تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816402095




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژان لوک نانسی و عدالت، عشق، زیبایی در نمایشگاه کتاب تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ژان لوک نانسی و عدالت، عشق، زیبایی در نمایشگاه کتاب تهران تهران-ایرنا - در دوران اخیر که فلسفه جنبه ی عمومی تری یافته است، کسانی که حرفه ی اصلی شان اندیشیدن و تفکر در مباحث وجودی نیست نیز به دنبال کتاب هایی هستند که ساعاتی در مورد چرایی پدیده هایی مانند عشق یا زیبایی بیاندیشند و به پاسخ هایی فراتر از حد تجربه های شخصی دست یابند.


به گزارش گروه اندیشه ایرنا ، در بین کتاب های تازه منتشر شده در حوزه ی مباحث فلسفی که در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شوند ، کتاب است تحت عنوان عدالت ، عشق ، زیبایی از ژان لوک نانسی فیلسوف و منتقد فرانسوی.
ژان لوک نانسی متولد 1940 از جمله متفکرانی است که تحت تأثیر فلاسفه ای مانند ژاک دریدا ، ژرژ باتای و مارتین هایدگر به تألیف آثار و سخنرانی های متعدد در طول زندگی اش پرداخته و کتاب هایی درباره ی هایدگر ، کانت ، هگل و دکارت را به رشته ی تحریر درآورده است.
وی با کتاب اجتماع غیرقابل اجرا، تفسیری بر آرای باتای به شهرت رسید. از جمله مباحثی که نانسی به آن پرداخته نقد برخی دیدگاه های متفکران سیاسی در غرب است . از دید نانسی مشخصه ی فرهنگ غرب برخورداری از دیدی نوستالوژیک به یک اجتماع کوچک و شفاف است که قبل از مدرنیته وجود داشته و بازگشت به آن می تواند ایشان را از بیگانگی جامعه ی معاصر نجات دهد.
نانسی توضیح می دهد آرزوی بازگشت به جامعه ی پیش مدرنی که جامعه ی مدرن در مقابل آن قرار گرفته از محورهای اصلی تفکر سیاسی در غرب است ؛ خصیصه ی جامعه ی پیش مدرن که نانسی آن را ˈ اجتماع اصلیˈ می نامد صمیمیت و هماهنگی ای بوده که اکنون ما در جامعه ای بی هویت که مملو از افراد خودخواهی است فاقد آنیم. جامعه ای که افراد در آن روابط اجتماعی نزدیکی باهم ندارند . نانسی می گوید این اجتماع شکسته یا گمشده را می توان در مثالهای مختلفی برشمرد از جمله : خانواده ی طبیعی ، شهر آتن ، جمهوری روم ، شوراهای محلی و برادری مسیحیان.
نانسی ریشه های این تفکر را در آرای ژان ژاک روسو می یابد . وی تفکر نوستالوژیکی که بر اساس آن ، گذشته و روزگار پیشین بهتر بودند و ما در هر حال چیزی را از دست داده ایم ، اندیشه ای رایج در دوران اخیر می داند. نانسی معتقد است این خیال نوستالوژیک به تنهایی بی ضرر و معصومانه است، اما وقتی که با سیاست گره می خورد این معصومیت از بین می رود .
وی یادآور می شود که باید همیشه به این آگاهیِ گذشته نگر در مورد یک اجتماع گم شده شک کنیم؛ چرا که در بسیاری از موارد سعی در ساختن تصاویری از گذشته برای به وجود آوردن ایده آلی از پیش تعیین شده برای آینده صورت می گیرد. از دید نانسی یکی از علل لزوم شک به این نوع اندیشه، تأمل نمودن در این نکته است که این نوع گذشته نگری از آغاز تمدن غرب همواره با آن همراه بوده است.
یکی دیگر از محورهای فکری این فیلسوف فرانسوی حول آشنایی مجدد با آراء هایدگر است. برای مثال وی در کتاب ˈتجربه ی آزادیˈ در کنار به بحث گذاشتن مفهوم آزادی در آرای کانت ، شلینگ و سارتر ، مفهوم آزادی در فلسفه ی هایدگر را به طور خاص بررسی می کند و در واقع به جستجوی یک نوع آزادی غیرذهنی می پردازد. نانسی در اینجا همگام با هایدگر بیان می کند که آزادی کانتی آزادی ذهنی است که فراموش می کند قبل از آن که بتواند در مورد آزاد بودن اش تصمیم بگیرد به جهان هستی پرتاب شده است. نانسی اما از سویی دیگر تلاش هایدگر برای رسیدن به یک اجتماع حقیقی و اصلی را به شدید ترین شکل نقد و رد می کند؛ و اظهار می دارد: آزادی من ، آنجا که آزادی دیگری آغاز می شود تمام نمی شود بلکه وجود دیگری شرط لازم برای آزادی من است.
ژان لوک نانسی در اواخر دهه ی 80 میلادی به بیماری سختی مبتلا شد که باعث گردید تمام فعالیت های فرهنگی و دانشگاهی خود را متوقف کند ، اما او هرگز از نوشتن باز نایستاد. وی مدتی نیز با بیماری سرطان دست وپنجه نرم کرد و سپس در سال 2000 کتابی تحت عنوان ˈمتجاوزˈ درباره ی بیماریش نوشت. اما او اکنون بیش از همیشه زنده است ، دور دنیا می گردد و در کشورهای مختلف سخنرانی می کند و هم چنان می نویسد.
** آنچه در بالا آمد برگرفته از کتاب ˈعدالت ، عشق ، آزادی ˈ است. این اثر مجموعه ی سه سخنرانی از ژان لوک نانسی است که برای کودکان ده تا چهارده سال ایراد کرده است. کتاب با یادداشت مفصلی از مترجم فارسی درباره ی آراء نانسی همراه شده است. سخنرانی های نانسی در این کتاب همگی شاهدی بر تعهد وی به فلسفه و فرهنگ در معنای عام آن می باشند.

* ویژگی های شایسته ی توجه در این کتاب :
از نکات آموزنده ی این کتاب آشنایی با روش یک متفکر برجسته در مطرح کردن مهمترین مباحث بشری بدون استفاده از لغات و استعارات پیچیده ی فلسفی است که با زبانی روان و سلیس بیان شده اند.
دیگر نکته ی قابل توجه و تازه در این کتاب این است که ما با فیلسوفی مواجه می شویم که در مورد موضوعات اساسی ای مانند عشق ، عدالت و زیبایی، برای نوجوانان سخن می گوید و ساعت ها به پرسش های آنان پاسخ می دهد و ذهن آنها را به اندیشیدن و تفکر و چرایی ورزیدن در امور فرامی خواند .

* برگردان فارسی سلیس و روان کتاب ˈعدالت ، عشق ، زیباییˈ اثر ژان لوک نانسی توسط افشین حفیظی در 79 صفحه صورت گرفته است . این کتاب توسط نشر مرکز در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ارائه خواهد شد.
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن