تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814718309




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مالزی و آمریکا در بیانیه ای چین را به چالش کشیدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مالزی و آمریکا در بیانیه ای چین را به چالش کشیدند کوالالامپور – ایرنا – آمریکا و مالزی روز دوشنبه در پایان سفر سه روزه باراک اوباما به مالزی ضمن امضای قراردادی به ارزش دو میلیارد دلار، در بیانیه ای برای به چالش کشیدن چین و بدون ذکر نام این کشور بر تامین امنیت دریایی، اطمینان از آزادی دریانوردی و همچنین پرواز بر فراز آب های دریای چین جنوبی تاکیدکردند.


به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای نیواستریت تایمز مالزی، در بیانیه مشترک آمریکا و مالزی بر حل چالش های دریایی از طریق مسالمت آمیز و بر اساس قوانین بین المللی تاکید شده است.
در این بیانیه آمده است که این قبیل چالش ها باید براساس قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون بین المللی قوانین دریایی حل و فصل شود.
چین تلاش دارد مساله اختلافات این کشور با همسایگان و مالزی و فیلیپین به داوری بین المللی کشیده نشده و در سطح جهان مطرح نشود، اما فیلیپین با اشاره واشنگتن اختلافاش با پکن را به دادگاه بین المللی لاهه برد و در بیانیه مشترک کوالالامپور و واشنگتن نیز دو طرف خواستار حل و فصل چالش ها براساس قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون بین المللی قوانین دریایی شدند.
واشنگتن و کوالالامپور در این بیانیه بر ضرورت همکاری بین چین و اتحادیه آ.سه.آن به منظور رفع مشکلات و اختلافات دریایی تاکید کردند.
چین، تایوان، مالزی، برونئی، ویتنام و فیلیپین کشورهایی هستند که در دریای چین جنوبی دارای چالش های گسترده ای هستند و برسر مناطق نفت خیر منطقه اختلاف ارضی دارند.
در این بیانیه با اشاره به جنبش جهانی میانه روها که پیش از این توسط نخست وزیر مالزی اعلام شده، این جنبش راهی برای افزایش درک و میانه روی بین مردم و مذاهب مختلف از طریق گسترش روابط بین دولت ها و ملت ها عنوان شده است.
رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر مالزی همچنین بر افزایش همکاری های نظامی به ویژه در بخش نیروی دریایی تاکید کردند. براین اساس واشنگتن به توسعه ظرفیت های نیروی دریایی مالزی از طریق فراهم کردن تجهیزات و آموزش نیروهای متخصص کمک می کند.
برنامه لغو روادید مالزیایی ها برای سفر به آمریکا نیز از دیگر مواری بود که رییس جمهوری آمریکا و نخست وزیر مالزی در مورد بررسی شرایط مالزی برای عضویت در آن توافق کردند.
براساس برنامه لغو روادید که در حال حاضر 37 کشور در آن عضویت دارند شهروندان هر یک از این کشورها می توانند برای یک دوره 90 روزه بدون نیاز به روادید به سایر کشورهای عضو سفر کنند.
نجیب تون رزاق با ابراز خرسندی اعلام کرد که آمریکا در این زمینه متعهد به ارائه کارگاه های آموزشی، الزامات امنیتی و توافق برای تبادل اطلاعات است.
باراک اوباما نیز گفت که قوانین روشن و مشخصی برای عضویت کشورها در این برنامه وجود دارد.
رییس جمهوری آمریکا گفت که تحقق این شرایط یک شبه رخ نمی دهد زیرا شرایط بسیاری از جمله اطمینان از نوع اطلاعات مبادله ای، گزارش گذرنامه های مفقود شده و لیست تروریست ها باید قبل از نهایی شدن این توافق مورد بررسی قرار گیرد.
اوباما افزود: با توجه به افزایش مبادلات تجاری و ارتباطات مردم دو کشور ما خواستار آغاز بررسی ها برای عضویت مالزی در این برنامه هستیم.
از بین کشورهای شرق آسیا برونئی، سنگاپور، تایوان و ژاپن در حال حاضر در برنامه لغو روادید عضویت دارند.
قبرس، ترکیه، لهستان، بلغارستان، آرژانتین، رومانی و لهستان نیز از جمله دیگر کشورهای هستند که درخواست عضویت آنها در این برنامه در حال بررسی است.
آساق**د.م**1611
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن