تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814746977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی بر تاثیر متغیرهای محیطی بر مساله فلسطین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی بر تاثیر متغیرهای محیطی بر مساله فلسطین تهران-ایرنا- وضعیت تازه ایجاد شده در گفت و گوهای سازش و تلاش ˈمحمود عباسˈ برای در دست گرفتن ابتکار عمل را می توان ناشی از تغییر معادلات قدرت در سطح بین المللی و منطقه ای دانست؛ تغییری که خود به عنوان عاملی برای نزدیکی طرف های فلسطینی عمل کرده است.


مهلت 6 ماهه گفت و گوهای سازش نهم اردیبهشت ماه به پایان می رسد و این در حالی است که این دور از گفت و گوها نیز بر خلاف تصور اولیه نتوانسته به اهداف از پیش تعیین شده برسد. همانند گذشته رژیم صهیونیستی با ادامه دادن به سیاست های توسعه طلبانه خود و گسترش شهرک های صهیونیستی عامل اصلی شکست گفت و گوها بین طرف هاست.
باید گفت که در شرایط کنونی این بار تشکیلات خودگردان فلسطین است که دست بالا را در گفت و گوها دارد. در این دور محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، از 2 ابزار اصلی برای فشار بر دولت «بنیامین نتانیاهو» استفاده کرده است؛ درخواست عضویت تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان نماینده قانونی مردم فلسطین در 15 نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، و طرح صلح با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس).
فارغ از اینکه تلاش های محمود عباس به کجا ختم شده و چه نتیجه ای به دنبال خواهد داشت، 2 سوال پایه ای مطرح است که پاسخگویی به این سوال ها به نوعی می تواند روشن گر آینده مساله فلسطین و تلاش های عباس باشد. این که در چه فضایی تشکیلات خودگردان فلسطین توانسته ابتکار عمل را در گفت و گوهای سازش در دست گیرد؟ و چه عواملی 2 گروه فلسطینی را به هم نزدیک کرده و نزدیکی این 2 گروه چه تاثیری می تواند بر آینده مذاکرات سازش داشته باشد؟
** گفت و گوهای سازش متاثر از فضای بین المللی و منطقه ای
بر کسی پوشیده نیست که فضای بین الملل تاثیرات عمیقی بر مساله فلسطین دارد. به همین دلیل، تغییرات آن نیز چنین تاثیراتی را به دنبال دارد.
دلایلی وجود دارد که نشان می دهد نظام بین الملل در حال تغییر است. جلوه های این تغییرات را می توان در مناطق مختلف دید. برخی از آنها متاثر از تغییراتی است که در جلوه های قدرت در نظام بین الملل ایجاد و باعث شده قدرت یک بعد قوی مجازی نیز به خود بگیرد. برخی از تغییرات نیز به سطح سیستم و سرشت نظام بین الملل بر می گردد؛ تغییراتی که به توازن بخشی و ایجاد قدرت های رقیب در برابر قدرت برتر در نظام بین الملل منجر می شود.
این تغییرات تاثیر عمیقی بر معادلات قدرت بین گروه های فلسطینی و رژیم صهیونیستی گذاشته است. از یک طرف شاهد حساسیت بیش از پیش افکار عمومی نسبت به مساله فلسطین هستیم؛ به گونه ای که کشورها دیگر نمی توانند پشتیبان این رژیم باشند و از تبعات منفی آن نیز مصون بمانند.
از طرف دیگر، کاهش قدرت ایالات متحده در مدیریت بحران های جهانی و مهار قدرت های در حال ظهور، نوعی سردرگمی را در مدیریت تحولات جهانی برای این کشور ایجاد کرده است. تحولات در اوکراین، شرق آسیا و ظهور قدرت های اقتصادی نوظهور مانند کشورهای عضو باشگاه «بریکس»، هزینه های ابرقدرتی ایالات متحده را بالا برده و تلاش های این کشور برای مدیریت بحران های بین المللی را با دشواری روبرو کرده است. این را می توان ناشی از مکانیسم چرخه قدرت دانست که قدرت ها گرفتار آن می شوند.
رژیم صهیونیستی که تاکنون به خوبی از پشتیبانی ابرقدرتی ایالات متحده در فضای جنگ سرد و طی سال های پس از آن بهره برده بود، به نظر می رسد دیگر نمی تواند از چنین پشتیبانی برخوردار باشد؛ چرا که ایالات متحده دیگر نه آن توان پیشین را دارد و نه آن انگیزه را و مناطق دیگر را نیز باید در راهبرد مدیریت تحولات جهانی خود در نظر بگیرد.
**تغییر معادلات قدرت در خاورمیانه
بعد دیگر تغییرات در فضای کنونی گفت و گوها را می توان در تغییراتی مشاهده کرد که در سطح منطقه خاورمیانه رخ داده است.
افزایش قدرت محور مقاومت و تقویت توان ایران نوعی بازگشت توازن راهبردی به منطقه را باعث شده و این امر فضا را برای شفافیت بیشتر در ارتباط با مساله فلسطین مهیا کرده است.
تقویت وزن برخی گروه ها و کشورها در برابر قطبی که با پشتیبانی ایالات متحده پشتیبان سیاست های رژیم صهیونیستی است، توان چانه زنی برای گروه های فلسطینی را افزایش داده است. این امر را می توان متغیری تازه در محاسبات فلسطینیان در پیشبرد گفت و گو با مقام های صهیونیستی به حساب آورد که می تواند فضای این گفت و گوها را زیر تاثیر قرار دهد.
بنابراین می توان گفت تغییرات قدرت درون سیستم بین الملل و تحولات معادلات قدرت منطقه خاورمیانه، فضای تازه ای برای گروه های فلسطینی ایجاد و نقش آن ها را پر رنگ تر کرده است. در چنین فضایی است که ما شاهد افزایش قدرت چانه زنی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در برابر رژیم صهیونیستی هستیم و این سازمان به دنبال به دست گرفتن ابتکار عمل در این دور از گفت و گوهاست.
**نزدیکی فتح و حماس
از طرف دیگر ما شاهد نزدیکی 2 گروه اصلی فلسطینی، یعنی فتح و حماس هستیم. این 2 گروه سوم اردیبهشت در نشستی درباره ایجاد دولت وحدت ملی به توافق رسیدند. در توضیح دلایل نزدیکی فتح و حماس می توان گفت در نگاه اول نزدیکی این 2 گروه و تلاش آن ها برای تشکیل دولت وحدت ملی را می توان نیازی متقابل برای بهبود وضعیت خود به شمار آورد.
از یک طرف، فتح سعی دارد همچنان در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین مشروعیت خود را به عنوان نماینده اصلی مردم در جامعه بین المللی حفظ کند که این امر نیازمند مقبولیت داخلی این سازمان از سوی مردم فلسطین است.
شکست گفت و گوهای سازش بدون هیچ نتیجه ای می تواند مشروعیت این سازمان را بین مردم فلسطین کاهش و نا امیدی از راهکارهای گفت و گویی این گروه را افزایش دهد. این امر می تواند به محبوبیت گروه های تندروی هوادار رویکرد مسلحانه بینجامد. چنین تغییر رویکردی می تواند هزینه های بالایی برای سرزمین اشغالی داشته باشد؛ چرا که با تقویت حضور گروه های تندرو، رژیم صهیونیستی بهانه کافی برای تجاوز خود به سرزمین اشغالی پیدا می کند و از این راه هم سیاست های توسعه طلبانه خود را به پیش می برد و هم پوشش مشروعیتی برای اقدامات خود در سطح جامعه جهانی ایجاد می کند.
حماس نیز دلایل خاص خود را برای تشکیل دولت وحدت ملی با سازمان آزادیبخش فلسطین دارد. سیاست های این گروه در تحولات عربی نوعی تناقض را در رویکرد آن ها به مسائل جهان عرب ایجاد کرده و نوعی سردرگمی و انزوای ناخواسته را برای آنها به دنبال داشته است.
بسته شدن گذرگاه رفح و تشدید محاصره اقتصادی نوار غزه همراه با تحریم های اقتصادی که رژیم صهیونیستی به این منطقه تحمیل کرده، باعث شده است مردم ساکن نوار غزه از لحاظ معیشت در تنگنای سختی قرار گیرند. این عوامل نیاز به از سرگیری گفت و گوهای مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی را برای حماس تشدید کرده است.
در چنین فضایی است که 2 گروه فلسطینی نیاز به از سرگیری گفت و گوهای دوجانبه و تشکیل دولت وحدت ملی را احساس می کنند.
هر چند فتح و حماس اختلاف های بنیادی با یکدیگر دارند و نوع نگاه و رویکرد آن ها به مسائل فلسطین متفاوت است، اما همانگونه که گفته شد، تغییراتی که در فضای منطقه ای و بین المللی ایجاد شده، می تواند شرایط ویژه ای را برای نزدیکی این 2گروه و حل اختلاف های آنها در جهت افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی ایجاد کند.
**جمع بندی
در یک جمع بندی می توان گفت وضعیت تازه ایجاد شده در گفت و گوهای سازش و تلاش محمود عباس برای در دست گرفتن ابتکار عمل را می توان ناشی از تغییرات قدرت در سطح بین المللی و منطقه ای دانست؛ تغییراتی که خود به عنوان عاملی برای تغییر دیدگاه طرف های فلسطینی عمل کرده است. نشانه هایی از این تغییر دیدگاه به چشم می خورد و از سرگیری گفت و گوها بین فتح و حماس را می توان نشانی از چنین تغییراتی تلقی کرد.
این عوامل خود می توانند تاثیرهای عمیقی بر روند گفت و گوهای سازش داشته باشند و در نهایت رژیم صهیونیستی را وادار کنند حقوق مردم فلسیطن را بپذیرد و به مرزهای 1346 (1967) عقب نشینی کند.
البته نباید فراموش کرد که هدف اصلی محمود عباس از اقدام های تازه خود تشدید فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایبندی به گفت و گوهای سازش و توقف شهرک سازی هاست. این امر می تواند بار دیگر گفت و گوهای دوجانبه برای تشکیل دولت وحدت ملی را نیز زیر تاثیر خود قرار دهد و همانند دوره های پیشین به شکست بینجامد؛ امری که دور ناقصی خواهد بود در روند گفت و گوهای سازش.
از مهدی جوکار- گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن