تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805510276




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش نرخ سپرده ها به نفع یا ضرر تولید؟/ سودهای بانکی به نام سپرده گذار، به کامِ بانک‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
کاهش نرخ سپرده ها به نفع یا ضرر تولید؟/ سودهای بانکی به نام سپرده گذار، به کامِ بانک‌ها

کاهش نرخ سپرده ها به نفع یا ضرر تولید؟/ سودهای بانکی به نام سپرده گذار، به کامِ بانک‌ها
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید کاهش نرخ سپرده ها که باید در جهت منافع تولید قرار بگیرد اما متاسفانه همواره به ضرر تولید بوده است.
به گزارش نامه نیوز، یکی از مسائلی که این روزها در فضای اقتصادی کشور حاشیه های فراوانی را به همراه داشته موضوع تعیین نرخ سود سپرده های بانکی است و اخیرا در جلسه ای که با حضور ولی الله سیف و مدیران ارشد بانکی برگزار شد، توافقاتی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانک های دولتی و خصوصی انجام گرفته است. توافقی که هنوز قطعی نشده است .

در همین رابطه غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک مهر اقتصاد می گوید کانون بانک های خصوصی و شورای هماهنگی بانک های دولتی توافق کردند که نرخ سود سپرده های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بین محدوده 10 تا 21 درصد باشد؛ البته تا زمانی که این توافق قطعی نشده، قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرعامل بانک مهر اقتصاد با بیان اینکه نرخ سود سپرده در بین بانک ها و موسسات بانکی نابسامان است و این شرایط به نفع بانک ها و موسسات و حتی مشتریان بانکی نیست، معتقد است باید دامنه ای برای نرخ سود سپرده ایجاد شود؛ معتقدم باید بین نرخ سود سپرده بانک های خصوص، موسسات اعتباری و بانک های دولتی یک تا 2 درصد فاصله نرخ باشد زیرا ریسک بانک های دولتی پایین تر است.

وی در خصوص نرخ سود تسهیلات بانکی گفته است نرخ سود تسهیلات تابعی از نرخ سود سپرده است و در صورت کاهش سود سپرده ها، سود تسهیلات هم کاهش خواهد یافت. به نظر می رسد برای ضمانت اجرایی این توافق، بهتر است شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده توافق شده بانک ها را به تصویب برساند. احتمالا تا پایان اردیبهشت ماه، توافق بانک ها برای نرخ سود سپرده اجرایی شود.

همچنین علی دیوانداری مدیر عامل بانک پارسیان در این رابطه گفته است طبق توافقی که بین کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی انجام شد حداقل نرخ سود سپرده 10 درصد و حداکثر آن 21 درصد تعیین شد. نرخ سود سپرده در کوتاه‌مدت 10 درصد و در بلندمدت 21 درصد تعیین شده است و نرخ سود برای دوره‌های میان‌مدت نیز متناسب با زمان سرمایه گذاری تغییر کرد.

مدیرعامل پارسیان با بیان اینکه نرخ‌های سود توافقی بین کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها به بانک مرکزی ارسال شده است، گفته است منتظر تأیید بانک مرکزی هستیم. البته نظر بانک مرکزی دخالت در بازار پولی نیست بلکه تلاش دارد بانک‌ها با توافق یکدیگر بازار را مدیریت کنند. قاعدتاً این نرخ‌ها باید از امروز لازم الاجرا باشد ولی ما هنوز کتباً چیزی به شعب ابلاغ نکردیم و منتظر دریافت بخشنامه کانون بانک‌های خصوصی در این زمینه هستیم. کسانی که تا به امروز با نرخهای سود بالا سپرده گذاری کردند از این پس و تا پایان مدت سپرده گذاری‌شان همان سود را دریافت می‌کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه نرخ سود بالا ممکن است به‌نفع عده‌ای باشد که قصد سپرده گذاری در سیستم بانکی را دارند، کی گوید اما این نرخ برای اقتصاد کشور مناسب نیست چرا که هزینه تمام‌شده تولید و سایر بخش‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد. هرچقدر سود بانکی به اعداد بالا برسد برخی از افراد حاضر به مشارکت در فعالیت‌های مولد نیستند و این اصلاً به‌نفع اقتصادی ملی نیست، بر همین اساس تصمیم کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده بانکی تصمیم خوبی بوده است.

مدیرعامل بانک پارسیان در مورد تغییر نرخ تسهیلات بانکی گفته است ازآنجایی که پیش از این بانک‌ها به سپرده گذاری با نرخ‌های سود بالا روی آورده بودند، فعلاً امکان کاهش نرخ سود تسهیلات نیست البته به‌تدریج و در ماه‌های آتی این نرخ کاهش خواهد یافت.

همچنین در این رابطه ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نامه نیوز اظهار داشت: کاهش نرخ سپرده ها که باید در جهت منافع تولید قرار بگیرد اما متاسفانه همواره به ضرر تولید بوده است.

وی با بیان اینکه توجیه اقتصادی هر کاهش نرخ سود سپرده ای در تولید نمایان می شود و این به خاطر کمتر شدن هزینه های تولید است و باید به افزایش تولید منجر شود، گفت: دلایلی وجود دارد که در نهایت منجر به این می شود که منابع مذکور صرف تولید نشود و به بازارهای غیر مولد و دلالی برود.

وی افزود: سپرده گذاران همگام سپرده گذاری با این سوال مواجه اند که آیا عقلانی است که پول خود را به صورت نسیه در اختیار افراد دیگر قرار دهیم و هیچ تضمینی وجود نداشته باشد که در زمان دریافت آن ارزشش کم نشده باشد؟ سوال بعد راجع به بانکهاست که مردم اعتقاد دارند بانکها از راه این منابع سود های زیادی کسب می کنند ولی در عمل این سودها به سپرده گذاران تعلق نخواهد گرفت.

ندیمی ادامه داد: به همین دلیل کاهش نرخ سود با توجیه کمک به تولید انجام می شود ولی در نهایت به ضرر تولید تمام می شود. این پولها به بازار غیر مولد و دلالی می روند و صف متقاضیان تسهیلات بیشتر می شود، پروژه های نیمه تمام، به اتمام نمی رسد، پروژه جدید شروع نمی شود. بنابراین تولید و اشتغال و صادرات شکل نمی گیرد. بنابراین از نظر ما نرخ سود باید در تعامل با تورم باشد. اگه تورم 5 درصد است سود هم 5 درصد شود و اگر تورم 20 درصد است سود هم 20 درصد باشد. برای اینکه در حقیقت ما به مردم سود نمی دهیم و در واقع ارزش پولشان را به آنها می دهیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بنابراین به نظر میرسد این موضوع به ضرر تولید است و این پول جذب بانک نمی شود به ضرر دولت است. چراکه نمی تواند نقدینگی را کنترل کند و به ضرر مردم است.

وی تاکید کرد: تا کنون بنا بر این بوده است که 67 درصد تامین مالی توسعه باید توسط بانکها انجام شود اما با معوقات که حدود 89 هزار میلیارد تومان تعریف شده عملا قدرت تسهیلات دهی بانکها کم میشود.

همچنین محمد حسن نژاد دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با نامه نیوز با اشاره به این که منابعی مالی حاصل از این تصمیم قطعا به سمت بازار سرمایه خواهد رفت گفت: وقتی که نرخ تورم نقطه به نقطه طبق آمار کاهش یافته است قاعدتا باید نرخ سود سپرده ها هم کاهش پیدا کند.





1393/2/8





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن