده اند.

«حمدین صباحی» سیاستمدار چپگرا و «عبدالفتاح سیسی» وزیر دفاع پیشین، فعالیت های انتخاباتی خود را با گردآوری امضا که یکی از پیش شرط های شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر است، آغاز کرده اند.

مصر هم اکنون به صحنه رقابت انتخاباتی میان سیسی و صباحی تبدیل شده است.

البته برخی تحلیلگران، بخت سیسی برای انتخاب به عنوان سکاندار مصر را بیش از نامزد دیگر ارزیابی می کنند.

انتخابات مصر در شرایطی برگزار می شود که این کشور پس از اقدام ارتش در برکناری «محمد مرسی» نخستین رییس جمهوری این کشور پس از انقلاب 1389، وارد فضایی از درگیری های داخلی شده و خشونت، هرج و مرج و بازداشت ها به اوج خود رسیده است.

این کشور آفریقایی در حالی به سوی انتخابات ریاست جمهوری گام بر می دارد که رییس جمهوری آینده باید به سبب مشکل های پیچیده اقتصادی، فقر، بیکاری و بحران های سیاسی داخلی و خارجی با چالش های زیادی دست و پنجه نرم کند.

در این گزارش به برجسته ترین مشکل های جامعه مصر که رییس جمهوری آینده این کشور با آنها روبرو خواهد بود، پرداخته شده است.

** بحران امنیتی

با وجود اینکه دولت موقت مصر قوانین سختی برای رویارویی با تظاهرات و دهشت افکنی در نظر گرفته، اما نتوانسته است ثبات و امنیت را برای شهروندان به ارمغان آورد و از دامنه اعتراض ها بکاهد. راهپیمایی های روزانه در این کشور ترس از آینده را در دل بسیاری از مردم نهادینه کرده است.

یکی دیگر از بحران های پیش روی رییس جمهوری آینده مصر مسائل امنیتی است که 2 بعد دارد. یکی مربوط به راهپیمایی دانشجویان به ویژه هواداران مرسی است. این راهپیمایی ها که بیشتر در دانشگاه ها رخ می دهد در بسیاری از موارد درگیری ها و کشتارهایی را به همراه داشته است.

یکی دیگر از جنبه های بحران امنیتی این کشور مربوط به یورش های مسلحانه ای است که بسیاری از تاسیسات نظامی و عناصر امنیتی را هدف قرار می دهد. عمده ترین این رویدادها در شبه جزیره سینا و شمال شرق مصر رخ داده است.

تحلیلگران بر این باورند که کیفیت برخورد دولت آینده مصر با این گونه معضل ها اهمیت فراوانی دارد و اگر دولت خشونت را کنترل کند، فرصت مناسب برای تامین امنیت فراهم می آید.

** بحران سیاسی داخلی

بحران سیاسی داخلی نیز از چالش هایی است که رییس جمهوری آینده مصر با آن روبرو خواهد بود. وی باید دیدگاه ویژه خود را درباره قطب بندی های سیاسی که پس از سرنگونی «حسنی مبارک» رییس جمهوری پیشین مصر، و نیز برکناری مرسی به وجود آمده است، بیان کند.

در این پیوند، «مختار غباشی» معاون رییس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی عربی مصر، چهارم اردیبهشت ماه به روزنامه «الشرق» قطر گفت: بحران سیاسی داخلی مصر آزمون حقیقی برای رییس جمهوری آینده این کشور است تا توانایی خود را در کنترل اوضاع نشان دهد؛ به ویژه در شرایطی که میان جریان های سیاسی گوناگون قطب بندی شدیدی وجود دارد.

همچنین «احمد عبد ربه» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره، در همان تاریخ به این روزنامه گفت: بحران قطب بندی سیاسی از بزرگ ترین چالش هایی است که رییس جمهوری آینده مصر با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد.

** بحران ساختار نهادها

رییس جمهوری مصر برای بازسازی ساختار نهادهای دولتی نیز چالش هایی را پیش رو دارد.

پرداختن به اموری مانند نابسامانی و فساد اداری از مهمترین پرونده هایی است که انتظار می رود رییس جمهور آینده در آنها دخالت کند.

از زمان سرنگونی مبارک، گروه های سیاسی گوناگون مصر در پی پاکسازی نهادهای کشور از فساد هستند.

در این پیوند، غباشی و عبدربه نیز بر این باورند که بازسازی ساختار نهادهای دولتی و برطرف کردن نابسامانی در اداره ها و کنترل فساد نهادهای دولتی از مهمترین پرونده هایی است که رییس جمهوری آینده برای پاسخگویی به خواست مردم باید در آنها دخالت سرنوشت سازی داشته باشد.

به باور آنان، پاکسازی نهادهای دولتی از فساد و پارتی بازی این احساس را میان مردم به وجود خواهد آورد که رییس جمهوری از بازماندگان دوره مبارک نیست.

در این زمینه تارنمای مرکز مطالعات «الجزیره» قطر چهارم اردیبهشت نوشت: همانطور که سیسی در یکی از سخنرانی های خود اظهار داشت، شیرازه دولت مصر از هم پاشیده است. این کشور از مشکلات مزمنی مانند کم کاری در نهادهای دولتی، گسترش فساد و رشوه رنج می برد. همچنین دولت این کشور در ارایه خدمات بنیادین مانند بهداشت و آموزش ناتوان است.

** بحران اقتصادی

بحران اقتصادی نیز از چالش های فراروی رییس جمهوری آینده مصر است؛ به طوری که شهروندان این کشور از رییس جمهوری آینده انتظار دارند در این زمینه کارنامه موفقی داشته باشد. این انتظارات در شرایطی است که اقتصاد مصر با چالش های بسیار دست و پنجه نرم می کند.

اقتصاد یکی از ضعف هایی است که احتمال دارد دولت آینده مصر را هم سرنگون کند. 9 ماه از براندازی دولت پیشین می گذرد اما هنوز دولت موقت نتوانسته است سیاست اقتصادی منسجمی را پایه ریزی کند.

اقتصاد در فضایی که آکنده از تنش و ناآرامی است نه فرصت جذب سرمایه گذار و جهانگرد دارد و نه می تواند رشد داشته باشد.

اگرچه برخی کشورهای عربی ساحل خلیج فارس از دولت موقت مصر پشتیبانی کردند، اما کمک های مالی آنها هم نتوانست چالش های اقتصادی این کشور آفریقایی را از بین ببرد.

مصر با مشکل های اقتصادی پایداری روبرو است. کمبود بودجه و نقدینگی، بحران های وخیمی مانند افزایش نرخ تورم و بیکاری، کمبود سوخت، ویرانی زیربناها و... را به دنبال داشته است.

در این پیوند، تارنمای مرکز مطالعات الجزیره چهارم اردیبهشت ماه نوشت: سیسی دیدگاه اقتصادی شفافی در باره آینده مصر ندارد. رویکرد اقتصادی و اجتماعی وی نامشخص است و حتی احتمال دارد وی نقش ارتش را در پیش بردن چرخه اقتصادی پر رنگ کند.

این مرکز مطالعات افزود: یافته ها نشان می دهد سیسی به پشتیبانی از تنگدستان گرایشی ندارد. بر پایه این اطلاعات، او قصد دارد یارانه ها را بردارد و شهروندان مصری را وادار کند همه هزینه ها را خودشان بپردازند.

برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که قانون اساسی تازه مصر از سرمایه داران و ثروتمندان پشتیبانی های بیشتری می کند.

یکی از بزرگ ترین مشکل ها در مصر این است که نیاز مردم به بهبود اوضاع اقتصادی بسیار است و شهروندان این کشور به دلیل بالا بودن قیمت ها و بی ثباتی ها در تنگنا هستند.

با وجود اوضاع بد اقتصادی، برآوردن این بخش از خواسته های عمومی نیاز به زمان دارد. با این همه به نظر می رسد اگر اوضاع اقتصادی مصر هر چه زودتر بهبود نیابد، اعتراض ها گسترده تر خواهد شد.

** بحران سیاست خارجی

برخی کارشناسان بر این باورند که مساله سیاست خارجی از پیچیده ترین مسائلی است که رییس جمهوری آتی باید به آن توجه داشته باشد.

از برجسته ترین پرونده ها در مساله سیاست خارجی، روابط مصر با آمریکا است؛ به ویژه در شرایطی که از زمان برکناری مرسی روابط 2 کشور به سوی تیرگی پیش رفته و مصر گرایش بیشتری به روسیه پیدا کرده است.

این پرسش مطرح می شود که آیا رییس جمهوری آتی مصر خواهد توانست بدون اینکه آمریکا را از دست دهد با روسیه هم روابط تنگاتنگی داشته باشد؟

همچنین پیش از زمان مرسی و حتی در دوره کنونی گفت و گوها در باره ساخت سد «النهضه» به دست اتیوپی بر روی آب نیل با شکست همراه بوده است. بنابراین مساله رود نیل و سهم هر یک از کشورها از آب هم از مسائلی است که سکاندار دولت آینده مصر باید دیدگاه خود را در باره آن بیان کند.

همچنین موضع گیری دولت آینده درباره مساله فلسطین و ناآرامی های سوریه هم بر مناسبات خارجی مصر با کشورهای دیگر تاثیر خواهد داشت.

** فرجام سخن

طبیعی است در فضایی که آکنده از تنش سیاسی و ناامنی است، سرمایه گذاران از مصر بگریزند. در این صورت رییس جمهوری آینده مصر در پیاده سازی برنامه های اجرایی با چالش روبرو خواهد شد و احتمال دارد اهداف انقلاب مصر به کلی از بین برود.

با توجه به چالش هایی که یادآوری شد، رییس جمهوری آینده مصر روزهای سختی را در دوران ریاست جمهوری خود تجربه خواهد کرد. افزون بر اقتصاد ورشکسته، ناامنی و گسترش تروریسم (دهشت افکنی) در این کشور تبدیل به یک مساله پیچیده شده است که از وی انتظار می رود دیدگاه شفافی در این زمینه داشته باشد و در این باره به گونه ای جدی وارد عمل شود.

روشن است رییس جمهوری مصر هر که باشد، باید به خواسته های مردم در بعد داخلی و خارجی توجه کند و عزت، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی را تحقق بخشد؛ وگرنه سرنوشتی همانند حسنی مبارک یا حتی محمد مرسی خواهد داشت.





1393/2/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن